Usługa logistyczna: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie TL;DR) |
||
Linia 27: | Linia 27: | ||
* Właściwy [[koszt]] (right cost). (K. Kopeć, s. 306-311) | * Właściwy [[koszt]] (right cost). (K. Kopeć, s. 306-311) | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
==TL;DR== | |||
Usługa logistyczna to kompleksowa obsługa transportu i przechowywania produktów, wraz z formalno-prawną obsługą i obsługą celną. Usługi logistyczne są oferowane przez przedsiębiorstwa transportowo-spedycyjne i centra logistyczne. Wyróżnia się trzy rodzaje operatorów usług logistycznych: transportowe, spedycyjne i logistyczne. Firmy logistyczne wykonują wiele zadań, takich jak obsługa celna, wspomaganie sprzedaży, przewóz towarów i obsługa klientów. Zapotrzebowanie na usługi logistyczne rośnie z powodu wzrostu cen obsługi zapasów, wzrostu różnorodności produktów, integracji procesów gospodarczych, wzrostu cen transportu i rozwoju technologii komputerowych. Wykonywanie usług logistycznych obejmuje cztery etapy: przygotowawczo-organizacyjny, realizacji, kontroli i pokontrolny. Istotne jest silne oddziaływanie między firmą logistyczną a klientem na każdym etapie. Pomiar jakości usług logistycznych jest trudny, a obsługa klienta jest ważnym aspektem logistyki. | |||
==Operatorzy usług logistycznych== | ==Operatorzy usług logistycznych== |
Wersja z 21:00, 30 wrz 2023
Usługa logistyczna |
---|
Polecane artykuły |
Usługa logistyczna - oznacza, zaaranżowanie przez profesjonalne przedsiębiorstwo transportu oraz przechowywania produktów łącznie z całkowitą obsługą formalno-prawną, wraz z obsługą celną. Usługa ta jest oferowana każdorazowo przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwo, zarówno transportowo-spedycyjne jak i wielkie centrum logistyczne.
Założenie usług logistycznych oparte jest na zasadzie 7W (z języka angielskiego 7R):
- Właściwy produkt (right product)
- Właściwy stan (right condiion)
- Właściwa ilość (right quantity)
- Właściwe miejsce ( right place)
- Właściwy konsument (right customer)
- Właściwy czas (right time)
- Właściwy koszt (right cost). (K. Kopeć, s. 306-311)
TL;DR
Usługa logistyczna to kompleksowa obsługa transportu i przechowywania produktów, wraz z formalno-prawną obsługą i obsługą celną. Usługi logistyczne są oferowane przez przedsiębiorstwa transportowo-spedycyjne i centra logistyczne. Wyróżnia się trzy rodzaje operatorów usług logistycznych: transportowe, spedycyjne i logistyczne. Firmy logistyczne wykonują wiele zadań, takich jak obsługa celna, wspomaganie sprzedaży, przewóz towarów i obsługa klientów. Zapotrzebowanie na usługi logistyczne rośnie z powodu wzrostu cen obsługi zapasów, wzrostu różnorodności produktów, integracji procesów gospodarczych, wzrostu cen transportu i rozwoju technologii komputerowych. Wykonywanie usług logistycznych obejmuje cztery etapy: przygotowawczo-organizacyjny, realizacji, kontroli i pokontrolny. Istotne jest silne oddziaływanie między firmą logistyczną a klientem na każdym etapie. Pomiar jakości usług logistycznych jest trudny, a obsługa klienta jest ważnym aspektem logistyki.
Operatorzy usług logistycznych
Współcześnie, możemy wyróżnić trzech wykonawców usług logistycznych, którzy funkcjonując na rynku oferują usługi transportowo-spedycyjno-logistyczne, a także nadprogramowe usługi. Oferowane przez nich usługi to:
- Usługi transportowe – odnoszą się do realizowania zleceń przewozowych za odpowiednio uiszczoną opłatą, których rezultatem powinien być transport osób oraz towarów z limitowanym zakresem doradztwa, który ma wpływać na bezproblemowe i wydajne funkcjonowanie każdego z sektorów gospodarki
- Usługi spedycyjne – obejmują aranżowanie transportu materiałów, obsługi celnej, ubezpieczenia, oraz przygotowywanie wymaganej dokumentacji
- Usługi logistyczne – dotyczą realizowania działań transportowo-spedycyjnych, usług terminalowych, czynności uszlachetniających (np. foliowanie)
Zakres czynności, podlegający pod usługi logistyczne, może być dość różnorodny. Obszar usług logistycznych, a także firm, które je realizują nazywa się sektorem TSL (Transport – Spedycja - Logistyka). (A. Chojnacka, s. 70-77)
Zadania, jakie pełnią firmy logistyczne
Firmy, które trudnią się oferowaniem usług logistycznych, pełnią następujące obowiązki:
- Przeprowadzanie formalności celnych
- Dynamiczne wspomaganie sprzedaży
- Ubezpieczenia transportowe
- Przewożenie towarów do wyznaczonych miejsc
- Przeznaczanie środków pieniężnych np. na marketing usług logistycznych
- Obsługa klientów
- Prace związane z przemieszczaniem i magazynowaniem, (K. Kopeć, s. 306-311)
Powody rosnącego zapotrzebowania na usługi logistyczne
Obecnie logistyka odgrywa istotną rolę zarówno w państwach o wysokim jak i średnim poziomie rozwoju gospodarczego. Przyczynami tendencji wzrostowej na zapotrzebowanie usług logistycznych są:
- Podwyżka cen obsługi zapasów
- Zwiększenie różnorodności produktów
- Integracja procesów gospodarczych
- Wzrastające ceny transportu
- Rozwój technologii komputerowych, (K. Kopeć, s. 306-311)
Szerzący się trend, stwarza spore wyzwanie dla firm logistycznych, które muszą ciągle uaktualniać oraz wprowadzać pewne udoskonalenia w swoich ofertach przygotowanych z myślą o klientach, po to, aby utrzymać swoją pozycję na rynku. Firmy świadczące usługi logistyczne, szczególnie w zakresie długoterminowych umów, zaczynają być elementami jednostki produkcyjnej, w zakresie łańcucha dostaw. W wymiarze tym, ważne jest umiejętne zrealizowanie zadania przez każdą ze stron łańcucha logistycznego, a zwłaszcza przez wykonawcę logistycznego, który pełni kluczową rolę, mając wpływ na m.in. zwiększenie satysfakcji klientów czy wzrost zyskowności całego projektu. (J. Dobroszek)
Przebieg wykonywania usług logistycznych
W procesie wykonywania usługi logistycznej możemy wyróżnić 4 podstawowe etapy:
- etap przygotowawczo-organizacyjny
- etap realizacji
- etap kontroli
- etap pokontrolny
Duże znaczenie ma dość mocne oddziaływanie między przedsiębiorstwem, które świadczy usługi logistyczne, a klientem w każdym z wyróżnionych etapów. Procesy jak i zdarzenia, które mają miejsce w każdym z etapów wykonywania usługi, mocno się ze sobą łączą. Ponadto do każdego z czterech etapów zauważalne są czynności zarówno ze strony przedsiębiorstw (usługodawca), ale i klientów (usługobiorca). Pierwsza z wymienionych stron skupia się w swoich poczynaniach na doręczeniu usługi na jak najwyższym poziomie, z kolei druga strona po zrealizowaniu usługi, wydaje subiektywną opinię (ocenia usługę). Utrudnienie, stanowi wielorazowy pomiar, jakości dostarczanych usług, podobnie, przed ale też i po jej zrealizowaniu. Pomiar, jakości usług logistycznych powinien mieć miejsce podczas jej wykonywania, co zwykle jest kłopotliwe, biorąc pod uwagę specyfikę tychże usług. Z punktu widzenia logistyki, ważnym pojęciem powiązanym z usługą logistyczną jest obsługa klienta, która powinna być realizowana w obszarze czynności logistycznych. Dodatkowo, można ją zdefiniować, jako zespół pojedynczych usług z obszaru logistyki. ( M. Kadłubek, s. 1517-1525)
Bibliografia:
- Chojnacka A. (2011) Usługa logistyczna jako przedmiot rynku, Politechnika Radomska, Nr 12, s.70-77
- Dobroszek J. (2016) Koszty i wyniki w systemie controllingu w przedsiębiorstwach usług logistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
- Kadłubek M. (2011) Usługi Logistyczne, Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Instytut Logistyki i Zarządzania Międzynarodowego, Nr 6, s.1517-1525
- Kopeć K. (2007) Funkcjonowanie rynku usług logistycznych w Polsce, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Chmielnickiego, Nr 3 (23), s.306-311
Autor: Anna Zaczkiewicz