Samorząd terytorialny: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Rozbudowa artykułu) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
Linia 70: | Linia 69: | ||
W Polsce funkcjonują dwa rodzaje samorządu lokalnego (gmina i powiat), oraz samorząd województwa (samorząd regionalny). [[Konstytucja]] Rzeczypospolitej Polskiej traktuje samorząd terytorialny jako element organizacji państwa, odrębny i niezależny od administracji rządowej. | W Polsce funkcjonują dwa rodzaje samorządu lokalnego (gmina i powiat), oraz samorząd województwa (samorząd regionalny). [[Konstytucja]] Rzeczypospolitej Polskiej traktuje samorząd terytorialny jako element organizacji państwa, odrębny i niezależny od administracji rządowej. | ||
==Samorząd terytorialny - przykłady== | |||
* Samorząd Gminny - jest to najniższy szczebel samorządowy. W jego skład wchodzą władze wybierane przez lokalną społeczność w wyborach powszechnych. Do ich zadań należy m.in. utrzymanie dróg, oświetlenia, szpitali, szkół, świetlic, gospodarowanie środkami finansowymi, planowanie przestrzenne oraz wspieranie lokalnej gospodarki. Przykładem samorządu gminnego jest Gmina Czerwionka-Leszczyny w województwie śląskim. | |||
* Samorząd Powiatowy - jest to drugi poziom samorządu terytorialnego. Jego zadania obejmują m.in. tworzenie i utrzymanie dróg powiatowych, planowanie i wspieranie rozwoju przemysłu, zarządzanie publicznymi szpitalami i placówkami oświatowymi, wspieranie przedsiębiorczości, tworzenie programów społecznych, a także kontrola i wsparcie działalności gmin. Przykładem samorządu powiatowego jest Powiat Bielski w województwie śląskim. | |||
* Samorząd Wojewódzki - jest to trzeci i najwyższy szczebel samorządowy. Do jego zadań należy m.in. zarządzanie szpitalami wojewódzkimi, kontrola działalności gmin i powiatów, tworzenie i wspieranie programów społecznych i edukacyjnych, wspieranie przedsiębiorczości, a także kreowanie i wspieranie rozwoju gospodarczego regionu. Przykładem samorządu wojewódzkiego jest Województwo Śląskie. | |||
==Samorząd terytorialny - mocne strony== | |||
Samorząd terytorialny ma wiele zalet, które są ważne dla zdrowej demokracji. Są to: | |||
* '''Większa bliskość z obywatelami''': samorząd terytorialny oferuje obywatelom bezpośrednią kontrolę nad wszystkim, co dzieje się w ich społeczności. Obywatele mają możliwość bezpośredniego udziału w decyzjach dotyczących ich społeczności, co zapewnia zwiększoną odpowiedzialność i zaangażowanie. | |||
* '''Lepsze zrozumienie i wsparcie''': Samorząd terytorialny jest w stanie lepiej zrozumieć i wesprzeć lokalne potrzeby i interesy, ponieważ jest on bliżej lokalnych społeczności. | |||
* '''Zwiększony poziom odpowiedzialności''': obywatele są w stanie śledzić działanie władz samorządowych i wywierać na nich presję, jeśli są one niewłaściwe. Samorząd terytorialny odpowiada za swoje decyzje i odpowiada za swoje działania. | |||
* '''Większa efektywność''': Samorząd terytorialny jest w stanie szybciej reagować na zmieniające się potrzeby i problemy społeczności, ponieważ jest on bliżej obywateli. | |||
* '''Większa władza w lokalnych rękach''': samorząd terytorialny pozwala obywatelom wzmocnić swoją władzę nad lokalnymi sprawami i sprawić, by lokalna społeczność miała większy wpływ na swoją przyszłość. | |||
==Samorząd terytorialny - ograniczenia== | |||
Samorząd terytorialny ma wiele zalet, ale wraz z nimi istnieją również pewne ograniczenia i słabe strony. Oto niektóre z nich: | |||
* '''Brak adekwatnego budżetu i ograniczone środki finansowe''': Samorząd terytorialny, w przeciwieństwie do państwa, nie ma możliwości emisji obligacji lub obniżania podatków, aby zwiększyć swoje środki finansowe. Oznacza to, że jest zmuszony do wybierania spośród wielu żądań, z którymi do niego zwracają się różne interesy społeczne, w zależności od dostępnego budżetu. | |||
* '''Ograniczona zdolność do podejmowania decyzji''': Samorząd terytorialny nie może samodzielnie podejmować wszystkich decyzji. Jest on zależny od państwa i musi przestrzegać przepisów i zasad określonych przez władzę centralną. Nie może również samodzielnie wprowadzać zmian w systemie prawnym. | |||
* '''Brak odpowiedniego doświadczenia i wiedzy''': Samorząd terytorialny jest często niedoświadczony w podejmowaniu odpowiednich decyzji w sprawach finansowych i społecznych. Ponadto, nie ma dostępu do pełnej wiedzy i informacji, które mogą być niezbędne do podejmowania prawidłowych decyzji. | |||
* '''Niepewność polityczna''': Samorząd terytorialny jest zależny od wyników wyborów, dlatego często musi dostosowywać swoje działania do aktualnie obowiązujących polityków. Może to wpływać na jakość i wydajność wykonywanej pracy. | |||
==Samorząd terytorialny - inne związane podejścia== | |||
Podejście do samorządu terytorialnego może obejmować wiele różnych metod lub podejść, w tym: | |||
* '''Budowanie relacji''': Relacje między organami samorządowymi a obywatelami są niezbędne do tworzenia skutecznego i efektywnego samorządu terytorialnego. Władze lokalne muszą wypracować relacje zwrotne z mieszkańcami, aby wiedzieć, co jest dla nich ważne, i wspólnie tworzyć zasady dla społeczności. | |||
* '''Upowszechnianie wiedzy''': Organy samorządowe muszą wspierać wiedzę na temat samorządu terytorialnego, aby zwiększyć świadomość i zaangażowanie obywateli. W celu zwiększenia poziomu wiedzy, władze lokalne mogą wykorzystać media społecznościowe, aby informować obywateli o swoich działaniach, a także tworzyć programy edukacyjne, aby uczyć obywateli o samorządzie terytorialnym. | |||
* '''Przestrzeganie praw''': Samorząd terytorialny powinien również przestrzegać praw obywateli i dążyć do ochrony ich praw. Władze lokalne mogą wykorzystać mechanizmy kontroli, takie jak inspekcje i audyty, aby zapewnić, że prawa obywateli są przestrzegane. | |||
* '''Korzystanie z technologii''': Technologia może być wykorzystywana do zwiększenia wydajności władz lokalnych i usprawnienia samorządu terytorialnego. Władze lokalne mogą wykorzystywać technologię do śledzenia i monitorowania działań samorządowych, a także do tworzenia platform społecznych, aby zwiększyć zaangażowanie obywateli. | |||
Podsumowując, samorząd terytorialny może wykorzystać szereg metod lub podejść, w tym budowanie relacji, upowszechnianie wiedzy, przestrzeganie praw oraz korzystanie z technologii, w celu zwiększenia efektywności i wydajności. | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 12:42, 30 sty 2023
Samorząd terytorialny |
---|
Polecane artykuły |
Samorząd terytorialny jest wynikiem decentralizacji finansów publicznych do szczebla lokalnego, w wyniku której następują zmiany jakościowe chronione najwyższym aktem prawnym - Konstytucją. Jest podstawą formą organizacji władz lokalnych. W ogólnym znaczeniu, istotą samorządu jest powierzenie zarządu sprawami publicznymi samym zainteresowanym - czyli, z mocy prawa, odpowiednio zorganizowanemu zrzeszeniu obywateli. W odniesieniu do samorządu terytorialnego polega to na utworzeniu i akceptacji przez państwo, autonomicznego względem niego, systemu organów i wyposażenie ich w odpowiednie kompetencje władcze. Istotnym warunkiem powstania takich organów jest akceptacja przez państwo odrębności sfery interesów społeczności lokalnej i regionalnej, przy jednoczesnym istnieniu interesów całego społeczeństwa. Ta odrębność interesów ma wyraz prawny, w postaci nadania związkom samorządowym osobowości prawnej oraz ekonomicznej, w postaci ich uwłaszczenia. Samorząd terytorialny jest, zatem wyodrębnionym w strukturze państwa związkiem terytorialnej społeczności, powoływanym do samodzielnego wykonywania administracji publicznej, wyposażonym w materialne środki umożliwiające realizację nałożonych nań zadań. Z faktu wyodrębnienia terytorialnych związków samorządowych wynika ich względna niezależność od innych części aparatu państwowego (organów rządowych), a w konsekwencji możliwość kształtowania własnej, wewnętrznej organizacji, wybór organów przedstawicielskich oraz uprawnienia do stanowienia prawa miejscowego.
Definicje samorządu terytorialnego
Nie da się wskazać na jedną, dobrą i akceptowaną przez wszystkich definicję samorządu terytorialnego. Istnieje wiele określeń i różnią się one w szczegółach.
W literaturze polskiej:
- "Zdaniem Jerzego Panejki: samorząd jest opartą na przepisach ustawy, zdecentralizowaną administracją państwową, wykonywaną przez lokalne organy, niepodległe hierarchicznie innym organom i samodzielnie w granicach ustawy i ogólnego porządku prawnego.
- Według Bohdana Wasiutyńskiego samorząd jest: wykonywaniem części administracji państwowej przez organizacje obdarzone osobowością prawną, działające we własnym imieniu z mocy przyznanego im prawa pod określonym nadzorem państwa.
- Tadeusz Bigo przez pojęcie "samorząd terytorialny" rozumiał korporacje będące osobami prawnymi (podmiotami), zdecentralizowanymi i odrębnymi od państwa, powołane przez ustawy do wykonywania obowiązków i praw (publicznych) z zakresu administracji publicznej z wykorzystaniem władztwa administracyjnego.
- Teresa Rabska, według niej: samorządem jest wyodrębniona grupa społeczna, określona przez prawo, której członkostwo powstaje z mocy prawa, powołana do wykonywania zadań administracji państwowej, w granicach przez prawo określonych, w sposób samodzielny, w formach właściwych dla administracji państwowej, posiadająca własną organizację, ustaloną w przepisach prawnych, o charakterze przedstawicielskim, pozostającą pod kontrolą tej grupy społecznej, która ją wybrała. Organizacja samorządu zbudowana jest na zasadzie decentralizacji; działając na podstawie prawa pozostaje tylko pod nadzorem organów państwowych.
- Bogdan Dolnicki przyjmuje, że samorząd terytorialny jest to: jednostka o charakterze korporacyjnym, wyposażona w osobowość prawną o charakterze publicznym i prywatnym, wypełniająca poprzez wyłonienie w drodze wyborów organy zadania administracji publicznej na zasadach określomej prawnie niezależności i podlegająca przy tym nadzorowi państwowemu.
- W art. 3 ust. 1 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego (EKST), można znaleźć, że samorząd terytorialny oznacza: prawo i zdolność społeczności lokalnych, w granicach określonych prawem, do kierowania i zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich własną odpowiedzialność i w interesie ich mieszkańców." (Bandarzewski K. 2006, s. 22-24)
Misja
Misja samorządu terytorialnego jest tożsama z:
- Realizacją idei samorządności, która wyzwala w społeczności zmiany w mentalności, polegające na utożsamianiu się społeczności z władzą samorządową. Jest to wynik demokratycznego trybu wyłaniającego odpowiednie organy integrujące społeczność terytorialną,
- Aktywizacją społeczności terytorialnej, oznaczającą inspirację dla społeczności do działań na rzecz swojego lokalnego środowiska,
- Racjonalizację działania władz publicznych, które muszą mieć na uwadze potrzeby społeczności, a których spełnienie jest ograniczone w możliwościach ich zaspokajania na szczeblu jednostek podziału terytorialnego.
Zadania
W zakresie:
- Infrastruktury społecznej:
- pomoc społeczna,
- zabiegi zapobiegające bezrobociu,
- dynamizacja lokalnego rynku pracy,
- polityka socjalna (prorodzinna),
- pomoc osobom niepełnosprawnym,
- ochrona zdrowia (przeciwdziałanie alkoholizmowi, narkomanii i nikotynizmowi),
- Infrastruktury technicznej:
- dostarczanie wody,
- usuwanie ścieków komunalnych,
- zaopatrzenie w energię elektryczną, cieplną oraz gaz,
- utrzymywanie porządku,
- transport publiczny,
- budowę, remont, utrzymanie i ochronę dróg oraz zarządzanie nimi,
- zabiegi związane z ochroną środowiska i przyrody,
- ochrona gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę,
- usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych
- unieszkodliwianie odpadów komunalnych,
- Porządku i bezpieczeństwa publicznego:
- zapobieganie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych,
- zadania związane z sytuacjami kryzysowymi,
- Rozwoju regionalnego:
- zaspakajanie potrzeb zbiorowych społeczności.
Władze samorządowe i publiczne tworzą system władzy i pewną kategorię własności w odniesieniu do otoczenia, z której wynikają ważne konsekwencje:
- Działalność władz musi być koordynowana względem gospodarstw domowych, oraz przedsiębiorstw
- Wyżej wymieniona koordynacja musi dotyczyć sfery podatkowej i polityki wydatkowej
- Odpowiedzialność za sprawy publiczne
W Polsce funkcjonują dwa rodzaje samorządu lokalnego (gmina i powiat), oraz samorząd województwa (samorząd regionalny). Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej traktuje samorząd terytorialny jako element organizacji państwa, odrębny i niezależny od administracji rządowej.
Samorząd terytorialny - przykłady
- Samorząd Gminny - jest to najniższy szczebel samorządowy. W jego skład wchodzą władze wybierane przez lokalną społeczność w wyborach powszechnych. Do ich zadań należy m.in. utrzymanie dróg, oświetlenia, szpitali, szkół, świetlic, gospodarowanie środkami finansowymi, planowanie przestrzenne oraz wspieranie lokalnej gospodarki. Przykładem samorządu gminnego jest Gmina Czerwionka-Leszczyny w województwie śląskim.
- Samorząd Powiatowy - jest to drugi poziom samorządu terytorialnego. Jego zadania obejmują m.in. tworzenie i utrzymanie dróg powiatowych, planowanie i wspieranie rozwoju przemysłu, zarządzanie publicznymi szpitalami i placówkami oświatowymi, wspieranie przedsiębiorczości, tworzenie programów społecznych, a także kontrola i wsparcie działalności gmin. Przykładem samorządu powiatowego jest Powiat Bielski w województwie śląskim.
- Samorząd Wojewódzki - jest to trzeci i najwyższy szczebel samorządowy. Do jego zadań należy m.in. zarządzanie szpitalami wojewódzkimi, kontrola działalności gmin i powiatów, tworzenie i wspieranie programów społecznych i edukacyjnych, wspieranie przedsiębiorczości, a także kreowanie i wspieranie rozwoju gospodarczego regionu. Przykładem samorządu wojewódzkiego jest Województwo Śląskie.
Samorząd terytorialny - mocne strony
Samorząd terytorialny ma wiele zalet, które są ważne dla zdrowej demokracji. Są to:
- Większa bliskość z obywatelami: samorząd terytorialny oferuje obywatelom bezpośrednią kontrolę nad wszystkim, co dzieje się w ich społeczności. Obywatele mają możliwość bezpośredniego udziału w decyzjach dotyczących ich społeczności, co zapewnia zwiększoną odpowiedzialność i zaangażowanie.
- Lepsze zrozumienie i wsparcie: Samorząd terytorialny jest w stanie lepiej zrozumieć i wesprzeć lokalne potrzeby i interesy, ponieważ jest on bliżej lokalnych społeczności.
- Zwiększony poziom odpowiedzialności: obywatele są w stanie śledzić działanie władz samorządowych i wywierać na nich presję, jeśli są one niewłaściwe. Samorząd terytorialny odpowiada za swoje decyzje i odpowiada za swoje działania.
- Większa efektywność: Samorząd terytorialny jest w stanie szybciej reagować na zmieniające się potrzeby i problemy społeczności, ponieważ jest on bliżej obywateli.
- Większa władza w lokalnych rękach: samorząd terytorialny pozwala obywatelom wzmocnić swoją władzę nad lokalnymi sprawami i sprawić, by lokalna społeczność miała większy wpływ na swoją przyszłość.
Samorząd terytorialny - ograniczenia
Samorząd terytorialny ma wiele zalet, ale wraz z nimi istnieją również pewne ograniczenia i słabe strony. Oto niektóre z nich:
- Brak adekwatnego budżetu i ograniczone środki finansowe: Samorząd terytorialny, w przeciwieństwie do państwa, nie ma możliwości emisji obligacji lub obniżania podatków, aby zwiększyć swoje środki finansowe. Oznacza to, że jest zmuszony do wybierania spośród wielu żądań, z którymi do niego zwracają się różne interesy społeczne, w zależności od dostępnego budżetu.
- Ograniczona zdolność do podejmowania decyzji: Samorząd terytorialny nie może samodzielnie podejmować wszystkich decyzji. Jest on zależny od państwa i musi przestrzegać przepisów i zasad określonych przez władzę centralną. Nie może również samodzielnie wprowadzać zmian w systemie prawnym.
- Brak odpowiedniego doświadczenia i wiedzy: Samorząd terytorialny jest często niedoświadczony w podejmowaniu odpowiednich decyzji w sprawach finansowych i społecznych. Ponadto, nie ma dostępu do pełnej wiedzy i informacji, które mogą być niezbędne do podejmowania prawidłowych decyzji.
- Niepewność polityczna: Samorząd terytorialny jest zależny od wyników wyborów, dlatego często musi dostosowywać swoje działania do aktualnie obowiązujących polityków. Może to wpływać na jakość i wydajność wykonywanej pracy.
Samorząd terytorialny - inne związane podejścia
Podejście do samorządu terytorialnego może obejmować wiele różnych metod lub podejść, w tym:
- Budowanie relacji: Relacje między organami samorządowymi a obywatelami są niezbędne do tworzenia skutecznego i efektywnego samorządu terytorialnego. Władze lokalne muszą wypracować relacje zwrotne z mieszkańcami, aby wiedzieć, co jest dla nich ważne, i wspólnie tworzyć zasady dla społeczności.
- Upowszechnianie wiedzy: Organy samorządowe muszą wspierać wiedzę na temat samorządu terytorialnego, aby zwiększyć świadomość i zaangażowanie obywateli. W celu zwiększenia poziomu wiedzy, władze lokalne mogą wykorzystać media społecznościowe, aby informować obywateli o swoich działaniach, a także tworzyć programy edukacyjne, aby uczyć obywateli o samorządzie terytorialnym.
- Przestrzeganie praw: Samorząd terytorialny powinien również przestrzegać praw obywateli i dążyć do ochrony ich praw. Władze lokalne mogą wykorzystać mechanizmy kontroli, takie jak inspekcje i audyty, aby zapewnić, że prawa obywateli są przestrzegane.
- Korzystanie z technologii: Technologia może być wykorzystywana do zwiększenia wydajności władz lokalnych i usprawnienia samorządu terytorialnego. Władze lokalne mogą wykorzystywać technologię do śledzenia i monitorowania działań samorządowych, a także do tworzenia platform społecznych, aby zwiększyć zaangażowanie obywateli.
Podsumowując, samorząd terytorialny może wykorzystać szereg metod lub podejść, w tym budowanie relacji, upowszechnianie wiedzy, przestrzeganie praw oraz korzystanie z technologii, w celu zwiększenia efektywności i wydajności.
Bibliografia
- Bandarzewski K. (2006), Prawo samorządu terytorialnego w Polsce, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U.1997.78.483 rozdział VII,
- Owsiak S. (2005), Finanse publiczne teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
- Piasecki A. K. (2009), Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
- Stahl M. (2010), Encyklopedia samorządu terytorialnego, część I Ustrój, Wydawnictwo Difin, Warszawa,
- Ustawa z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, Dz.U. 1990 nr 32 poz. 191.
Autor: Agata Migdał, Natalia Hulbój
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |