Olivier Sheldon

Z Encyklopedia Zarządzania

Olivier Sheldon to jeden z najwybitniejszych pionierów naukowego zarządzania w Europie. Po ukończeniu studiów oraz odbyciu służby wojskowej Sheldon podjął pracę w Coca Works of Rowntree Company w Yorku gdzie cały czas powstawała jego własna koncepcja zarządzania, która została później opublikowana w jego książce pt. "Filozofia zarządzania". Na opcję Sheldona istotnie wpłynęło to co działo się w przemyśle podczas I wojny światowej, co doprowadziło również do stworzenia przez niego, bardzo odważnej w tamtych czasach, tezy: przemysł nie jest kompleksem rzeczy (maszyn i procesów technicznych) ale przede wszystkim zbiorowością ludzką.

Trzy główne funkcje zarządzania wg Sheldona to:

  1. Administrowanie (ustalanie polityki koordynacji finansów, produkcji i sprzedaży, rozmiarów działalności i finalnej kontroli).
  2. Kierowanie (realizacja polityki określonej poprzez administrowanie).
  3. Organizowanie (proces przygotowania pracy, który ulepsza i ułatwia, oraz taki podział zadań i obowiązków, który umożliwi efektywną działalność).

Funkcje przedsiębiorstwa wg Sheldona, jako rozwinięcie powyższych funkcji zarządzania to:

Omawiając działalność Sheldona nie należy zapomnieć o jego największym osiągnięciu, którym jest sformułowanie trzech podstawowych zasad, leżących u podstaw jego filozofii zarządzania:

  1. Zarządzanie to emanacja psychologiczna i moralna przedsiębiorstwa rozważanego jako zbiorowość.
  2. Reguły działania powinny być wykorzystywane do zwiększenia dobrobytu.
  3. Menedżer jest moralnym przewodnikiem podwładnych oraz kreuje autorytet potrzebny celom głównym przedsiębiorstwa.

Sheldon, będąc teoretykiem zarządzania, jako pierwszy zainteresował się napięciami organizacyjnymi. Według niego napięcia wewnętrzne są uzależnione od: rozwoju nauki i techniki, motywacji oraz potrzeb ogółu zatrudnionych. Natomiast napięcia zewnętrzne są warunkowane przez: stan rynku międzynarodowego, presję rządu i ekologiczne wymagania otoczenia, postawy konsumentów oraz koniunkturę.

Wpływ filozofii zarządzania Olivier'a Sheldon na rozwój naukowego zarządzania w Europie

Wiele organizacji w Europie, zarówno publicznych, jak i prywatnych, wykorzystało koncepcje Sheldon'a w swoich strategiach zarządzania. Przykładem może być firma produkcyjna z Niemiec, która wprowadziła humanistyczne podejście do zarządzania, skupiając się na motywacji pracowników i budowaniu silnych relacji między nimi. Efektem implementacji tych koncepcji było zwiększenie zaangażowania pracowników, poprawa efektywności i wzrost wyników finansowych.

Sheldon przyczynił się do rozwoju naukowego zarządzania w Europie poprzez swoje badania nad wpływem czynników psychologicznych na efektywność organizacji. Jego prace miały duże znaczenie dla rozwoju dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi i teorii motywacji. Praktyczne zastosowanie jego idei pozwoliło na podniesienie jakości zarządzania w wielu europejskich organizacjach oraz poprawę warunków pracy pracowników.

Dziedzictwo Sheldon'a w dzisiejszym podejściu do zarządzania w Europie można dostrzec w rosnącej świadomości znaczenia czynnika ludzkiego w organizacji. Jego humanistyczne podejście do zarządzania stało się integralną częścią strategii zarządzania wielu firm, które kładą nacisk na rozwój kompetencji pracowników, motywację i budowanie zaufania. Wpływ Sheldon'a widoczny jest również w rosnącej liczbie programów rozwoju pracowników, szkoleń z zakresu komunikacji i budowania efektywnych zespołów.

W erze cyfrowej i globalnej konkurencji, koncepcje Sheldon'a mogą być szczególnie przydatne. Jego idee dotyczące motywacji pracowników, budowania zaufania i komunikacji mają zastosowanie w kontekście pracy zdalnej i zarządzania zespołami rozproszonymi geograficznie. Ważne jest również wykorzystywanie technologii w celu zwiększenia efektywności zarządzania, jednocześnie dbając o aspekty ludzkie, takie jak rozwój umiejętności i zadowolenie pracowników.

Zarządzanie zrównoważonym rozwojem, różnorodnością i innowacyjnością odzwierciedla idee Sheldon'a w kontekście zarządzania poprzez skupienie na wartości czynnika ludzkiego i jego potencjale. Zrównoważony rozwój zakłada uwzględnienie aspektów społecznych i środowiskowych, co jest zgodne z humanistycznym podejściem Sheldon'a. Różnorodność jest postrzegana jako źródło innowacji i kreatywności, co jest zgodne z ideą budowania silnych zespołów i wykorzystywania pełnego potencjału pracowników.


Olivier Sheldonartykuły polecane
Teoria zarządzaniaRozwój zarządzania personelemZarządzanie marketingoweKlasyczna szkoła zarządzaniaChester BarnardPolityka personalnaZarządzanieImplementacja strategiiCharles Bedaux

Bibliografia

  • Martyniak Z. (1999), Organizacja i zarządzanie: 15 pionierów, Antykwa, Kraków
  • Martyniak Z. (2002), Historia myśli organizatorskiej, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
  • Wikipedia.org, Oliver Sheldon


Autor: Magdalena Kuczaba