Nagroda im. Deminga

Nagroda im. Deminga
Polecane artykuły


Nagroda im Deminga powołana przez Związek Japońskich Naukowców i Inżynierów JUSE (Union of Japanese Scientists and Engineers) w 1951 r. dla uhonorowania Deminga. Zyskał on powszechne uznanie za swój wkład w rozwój powojennej Japonii. (Deming pojechał do Japonii w 1950 r., gdzie nauczał metod statystycznej kontroli procesów, której twórcą był jego przyjaciel Walter Shewhart). Była to pierwsza nagroda projakościowa na świecie i do dziś stanowi wzór dla wielu nagród krajowych i międzynarodowych (Nagroda im. Malcolma Baldridge'a, Europejska Nagroda Jakości). Prestiżowa nagroda Deminga jest traktowana jako symbol japońskiej troski o wysoką jakość.

Przyznawana jest co roku w kategoriach:

  • indywidualnej - dla osób o wybitnych osiągnięciach w zarządzaniu jakością.
  • zbiorowa- dla przedsiębiorstw.

Kryteria oceny w nagrodzie im. Deminga

  1. Polityka przedsiębiorstwa:
  • ocena zgodności polityki z istniejącymi warunkami działania i jej zrozumienie przez wszystkich pracowników,
  • sposób określenia i przekazywania pracownikom przez wszystkie działy firmy polityki sterowania jakością oraz informacji o uzyskanych rezultatach.
  1. Organizacja przedsiębiorstwa:
  • zakresy odpowiedzialności i uprawnień,
  • sposób organizacji współpracy między wszystkimi działami firmy oraz stosowane metody zarzadzania.
  1. Propagowanie i szkolenie w zakresie jakości:
  • sposoby nauczania pracowników na kursach i podczas pracy w samym zakładzie jak też w firmach współpracujących, szczególnie w zakresie metod statystycznych,
  • stopień aktywności kół jakości.
  1. Gromadzenie, przekazywanie i wykorzystanie informacji o jakości:
  • sposób zbierania i przekazywania informacji dotyczących jakości, przez dyrekcję, podległe zakłady, oddziały, biura inne komórki organizacyjne,
  • stosowane systemy informacyjne, szybkośc przekazu i wykorzystania informacji.
  1. Analizy:
  • Identyfikacja problemów krytycznych w odniesieniu do wyrobu i procesu,
  • Sposób analizowania tych problemów,
  • Zastosowanie w analizie metod statystycznych.
  1. Normalizacja (w firmie):
  • Zasady ustanawiania, nowelizacji i unieważniania norm,
  • Wykorzystywanie norm do usprawniania stosowanych w firmie technologii.
  1. Sterowanie, doskonalenie:
  • Sposób przeglądu procedur,
  • Sposób stosowania metod statystycznych, kart kontrolnych,
  • Sposób nadzoru ze strony kierownictwa w powyższych kwestiach.
  1. Zapewnienie jakosci:
  • Warunki powstawania nowego wyrobu (projektowanie, produkcja, kontrola, koserwacja, zakupy, sprzedaż, serwis).
  1. Efekty:
  • Efekty uzyskane w odniesieniu do jakości produktu,
  • Stopień poprawy produktu w kontekście jego jakości, ilości i kosztów,
  • Analiza całej firmy z punktu widzenia nie tylko efektów ekonomicznych ale także oceny postawy wszystkich pracowników.

10. Plany na przyszłość:

  • Analiza słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa: planowanie promocji systemu sterowania jakością, prawdopodobieństwo kontynuacji i rozwijania dotychczasowych rozwiązań w zakresie sterowania jakością.

Analizując szczegółowo kryteria konkursu Nagrody im. Deminga dla przedsiębiorstw, można dojść do wniosku,że szczególna uwagę poświęca się zagadnieniom dotyczącym stosowania metod statystycznych w sterowaniu procesami oraz angażowaniu personelu w procesy doskonalenia (np.koła jakości).

Bibliografia

  • A.Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005,
  • J.Bank, Zarządzanie przez jakość, Wydawnictwo Gebethner & Ska, Warszawa 1996.

Autor: Magda Lach