Usługa logistyczna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (Infobox5 upgrade)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Usługa transportowa]]</li>
<li>[[Logistyka]]</li>
<li>[[Wartość dodana (Logistyka)]]</li>
<li>[[Logistyka międzynarodowa]]</li>
<li>[[Logistyka dystrybucji]]</li>
<li>[[Zarządzanie sieciami dostaw]]</li>
<li>[[Zasady funkcjonowania rynku usług]]</li>
<li>[[Optymalizacja powiązań transportowych]]</li>
<li>[[Marketing usług turystycznych]]</li>
</ul>
}}
[[Kategoria: Logistyka]]
[[Kategoria: Logistyka]]
'''[[Usługa]] logistyczna''' - oznacza, zaaranżowanie przez profesjonalne [[przedsiębiorstwo]] transportu oraz przechowywania produktów łącznie z całkowitą obsługą formalno-prawną, wraz z obsługą celną. Usługa ta jest oferowana każdorazowo przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwo, zarówno transportowo-spedycyjne jak i wielkie [[centrum logistyczne]].
'''[[Usługa]] logistyczna''' - oznacza, zaaranżowanie przez profesjonalne [[przedsiębiorstwo]] transportu oraz przechowywania produktów łącznie z całkowitą obsługą formalno-prawną, wraz z obsługą celną. Usługa ta jest oferowana każdorazowo przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwo, zarówno transportowo-spedycyjne jak i wielkie [[centrum logistyczne]].
Linia 65: Linia 51:
Duże znaczenie ma dość mocne oddziaływanie między przedsiębiorstwem, które świadczy usługi logistyczne, a klientem w każdym z wyróżnionych etapów. Procesy jak i zdarzenia, które mają miejsce w każdym z etapów wykonywania usługi, mocno się ze sobą łączą. Ponadto do każdego z czterech etapów zauważalne są czynności zarówno ze strony przedsiębiorstw ([[usługodawca]]), ale i klientów (usługobiorca). Pierwsza z wymienionych stron skupia się w swoich poczynaniach na doręczeniu usługi na jak najwyższym poziomie, z kolei druga strona po zrealizowaniu usługi, wydaje subiektywną opinię (ocenia usługę). Utrudnienie, stanowi wielorazowy [[pomiar]], jakości dostarczanych usług, podobnie, przed ale też i po jej zrealizowaniu. Pomiar, jakości usług logistycznych powinien mieć miejsce podczas jej wykonywania, co zwykle jest kłopotliwe, biorąc pod uwagę specyfikę tychże usług.
Duże znaczenie ma dość mocne oddziaływanie między przedsiębiorstwem, które świadczy usługi logistyczne, a klientem w każdym z wyróżnionych etapów. Procesy jak i zdarzenia, które mają miejsce w każdym z etapów wykonywania usługi, mocno się ze sobą łączą. Ponadto do każdego z czterech etapów zauważalne są czynności zarówno ze strony przedsiębiorstw ([[usługodawca]]), ale i klientów (usługobiorca). Pierwsza z wymienionych stron skupia się w swoich poczynaniach na doręczeniu usługi na jak najwyższym poziomie, z kolei druga strona po zrealizowaniu usługi, wydaje subiektywną opinię (ocenia usługę). Utrudnienie, stanowi wielorazowy [[pomiar]], jakości dostarczanych usług, podobnie, przed ale też i po jej zrealizowaniu. Pomiar, jakości usług logistycznych powinien mieć miejsce podczas jej wykonywania, co zwykle jest kłopotliwe, biorąc pod uwagę specyfikę tychże usług.
Z punktu widzenia logistyki, ważnym pojęciem powiązanym z usługą logistyczną jest [[obsługa klienta]], która powinna być realizowana w obszarze czynności logistycznych. Dodatkowo, można ją zdefiniować, jako [[zespół]] pojedynczych usług z obszaru logistyki ( M. Kadłubek, s. 1517-1525)
Z punktu widzenia logistyki, ważnym pojęciem powiązanym z usługą logistyczną jest [[obsługa klienta]], która powinna być realizowana w obszarze czynności logistycznych. Dodatkowo, można ją zdefiniować, jako [[zespół]] pojedynczych usług z obszaru logistyki ( M. Kadłubek, s. 1517-1525)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Usługa transportowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Logistyka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wartość dodana (Logistyka)]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Logistyka międzynarodowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Logistyka dystrybucji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie sieciami dostaw]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady funkcjonowania rynku usług]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Optymalizacja powiązań transportowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing usług turystycznych]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 07:04, 18 lis 2023

Usługa logistyczna - oznacza, zaaranżowanie przez profesjonalne przedsiębiorstwo transportu oraz przechowywania produktów łącznie z całkowitą obsługą formalno-prawną, wraz z obsługą celną. Usługa ta jest oferowana każdorazowo przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwo, zarówno transportowo-spedycyjne jak i wielkie centrum logistyczne.

Założenie usług logistycznych oparte jest na zasadzie 7W (z języka angielskiego 7R):

  • Właściwy produkt (right product)
  • Właściwy stan (right condiion)
  • Właściwa ilość (right quantity)
  • Właściwe miejsce ( right place)
  • Właściwy konsument (right customer)
  • Właściwy czas (right time)
  • Właściwy koszt (right cost). (K. Kopeć, s. 306-311)

TL;DR

Usługa logistyczna to kompleksowa obsługa transportu i przechowywania produktów, wraz z formalno-prawną obsługą i obsługą celną. Usługi logistyczne są oferowane przez przedsiębiorstwa transportowo-spedycyjne i centra logistyczne. Wyróżnia się trzy rodzaje operatorów usług logistycznych: transportowe, spedycyjne i logistyczne. Firmy logistyczne wykonują wiele zadań, takich jak obsługa celna, wspomaganie sprzedaży, przewóz towarów i obsługa klientów. Zapotrzebowanie na usługi logistyczne rośnie z powodu wzrostu cen obsługi zapasów, wzrostu różnorodności produktów, integracji procesów gospodarczych, wzrostu cen transportu i rozwoju technologii komputerowych. Wykonywanie usług logistycznych obejmuje cztery etapy: przygotowawczo-organizacyjny, realizacji, kontroli i pokontrolny. Istotne jest silne oddziaływanie między firmą logistyczną a klientem na każdym etapie. Pomiar jakości usług logistycznych jest trudny, a obsługa klienta jest ważnym aspektem logistyki.

Operatorzy usług logistycznych

Współcześnie, możemy wyróżnić trzech wykonawców usług logistycznych, którzy funkcjonując na rynku oferują usługi transportowo-spedycyjno-logistyczne, a także nadprogramowe usługi. Oferowane przez nich usługi to:

  • Usługi transportowe - odnoszą się do realizowania zleceń przewozowych za odpowiednio uiszczoną opłatą, których rezultatem powinien być transport osób oraz towarów z limitowanym zakresem doradztwa, który ma wpływać na bezproblemowe i wydajne funkcjonowanie każdego z sektorów gospodarki
  • Usługi spedycyjne - obejmują aranżowanie transportu materiałów, obsługi celnej, ubezpieczenia, oraz przygotowywanie wymaganej dokumentacji
  • Usługi logistyczne - dotyczą realizowania działań transportowo-spedycyjnych, usług terminalowych, czynności uszlachetniających (np. foliowanie)

Zakres czynności, podlegający pod usługi logistyczne, może być dość różnorodny. Obszar usług logistycznych, a także firm, które je realizują nazywa się sektorem TSL (Transport - Spedycja - Logistyka). (A. Chojnacka, s. 70-77)

Zadania, jakie pełnią firmy logistyczne

Firmy, które trudnią się oferowaniem usług logistycznych, pełnią następujące obowiązki:

  • Przeprowadzanie formalności celnych
  • Dynamiczne wspomaganie sprzedaży
  • Ubezpieczenia transportowe
  • Przewożenie towarów do wyznaczonych miejsc
  • Przeznaczanie środków pieniężnych np. na marketing usług logistycznych
  • Obsługa klientów
  • Prace związane z przemieszczaniem i magazynowaniem, (K. Kopeć, s. 306-311)

Powody rosnącego zapotrzebowania na usługi logistyczne

Obecnie logistyka odgrywa istotną rolę zarówno w państwach o wysokim jak i średnim poziomie rozwoju gospodarczego. Przyczynami tendencji wzrostowej na zapotrzebowanie usług logistycznych są:

  • Podwyżka cen obsługi zapasów
  • Zwiększenie różnorodności produktów
  • Integracja procesów gospodarczych
  • Wzrastające ceny transportu
  • Rozwój technologii komputerowych, (K. Kopeć, s. 306-311)

Szerzący się trend, stwarza spore wyzwanie dla firm logistycznych, które muszą ciągle uaktualniać oraz wprowadzać pewne udoskonalenia w swoich ofertach przygotowanych z myślą o klientach, po to, aby utrzymać swoją pozycję na rynku. Firmy świadczące usługi logistyczne, szczególnie w zakresie długoterminowych umów, zaczynają być elementami jednostki produkcyjnej, w zakresie łańcucha dostaw. W wymiarze tym, ważne jest umiejętne zrealizowanie zadania przez każdą ze stron łańcucha logistycznego, a zwłaszcza przez wykonawcę logistycznego, który pełni kluczową rolę, mając wpływ na m.in. zwiększenie satysfakcji klientów czy wzrost zyskowności całego projektu (J. Dobroszek)

Przebieg wykonywania usług logistycznych

W procesie wykonywania usługi logistycznej możemy wyróżnić 4 podstawowe etapy:

  1. etap przygotowawczo-organizacyjny
  2. etap realizacji
  3. etap kontroli
  4. etap pokontrolny

Duże znaczenie ma dość mocne oddziaływanie między przedsiębiorstwem, które świadczy usługi logistyczne, a klientem w każdym z wyróżnionych etapów. Procesy jak i zdarzenia, które mają miejsce w każdym z etapów wykonywania usługi, mocno się ze sobą łączą. Ponadto do każdego z czterech etapów zauważalne są czynności zarówno ze strony przedsiębiorstw (usługodawca), ale i klientów (usługobiorca). Pierwsza z wymienionych stron skupia się w swoich poczynaniach na doręczeniu usługi na jak najwyższym poziomie, z kolei druga strona po zrealizowaniu usługi, wydaje subiektywną opinię (ocenia usługę). Utrudnienie, stanowi wielorazowy pomiar, jakości dostarczanych usług, podobnie, przed ale też i po jej zrealizowaniu. Pomiar, jakości usług logistycznych powinien mieć miejsce podczas jej wykonywania, co zwykle jest kłopotliwe, biorąc pod uwagę specyfikę tychże usług. Z punktu widzenia logistyki, ważnym pojęciem powiązanym z usługą logistyczną jest obsługa klienta, która powinna być realizowana w obszarze czynności logistycznych. Dodatkowo, można ją zdefiniować, jako zespół pojedynczych usług z obszaru logistyki ( M. Kadłubek, s. 1517-1525)


Usługa logistycznaartykuły polecane
Usługa transportowaLogistykaWartość dodana (Logistyka)Logistyka międzynarodowaLogistyka dystrybucjiZarządzanie sieciami dostawZasady funkcjonowania rynku usługOptymalizacja powiązań transportowychMarketing usług turystycznych

Bibliografia

  • Chojnacka A. (2011) Usługa logistyczna jako przedmiot rynku, Politechnika Radomska, Nr 12, s.70-77
  • Dobroszek J. (2016) Koszty i wyniki w systemie controllingu w przedsiębiorstwach usług logistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
  • Kadłubek M. (2011) Usługi Logistyczne, Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Instytut Logistyki i Zarządzania Międzynarodowego, Nr 6, s.1517-1525
  • Kopeć K. (2007) Funkcjonowanie rynku usług logistycznych w Polsce, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Chmielnickiego, Nr 3 (23), s.306-311


Autor: Anna Zaczkiewicz