Mierniki podaży usług turystycznych: Różnice pomiędzy wersjami

m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
 
Linia 16: Linia 16:
  
 
Podaż turystyczna to ilość dóbr i usług turystycznych jaką jest się skłonnym oddać przy danym poziomie cen krajowych lub wartości pieniądza w stosunku do zagranicy, podaż może być badana na różnych szczeblach: lokalnym regionalnym, krajowym i międzynarodowym, ale obejmuję zawsze te same elementy strukturalne:
 
Podaż turystyczna to ilość dóbr i usług turystycznych jaką jest się skłonnym oddać przy danym poziomie cen krajowych lub wartości pieniądza w stosunku do zagranicy, podaż może być badana na różnych szczeblach: lokalnym regionalnym, krajowym i międzynarodowym, ale obejmuję zawsze te same elementy strukturalne:
* walory turystyczne  
+
* [[walory]] turystyczne  
* komplementarne dobra i usługi turystyczne  
+
* komplementarne dobra i [[usługi]] turystyczne  
  
Podstawowe miernik [[podaż]]y turystycznej zamieszczone są w tabeli:
+
Podstawowe [[miernik]] [[podaż]]y turystycznej zamieszczone są w tabeli:
  
 
{| border=1
 
{| border=1
Linia 26: Linia 26:
  
 
|-
 
|-
| Walory turystyczne  
+
| [[Walory turystyczne]]
 
| '''-'''liczba walorów przyrodniczych (jezior, rzek, wulkanów, źródeł cieplnych i mineralnych)
 
| '''-'''liczba walorów przyrodniczych (jezior, rzek, wulkanów, źródeł cieplnych i mineralnych)
 
* powierzchnia przyrodniczych obszarów chronionych, rezerwatów przyrody.
 
* powierzchnia przyrodniczych obszarów chronionych, rezerwatów przyrody.
Linia 54: Linia 54:
 
* przejażdżki konne, wielbłądem  
 
* przejażdżki konne, wielbłądem  
 
# częstość połączeń  
 
# częstość połączeń  
# długość i jakość dróg  
+
# długość i [[jakość]] dróg  
  
 
|-
 
|-
Linia 66: Linia 66:
  
 
|}
 
|}
Źródło: opracowanie własne na podstawie A. Panasiuk, Ekonomika Turystyki, PWN, Warszawa 2006.
+
Źródło: opracowanie własne na podstawie A. Panasiuk, [[Ekonomika]] Turystyki, PWN, Warszawa 2006.
 
<google>ban728t</google>
 
<google>ban728t</google>
 
Należy pamiętać że znaczna część elementów podaży turystycznej ma charakter paraturystyczny. Można również wskazać na pewną zależność zgodnie z którą im większy obszar objęty badaniem tym, ze względu na istniejącą sprawozdawczość statystyczną trudniej jest określić wielkość podaży turystycznej  
 
Należy pamiętać że znaczna część elementów podaży turystycznej ma charakter paraturystyczny. Można również wskazać na pewną zależność zgodnie z którą im większy obszar objęty badaniem tym, ze względu na istniejącą sprawozdawczość statystyczną trudniej jest określić wielkość podaży turystycznej  

Aktualna wersja na dzień 07:52, 20 maj 2020

Mierniki podaży usług turystycznych
Polecane artykuły


Podaż turystyczna to ilość dóbr i usług turystycznych jaką jest się skłonnym oddać przy danym poziomie cen krajowych lub wartości pieniądza w stosunku do zagranicy, podaż może być badana na różnych szczeblach: lokalnym regionalnym, krajowym i międzynarodowym, ale obejmuję zawsze te same elementy strukturalne:

Podstawowe miernik podaży turystycznej zamieszczone są w tabeli:

Mierniki podaży turystycznej Przykładowe elementy miernika
Walory turystyczne -liczba walorów przyrodniczych (jezior, rzek, wulkanów, źródeł cieplnych i mineralnych)
  • powierzchnia przyrodniczych obszarów chronionych, rezerwatów przyrody.
  • liczba walorów czy też wartości kulturalnych takich jak: zabytki, obiekty architektury historycznej, muzea itd.
Baza noclegowa Liczba obiektów noclegowych
  • hoteli, moteli, pensjonatów, schronisk,

liczba miejsc w obiektach

  • liczba miejsc w obiektach noclegowych
Mierniki dotyczące transportu 1.Sieć transportowa
  • koleje

-komunikacja autobusowa

  • porty linie lotnicze

-żegluga i przystanie rzeczne

  1. liczba i rodzaje środków transportu
  • autokary
  • statki i promy żeglugi
  • balony, szybce
  • przejażdżki konne, wielbłądem
  1. częstość połączeń
  2. długość i jakość dróg
Baza gastronomiczna -liczba obiektów gastronomicznych (restauracji, pizzerii kawiarni, barów)
  • liczba miejsc w obiektach
Usługi uzupełniające -liczba obiektów towarzyszących, pływaki pól golfowych, lodowisk, wypożyczalni, sprzętu turystycznego, sklepów z pamiątkami kompleksów rekreacyjno -handlowych

Źródło: opracowanie własne na podstawie A. Panasiuk, Ekonomika Turystyki, PWN, Warszawa 2006.

Należy pamiętać że znaczna część elementów podaży turystycznej ma charakter paraturystyczny. Można również wskazać na pewną zależność zgodnie z którą im większy obszar objęty badaniem tym, ze względu na istniejącą sprawozdawczość statystyczną trudniej jest określić wielkość podaży turystycznej

Bibliografia

  • A. Panasiuk, Ekonomika Turystyki, PWN, Warszawa 2006
  • J. Altkorn, Marketing w turystyce, PWN, Warszawa 1999

Autor: Katarzyna Cynarska