Kanał komunikacyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Kanał komunikacyjny''' jest jednym z elementów składających się na [[proces]] komunikacji. Jest środkiem umożliwiającym przenoszenie komunikatu. '''Służy do przesyłania informacji od źródła do adresata.''' Jest pewnego rodzaju połączeniem, pozwalającym na komunikacje pomiędzy dwoma uczestnikami, bądź też grupą uczestników. '''Inaczej mówiąc to sposób porozumiewania się nadawcy i odbiorcy.''' Kanał możemy również określić jako [[zespół]] obiektów fizycznych, które umożliwiają przesyłanie sygnałów od nadawcy do odbiorcy informacji. Długość kanału określa się na podstawie liczby punktów zatrzymań komunikatu występujących na drodze pomiędzy nimi. Punkty zatrzymań są to sytuacje, w których następuje zniekształcenie komunikatu lub [[zmiana]] nośnika.
|list1=
<ul>
<li>[[Komunikacja]]</li>
<li>[[Komunikowanie interpersonalne]]</li>
<li>[[Komunikacja interpersonalna]]</li>
<li>[[Zasady komunikowania werbalnego]]</li>
<li>[[Interaktywność]]</li>
<li>[[Ankieta]]</li>
<li>[[Komunikacja werbalna i niewerbalna]]</li>
<li>[[Dyskusja]]</li>
<li>[[Obieg informacji w projekcie]]</li>
</ul>
}}


Jako kanał komunikacyjny możemy wykorzystać zmysły człowieka, są to: wzrok, słuch, dotyk, zapach i smak. Według Alberta Mehrabiana i badań, które przeprowadził wykazał on, że na interpretację przekazu wpływ mają trzy kanały przez które treści informacyjne docierają do odbiorcy:
* Kanał wizualny (mimika twarzy, postawa) - 55%
* Kanał wokalny (ton głosu) - 38%
* Przekaz werbalny (treść wyrażona słowami) - 7%


==TL;DR==
Kanał komunikacyjny to sposób przekazywania informacji od nadawcy do odbiorcy. Może być ustny lub pisemny. Komunikacja ustna umożliwia natychmiastową odpowiedź i obserwację gestów niewerbalnych, ale ma ograniczoną możliwość korygowania wypowiedzi. Komunikacja pisemna pozwala zaplanować i kontrolować wiadomości, ale traci się natychmiastową odpowiedź i gesty niewerbalne. Kanał komunikacyjny powinien być odpowiednio dobrany do rodzaju komunikatu i potrzeb odbiorcy.


'''Kanał komunikacyjny''' jest jednym z elementów składających się na [[proces]] komunikacji. Jest środkiem umożliwiającym przenoszenie komunikatu. '''Służy do przesyłania informacji od źródła do adresata.''' Jest pewnego rodzaju połączeniem, pozwalającym na komunikacje pomiędzy dwoma uczestnikami, bądź też grupą uczestników. '''Inaczej mówiąc to sposób porozumiewania się nadawcy i odbiorcy.''' Kanał możemy również określić jako [[zespół]] obiektów fizycznych, które umożliwiają przesyłanie sygnałów od nadawcy do odbiorcy informacji. Długość kanału określa się na podstawie liczby punktów zatrzymań komunikatu występujących na drodze pomiędzy nimi. Punkty zatrzymań są to sytuacje, w których następuje zniekształcenie komunikatu lub [[zmiana]] nośnika.
==Rodzaje==
'''Istnieją dwa zasadnicze kanały komunikacyjne: ustny i pisemny.'''


Jako kanał komunikacyjny możemy wykorzystać zmysły człowieka, są to: wzrok, słuch, dotyk, zapach i smak. Według Alberta Mehrabiana i badań, które przeprowadził wykazał on, że na interpretację przekazu wpływ mają trzy kanały przez które treści informacyjne docierają do odbiorcy:
Komunikowanie ustne zazwyczaj występuje w małym zespole, przez telefon, są to wszelkiego rodzaju wystąpienia publiczne. Komunikowanie ustne dzielimy na:
* Kanał wizualny (mimika twarzy, postawa) – 55%
* Bezpośrednie - "twarzą w twarz", [[negocjacje]], obrady,
* Kanał wokalny (ton głosu) – 38%
* Pośrednie - przy użyciu telefonu, komputera.
* Przekaz werbalny (treść wyrażona słowami) – 7%
 
<google>n</google>


==Rodzaje==
Sam kanał nie wystarczy jednak do poprawnej komunikacji, dlatego potrzebne są również
'''Istnieją dwa zasadnicze kanały komunikacyjne: ustny i pisemny.'''
odpowiednie media.
 
Komunikowanie ustne zazwyczaj występuje w małym zespole, przez telefon, są to wszelkiego rodzaju wystąpienia publiczne. Komunikowanie ustne dzielimy na:
* Bezpośrednie – "twarzą w twarz”, [[negocjacje]], obrady,
* Pośrednie – przy użyciu telefonu, komputera.
<google>ban728t</google>
Sam kanał nie wystarczy jednak do poprawnej komunikacji, dlatego potrzebne są również  
odpowiednie media.  


{{#ev:youtube|hsffrCkaMcc|480|right|Jak działa kanał komunikacji? (Sławomir Wawak)|frame}}
'''Media ustne''' to tradycyjne rozmowy twarzą w twarz, rozmowy telefoniczne, przemówienia, prezentacje, i spotkania. W dzisiejszych czasach media ustne uwzględniają [[Technologia|technologiczne]] rozwiązania, takie jak wiadomości głosowe, [[Konferencja|telekonferencje]], videokonferencje i wiele innych.
'''Media ustne''' to tradycyjne rozmowy twarzą w twarz, rozmowy telefoniczne, przemówienia, prezentacje, i spotkania. W dzisiejszych czasach media ustne uwzględniają [[Technologia|technologiczne]] rozwiązania, takie jak wiadomości głosowe, [[Konferencja|telekonferencje]], videokonferencje i wiele innych.  


'''Główną zaletą ustnego kanału komunikacyjnego jest możliwość uzyskania natychmiastowej odpowiedzi.''' Przy tego rodzaju komunikacji szybciej można dojść do porozumienia i [[Podejmowanie decyzji|podjąć decyzję]], a ponadto druga strona może zadać pytania lub podzielić się swoimi uwagami w trakcie trwania komunikacji. Ustny kanał komunikacyjny pozwala nam na wychwycenie gestów niewerbalnych, które przekazuje nam rozmówca. Jest to bardzo pomocne w trakcie prowadzenia rozmów. Gesty niewerbalne to przede wszystkim mimika twarzy, ton i barwa głosu, tempo mowy, westchnienia, przerwy, ziewnięcia, ruchy czy gesty.
'''Główną zaletą ustnego kanału komunikacyjnego jest możliwość uzyskania natychmiastowej odpowiedzi.''' Przy tego rodzaju komunikacji szybciej można dojść do porozumienia i [[Podejmowanie decyzji|podjąć decyzję]], a ponadto druga strona może zadać pytania lub podzielić się swoimi uwagami w trakcie trwania komunikacji. Ustny kanał komunikacyjny pozwala nam na wychwycenie gestów niewerbalnych, które przekazuje nam rozmówca. Jest to bardzo pomocne w trakcie prowadzenia rozmów. Gesty niewerbalne to przede wszystkim mimika twarzy, ton i barwa głosu, tempo mowy, westchnienia, przerwy, ziewnięcia, ruchy czy gesty.
Linia 50: Linia 35:
* Wiadomość posiada istotny czynnik emocjonalny.
* Wiadomość posiada istotny czynnik emocjonalny.


'''Media pisemne''' mają w dzisiejszych czasach wiele form, zarówno tradycyjnych jak i elektronicznych. Najczęściej używane media to listy, notatki, e-maile, komunikatory, faksy i strony internetowe. '''Główną zaletą tej komunikacji jest to, że wszystkie wiadomości można zaplanować i kontrolować.''' Wadą jest jednak to, że traci się możliwość uzyskania natychmiastowej odpowiedzi, i druga strona również może zaplanować i kontrolować swoją odpowiedź, przez co taki rodzaj komunikacji może być często mniej efektywny. Nie mamy także możliwości wychwycenia gestów niewerbalnych. Często występuje większa ilość fałszywych lub mylących informacji.  
'''Media pisemne''' mają w dzisiejszych czasach wiele form, zarówno tradycyjnych jak i elektronicznych. Najczęściej używane media to listy, notatki, e-maile, komunikatory, faksy i strony internetowe. '''Główną zaletą tej komunikacji jest to, że wszystkie wiadomości można zaplanować i kontrolować.''' Wadą jest jednak to, że traci się możliwość uzyskania natychmiastowej odpowiedzi, i druga strona również może zaplanować i kontrolować swoją odpowiedź, przez co taki rodzaj komunikacji może być często mniej efektywny. Nie mamy także możliwości wychwycenia gestów niewerbalnych. Często występuje większa ilość fałszywych lub mylących informacji.


Kanału pisemnego używa się gdy:
Kanału pisemnego używa się gdy:
Linia 63: Linia 48:
==Dodatkowy podział==
==Dodatkowy podział==
Kanały komunikacyjne możemy podzielić na:
Kanały komunikacyjne możemy podzielić na:
* Formalne i nieformalne dotyczą komunikowania się w danej organizacji i mają odzwierciedlenie w strukturze organizacyjnej
* Formalne i nieformalne - dotyczą komunikowania się w danej organizacji i mają odzwierciedlenie w strukturze organizacyjnej
* Pionowe i poziome służą do komunikacji pomiędzy różnymi szczeblami zarządzania  
* Pionowe i poziome - służą do komunikacji pomiędzy różnymi szczeblami zarządzania
* Wewnętrzne i zewnętrzne łączą poszczególne komórki organizacyjne instytucji (wewnętrzne) lub łączą instytucje z otoczeniem (zewnętrzne)
* Wewnętrzne i zewnętrzne - łączą poszczególne komórki organizacyjne instytucji (wewnętrzne) lub łączą instytucje z otoczeniem (zewnętrzne)
* Jednokierunkowe i dwukierunkowe dotyczą one informacji wychodzących od wykonawcy do odbiorcy lub od odbiorcy do wykonawcy
* Jednokierunkowe i dwukierunkowe - dotyczą one informacji wychodzących od wykonawcy do odbiorcy lub od odbiorcy do wykonawcy
* Informacyjne i decyzyjne zależą od charakteru przekazywanej informacji.
* Informacyjne i decyzyjne - zależą od charakteru przekazywanej informacji.


'''Kanał powinien być odpowiednio dobrany do komunikatu. Wybierając go trzeba pamiętać o potrzebach i wymaganiach odbiorcy, ważności informacji, która ma być przekazana, a także uwzględnieniu cech przekazywanej informacji. Jeśli komunikat jest skomplikowany to [[odbiorca]] powinien mieć możliwość wielokrotnego powrócenia do niego.'''
'''Kanał powinien być odpowiednio dobrany do komunikatu. Wybierając go trzeba pamiętać o potrzebach i wymaganiach odbiorcy, ważności informacji, która ma być przekazana, a także uwzględnieniu cech przekazywanej informacji. Jeśli komunikat jest skomplikowany to [[odbiorca]] powinien mieć możliwość wielokrotnego powrócenia do niego.'''
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Komunikacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikowanie interpersonalne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja interpersonalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady komunikowania werbalnego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Interaktywność]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ankieta]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja werbalna i niewerbalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dyskusja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Obieg informacji w projekcie]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Chęcińska-Zaucha A., (2013) ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-5c93c3c9-9af5-4145-b227-00acc06dbe77 Narzędzia wykorzystywane w komunikacji polskich przedsiębiorstw z podmiotami otoczenia na rynkach Unii Europejskiej]'', Wydział Zarządzania - Uniwersytet Gdański, tom 1, nr 4, s. 5-18
<noautolinks>
* Lipowski M., (2016) ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-882bab4f-8958-4da4-b614-8ff5f8675050?q=cf07042b-27ec-4d8e-9d3c-74e4a04275043qt=IN_PAGE Kanał komunikacji a kanał dystrybucji zanikanie różnic i ich konsekwencje]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, tom 254, s. 99-107
* Chęcińska-Zaucha A. (2013), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-5c93c3c9-9af5-4145-b227-00acc06dbe77 Narzędzia wykorzystywane w komunikacji polskich przedsiębiorstw z podmiotami otoczenia na rynkach Unii Europejskiej]'', Wydział Zarządzania - Uniwersytet Gdański, tom 1, nr 4
* Sokołowski A., Wrzalik A., Niedbał R., (2016) ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171454567?q=96e927e5-8dc7-42be-9e1d-4e63e0974136$19&qt=IN_PAGE Rola kanałów komunikacji w wielokulturowym wymiarze współdziałania przedsiębiorstw]'', t. 17, z. 7, cz. 1 Humanistyczne aspekty zarządzania wiedzą i kompetencjami, s. 467-479
* Lipowski M. (2016), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-882bab4f-8958-4da4-b614-8ff5f8675050/c/10.pdf Kanał komunikacji a kanał dystrybucji - zanikanie różnic i ich konsekwencje]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 254
* Thill J., ''Excellence in Business Communication'', 6th edition, Prentice Hall 2004
* Sokołowski A., Wrzalik A., Niedbał R. (2016), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171454567?q=96e927e5-8dc7-42be-9e1d-4e63e0974136$19&qt=IN_PAGE Rola kanałów komunikacji w wielokulturowym wymiarze współdziałania przedsiębiorstw]'', Humanistyczne aspekty zarządzania wiedzą i kompetencjami, t. 17, z. 7, cz. 1
* Warner T., ''[[Umiejętności]] w komunikowaniu się'', ASTRUM, Wrocław 1999
* Thill J. (2004), ''Excellence in Business Communication'', Prentice Hall
* Zalewska-Turzyńska M., Komunikowanie się w organizacji - studium prakseologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012
* Warner T. (1999), ''Umiejętności w komunikowaniu się'', ASTRUM, Wrocław
* Zalewska-Turzyńska M. (2012), ''Komunikowanie się w organizacji: studium prakseologiczne'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
</noautolinks>
{{a|Jarosław Szot, Paulina Habrzyk}}
{{a|Jarosław Szot, Paulina Habrzyk}}
[[Kategoria:Komunikacja]]
[[Kategoria:Komunikacja]]
{{#metamaster:description|Kanał komunikacyjny to element procesu przesyłania informacji od nadawcy do odbiorcy, wykorzystujący różne zmysły. Badania wskazują na wpływ trzech głównych kanałów: wizualnego, wokalnego i werbalnego.}}

Aktualna wersja na dzień 00:26, 15 sty 2024

Kanał komunikacyjny jest jednym z elementów składających się na proces komunikacji. Jest środkiem umożliwiającym przenoszenie komunikatu. Służy do przesyłania informacji od źródła do adresata. Jest pewnego rodzaju połączeniem, pozwalającym na komunikacje pomiędzy dwoma uczestnikami, bądź też grupą uczestników. Inaczej mówiąc to sposób porozumiewania się nadawcy i odbiorcy. Kanał możemy również określić jako zespół obiektów fizycznych, które umożliwiają przesyłanie sygnałów od nadawcy do odbiorcy informacji. Długość kanału określa się na podstawie liczby punktów zatrzymań komunikatu występujących na drodze pomiędzy nimi. Punkty zatrzymań są to sytuacje, w których następuje zniekształcenie komunikatu lub zmiana nośnika.

Jako kanał komunikacyjny możemy wykorzystać zmysły człowieka, są to: wzrok, słuch, dotyk, zapach i smak. Według Alberta Mehrabiana i badań, które przeprowadził wykazał on, że na interpretację przekazu wpływ mają trzy kanały przez które treści informacyjne docierają do odbiorcy:

  • Kanał wizualny (mimika twarzy, postawa) - 55%
  • Kanał wokalny (ton głosu) - 38%
  • Przekaz werbalny (treść wyrażona słowami) - 7%

TL;DR

Kanał komunikacyjny to sposób przekazywania informacji od nadawcy do odbiorcy. Może być ustny lub pisemny. Komunikacja ustna umożliwia natychmiastową odpowiedź i obserwację gestów niewerbalnych, ale ma ograniczoną możliwość korygowania wypowiedzi. Komunikacja pisemna pozwala zaplanować i kontrolować wiadomości, ale traci się natychmiastową odpowiedź i gesty niewerbalne. Kanał komunikacyjny powinien być odpowiednio dobrany do rodzaju komunikatu i potrzeb odbiorcy.

Rodzaje

Istnieją dwa zasadnicze kanały komunikacyjne: ustny i pisemny.

Komunikowanie ustne zazwyczaj występuje w małym zespole, przez telefon, są to wszelkiego rodzaju wystąpienia publiczne. Komunikowanie ustne dzielimy na:

  • Bezpośrednie - "twarzą w twarz", negocjacje, obrady,
  • Pośrednie - przy użyciu telefonu, komputera.

Sam kanał nie wystarczy jednak do poprawnej komunikacji, dlatego potrzebne są również odpowiednie media.

Media ustne to tradycyjne rozmowy twarzą w twarz, rozmowy telefoniczne, przemówienia, prezentacje, i spotkania. W dzisiejszych czasach media ustne uwzględniają technologiczne rozwiązania, takie jak wiadomości głosowe, telekonferencje, videokonferencje i wiele innych.

Główną zaletą ustnego kanału komunikacyjnego jest możliwość uzyskania natychmiastowej odpowiedzi. Przy tego rodzaju komunikacji szybciej można dojść do porozumienia i podjąć decyzję, a ponadto druga strona może zadać pytania lub podzielić się swoimi uwagami w trakcie trwania komunikacji. Ustny kanał komunikacyjny pozwala nam na wychwycenie gestów niewerbalnych, które przekazuje nam rozmówca. Jest to bardzo pomocne w trakcie prowadzenia rozmów. Gesty niewerbalne to przede wszystkim mimika twarzy, ton i barwa głosu, tempo mowy, westchnienia, przerwy, ziewnięcia, ruchy czy gesty.

Główną wadą takie sposobu komunikowania się, jest bardzo ograniczona możliwość korygowania wypowiedzianej wiadomości. Podczas rozmów, spotkań czy przemówień, nie da się wykasować wypowiedzianego już zdania. Ustnego kanału komunikacji używa się gdy:

  • Potrzebna jest natychmiastowa odpowiedź
  • Wiadomość jest relatywnie prosta i łatwa do zrozumienia
  • Nie potrzebny jest zapis rozmowy
  • Można się spotkać z drugą osobą w sposób szybki i bezproblemowy
  • Potrzebny jest udział w rozmowie innych osób, aby podjąć decyzje lub rozwiązać konflikt
  • Istnieje potrzeba obserwacji zachowania, tonu głosu i gestykulacji drugiej osoby
  • Wiadomość posiada istotny czynnik emocjonalny.

Media pisemne mają w dzisiejszych czasach wiele form, zarówno tradycyjnych jak i elektronicznych. Najczęściej używane media to listy, notatki, e-maile, komunikatory, faksy i strony internetowe. Główną zaletą tej komunikacji jest to, że wszystkie wiadomości można zaplanować i kontrolować. Wadą jest jednak to, że traci się możliwość uzyskania natychmiastowej odpowiedzi, i druga strona również może zaplanować i kontrolować swoją odpowiedź, przez co taki rodzaj komunikacji może być często mniej efektywny. Nie mamy także możliwości wychwycenia gestów niewerbalnych. Często występuje większa ilość fałszywych lub mylących informacji.

Kanału pisemnego używa się gdy:

  • Nie ma potrzeby uzyskania natychmiastowej odpowiedzi
  • Wiadomość jest detaliczna, skomplikowana, lub wymaga zaplanowania
  • Potrzebny jest udokumentowany zapis rozmowy
  • Publiczność do której kierowana jest wiadomość, jest duża i podzielona geograficznie.
  • Chcemy uniknąć przekształcenia faktów, wynikających z przekazywania faktów ustnie od osoby do osoby
  • Bezpośredni kontakt z drugą stroną jest niekonieczny lub niewygodny
  • Wiadomość nie posiada żadnego czynnika emocjonalnego.

Dodatkowy podział

Kanały komunikacyjne możemy podzielić na:

  • Formalne i nieformalne - dotyczą komunikowania się w danej organizacji i mają odzwierciedlenie w strukturze organizacyjnej
  • Pionowe i poziome - służą do komunikacji pomiędzy różnymi szczeblami zarządzania
  • Wewnętrzne i zewnętrzne - łączą poszczególne komórki organizacyjne instytucji (wewnętrzne) lub łączą instytucje z otoczeniem (zewnętrzne)
  • Jednokierunkowe i dwukierunkowe - dotyczą one informacji wychodzących od wykonawcy do odbiorcy lub od odbiorcy do wykonawcy
  • Informacyjne i decyzyjne - zależą od charakteru przekazywanej informacji.

Kanał powinien być odpowiednio dobrany do komunikatu. Wybierając go trzeba pamiętać o potrzebach i wymaganiach odbiorcy, ważności informacji, która ma być przekazana, a także uwzględnieniu cech przekazywanej informacji. Jeśli komunikat jest skomplikowany to odbiorca powinien mieć możliwość wielokrotnego powrócenia do niego.


Kanał komunikacyjnyartykuły polecane
KomunikacjaKomunikowanie interpersonalneKomunikacja interpersonalnaZasady komunikowania werbalnegoInteraktywnośćAnkietaKomunikacja werbalna i niewerbalnaDyskusjaObieg informacji w projekcie

Bibliografia

Autor: Jarosław Szot, Paulina Habrzyk