Geolokalizacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Geolokalizacja''' (ang. Geolocation) to proces ustalania lokalizacji danego obiektu na terenie Ziemi. Polega ona na ustaleniu lokalizacji osób bądź przedmiotów, np. telefonów komórkowych, tabletów bądź innych urządzeń mobilnych za pomocą GPS lub adresu IP danego urządzenia. [[Proces|Proces]] ten umożliwia również użytkownikowi dostęp do informacji z określonego rejonu, np. informacji pogodowych lub lokalnych wiadomości. Kolejną wartością jest również opcja błyskawicznego dzielenia się swoją lokalizacją ze znajomymi, za pomocą Internetu oraz [[Portal internetowy|portali internetowych]]. Geolokalizacja może być również wykorzystywana do prowadzenia przedsiębiorstwa, używając ją do działań marketingowych.<ref> Kozłowska I. (2013). [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s36-40/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s36-40.pdf ''Zastosowanie geolokalizacji w działaniach marketingowych''], "Rynek-Społeczeństwo-Kultura", nr 2(6), s. 36</ref>
'''Geolokalizacja''' (ang. Geolocation) to [[proces]] ustalania lokalizacji danego obiektu na terenie Ziemi. Polega ona na ustaleniu lokalizacji osób bądź przedmiotów, np. telefonów komórkowych, tabletów bądź innych urządzeń mobilnych za pomocą GPS lub adresu IP danego urządzenia. [[Proces|Proces]] ten umożliwia również użytkownikowi dostęp do informacji z określonego rejonu, np. informacji pogodowych lub lokalnych wiadomości. Kolejną wartością jest również [[opcja]] błyskawicznego dzielenia się swoją lokalizacją ze znajomymi, za pomocą Internetu oraz [[Portal internetowy|portali internetowych]]. Geolokalizacja może być również wykorzystywana do prowadzenia przedsiębiorstwa, używając ją do działań marketingowych.<ref> Kozłowska I. (2013). [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s36-40/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s36-40.pdf ''Zastosowanie geolokalizacji w działaniach marketingowych''], "[[Rynek]]-[[Społeczeństwo]]-Kultura", nr 2(6), s. 36</ref>


==Istota i główne założenia geolokalizacji==
==Istota i główne założenia geolokalizacji==


'''Geolokalizacja''' to jedna z najnowszych form [[Komunikacja|komunikacji]] z konsumentem, która opiera się na innowacyjnych metodach przekazywania informacji i wiadomości. Jest to metoda coraz częściej stosowna przez przedsiębiorstwa o różnorodnych [[Branża|branżach]], a w tym również przez podmioty sprzedaży detalicznej. Za pomocą odbiornika GPS, czy też adresu IP urządzenia mobilnego możemy określić położenie geograficzne osób czy przedmiotów, wykorzystując współrzędne geograficzne albo dane adresowe.  
'''Geolokalizacja''' to jedna z najnowszych form [[Komunikacja|komunikacji]] z konsumentem, która opiera się na innowacyjnych metodach przekazywania informacji i wiadomości. Jest to [[metoda]] coraz częściej stosowna przez przedsiębiorstwa o różnorodnych [[Branża|branżach]], a w tym również przez podmioty sprzedaży detalicznej. Za pomocą odbiornika GPS, czy też adresu IP urządzenia mobilnego możemy określić [[położenie geograficzne]] osób czy przedmiotów, wykorzystując współrzędne geograficzne albo [[dane]] adresowe.  
<google>t</google>
<google>t</google>
Stosowanie geolokalizacji przez przedsiębiorstwa handlowe jest połączeniem akcji promocyjnych z aktywnością konsumencką. Umożliwiają to głównie maile, SMS-y oraz MMS-y. Wobec tego geolokalizacja jest jedną z najczęściej wykorzystywanych funkcji telefonów komórkowych oraz tabletów. Korzystając ze specjalnych aplikacji, dany użytkownik otrzymuje wiadomość o aktualnej ofercie handlowej, usługowej, a także promocyjnej, odnoszącej się do miejsca w najbliższym obszarze. Część programów daje możliwość wysyłania klientom kodów promocyjnych, czy też kuponów rabatowych, dzięki którym mają upoważnienie do promocyjnych zakupów. Zaletą takich aplikacji jest głównie precyzyjne i skuteczne dotarcie do określonego użytkownika, ale również wygoda oraz szybkość działania. <ref> Reformat B. (2016). ''Geolokalizacja jako nowe wyzwanie dla podmiotów handlu detalicznego w Polsce'', "Handel Wewnętrzny", nr 2(361), s. 355-356</ref>
Stosowanie geolokalizacji przez przedsiębiorstwa handlowe jest połączeniem akcji promocyjnych z aktywnością konsumencką. Umożliwiają to głównie maile, SMS-y oraz MMS-y. Wobec tego geolokalizacja jest jedną z najczęściej wykorzystywanych funkcji telefonów komórkowych oraz tabletów. Korzystając ze specjalnych aplikacji, dany [[użytkownik]] otrzymuje wiadomość o aktualnej ofercie handlowej, usługowej, a także promocyjnej, odnoszącej się do miejsca w najbliższym obszarze. Część programów daje możliwość wysyłania klientom kodów promocyjnych, czy też kuponów rabatowych, dzięki którym mają [[upoważnienie]] do promocyjnych zakupów. Zaletą takich aplikacji jest głównie precyzyjne i skuteczne dotarcie do określonego użytkownika, ale również wygoda oraz szybkość działania. <ref> Reformat B. (2016). ''Geolokalizacja jako nowe wyzwanie dla podmiotów handlu detalicznego w Polsce'', "[[Handel]] Wewnętrzny", nr 2(361), s. 355-356</ref>


Geolokalizacja wykorzystywana jako działanie umożliwiające personalizowanie przekazu komunikacyjnego pozwala na budowania korzystnych relacji z konsumentami. Precyzyjny przekaz skierowany do potencjalnych klientów może ułatwić wpływ na skuteczne prowadzenie działań marketingowych oraz budowanie lojalności konsumentów.. <ref> Pukas A. (2016). ''Geolokalizacja jako współczesne narzędzie komunikacji z klientem i jej wykorzystywanie w marketingu relacji'', "Marketing i Zarządzanie", nr 4(45), s. 375</ref>
Geolokalizacja wykorzystywana jako [[działanie]] umożliwiające personalizowanie przekazu komunikacyjnego pozwala na budowania korzystnych relacji z konsumentami. Precyzyjny przekaz skierowany do potencjalnych klientów może ułatwić wpływ na skuteczne prowadzenie działań marketingowych oraz budowanie lojalności konsumentów.. <ref> Pukas A. (2016). ''Geolokalizacja jako współczesne narzędzie komunikacji z klientem i jej wykorzystywanie w marketingu relacji'', "[[Marketing]] i [[Zarządzanie]]", nr 4(45), s. 375</ref>


==Serwisy internetowe a geolokalizacja==
==Serwisy internetowe a geolokalizacja==
Linia 32: Linia 32:
Powszechnie istnieje wiele serwisów stosujących geolokalizację. Wśród nich możemy wskazać m.in:
Powszechnie istnieje wiele serwisów stosujących geolokalizację. Wśród nich możemy wskazać m.in:
* '''portal Foursquare''' daje możliwość swoim użytkownikom zalogowania się w określonym miejscu za pośrednictwem wyboru lub automatycznej lokalizacji na mapie. Portal umożliwia wyszukanie interesujących wydarzeń w otoczeniu, w tym również może zasugerować użytkownikom, co może ich zaciekawić. Kolejną cechą jest również opcja publikacji rekomendacji i opinii odnoszących się do danego miejsca, np. restauracji lub galerii.
* '''portal Foursquare''' daje możliwość swoim użytkownikom zalogowania się w określonym miejscu za pośrednictwem wyboru lub automatycznej lokalizacji na mapie. Portal umożliwia wyszukanie interesujących wydarzeń w otoczeniu, w tym również może zasugerować użytkownikom, co może ich zaciekawić. Kolejną cechą jest również opcja publikacji rekomendacji i opinii odnoszących się do danego miejsca, np. restauracji lub galerii.
* '''Facebook Places''' stwarza możliwość dzielenie się ze swoimi znajomymi lokalizacją, w której się znajdujemy oraz pozwala na zapisanie fotografii, które zostały wykonane w konkretnym miejscu. Serwis pozwala również na wpisywanie tras do których będziemy chcieli dotrzeć, abyśmy mogli zaczerpnąć opinii i spostrzeżeń naszych znajomych o konkretnym miejscu. <ref> Kozłowska I. (2013). [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s36-40/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s36-40.pdf ''Zastosowanie geolokalizacji w działaniach marketingowych''], "Rynek-Społeczeństwo-Kultura", nr 2(6), s. 37-38</ref>
* '''Facebook Places''' stwarza możliwość dzielenie się ze swoimi znajomymi lokalizacją, w której się znajdujemy oraz pozwala na zapisanie fotografii, które zostały wykonane w konkretnym miejscu. [[Serwis]] pozwala również na wpisywanie tras do których będziemy chcieli dotrzeć, abyśmy mogli zaczerpnąć opinii i spostrzeżeń naszych znajomych o konkretnym miejscu. <ref> Kozłowska I. (2013). [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s36-40/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s36-40.pdf ''Zastosowanie geolokalizacji w działaniach marketingowych''], "Rynek-Społeczeństwo-Kultura", nr 2(6), s. 37-38</ref>


==Mechanizmy App Inventor wykorzystywane do geolokalizacji==
==Mechanizmy App Inventor wykorzystywane do geolokalizacji==


Za zdolność do namierzenia danej lokalizacji w środowisku App Inventor odpowiedzialny jest komponent LocationSensor pochodzący z palety Sensors. Lokalizacja może być możliwa do namierzenia bazując na wskazaniach odbiornika GPS bądź alternatywnych metod np. lokalizacji
Za [[zdolność]] do namierzenia danej lokalizacji w środowisku App Inventor odpowiedzialny jest komponent LocationSensor pochodzący z palety Sensors. Lokalizacja może być możliwa do namierzenia bazując na wskazaniach odbiornika GPS bądź alternatywnych metod np. lokalizacji
odbiorników operatora telefonii komórkowej czy sieci bezprzewodowych. Komponent dostarcza informacje o:
odbiorników operatora telefonii komórkowej czy sieci bezprzewodowych. Komponent dostarcza [[informacje]] o:
* długości oraz szerokości geograficznej,
* długości oraz szerokości geograficznej,
* wysokości,
* wysokości,
* adresie powiązanym ze współrzędnymi.
* adresie powiązanym ze współrzędnymi.
Istnieje również opcja konwersji adresu na współrzędne geograficzne.<ref> Żyła K. (2012). [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/239-artykuly-na-plycie-cd/2837-artykul''Wykorzystywanie mechanizmów lokalizacji urządzenia mobilnego w oparciu o Google App Inventor''], "Logistyka-nauka", nr 3, s. 2614</ref>
Istnieje również opcja konwersji adresu na współrzędne geograficzne.<ref> Żyła K. (2012). [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/239-artykuly-na-plycie-cd/2837-artykul''Wykorzystywanie mechanizmów lokalizacji urządzenia mobilnego w oparciu o Google App Inventor''], "[[Logistyka]]-nauka", nr 3, s. 2614</ref>


==Geolokalizacja pracowników==
==Geolokalizacja pracowników==


'''Geolokalizacja pracowników''' jest to informacja określająca położenie geograficzne osoby bądź przedmiotu, który posiada pracownik. System geolokalizacyjny może działać przy pomocy odbiornika GPS bądź za pośrednictwem karty SIM w smartfonie, tablecie, który posiada dany pracownik. Korzystając z usługi geolokalizacji pracodawca może z dużą dokładnością zlokalizować telefon komórkowy pracownika czy pojazd samochodowy wyposażony w GPS i dzięki temu ma możliwość kontroli czasu oraz miejsca wykonywania obowiązków służbowych pracowników. Ten sposób kontroli najczęściej wykorzystywany jest przez pracodawców, którzy zatrudniają pracowników pracujących w terenie, np. przedstawicieli handlowych lub kierowców. Ta metoda kontroli jest dopuszczalna, gdy ze względu na rodzaj oraz charakter pracy, zatrudniający wykonuje tym samym swoje uprawnienia kierownicze oraz kontrolne wobec swoich pracowników. Pracodawca ma możliwość założenia w pojazdach służbowych systemu monitorowania i zarządzania pojazdami w oparciu o odbiornik GPS, ale ma obowiązek poinformować o tym swoich pracowników. Natomiast, jeżeli pracownik otrzymał zgodę od zatrudniającego na korzystanie z samochodu firmowego, to w takim przypadku pracodawca powinien otrzymać pozwolenie od pracownika na zainstalowanie odbiornika GPS. <ref> Jaśkowski K. (2014). ''Meritum, prawo pracy'', Wydawnictwo Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 1353</ref>
'''Geolokalizacja pracowników''' jest to [[informacja]] określająca położenie geograficzne osoby bądź przedmiotu, który posiada [[pracownik]]. [[System]] geolokalizacyjny może działać przy pomocy odbiornika GPS bądź za pośrednictwem karty SIM w smartfonie, tablecie, który posiada dany pracownik. Korzystając z [[usługi]] geolokalizacji [[pracodawca]] może z dużą dokładnością zlokalizować telefon komórkowy pracownika czy pojazd samochodowy wyposażony w GPS i dzięki temu ma możliwość kontroli czasu oraz miejsca wykonywania obowiązków służbowych pracowników. Ten sposób kontroli najczęściej wykorzystywany jest przez pracodawców, którzy zatrudniają pracowników pracujących w terenie, np. przedstawicieli handlowych lub kierowców. Ta metoda kontroli jest dopuszczalna, gdy ze względu na rodzaj oraz charakter pracy, zatrudniający wykonuje tym samym swoje [[uprawnienia]] kierownicze oraz kontrolne wobec swoich pracowników. Pracodawca ma możliwość założenia w pojazdach służbowych systemu monitorowania i zarządzania pojazdami w oparciu o odbiornik GPS, ale ma [[obowiązek]] poinformować o tym swoich pracowników. Natomiast, jeżeli pracownik otrzymał zgodę od zatrudniającego na korzystanie z samochodu firmowego, to w takim przypadku pracodawca powinien otrzymać pozwolenie od pracownika na zainstalowanie odbiornika GPS. <ref> Jaśkowski K. (2014). ''Meritum, [[prawo]] pracy'', Wydawnictwo Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 1353</ref>


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 51: Linia 51:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Jaśkowski K. (2014). ''Meritum, prawo pracy'', Wydawnictwo Wolters Kluwer business, Warszawa
* Jaśkowski K. (2014). ''Meritum, [[prawo pracy]]'', Wydawnictwo Wolters Kluwer business, Warszawa
* Kozłowska I. (2013). [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s36-40/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s36-40.pdf ''Zastosowanie geolokalizacji w działaniach marketingowych''], "Rynek-Społeczeństwo-Kultura", nr 2(6)
* Kozłowska I. (2013). [http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s36-40/Rynek_Spoleczenstwo_Kultura-r2013-t-n2_(6)-s36-40.pdf ''Zastosowanie geolokalizacji w działaniach marketingowych''], "Rynek-Społeczeństwo-Kultura", nr 2(6)
* Piwowarski M. (2012). [http://topaz.univ.szczecin.pl/nauka_wneiz/studia_inf/31-2012/si-31-185.pdf''Modelowanie preferencji użytkowników w serwisach zintegrowanych z Google Maps''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 740
* Piwowarski M. (2012). [http://topaz.univ.szczecin.pl/nauka_wneiz/studia_inf/31-2012/si-31-185.pdf''Modelowanie preferencji użytkowników w serwisach zintegrowanych z Google Maps''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 740

Wersja z 22:10, 19 maj 2020

Geolokalizacja
Polecane artykuły


Geolokalizacja (ang. Geolocation) to proces ustalania lokalizacji danego obiektu na terenie Ziemi. Polega ona na ustaleniu lokalizacji osób bądź przedmiotów, np. telefonów komórkowych, tabletów bądź innych urządzeń mobilnych za pomocą GPS lub adresu IP danego urządzenia. Proces ten umożliwia również użytkownikowi dostęp do informacji z określonego rejonu, np. informacji pogodowych lub lokalnych wiadomości. Kolejną wartością jest również opcja błyskawicznego dzielenia się swoją lokalizacją ze znajomymi, za pomocą Internetu oraz portali internetowych. Geolokalizacja może być również wykorzystywana do prowadzenia przedsiębiorstwa, używając ją do działań marketingowych.[1]

Istota i główne założenia geolokalizacji

Geolokalizacja to jedna z najnowszych form komunikacji z konsumentem, która opiera się na innowacyjnych metodach przekazywania informacji i wiadomości. Jest to metoda coraz częściej stosowna przez przedsiębiorstwa o różnorodnych branżach, a w tym również przez podmioty sprzedaży detalicznej. Za pomocą odbiornika GPS, czy też adresu IP urządzenia mobilnego możemy określić położenie geograficzne osób czy przedmiotów, wykorzystując współrzędne geograficzne albo dane adresowe.

Stosowanie geolokalizacji przez przedsiębiorstwa handlowe jest połączeniem akcji promocyjnych z aktywnością konsumencką. Umożliwiają to głównie maile, SMS-y oraz MMS-y. Wobec tego geolokalizacja jest jedną z najczęściej wykorzystywanych funkcji telefonów komórkowych oraz tabletów. Korzystając ze specjalnych aplikacji, dany użytkownik otrzymuje wiadomość o aktualnej ofercie handlowej, usługowej, a także promocyjnej, odnoszącej się do miejsca w najbliższym obszarze. Część programów daje możliwość wysyłania klientom kodów promocyjnych, czy też kuponów rabatowych, dzięki którym mają upoważnienie do promocyjnych zakupów. Zaletą takich aplikacji jest głównie precyzyjne i skuteczne dotarcie do określonego użytkownika, ale również wygoda oraz szybkość działania. [2]

Geolokalizacja wykorzystywana jako działanie umożliwiające personalizowanie przekazu komunikacyjnego pozwala na budowania korzystnych relacji z konsumentami. Precyzyjny przekaz skierowany do potencjalnych klientów może ułatwić wpływ na skuteczne prowadzenie działań marketingowych oraz budowanie lojalności konsumentów.. [3]

Serwisy internetowe a geolokalizacja

Określenie bieżącej lokalizacji użytkownika serwisu, realizowane jest przy pomocy dwóch metod, stosowanych w zależności od wykorzystywanej przeglądarki. Jedna z tych metod oparta jest na transkrypcji adresu IP, natomiast drugie rozwiązanie to lokalizacja użytkownika przy zastosowaniu technologii HTML5.[4]

Powszechnie istnieje wiele serwisów stosujących geolokalizację. Wśród nich możemy wskazać m.in:

  • portal Foursquare daje możliwość swoim użytkownikom zalogowania się w określonym miejscu za pośrednictwem wyboru lub automatycznej lokalizacji na mapie. Portal umożliwia wyszukanie interesujących wydarzeń w otoczeniu, w tym również może zasugerować użytkownikom, co może ich zaciekawić. Kolejną cechą jest również opcja publikacji rekomendacji i opinii odnoszących się do danego miejsca, np. restauracji lub galerii.
  • Facebook Places stwarza możliwość dzielenie się ze swoimi znajomymi lokalizacją, w której się znajdujemy oraz pozwala na zapisanie fotografii, które zostały wykonane w konkretnym miejscu. Serwis pozwala również na wpisywanie tras do których będziemy chcieli dotrzeć, abyśmy mogli zaczerpnąć opinii i spostrzeżeń naszych znajomych o konkretnym miejscu. [5]

Mechanizmy App Inventor wykorzystywane do geolokalizacji

Za zdolność do namierzenia danej lokalizacji w środowisku App Inventor odpowiedzialny jest komponent LocationSensor pochodzący z palety Sensors. Lokalizacja może być możliwa do namierzenia bazując na wskazaniach odbiornika GPS bądź alternatywnych metod np. lokalizacji odbiorników operatora telefonii komórkowej czy sieci bezprzewodowych. Komponent dostarcza informacje o:

  • długości oraz szerokości geograficznej,
  • wysokości,
  • adresie powiązanym ze współrzędnymi.

Istnieje również opcja konwersji adresu na współrzędne geograficzne.[6]

Geolokalizacja pracowników

Geolokalizacja pracowników jest to informacja określająca położenie geograficzne osoby bądź przedmiotu, który posiada pracownik. System geolokalizacyjny może działać przy pomocy odbiornika GPS bądź za pośrednictwem karty SIM w smartfonie, tablecie, który posiada dany pracownik. Korzystając z usługi geolokalizacji pracodawca może z dużą dokładnością zlokalizować telefon komórkowy pracownika czy pojazd samochodowy wyposażony w GPS i dzięki temu ma możliwość kontroli czasu oraz miejsca wykonywania obowiązków służbowych pracowników. Ten sposób kontroli najczęściej wykorzystywany jest przez pracodawców, którzy zatrudniają pracowników pracujących w terenie, np. przedstawicieli handlowych lub kierowców. Ta metoda kontroli jest dopuszczalna, gdy ze względu na rodzaj oraz charakter pracy, zatrudniający wykonuje tym samym swoje uprawnienia kierownicze oraz kontrolne wobec swoich pracowników. Pracodawca ma możliwość założenia w pojazdach służbowych systemu monitorowania i zarządzania pojazdami w oparciu o odbiornik GPS, ale ma obowiązek poinformować o tym swoich pracowników. Natomiast, jeżeli pracownik otrzymał zgodę od zatrudniającego na korzystanie z samochodu firmowego, to w takim przypadku pracodawca powinien otrzymać pozwolenie od pracownika na zainstalowanie odbiornika GPS. [7]

Przypisy

  1. Kozłowska I. (2013). Zastosowanie geolokalizacji w działaniach marketingowych, "Rynek-Społeczeństwo-Kultura", nr 2(6), s. 36
  2. Reformat B. (2016). Geolokalizacja jako nowe wyzwanie dla podmiotów handlu detalicznego w Polsce, "Handel Wewnętrzny", nr 2(361), s. 355-356
  3. Pukas A. (2016). Geolokalizacja jako współczesne narzędzie komunikacji z klientem i jej wykorzystywanie w marketingu relacji, "Marketing i Zarządzanie", nr 4(45), s. 375
  4. Piwowarski M. (2012). Modelowanie preferencji użytkowników w serwisach zintegrowanych z Google Maps, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 740, s. 194-195
  5. Kozłowska I. (2013). Zastosowanie geolokalizacji w działaniach marketingowych, "Rynek-Społeczeństwo-Kultura", nr 2(6), s. 37-38
  6. Żyła K. (2012). Wykorzystywanie mechanizmów lokalizacji urządzenia mobilnego w oparciu o Google App Inventor, "Logistyka-nauka", nr 3, s. 2614
  7. Jaśkowski K. (2014). Meritum, prawo pracy, Wydawnictwo Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 1353

Bibliografia

Autor: Kamila Lelek