Światowa Organizacja Turystyki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (Clean up, replaced: *G → * G (9), *''' → * ''' (8), . → . , , → , , → (2), : → :, O( → O ()
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Światowa Organizacja Turystyki''' jest to agencja ONZ odpowiedzialna za promocję odpowiedzialnej, zrównoważonej i powszechnie dostępnej turystyki. Jako wiodąca [[organizacja międzynarodowa]] w dziedzinie [[Turystyka|turystyki]]. UNWTO(ang. United Nations World Tourism Organization) oferuje [[przywództwo]] i wsparcie dla sektora w zakresie rozwoju polityki wiedzy i turystyki na całym świecie, a także promuje turystykę jako siłę napędową wzrostu gospodarczego, rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu i zrównoważenia środowiskowego.
'''Światowa Organizacja Turystyki''' jest to agencja ONZ odpowiedzialna za promocję odpowiedzialnej, zrównoważonej i powszechnie dostępnej turystyki. Jako wiodąca [[organizacja międzynarodowa]] w dziedzinie [[Turystyka|turystyki]]. UNWTO (ang. United Nations World Tourism Organization) oferuje [[przywództwo]] i wsparcie dla sektora w zakresie rozwoju polityki wiedzy i turystyki na całym świecie, a także promuje turystykę jako siłę napędową wzrostu gospodarczego, rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu i zrównoważenia środowiskowego.
[[Organizacja]] zachęca do wdrożenia Globalnego [[Kodeks|Kodeksu]] Etyki w Turystyce aby zmaksymalizować społeczno-ekonomiczny wkład turystyki przy jednoczesnym minimalizowaniu jego ewentualnych negatywnych skutków i zobowiązuje się do promowania turystyki jako instrumentu w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju (SDG) , ukierunkowanych na ograniczanie ubóstwa oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju na całym świecie.
[[Organizacja]] zachęca do wdrożenia Globalnego [[Kodeks|Kodeksu]] Etyki w Turystyce aby zmaksymalizować społeczno-ekonomiczny wkład turystyki przy jednoczesnym minimalizowaniu jego ewentualnych negatywnych skutków i zobowiązuje się do promowania turystyki jako instrumentu w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju (SDG), ukierunkowanych na ograniczanie ubóstwa oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju na całym świecie.


Członkiem UNWTO jest 158 krajów, 6 członków stowarzyszonych i ponad 500 członków stowarzyszonych reprezentujących [[sektor]] prywatny, instytucje edukacyjne, stowarzyszenia turystyczne i lokalne władze turystyczne.<ref>UNWTO-Who we are</ref>
Członkiem UNWTO jest 158 krajów, 6 członków stowarzyszonych i ponad 500 członków stowarzyszonych reprezentujących [[sektor]] prywatny, instytucje edukacyjne, stowarzyszenia turystyczne i lokalne władze turystyczne.<ref>UNWTO-Who we are</ref>
Linia 26: Linia 26:


==Zadania==
==Zadania==
*Generowanie wiedzy o rynku
* Generowanie wiedzy o rynku
*Promowanie konkurencyjnych i zrównoważonych polityk i instrumentów turystycznych
* Promowanie konkurencyjnych i zrównoważonych polityk i instrumentów turystycznych
*Wsparcie edukacji i szkoleń turystycznych
* Wsparcie edukacji i szkoleń turystycznych
*Działania na rzecz uczynienia turystyki skutecznym narzędziem rozwoju poprzez projekty pomocy technicznej w ponad 100 krajach na całym świecie.<ref>UNWTO-Who we are</ref>
* Działania na rzecz uczynienia turystyki skutecznym narzędziem rozwoju poprzez projekty pomocy technicznej w ponad 100 krajach na całym świecie.<ref>UNWTO-Who we are</ref>


==Rodzaje turystyki według UNWTO==
==Rodzaje turystyki według UNWTO==
*[[Turystyka]] krajowa – podróże mieszkańców w obrębie własnego kraju
*[[Turystyka]] krajowa – podróże mieszkańców w obrębie własnego kraju
*Turystyka wyjazdowa – podróże mieszkańców poza granice własnego kraju
* Turystyka wyjazdowa – podróże mieszkańców poza granice własnego kraju
*Turystykę przyjazdową – przyjazdy turystów zagranicznych do kraju, w którym nie przebywają na stałe.
* Turystykę przyjazdową – przyjazdy turystów zagranicznych do kraju, w którym nie przebywają na stałe.


W etapie dalszej klasyfikacji wymienia się:
W etapie dalszej klasyfikacji wymienia się:
*Turystykę wewnątrzkrajową – obejmującą turystykę krajową i turystykę przyjazdową
* Turystykę wewnątrzkrajową – obejmującą turystykę krajową i turystykę przyjazdową
*Turystykę międzynarodową – obejmującą turystykę przyjazdową i turystykę wyjazdową
* Turystykę międzynarodową – obejmującą turystykę przyjazdową i turystykę wyjazdową
*Turystykę narodową – na którą składają się turystyka krajowa i turystyka wyjazdowa<ref>A.P. Lubowiecki-Vikuk, M.Paczyńska-Jędrycka 2010, s.23</ref>
* Turystykę narodową – na którą składają się turystyka krajowa i turystyka wyjazdowa<ref>A.P. Lubowiecki-Vikuk, M.Paczyńska-Jędrycka 2010, s.23</ref>


==Priorytety i cele Organizacji==
==Priorytety i cele Organizacji==


*'''Uwzględnienie turystyki w agendzie światowej''': propagowanie wartości turystyki jako czynnika wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego, włączenie jej jako priorytetu w politykę krajową i międzynarodową oraz [[potrzeba]] stworzenia równych szans dla sektora, aby mógł się rozwijać i prosperować.
* '''Uwzględnienie turystyki w agendzie światowej''': propagowanie wartości turystyki jako czynnika wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego, włączenie jej jako priorytetu w politykę krajową i międzynarodową oraz [[potrzeba]] stworzenia równych szans dla sektora, aby mógł się rozwijać i prosperować.
*'''Poprawa konkurencyjności turystyki:''' poprawa konkurencyjności członków UNWTO poprzez tworzenie i wymianę wiedzy, [[rozwój]] zasobów ludzkich i promowanie doskonałości w obszarach takich jak [[planowanie]] polityki, statystyki i trendy rynkowe, rozwój zrównoważonej turystyki, [[marketing]] i [[promocja]], opracowywanie produktów oraz [[zarządzanie]] ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi .
* '''Poprawa konkurencyjności turystyki:''' poprawa konkurencyjności członków UNWTO poprzez tworzenie i wymianę wiedzy, [[rozwój]] zasobów ludzkich i promowanie doskonałości w obszarach takich jak [[planowanie]] polityki, statystyki i trendy rynkowe, rozwój zrównoważonej turystyki, [[marketing]] i [[promocja]], opracowywanie produktów oraz [[zarządzanie]] ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi.  
*'''Promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki :''' Wspieranie polityki i praktyk zrównoważonej turystyki, które optymalnie wykorzystują [[zasoby]] środowiska, szanują społeczno-kulturową autentyczność społeczności przyjmujących i zapewniają korzyści społeczno-ekonomiczne dla wszystkich.
* '''Promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki:''' Wspieranie polityki i praktyk zrównoważonej turystyki, które optymalnie wykorzystują [[zasoby]] środowiska, szanują społeczno-kulturową autentyczność społeczności przyjmujących i zapewniają korzyści społeczno-ekonomiczne dla wszystkich.
*'''Wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju:''' maksymalizacja wkładu turystyki w ograniczanie ubóstwa i osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju poprzez uczynienie z turystyki pracy jako narzędzia rozwoju i promowania włączenia turystyki w [[program]] rozwoju.
* '''Wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju:''' maksymalizacja wkładu turystyki w ograniczanie ubóstwa i osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju poprzez uczynienie z turystyki pracy jako narzędzia rozwoju i promowania włączenia turystyki w [[program]] rozwoju.
*'''Wspieranie wiedzy, edukacji i budowania potencjału:''' kraje wspierające w celu oceny i zaspokajania ich potrzeb w zakresie edukacji i szkoleń, a także tworzenia sieci służących do tworzenia i wymiany wiedzy.<ref>UNWTO-Who we are</ref>
* '''Wspieranie wiedzy, edukacji i budowania potencjału:''' kraje wspierające w celu oceny i zaspokajania ich potrzeb w zakresie edukacji i szkoleń, a także tworzenia sieci służących do tworzenia i wymiany wiedzy.<ref>UNWTO-Who we are</ref>
*'''Promocja i rozwój turystyki jako dziedziny stymulującej [[przedsiębiorczość]] i [[rozwój gospodarczy]]'''
* '''Promocja i rozwój turystyki jako dziedziny stymulującej [[przedsiębiorczość]] i [[rozwój gospodarczy]]'''
*'''Sprzyjanie wzajemnemu poznawaniu się narodów''': Współ[[praca]] z sektorem prywatnym, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, środowiskiem akademickim i instytucjami badawczymi, społeczeństwem obywatelskim i systemem ONZ w celu stworzenia bardziej zrównoważonego, odpowiedzialnego i konkurencyjnego sektora turystyki.
* '''Sprzyjanie wzajemnemu poznawaniu się narodów''': Współ[[praca]] z sektorem prywatnym, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, środowiskiem akademickim i instytucjami badawczymi, społeczeństwem obywatelskim i systemem ONZ w celu stworzenia bardziej zrównoważonego, odpowiedzialnego i konkurencyjnego sektora turystyki.
*'''Inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska i [[Dziedzictwo kulturowe|dziedzictwa kulturowego]]'''.<ref>Zbigniew Zontek, Ewa Lipianin-Zontek 2010, s.674</ref>
* '''Inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska i [[Dziedzictwo kulturowe|dziedzictwa kulturowego]]'''.<ref>Zbigniew Zontek, Ewa Lipianin-Zontek 2010, s.674</ref>


==Przypisy==
==Przypisy==

Wersja z 08:51, 2 lis 2023

Światowa Organizacja Turystyki
Polecane artykuły

Światowa Organizacja Turystyki jest to agencja ONZ odpowiedzialna za promocję odpowiedzialnej, zrównoważonej i powszechnie dostępnej turystyki. Jako wiodąca organizacja międzynarodowa w dziedzinie turystyki. UNWTO (ang. United Nations World Tourism Organization) oferuje przywództwo i wsparcie dla sektora w zakresie rozwoju polityki wiedzy i turystyki na całym świecie, a także promuje turystykę jako siłę napędową wzrostu gospodarczego, rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu i zrównoważenia środowiskowego. Organizacja zachęca do wdrożenia Globalnego Kodeksu Etyki w Turystyce aby zmaksymalizować społeczno-ekonomiczny wkład turystyki przy jednoczesnym minimalizowaniu jego ewentualnych negatywnych skutków i zobowiązuje się do promowania turystyki jako instrumentu w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju (SDG), ukierunkowanych na ograniczanie ubóstwa oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju na całym świecie.

Członkiem UNWTO jest 158 krajów, 6 członków stowarzyszonych i ponad 500 członków stowarzyszonych reprezentujących sektor prywatny, instytucje edukacyjne, stowarzyszenia turystyczne i lokalne władze turystyczne.[1]

Według J.Maciąg "UNWTO definiuje jakość usług turystycznych jako spełnienie za ustaloną i przyjętą cenę wszystkich zgodnych z prawem żądań i oczekiwań klienta-turysty, przy jednoczesnym przestrzeganiu wymagań jakościowych w odniesieniu do bezpieczeństwa, higieny i dostępności usług turystycznych oraz harmonii środowiska ludzkiego i przyrodniczego."[2]

TL;DR

Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) jest agencją ONZ promującą odpowiedzialną i zrównoważoną turystykę. Jej zadania to generowanie wiedzy o rynku, promowanie konkurencyjnych polityk turystycznych, wsparcie edukacji i szkoleń oraz działania na rzecz rozwoju turystyki. UNWTO definiuje jakość usług turystycznych jako spełnienie żądań klienta, zachowując przy tym bezpieczeństwo i higienę. Organizacja ma wiele celów, m.in. uwzględnienie turystyki w agendzie światowej, poprawę konkurencyjności turystyki, promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki oraz wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju.

Zadania

  • Generowanie wiedzy o rynku
  • Promowanie konkurencyjnych i zrównoważonych polityk i instrumentów turystycznych
  • Wsparcie edukacji i szkoleń turystycznych
  • Działania na rzecz uczynienia turystyki skutecznym narzędziem rozwoju poprzez projekty pomocy technicznej w ponad 100 krajach na całym świecie.[3]

Rodzaje turystyki według UNWTO

  • Turystyka krajowa – podróże mieszkańców w obrębie własnego kraju
  • Turystyka wyjazdowa – podróże mieszkańców poza granice własnego kraju
  • Turystykę przyjazdową – przyjazdy turystów zagranicznych do kraju, w którym nie przebywają na stałe.

W etapie dalszej klasyfikacji wymienia się:

  • Turystykę wewnątrzkrajową – obejmującą turystykę krajową i turystykę przyjazdową
  • Turystykę międzynarodową – obejmującą turystykę przyjazdową i turystykę wyjazdową
  • Turystykę narodową – na którą składają się turystyka krajowa i turystyka wyjazdowa[4]

Priorytety i cele Organizacji

  • Uwzględnienie turystyki w agendzie światowej: propagowanie wartości turystyki jako czynnika wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego, włączenie jej jako priorytetu w politykę krajową i międzynarodową oraz potrzeba stworzenia równych szans dla sektora, aby mógł się rozwijać i prosperować.
  • Poprawa konkurencyjności turystyki: poprawa konkurencyjności członków UNWTO poprzez tworzenie i wymianę wiedzy, rozwój zasobów ludzkich i promowanie doskonałości w obszarach takich jak planowanie polityki, statystyki i trendy rynkowe, rozwój zrównoważonej turystyki, marketing i promocja, opracowywanie produktów oraz zarządzanie ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi.
  • Promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki: Wspieranie polityki i praktyk zrównoważonej turystyki, które optymalnie wykorzystują zasoby środowiska, szanują społeczno-kulturową autentyczność społeczności przyjmujących i zapewniają korzyści społeczno-ekonomiczne dla wszystkich.
  • Wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju: maksymalizacja wkładu turystyki w ograniczanie ubóstwa i osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju poprzez uczynienie z turystyki pracy jako narzędzia rozwoju i promowania włączenia turystyki w program rozwoju.
  • Wspieranie wiedzy, edukacji i budowania potencjału: kraje wspierające w celu oceny i zaspokajania ich potrzeb w zakresie edukacji i szkoleń, a także tworzenia sieci służących do tworzenia i wymiany wiedzy.[5]
  • Promocja i rozwój turystyki jako dziedziny stymulującej przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy
  • Sprzyjanie wzajemnemu poznawaniu się narodów: Współpraca z sektorem prywatnym, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, środowiskiem akademickim i instytucjami badawczymi, społeczeństwem obywatelskim i systemem ONZ w celu stworzenia bardziej zrównoważonego, odpowiedzialnego i konkurencyjnego sektora turystyki.
  • Inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego.[6]

Przypisy

  1. UNWTO-Who we are
  2. J.Maciąg 2015, s.8
  3. UNWTO-Who we are
  4. A.P. Lubowiecki-Vikuk, M.Paczyńska-Jędrycka 2010, s.23
  5. UNWTO-Who we are
  6. Zbigniew Zontek, Ewa Lipianin-Zontek 2010, s.674

Bibliografia

  • UNWTO World Tourism Organization
  • Maciąg J. (2015). Jakość sieciowego produktu turystycznego- definiowanie, wymiary i cechy jakości, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 215
  • Przemysław Lubowiecki-Vikuk A., Paczyńska-Jędrycka M. (2010). Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań
  • Zontek Z., Lipianin-Zontek E. (2010).Strategie innowacji a współpraca na rzecz rozwoju turystyki w rejonie, "Acta Scientiarum Polonorum"


Autor: Aleksandra Kotapka