Minimalizacja ilości odpadów
Z Encyklopedia Zarządzania
Minimalizacja ilości odpadów |
---|
Polecane artykuły |
Odpadami w przedsiębiorstwie mogę być pozostałości procesów:
- produkcyjnych - odpady poprodukcyjne, ścieki,
- dystrybucyjnych - opakowania, towary zniszczone podczas transportu,
- konsumpcji - zwroty, opakowania zwrotne.
W zależności od możliwości ponownego wykorzystania pozostałości można podzielić na:
- surowce wtórne nadające się do powtórnego wykorzystania lub przetworzenia np.: puszki aluminiowe, odpady z aluminium, stłuczka szklana itd.. Stanowią one przedmiot recyklingu, dzięki któremu przedsiębiorstwo nie musi ponosić dodatkowych kosztów związanych z utylizacją,
- odpady - nie nadające się do ponownego przetwórstwa, ulegające procesom likwidacyjnym.
Działania profilaktyczne w ramach racjonalizacji gospodarki pozostałościami
Dążenie do minimalizacji pozostałości:
- unikanie i/lub zmniejszenie ilości pozostałości,
- podwyższanie jakości materiałowej tworzonych odpadów i redukcja ich szkodliwości
- stymulowanie ponownego stosowania pozostałości oraz recyklingu,
- postępowanie z materiałami resztkowymi uwzględniające podejmowanie kroków mających na celu zapewnienie zrównoważonego rozwoju przyszłym pokoleniom,
Unikanie odpadów - zapobieganie powstawaniu odpadów, w tym:
- unikanie ilościowe - unikanie zbędnego wkładu materiałowego i energetycznego z obszarami transportu i konsumpcji włącznie,
- unikanie jakościowe - brak w odpadach substancji niebezpiecznych.
Ograniczanie ilości odpadów: stosowanie zasady oszczędzania:
- uzyskiwanie tej samej ilości produktów lub ich funkcji przy minimalnym wkładzie zasobów,
- oszczędzanie materiałów opakowaniowych przez zmniejszenie grubości ścianek czy wielokrotne ich używanie,
- dobór właściwych zasad konstrukcji i materiałów, by ułatwić naprawy i recykling materiałowy,
- ułatwienia w przedłużaniu trwałości i żywotności produktów.
Wielokrotne używanie produktów i opakowań:
- stosowanie odświeżenia, renowacji i drobnych przeróbek produktów,
- dokonywanie w stosunku do opakowań czynności przygotowawczych (np. mycie butelek) czy rekonstrukcji (np. dokładne usunięcie pozostałości z beczek i odnowienie uszczelnień).
==Zakres działalności wpływającej na przeciwdziałanie powstawaniu odpadów na przykładzie opakowań==: Producenci materiałów opakowaniowych i opakowań:
- rozwijanie i stosowanie materiałooszczędnych technologii produkcji opakowań,
- rozwijanie technologii produkcji opakowań zwrotnych,
- stosowanie materiałów przydatnych do ponownego przetwórstwa lub innych form utylizacji,
- oznakowanie opakowań symbolem oznaczającym rodzaj materiału oraz symbolem przydatności do różnych metod utylizacji.
Producenci wyrobów stosujących opakowania:
- wybór materiałów, opakowań i systemów pakowania,
- wprowadzenie dobiegu opakowań zwrotnych i organizowanie systemu odbioru tych opakowań,
- udział (również finansowy) w organizowaniu systemu selektywnej zbiórki opakowań poużytkowych,
- stosowanie elementów dodatkowych do opakowań (zamknięcia, naklejki itd.) referowanych ze względu na ponowne przetwórstwo.
- udział w organizowaniu systemu zwrotu opakowań wielokrotnego użycia i systemu selektywnej zbiórki odpadów poużytkowych.
Konsumenci:
- wstępna segregacja opakowań poużytkowych i ich gromadzenie w specjalnych pojemnikach lub dostarczenie do punktów zbiórki.
Firmy odbierające odpady poużytkowe:
- zbiórka odpadów poużytkowych od użytkowników,
- przygotowanie odpadów do transportu i dalszego przetwórstwa, w tym segregacja oraz oczyszczenie.
Zakłady przetwórcze:
- przetwarzanie odpadów na wartościowy surowiec wtórny lub wykorzystanie ich jako surowca,
- produkcja wyrobów z tworzywa wtórnego.
Władze lokalne:
- organizowanie odbioru odpadów opakowaniowych na terenie gminy.
Bibliografia
- Bergel, T., & Kaczor, G. (2006). Szacowana a rzeczywista ilość odpadów komunalnych zbieranych w gminach wiejskich. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, (3/2)
- Korzeniowski A., Skrzypek M., Ekologistyka zużytych opakowań, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 1999
- Witkowski J.(Red.), Logistyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław 2002
Autor: Magdalena Chałka