Mierniki podaży usług turystycznych
Mierniki podaży usług turystycznych |
---|
Polecane artykuły |
Podaż turystyczna to ilość dóbr i usług turystycznych jaką jest się skłonnym oddać przy danym poziomie cen krajowych lub wartości pieniądza w stosunku do zagranicy, podaż może być badana na różnych szczeblach: lokalnym regionalnym, krajowym i międzynarodowym, ale obejmuję zawsze te same elementy strukturalne:
Podstawowe miernik podaży turystycznej zamieszczone są w tabeli:
Mierniki podaży turystycznej | Przykładowe elementy miernika |
Walory turystyczne | -liczba walorów przyrodniczych (jezior, rzek, wulkanów, źródeł cieplnych i mineralnych)
|
Baza noclegowa | Liczba obiektów noclegowych
liczba miejsc w obiektach
|
Mierniki dotyczące transportu | 1.Sieć transportowa
-komunikacja autobusowa
-żegluga i przystanie rzeczne
|
Baza gastronomiczna | -liczba obiektów gastronomicznych (restauracji, pizzerii kawiarni, barów)
|
Usługi uzupełniające | -liczba obiektów towarzyszących, pływaki pól golfowych, lodowisk, wypożyczalni, sprzętu turystycznego, sklepów z pamiątkami kompleksów rekreacyjno -handlowych |
Źródło: opracowanie własne na podstawie A. Panasiuk, Ekonomika Turystyki, PWN, Warszawa 2006. Należy pamiętać że znaczna część elementów podaży turystycznej ma charakter paraturystyczny. Można również wskazać na pewną zależność zgodnie z którą im większy obszar objęty badaniem tym, ze względu na istniejącą sprawozdawczość statystyczną trudniej jest określić wielkość podaży turystycznej
Bibliografia
- A. Panasiuk, Ekonomika Turystyki, PWN, Warszawa 2006
- J. Altkorn, Marketing w turystyce, PWN, Warszawa 1999
Autor: Katarzyna Cynarska