Diagnoza w projekcie
Diagnoza w projekcie |
---|
Polecane artykuły |
Diagnostyka jako umiejętność rozpoznawania rzeczywistego stanu badanych obiektów występuje w wielu dziedzinach. Stanowi zespół czynników poprzedzających wybór i podjęcie decyzji, co do celu działania i sposobu jego osiągania. Celem diagnozy jest zrozumienie jej potencjału teraz i w przyszłości. Dzięki niej można uzyskać informacje o zmianie stanu przedmiotu badania, a także określić poziom rozwoju, jaki osiągnęło przedsiębiorstwo. Umożliwia to odpowiednie przygotowanie działań na wypadek kryzysu lub podjęcie koniecznych decyzji wtedy, gdy potrzebna będzie zmiana.
Diagnoza polega z jednej strony na wykrywaniu defektów, wyjaśnianiu ich przyczyn oraz ocenie wpływu na efektywność firmy, z drugiej zaś na ustalaniu i badaniu mocnych stron przedsiębiorstwa.
Diagnostyka odnosi się zarówno do czynników otoczenia jak i działalności samej firmy. Ma wskazać, jakie są uwarunkowania zewnętrzne a następnie, w jakich dziedzinach może się badana firma rozwijać i skutecznie rywalizować z konkurentami (eliminując własne błędy i niesprawności), jaka jest generalna ocena jej organizacji i funkcjonowania.
Etapy
Zważywszy na cel diagnozy konieczne jest w ogólnym zarysie określenie następujących jej etapów:
- Jednoznaczne określenie podmiotu i przedmiotu prac diagnostycznych oraz ich cech ogólnych. Stanowi to podstawę do rozpoczęcia obserwacji istniejącego stanu,
- Zebranie informacji (zarówno ważna jest ilość jak i jakość tych informacji) o stanie przedsiębiorstwa i jego otoczenia oraz perspektywach zmian przy zastosowaniu właściwych metod i technik,
- Analizowanie uporządkowanych i przetworzonych informacji. Znając cele i możliwości przedsiębiorstwa badający, kierując się wiedzą i doświadczeniem, może określić strukturę, która jego zdaniem byłaby najlepsza. Analiza pozwala na znalezienie możliwości usprawnienia organizacji,
- Formułowanie wariantów rozwiązań (im więcej przewidziano wariantów rozwiązań, tym większa jest szansa znalezienia takiego, który będzie najbardziej dopasowany do sytuacji organizacji), określenie możliwych do przewidzenia skutków wyboru każdego z nich oraz warunków wdrożenia.
- Kontrola. Każda metoda analizy diagnostycznej powinna być zakończona procesem kontroli zaadoptowania się organizacji i uzyskanych efektów. Aby móc sprawdzić efekty kontrola musi trwać stosunkowo długo od momentu zakończenia procesu projektowania i wprowadzania zmian.
Bibliografia
- J. Machaczka, Zarządzanie rozwojem organizacji. Czynniki, modele, strategia i diagnoza, PWN, 1998,
- A. Nalepka, Struktura organizacyjna, Oficyna Wydawnicza Antykwa, Kraków, 2001,
- A. Stabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Kraków-Warszawa, 2000,
- E. Urbanowska - Sojkin, Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2004.
- Stabryła, A. (Ed.). (2010). Zarządzanie w kryzysie. Mfiles pl.
Autor: Barbara Bereska