Dropshipping
Dropshipping |
---|
Polecane artykuły |
Dropshipping jest modelem sprzedaży. Polega on na prowadzeniu przez sprzedawcę sklepu internetowego, gdzie zbierane są zamówienia. Zamówienia te realizują bezpośrednio dostawcy czyli np. hurtownicy, importerzy, dystrybutorzy i producenci. Po stronie sklepu internetowego stoi jedynie pośrednictwo między dostawcą, a klientem docelowym, a więc zbieranie zamówień oraz zapłat za nie, a także przekazanie zamówień dostawcom w celu ich realizacji i rozliczenie z dostawcami (M. Smużniak 2013, s. 432). O dropshippinhu mówi się też jako o "modelu logistycznym polegającym na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę" (A. Balcerak, W. Kwaśnicki 2008, s. 115).
Proces zakupowy
W przypadku dropshippingu proces zakupowy przebiega tym sprawniej im lepiej zintegrowane są systemy sklepu internetowego i magazynowy u dostawcy. Wiele procesów można zautomatyzować, przez co można zminimalizować zarówno ilość pracy jak i margines błędów, a także sprawić, aby klient nie odczuł różnicy pomiędzy tradycyjnie działającym sklepem internetowym i takim działającym w modelu dropshippingu (M. Smużniak 2013, s. 432-433).
Etapy zakupu w sklepie internetowym działającym w modelu dropshippingu (M. Smużniak 2013, s. 433):
- Złożenie zamówienia przez klienta za pośrednictwem sklepu internetowego.
- Zapytanie do dostawcy o dostępność danego produktu.
- Rezerwacja określonej liczby danego produktu w magazynie producenta.
- Odesłanie informacji o rezerwacji produktu z magazynu producenta.
- Przesłanie potwierdzenie transakcji klientowi i przesłanie klientowi informacji o konieczności dokonania wpłaty.
- Płatność ze strony klienta na rzecz sklepu internetowego.
- Po zaksięgowaniu wpłaty od klienta wysyłana jest informacja do dystrybutora o dalszej realizacji zamówienia.
- Płatność ze strony sklepu internetowego na rzecz dostawcy (potrącenie marży).
- Po zaksięgowaniu wpłaty od sklepu internetowego zamówienie jest realizowane (przygotowywane, pakowane i wysyłane) przez dostawcę.
Nawiązanie współpracy z dropshipperem
Proces nawiązania współpracy z dropshipperem na przykładzie serwisu Ebay (W. Skibińska 2013, s. 187):
- znalezienie hurtowni, które oferują bezpośrednie wysyłki do klientów,
- pobranie katalogów z produktami dostawców,
- wybranie spośród produktów dostawców tych, które chce się oferować klientom swojego sklepu internetowego,
- nawiązanie kontaktów z wybranymi hurtowniami,
- publikacja zdjęć i opisów wybranych produktów na stronie swojego sklepu internetowego,
- umieszczenie oferty sprzedaży na stronie Ebay.
Wady i zalety dropshippingu
Za pojęciem dropshipingu kryją się nie tylko zalety, ale również wady wynikające ze specyfiki tego modelu sprzedaży (Chodak G. 2008, s. 3-4):
Zalety
- niższe koszty startowe i koszty utrzymania - głównie ze względu na brak konieczności magazynowania,
- możliwość elastycznej zmiany oferty - ze względu na brak towarów w magazynie,
- możliwość testowania sprzedaży różnych towarów bez ponoszenia ryzyka związanego z zakupem - ze względu na brak towarów w magazynie.
Wady
- bycie zależnym od dostawców - w przypadku awarii sklep jest całkowicie odcięty od towaru,
- mniejsza wiarygodność sklepu niż w przypadku tradycyjnego modelu sklepu internetowego - bycie dla klientów jedynie pośrednikiem,
- brak możliwości udzielenia klientom odpowiedzi na pytania dotyczące produktu, które wymagają jego fizycznego posiadania,
- niższe zyski ze sprzedaży niż w przypadku tradycyjnego modelu sklepu internetowego,
- mniejsza swoboda w ustalaniu polityki cenowej, co skutkować może mniejszymi szansami na wyróżnienie się spośród konkurencji korzystną ceną.
Dropshipping na świecie
Dropshipping jest modelem znanym na całym świecie. Ranking stworzony w 2020 roku przez portal Top Consumer Reviews przedstawia ośmiu najlepszych światowych dropshipperów:
- Inventory Source
- Worldwide Brands
- Salehoo
- Sunrise Wholesale
- Doba
- National Dropshippers
- Wholesale 2B
- DropShip Direct
Bibliografia
- Balcerak A., Kwaśnicki W. (red.) (2008), Metody symulacyjne w badaniu organizacji i w dydaktyce menadżerskiej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław
- Bragg S.M. (2005), Inventory Accounting: A Comprehensive Guide, John Wiley&Sons, New Jersey
- Chodak G. (2008), Dropschipping Model in Internet Shop, Wrocław University of Technology, Wrocław
- Best Wholesale Dropshippers (2020), Top Consumer Reviews
- Otto L. (2008), How To Drop Ship Your Products, Increase the viability and profitability of your vendor program with drop shipping, Creative Writing Studios & Boutique Up, Barron, USA
- Skibińska W. (2013), Dropshipping jako skuteczne rozwiązanie dla e-przedsiębiorców, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", tom XIV, zeszyt 13, część I, s. 183-191
- Smużniak M. (2013), Dropshipping [w:] Biblia e-biznesu, Helion, s. 432-436
Autor: Marta Borowiec