Cykl życia treści
Z Encyklopedia Zarządzania
Cykl życia treści |
---|
Polecane artykuły |
Cykl życia treści jest ogólnym modelem, obrazującym zmiany jakim zachodzą wszelkiego rodzaju treści zawarte na stronach internetowych przedsiębiorstw i instytucji.
Fazy cyklu
W podziale cyklu życia treści wyróżnia się następujące fazy:
- Faza tworzenia treści. W jej obrębie wyróżnia się:
- Planowanie - jego istotą jest tworzenie analiza dotyczących wnętrza i otoczenia przedsiębiorstwa, podejmowanie decyzji związanych z określeniem docelowej grupy odbiorców treści.
- Tworzenie właściwej treści lub pobieranie jej z zewnętrznych źródeł.
- Projektowanie elementów zawierających treść - określenie zasad wizualizacji treści jak i szablonu przechowywanych treści.
- Faza sprawdzania treści - weryfikacja treści przez korektora. Po udanym sprawdzeniu treść staje się przedmiotem zarządzania i publikacji. Proces sprawdzania ma na celu poprawienie jakości przetwarzanych przez system treści.
- Faza zarządzania treścią - menedżerowie zarządzający treścią wykorzystują mechanizmy i narzędzia informatyczne do m.in.: nadawania praw dostępu do tworzenia, modyfikacji i usuwania treści, kontrolowania wersji. Mechanizmy te ułatwiają proces kontroli nad osobami pracującymi nad treścią jak i postępem prac.
- Faza publikowania treści - polega na dostarczeniu treści użytkownikom docelowym poprzez różne kanały. Użytkownik może otrzymać treść w postaci: informacji w serwisie www, dokumentu pdf, e-mail, pliku dźwiękowego, filmu, prezentacji bądź też w formie tradycyjnego listu.
Inny podział cyklu życia treści zawiera następujące elementy:
- Tworzenie - użytkownicy tworzą właściwą treść bądź pobierają ją ze źródeł zewnętrznych, konwertują ją do innych formatów, dodają metadane.
- Zarządzanie - użytkownicy kontrolują treść poprzez zarządzanie prawami dostępu, statystykami prac nad treścią czy przywracanie wcześniejszej wersji dokumentu.
- Integracja - umożliwia uzyskanie dostępu do treści z poziomu różnych systemów a także pozwala na przechowywanie różnego typu treści w oddzielnych repozytoriach.
- Transakcja - pozwala na przekształcenie treści w wymierne korzyści np. poprzez sprzedaż treści za pomocą witryny www.
- Dystrybucja - umożliwia rozpowszechnienie treści kierowanych do użytkowników za pomocą różnych mediów.
Mimo, iż w literaturze fazy cyklu życia treści nazywane są różnie, kolejność ich występowania jest taka sama.
Bibliografia
- Celina M. Olszak (red.), Ewa Ziemba (red.), Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
- McKeever, S. (2003). Understanding web content management systems: evolution, lifecycle and market. Industrial management & data systems, 103(9), 686-692.
Autor: Małgorzata Kołodziejczyk