Behawiorysta
Behawiorysta |
---|
Polecane artykuły |
Behawiorysta to osoba zajmująca się zachowaniem osób w organizacjach o wysokich kompetencjach psychologicznych. Behawioryści, potrafią przewidywać ludzkie typowe zachowania na podstawie ich podjętych reakcji[1] oraz biorą pod lupę bodźce mające na nie wpływ. Badają oni zachowania człowieka, jednocześnie nie łącząc ich ze świadomością samej jednostki.[2]
Behawiorysta epistemologiczny zajmuje się badaniem wiedzy i myśli jednostki "z publicznego, trzecioosobowego punktu widzenia, traktując język jako służący komunikacji i wiedzę jako wynik argumentacji i dyskusji”.[3]
Termin behawiorysta, rozważany jako zawód, w odniesieniu do zwierząt, to jednostka przeprowadzająca terapię zaburzeń zachowań u zwierząt oraz na korygująca ich niechciane, czy dewiacyjne zachowania.[4]
Przedmiot badań behawiorystów można tak naprawdę streścić do pytania na temat ludzkiego zachowania – "co człowiek robi i dlaczego to robi?”.[5]
Behawiorysta a behawioryzm
Behawioryzm należy do dziedziny psychologii, badającej reakcję jednostki na bodźce społeczne i fizyczne oraz jej zachowania.[6] Za twórcę całego nurtu behawioryzmu uważany jest John Broadus Watson, który w 1913 r. wydał manifest pt. "Psychologia jak ją widzi behawiorysta” opisujący koncepcję psychologii, w tym behawioryzmu.[7] Jednakże już w 1879 r. Wilhelm Wundt, zainteresowany tematem behawioryzmu, "założył pierwsze w Europie laboratorium eksperymentalne na Uniwersytecie w Lipsku”.[8]
Behawioryści a ekonomiści - różnice na przykładzie pojęcia przedsiębiorczość
Według behawiorystów, przedsiębiorców nie opisuje innowacyjność lecz cechy związane z intuicją i kreatywnością. Są to m.in. energiczność, nieustępliwość czy elastyczność. Ta definicja jest zupełnie przeciwstawna od tej podanej przez ekonomistów, którzy łączą przedsiębiorców z nowatorstwem. Różnica między obiema tezami wynika z różności ich dyscyplin naukowych.[9]
Najbardziej znani behawioryści lat 50. i 60. ubiegłego wieku:
- Iwan Pawłow,
- Burrhus Frederic Skinner,
- John Watson.[10]
Przypisy
- ↑ Mazanowska E. (2014). Zarządanie zasobami ludzkimi w ujęciu ekonomii behawioralnej, "Współczesna gospodarka”, Vol. 5, nr 4, s. 87.
- ↑ Sulik-Górecka A. (2015). Problemy behawioralne rachunkowości, "Studia Ekonomczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, Vol. 252, s. 108
- ↑ Zając P. (2012). Próba systematycznej artykulacji metafilozofii Richarda Porty’ego, "Przegląd Filozoficzny. Nowa seria”, nr 3, s. 112
- ↑ Kokocińska A. (2015). Behawioryzm i behawior – myśl filozoficzna i badania przyrodnicze, "Kosmos. Problemy nauk biologicznych”, Vol. 64, nr 2, s. 226
- ↑ Kister A. (2016). Tendencje rozwoju współczesnej rachunkowości finansowej i zarządczej, nr 1, s. 135
- ↑ Sulik-Górecka A. (2015). Problemy behawioralne rachunkowości, "Studia Ekonomczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, Vol. 252, s. 108
- ↑ Kokocińska A. (2015). Behawioryzm i behawior – myśl filozoficzna i badania przyrodnicze, "Kosmos. Problemy nauk biologicznych”, Vol. 64, nr 2, s. 223
- ↑ Sulik-Górecka A. (2015). Problemy behawioralne rachunkowości, "Studia Ekonomczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, Vol. 252, s. 108
- ↑ Brachowicz M. (2013). Założenia metodologiczne i organizacyjne systemu diagnozy uzdolnień uczniów w zakresie języka angielskiego, matematyki, technologii informacyjno-komunikacyjnych i przedsiębiorczości, s. 5-6
- ↑ Sulik-Górecka A. (2015). Problemy behawioralne rachunkowości, "Studia Ekonomczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, Vol. 252, s. 109
Bibliografia
- Kokocińska A. (2015). Behawioryzm i behawior – myśl filozoficzna i badania przyrodnicze, "Kosmos. Problemy nauk biologicznych”, Vol. 64, nr 2
- Mazanowska E. (2014). Zarządanie zasobami ludzkimi w ujęciu ekonomii behawioralnej, "Współczesna gospodarka”, Vol. 5, nr 4
- Zając P. (2012). Próba systematycznej artykulacji metafilozofii Richarda Porty’ego, "Przegląd Filozoficzny. Nowa seria”, nr 3
- Sulik-Górecka A. (2015). Problemy behawioralne rachunkowości, "Studia Ekonomczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, Vol. 252
- Kister A. (2016). Tendencje rozwoju współczesnej rachunkowości finansowej i zarządczej, nr 1
- Brachowicz M. (2013). Założenia metodologiczne i organizacyjne systemu diagnozy uzdolnień uczniów w zakresie języka angielskiego, matematyki, technologii informacyjno-komunikacyjnych i przedsiębiorczości, Nowy Sącz
Autor: Małgorzata Madej