Kluczowe czynniki jakościowe
Kluczowe czynniki jakościowe |
---|
Polecane artykuły |
"Zarządzanie Cyklem Projektu" (ang. Project Cycle Management - PCM) jest to zestaw narzędzi planowania i zarządzania projektem. PCM jest zestawem:
- koncepcji cyklu życia projektu,
- analizy ineteresariuszy,
- narzędzia planowania - "Macierzy Logicznej",
- kluczowych czynników jakościowych,
- harmonogramów czynności i zasobów,
- zestandaryzowanych, spójnych struktur kluczowych dokumentów projektowych.
Cele
Celem metodyki PCM jest usprawnienie zarządzania projektami i programami.
Aby projekty były trwałe, już od momentu planowania należy uwzględnić w nich czynnik jakości. Dzięki niemu można zwiększyć długoterminowe korzyści z projektu. Czynnikiem jakości uwzględnianym w projekcie może być:
- potrzeba posiadania racjonalnych ram dla polityk, a zwłaszcza dla polityk sektorowych kraju otrzymującego pomoc,
- konieczność doboru stosownych technologii z wykorzystaniem, na przykład, lokalnych zasobów odnawialnych,
- poszanowanie wartości społeczno-kulturalnych osób zaangażowanych,
- potencjał zarządczy instytucji zarówno publicznych, jak i prywatnych, które biorą udział w realizacji projektów,
- opłacalność ekonomiczna i finansowa finansowania projektu oraz trwałość korzyści w długim horyzoncie czasowym,
- związane z projektem zagadnienia z zakresu ochrony środowiska; oraz
- Identyfikacja różnic między płciami oraz zmniejszenie nierówności.
Długoterminowa trwałość korzyści projektu zależy od następujących czynników:
- Udział beneficjentów - zakres, w jakim grupa docelowa i beneficjenci projektu / programu uczestniczą w jego opracowywaniu oraz są zaangażowani tak, że projekt ma ich wsparcie a jego korzyści nie ustają po zakończeniu finansowania przez Komisję Europejską.
- Wsparcie polityk - jakość odpowiednich polityk sektorowych oraz zakres w jakim rząd partnerski wykazał wsparcie dla kontynuacji usług związanych z projektem po okresie wsparcia ze strony instytucji finansujących.
Odpowiednia technologia - czy technologie stosowane w ramach projektu mogą nadal być używane w dłuższym horyzoncie czasu (np.: dostępność części zapasowych, dostateczne przepisy dot. bezpieczeństwa, lokalne możliwości kobiet i mężczyzn w zakresie eksploatacji i konserwacji).
- Kwestie społeczno-kulturowe - w jaki sposób projekt uwzględniać będzie lokalne normy i postawy społeczno-kulturowe i jakie kroki podjęto w celu zapewnienia, że wszystkie grupy beneficjentów mają odpowiedni dostęp do usług i korzyści projektu podczas wdrażania i po wdrożeniu projektu.
- Równouprawnienie płci - jak projekt uwzględniać będzie specyficzne potrzeby i interesy kobiet i mężczyzn oraz będzie prowadził do trwałego i sprawiedliwego dostępu kobiet i mężczyzn do usług i infrastruktury, a także jak przyczyni się do zmniejszenia dyskryminacji płci w dłuższej perspektywie czasu.
- Ochrona środowiska - zakres, w jakim projekt będzie zachowywać lub szkodzić środowisku, a zatem wspierać lub utrudniać osiągnięcie korzyści długoterminowych.
- Potencjał instytucjonalny i zarządczy - zdolność oraz zobowiązanie się podmiotów wdrażających do realizacji projektu / programu i kontynuacji świadczenia usług po zakończeniu się okresu wsparcia ze strony instytucji finansujących.
- Opłacalność ekonomiczna i finansowa - czy narastające korzyści projektu / programu będą większe niż jego koszty i czy projekt stanowi opłacalną inwestycję długoterminową.
(źródło: "Zarządzanie Cyklem Projektu")
Czynniki
Ważność poszczególnych czynników zależy od kontekstu i szczególnych cech projektu / programu.
Jakość projektu powinna być dokładnie zaplanowana. Pomocnym narzędziem może być tutaj matryca logiczna. Powinno się w niej zamieścić odpowiedzi na podstawowe pytania w stosunku do czynników gwarantujących jakość projektu, czego przykładem może być poniższa lista:
1.Udział beneficjentów
Czy jest jakiś dowód, że wszystkie grupy docelowe, w tym kobiety i mężczyźni wspierają projekt? Jak aktywnie są oni i będą zaangażowani / konsultowani podczas przygotowywania i wdrażania projektu? Jak dalece zgadzają się i poświęcają w celu realizacji celów projektu?
2.Wsparcie polityk
Czy rząd posiada kompleksową odpowiednią politykę sektorową? Czy są jakieś dowody świadczące o dostatecznym wsparciu ze strony odpowiedzialnych władz w zakresie wdrażania niezbędnych polityk wspomagających oraz alokacji zasobów (ludzkich, finansowych, materiały) podczas fazy wdrażania i po jej zakończeniu?
3.Odpowiednia technologia
Czy istnieją dostateczne dowody, że wybrane technologie można stosować po niewygórowanych kosztach i w lokalnych warunkach oraz w oparciu o możliwości wszelkiego rodzaju użytkowników podczas i po wdrażaniu?
4.Ochrona środowiska
Czy dostatecznie zidentyfikowano szkodliwe skutki dla środowiska naturalnego, które mogą wynikać z wykorzystania infrastruktury projektu lub usług? Czy podjęto kroki mające na celu zapewnienie, że szkodliwe skutki zostały złagodzone podczas wdrażania projektu i po jego zakończeniu?
5.Kwestie społeczno-kulturowe
Czy projekt uwzględnia lokalne normy i postawy społeczno-kulturowe oraz ludności rdzennej? Czy projekt promuje bardziej sprawiedliwy podział dostępu i korzyści?
6.Równouprawnienie płci
Czy podjęto wystarczające kroki, aby zapewnić, że projekt realizuje potrzeby i interesy zarówno kobiet, jak i mężczyzn oraz będzie prowadzić do trwałego i sprawiedliwego dostępu kobiet i mężczyzn do usług i infrastruktury, a także przyczyni się do zmniejszenia dyskryminacji płci w dłuższej perspektywie czasu?
7.Potencjał instytucjonalny i zarządczy
Czy istnieją dostateczne dowody, że strona wdrażająca projekt posiada odpowiedni potencjał i zasoby (ludzkie oraz finansowe) do skutecznego zarządzania projektem oraz kontynuacji świadczenia usług w dłuższej perspektywie czasu? W przypadku braku potencjału jakie środki podjęto w celu budowy potencjału podczas wdrażania projektu?
8.Opłacalność ekonomiczna i finansowa
Czy istnieją dostateczne dowody, że korzyści z projektu uzasadniają wysokość poniesionych kosztów i że projekt stanowi najbardziej opłacalny sposób realizacji potrzeb kobiet i mężczyzn w grupie docelowej?
Bibliografia
- Podręcznik "Zarządzanie Cyklem Projektu"; Komisja Europejska - EuropAid
Autor: Barbara Gola