Usługa logistyczna

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 13:34, 2 lis 2023 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Czyszczenie tekstu)
Usługa logistyczna
Polecane artykuły

Usługa logistyczna - oznacza, zaaranżowanie przez profesjonalne przedsiębiorstwo transportu oraz przechowywania produktów łącznie z całkowitą obsługą formalno-prawną, wraz z obsługą celną. Usługa ta jest oferowana każdorazowo przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwo, zarówno transportowo-spedycyjne jak i wielkie centrum logistyczne.

Założenie usług logistycznych oparte jest na zasadzie 7W (z języka angielskiego 7R):

  • Właściwy produkt (right product)
  • Właściwy stan (right condiion)
  • Właściwa ilość (right quantity)
  • Właściwe miejsce ( right place)
  • Właściwy konsument (right customer)
  • Właściwy czas (right time)
  • Właściwy koszt (right cost). (K. Kopeć, s. 306-311)

TL;DR

Usługa logistyczna to kompleksowa obsługa transportu i przechowywania produktów, wraz z formalno-prawną obsługą i obsługą celną. Usługi logistyczne są oferowane przez przedsiębiorstwa transportowo-spedycyjne i centra logistyczne. Wyróżnia się trzy rodzaje operatorów usług logistycznych: transportowe, spedycyjne i logistyczne. Firmy logistyczne wykonują wiele zadań, takich jak obsługa celna, wspomaganie sprzedaży, przewóz towarów i obsługa klientów. Zapotrzebowanie na usługi logistyczne rośnie z powodu wzrostu cen obsługi zapasów, wzrostu różnorodności produktów, integracji procesów gospodarczych, wzrostu cen transportu i rozwoju technologii komputerowych. Wykonywanie usług logistycznych obejmuje cztery etapy: przygotowawczo-organizacyjny, realizacji, kontroli i pokontrolny. Istotne jest silne oddziaływanie między firmą logistyczną a klientem na każdym etapie. Pomiar jakości usług logistycznych jest trudny, a obsługa klienta jest ważnym aspektem logistyki.

Operatorzy usług logistycznych

Współcześnie, możemy wyróżnić trzech wykonawców usług logistycznych, którzy funkcjonując na rynku oferują usługi transportowo-spedycyjno-logistyczne, a także nadprogramowe usługi. Oferowane przez nich usługi to:

  • Usługi transportowe - odnoszą się do realizowania zleceń przewozowych za odpowiednio uiszczoną opłatą, których rezultatem powinien być transport osób oraz towarów z limitowanym zakresem doradztwa, który ma wpływać na bezproblemowe i wydajne funkcjonowanie każdego z sektorów gospodarki
  • Usługi spedycyjne - obejmują aranżowanie transportu materiałów, obsługi celnej, ubezpieczenia, oraz przygotowywanie wymaganej dokumentacji
  • Usługi logistyczne - dotyczą realizowania działań transportowo-spedycyjnych, usług terminalowych, czynności uszlachetniających (np. foliowanie)

Zakres czynności, podlegający pod usługi logistyczne, może być dość różnorodny. Obszar usług logistycznych, a także firm, które je realizują nazywa się sektorem TSL (Transport - Spedycja - Logistyka). (A. Chojnacka, s. 70-77)

Zadania, jakie pełnią firmy logistyczne

Firmy, które trudnią się oferowaniem usług logistycznych, pełnią następujące obowiązki:

  • Przeprowadzanie formalności celnych
  • Dynamiczne wspomaganie sprzedaży
  • Ubezpieczenia transportowe
  • Przewożenie towarów do wyznaczonych miejsc
  • Przeznaczanie środków pieniężnych np. na marketing usług logistycznych
  • Obsługa klientów
  • Prace związane z przemieszczaniem i magazynowaniem, (K. Kopeć, s. 306-311)

Powody rosnącego zapotrzebowania na usługi logistyczne

Obecnie logistyka odgrywa istotną rolę zarówno w państwach o wysokim jak i średnim poziomie rozwoju gospodarczego. Przyczynami tendencji wzrostowej na zapotrzebowanie usług logistycznych są:

  • Podwyżka cen obsługi zapasów
  • Zwiększenie różnorodności produktów
  • Integracja procesów gospodarczych
  • Wzrastające ceny transportu
  • Rozwój technologii komputerowych, (K. Kopeć, s. 306-311)

Szerzący się trend, stwarza spore wyzwanie dla firm logistycznych, które muszą ciągle uaktualniać oraz wprowadzać pewne udoskonalenia w swoich ofertach przygotowanych z myślą o klientach, po to, aby utrzymać swoją pozycję na rynku. Firmy świadczące usługi logistyczne, szczególnie w zakresie długoterminowych umów, zaczynają być elementami jednostki produkcyjnej, w zakresie łańcucha dostaw. W wymiarze tym, ważne jest umiejętne zrealizowanie zadania przez każdą ze stron łańcucha logistycznego, a zwłaszcza przez wykonawcę logistycznego, który pełni kluczową rolę, mając wpływ na m.in. zwiększenie satysfakcji klientów czy wzrost zyskowności całego projektu (J. Dobroszek)

Przebieg wykonywania usług logistycznych

W procesie wykonywania usługi logistycznej możemy wyróżnić 4 podstawowe etapy:

  1. etap przygotowawczo-organizacyjny
  2. etap realizacji
  3. etap kontroli
  4. etap pokontrolny

Duże znaczenie ma dość mocne oddziaływanie między przedsiębiorstwem, które świadczy usługi logistyczne, a klientem w każdym z wyróżnionych etapów. Procesy jak i zdarzenia, które mają miejsce w każdym z etapów wykonywania usługi, mocno się ze sobą łączą. Ponadto do każdego z czterech etapów zauważalne są czynności zarówno ze strony przedsiębiorstw (usługodawca), ale i klientów (usługobiorca). Pierwsza z wymienionych stron skupia się w swoich poczynaniach na doręczeniu usługi na jak najwyższym poziomie, z kolei druga strona po zrealizowaniu usługi, wydaje subiektywną opinię (ocenia usługę). Utrudnienie, stanowi wielorazowy pomiar, jakości dostarczanych usług, podobnie, przed ale też i po jej zrealizowaniu. Pomiar, jakości usług logistycznych powinien mieć miejsce podczas jej wykonywania, co zwykle jest kłopotliwe, biorąc pod uwagę specyfikę tychże usług. Z punktu widzenia logistyki, ważnym pojęciem powiązanym z usługą logistyczną jest obsługa klienta, która powinna być realizowana w obszarze czynności logistycznych. Dodatkowo, można ją zdefiniować, jako zespół pojedynczych usług z obszaru logistyki ( M. Kadłubek, s. 1517-1525)

Bibliografia

  • Chojnacka A. (2011) Usługa logistyczna jako przedmiot rynku, Politechnika Radomska, Nr 12, s.70-77
  • Dobroszek J. (2016) Koszty i wyniki w systemie controllingu w przedsiębiorstwach usług logistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
  • Kadłubek M. (2011) Usługi Logistyczne, Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania, Instytut Logistyki i Zarządzania Międzynarodowego, Nr 6, s.1517-1525
  • Kopeć K. (2007) Funkcjonowanie rynku usług logistycznych w Polsce, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Chmielnickiego, Nr 3 (23), s.306-311


Autor: Anna Zaczkiewicz