Wykluczenie cyfrowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Porządkowanie kategorii)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Wykluczenie cyfrowe''' lub przepaść cyfrowa termin stosowany do określenia różnicy między tymi osobami i społeczeństwami, które mają dostęp do technologii informacyjnych, a tymi, które takiego dostępu nie mają.
'''Wykluczenie cyfrowe''' lub przepaść cyfrowa - termin stosowany do określenia różnicy między tymi osobami i społeczeństwami, które mają dostęp do technologii informacyjnych, a tymi, które takiego dostępu nie mają.
 
==TL;DR==
==TL;DR==
Wykluczenie cyfrowe to różnica w dostępie do technologii informacyjnych między osobami i społeczeństwami. Osoby niepełnosprawne muszą spełnić określone warunki, aby nie być wykluczone cyfrowo. Wykorzystywanie technologii powoduje wykluczenie społeczne osób, które nie mają do niej dostępu. Działania na rzecz e-integracji podejmowane są w Polsce, głównie dla osób starszych. Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu obejmuje programy finansowane ze środków państwowych i europejskich. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka ma na celu rozkwit gospodarki poprzez innowacyjność. Program E-Leader skupia się na budowie sieci szerokopasmowej dla osób wykluczonych cyfrowo.
Wykluczenie cyfrowe to różnica w dostępie do technologii informacyjnych między osobami i społeczeństwami. Osoby niepełnosprawne muszą spełnić określone warunki, aby nie być wykluczone cyfrowo. Wykorzystywanie technologii powoduje wykluczenie społeczne osób, które nie mają do niej dostępu. Działania na rzecz e-integracji podejmowane są w Polsce, głównie dla osób starszych. Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu obejmuje programy finansowane ze środków państwowych i europejskich. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka ma na celu rozkwit gospodarki poprzez innowacyjność. Program E-Leader skupia się na budowie sieci szerokopasmowej dla osób wykluczonych cyfrowo.
Linia 28: Linia 29:


==Wykluczenie społeczne==
==Wykluczenie społeczne==
Wykorzystywanie technologii z każdym dniem staje się coraz bardziej powszechne. Codzienne czynności takie jak nauka, [[praca]], dostęp do wiedzy i informacji czy też zwykła [[komunikacja]] powodują, że osoby z nich nie korzystające bądź nie mające do nich dostępu, stają się wykluczone społecznie. Nawet jeśli ktoś posiada dostęp do informacji, nie zawsze potrafi z nich odpowiednio skorzystać. <ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus nowe [[szanse]] (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 74</ref>
Wykorzystywanie technologii z każdym dniem staje się coraz bardziej powszechne. Codzienne czynności takie jak nauka, [[praca]], dostęp do wiedzy i informacji czy też zwykła [[komunikacja]] powodują, że osoby z nich nie korzystające bądź nie mające do nich dostępu, stają się wykluczone społecznie. Nawet jeśli ktoś posiada dostęp do informacji, nie zawsze potrafi z nich odpowiednio skorzystać. <ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe [[szanse]] (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 74</ref>


[[Proces]] ten pociąga za sobą zmniejszające się [[zapotrzebowanie]] na niektóre zawody jak również tworzenie się nowych. Mamy wówczas do czynienia ze zjawiskiem bezrobocia technologicznego. Wynika ono z niewłaściwych kompetencji osób znajdujących się na rynku pracy oraz ciągłej zmiany zapotrzebowania na nie. Większość aktualnych ofert pracy wymaga od potencjalnego pracownika [[umiejętności]] obsługi komputera, ale też zdobywania informacji i ich odpowiedniego wykorzystywania. <ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75 </ref>
[[Proces]] ten pociąga za sobą zmniejszające się [[zapotrzebowanie]] na niektóre zawody jak również tworzenie się nowych. Mamy wówczas do czynienia ze zjawiskiem bezrobocia technologicznego. Wynika ono z niewłaściwych kompetencji osób znajdujących się na rynku pracy oraz ciągłej zmiany zapotrzebowania na nie. Większość aktualnych ofert pracy wymaga od potencjalnego pracownika [[umiejętności]] obsługi komputera, ale też zdobywania informacji i ich odpowiedniego wykorzystywania. <ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75 </ref>


Osoby starsze, które nie potrafią korzystać z internetu i innych technologii cyfrowych, stają się upośledzone oraz wykluczane z życia społecznego. Z tego powodu w Polsce podjęte zostały działania na rzecz e-integracji. Dedykowane są one osobom w wieku 65 lat i więcej. Budowana jest u nich świadomość cyfrowa oraz tłumaczone podstawowe korzystanie z technologii cyfrowych. <ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75</ref>
Osoby starsze, które nie potrafią korzystać z internetu i innych technologii cyfrowych, stają się upośledzone oraz wykluczane z życia społecznego. Z tego powodu w Polsce podjęte zostały działania na rzecz e-integracji. Dedykowane są one osobom w wieku 65 lat i więcej. Budowana jest u nich świadomość cyfrowa oraz tłumaczone podstawowe korzystanie z technologii cyfrowych. <ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75</ref>
 
Przez długi czas za główny powód takiego zachowania osoby w podeszłym wieku wskazywały ograniczenia finansowe oraz techniczne. Komputery były drogie a techniczne informacje na ich temat ograniczone. Obecnie sytuacja się zmieniła i za przyczynę tą wskazuje się brak motywacji a także bariery kompetencyjne, głównie u seniorów. <ref>J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75</ref>


Przez długi czas za główny powód takiego zachowania osoby w podeszłym wieku wskazywały ograniczenia finansowe oraz techniczne. Komputery były drogie a techniczne informacje na ich temat ograniczone. Obecnie sytuacja się zmieniła i za przyczynę tą wskazuje się brak motywacji a także bariery kompetencyjne, głównie u seniorów. <ref>J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus – nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75</ref>
==Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu==
==Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu==
Działań takich podejmują się instytucje państwowe, prywatne jak i jednostki samorządowe. Mogą być finansowane własnymi środkami lub uzyskanymi na ten cel dofinansowaniami ze źródeł zewnętrznych. <ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 76</ref>
Działań takich podejmują się instytucje państwowe, prywatne jak i jednostki samorządowe. Mogą być finansowane własnymi środkami lub uzyskanymi na ten cel dofinansowaniami ze źródeł zewnętrznych. <ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 76</ref>
===Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka===
===Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka===
W skrócie PO IG, jest wdrażany w całej Polsce. Został stworzony w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia a jego [[finansowanie]] częściowo pokrywane jest środkami europejskimi. W ramach tego programu wyznaczono następujące osie priorytetowe: <ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83</ref>
W skrócie PO IG, jest wdrażany w całej Polsce. Został stworzony w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia a jego [[finansowanie]] częściowo pokrywane jest środkami europejskimi. W ramach tego programu wyznaczono następujące osie priorytetowe: <ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83</ref>
Linia 45: Linia 48:
# Dyfuzja Innowacji
# Dyfuzja Innowacji
# Polska gospodarka na rynku międzynarodowym
# Polska gospodarka na rynku międzynarodowym
# [[Społeczeństwo]] informacyjne budowa elektronicznej administracji
# [[Społeczeństwo]] informacyjne - budowa elektronicznej administracji
# Społeczeństwo informacyjne zwiększanie innowacyjności gospodarki
# Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki
# Pomoc techniczna <ref>''Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013'' (2013), Warszawa, s. 14-160 </ref>
# Pomoc techniczna <ref>''Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013'' (2013), Warszawa, s. 14-160 </ref>


Za główny cel PO IG objęto rozkwit polskiej gospodarki, który opiera się na innowacyjnych przedsiębiorstwach. Instytucje państwowe chcą aby m.in. zwiększyła się [[konkurencyjność]] polskiej nauki jak i jej rola w rozwoju gospodarczym. Dodatkowo dążą do zwiększenia zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce, a przede wszystkim do stworzenia lepszych i trwałych miejsc pracy. <ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83</ref>
Za główny cel PO IG objęto rozkwit polskiej gospodarki, który opiera się na innowacyjnych przedsiębiorstwach. Instytucje państwowe chcą aby m.in. zwiększyła się [[konkurencyjność]] polskiej nauki jak i jej rola w rozwoju gospodarczym. Dodatkowo dążą do zwiększenia zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce, a przede wszystkim do stworzenia lepszych i trwałych miejsc pracy. <ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83</ref>
===Program E-Leader===
===Program E-Leader===
Jest podrzędnym projektem Programu Operacyjnego Innowacyjnej Gospodarki. Swoim działaniem obejmuje tylko gminy takie jak: Moszczenica, Ujazd, Będków oraz Czarnocin. Nadrzędnym celem jest tutaj zbudowanie sieci szerokopasmowej, która pozwoli osobom wykluczonym cyfrowo na dostęp do Internetu. Dedykowane jest to szczególnie:
Jest podrzędnym projektem Programu Operacyjnego Innowacyjnej Gospodarki. Swoim działaniem obejmuje tylko gminy takie jak: Moszczenica, Ujazd, Będków oraz Czarnocin. Nadrzędnym celem jest tutaj zbudowanie sieci szerokopasmowej, która pozwoli osobom wykluczonym cyfrowo na dostęp do Internetu. Dedykowane jest to szczególnie:
Linia 63: Linia 67:
<noautolinks>
<noautolinks>
* Chęcińska U. (red.) (2012). ''[https://www.wzieu.pl/zn/703/ZN_703.pdf Wyzwania rozwojowe]'', Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II, Szczecin
* Chęcińska U. (red.) (2012). ''[https://www.wzieu.pl/zn/703/ZN_703.pdf Wyzwania rozwojowe]'', Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II, Szczecin
* Fazlagić J. (red.) (2016) ''[https://www.i.vistula.edu.pl/media/docs/lf7Lw3fiLS6siiBpUnWaskU.pdf Pracownicy wiedzy 65 plus nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności]'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa
* Fazlagić J. (red.) (2016) ''[https://www.i.vistula.edu.pl/media/docs/lf7Lw3fiLS6siiBpUnWaskU.pdf Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności]'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa
* Grześkowiak A. (2014) ''[https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=25312&from=publication Analiza wykluczenia cyfrowego w Polsce w ujęciu indywidualnym i regionalnym]'', Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 328, Wrocław
* Grześkowiak A. (2014) ''[https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=25312&from=publication Analiza wykluczenia cyfrowego w Polsce w ujęciu indywidualnym i regionalnym]'', Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 328, Wrocław
* Kos-Łabędowicz J. (2016) ''[https://wnus.edu.pl/epu/pl/issue/138/article/1643/ Działania Unii Europejskiej przeciwdziałające cyfrowemu wykluczeniu na przykładzie wymagań odnośnie dostępności]'', Ekonomiczne Problemy Usług nr 122, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
* Kos-Łabędowicz J. (2016) ''[https://wnus.edu.pl/epu/pl/issue/138/article/1643/ Działania Unii Europejskiej przeciwdziałające cyfrowemu wykluczeniu na przykładzie wymagań odnośnie dostępności]'', Ekonomiczne Problemy Usług nr 122, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Linia 72: Linia 76:


{{a|Justyna Grabowska}}
{{a|Justyna Grabowska}}
[[Kategoria:Informatyka]]
[[Kategoria:Informatyka]]


{{#metamaster:description|Wykluczenie cyfrowe to różnica w dostępie do technologii informacyjnych między ludźmi i społeczeństwami. Dowiedz się więcej o przepaści cyfrowej na stronie encyklopedii.}}
{{#metamaster:description|Wykluczenie cyfrowe to różnica w dostępie do technologii informacyjnych między ludźmi i społeczeństwami. Dowiedz się więcej o przepaści cyfrowej na stronie encyklopedii.}}

Wersja z 13:17, 2 lis 2023

Wykluczenie cyfrowe
Polecane artykuły

Wykluczenie cyfrowe lub przepaść cyfrowa - termin stosowany do określenia różnicy między tymi osobami i społeczeństwami, które mają dostęp do technologii informacyjnych, a tymi, które takiego dostępu nie mają.

TL;DR

Wykluczenie cyfrowe to różnica w dostępie do technologii informacyjnych między osobami i społeczeństwami. Osoby niepełnosprawne muszą spełnić określone warunki, aby nie być wykluczone cyfrowo. Wykorzystywanie technologii powoduje wykluczenie społeczne osób, które nie mają do niej dostępu. Działania na rzecz e-integracji podejmowane są w Polsce, głównie dla osób starszych. Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu obejmuje programy finansowane ze środków państwowych i europejskich. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka ma na celu rozkwit gospodarki poprzez innowacyjność. Program E-Leader skupia się na budowie sieci szerokopasmowej dla osób wykluczonych cyfrowo.

Osoby niepełnosprawne

W życiu codziennym każdej grupy społecznej jak i poszczególnych jednostek, informacje stanowią ważną rolę. Warto tutaj wspomnieć o osobach niepełnosprawnych. By zostały one w pełni przypisane do społeczeństwa informacyjnego muszą spełniać określone warunki:

  • posiadać dostęp do internetu
  • posiadać podstawową wiedzę z zakresu jego obsługi
  • posiadać trwały dostęp do komputera, który wyposażony jest w odpowiedni sprzęt i oprogramowanie rehabilitacyjne (dostosowane do stopnia niepełnosprawności).[1]

Tylko wtedy kiedy wszystkie te warunki są spełnione, określona jednostka nie jest wykluczona cyfrowo. [2]

Wykluczenie społeczne

Wykorzystywanie technologii z każdym dniem staje się coraz bardziej powszechne. Codzienne czynności takie jak nauka, praca, dostęp do wiedzy i informacji czy też zwykła komunikacja powodują, że osoby z nich nie korzystające bądź nie mające do nich dostępu, stają się wykluczone społecznie. Nawet jeśli ktoś posiada dostęp do informacji, nie zawsze potrafi z nich odpowiednio skorzystać. [3]

Proces ten pociąga za sobą zmniejszające się zapotrzebowanie na niektóre zawody jak również tworzenie się nowych. Mamy wówczas do czynienia ze zjawiskiem bezrobocia technologicznego. Wynika ono z niewłaściwych kompetencji osób znajdujących się na rynku pracy oraz ciągłej zmiany zapotrzebowania na nie. Większość aktualnych ofert pracy wymaga od potencjalnego pracownika umiejętności obsługi komputera, ale też zdobywania informacji i ich odpowiedniego wykorzystywania. [4]

Osoby starsze, które nie potrafią korzystać z internetu i innych technologii cyfrowych, stają się upośledzone oraz wykluczane z życia społecznego. Z tego powodu w Polsce podjęte zostały działania na rzecz e-integracji. Dedykowane są one osobom w wieku 65 lat i więcej. Budowana jest u nich świadomość cyfrowa oraz tłumaczone podstawowe korzystanie z technologii cyfrowych. [5]

Przez długi czas za główny powód takiego zachowania osoby w podeszłym wieku wskazywały ograniczenia finansowe oraz techniczne. Komputery były drogie a techniczne informacje na ich temat ograniczone. Obecnie sytuacja się zmieniła i za przyczynę tą wskazuje się brak motywacji a także bariery kompetencyjne, głównie u seniorów. [6]

Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu

Działań takich podejmują się instytucje państwowe, prywatne jak i jednostki samorządowe. Mogą być finansowane własnymi środkami lub uzyskanymi na ten cel dofinansowaniami ze źródeł zewnętrznych. [7]

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka

W skrócie PO IG, jest wdrażany w całej Polsce. Został stworzony w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia a jego finansowanie częściowo pokrywane jest środkami europejskimi. W ramach tego programu wyznaczono następujące osie priorytetowe: [8]

  1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii
  2. Infrastruktura sfery B+R
  3. Kapitał dla innowacji
  4. Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia
  5. Dyfuzja Innowacji
  6. Polska gospodarka na rynku międzynarodowym
  7. Społeczeństwo informacyjne - budowa elektronicznej administracji
  8. Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki
  9. Pomoc techniczna [9]

Za główny cel PO IG objęto rozkwit polskiej gospodarki, który opiera się na innowacyjnych przedsiębiorstwach. Instytucje państwowe chcą aby m.in. zwiększyła się konkurencyjność polskiej nauki jak i jej rola w rozwoju gospodarczym. Dodatkowo dążą do zwiększenia zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce, a przede wszystkim do stworzenia lepszych i trwałych miejsc pracy. [10]

Program E-Leader

Jest podrzędnym projektem Programu Operacyjnego Innowacyjnej Gospodarki. Swoim działaniem obejmuje tylko gminy takie jak: Moszczenica, Ujazd, Będków oraz Czarnocin. Nadrzędnym celem jest tutaj zbudowanie sieci szerokopasmowej, która pozwoli osobom wykluczonym cyfrowo na dostęp do Internetu. Dedykowane jest to szczególnie:

  • ubogim osobom
  • dzieciom, które się uczą i korzystają ze stypendialnych świadczeń
  • osobom niepełnosprawnym
  • rodzinom zastępczym. [11]

Przypisy

  1. U. Chęcińska (red) (2012). Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214
  2. U. Chęcińska (red) (2012). Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214
  3. J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 74
  4. J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
  5. J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
  6. J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
  7. M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 76
  8. M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83
  9. Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (2013), Warszawa, s. 14-160
  10. M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83
  11. M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 84

Bibliografia


Autor: Justyna Grabowska