ENPV: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''ENPV (economic net present value)''' - ekonomiczna [[wartość]] bieżąca projektu. Jest to termin używany w analizie ekonomicznej będącej etapem analizy kosztów i korzyści; jest sumą zdyskontowanych różnic między całkowitymi korzyściami i kosztami, przy czym całkowite [[koszty]] obejmują wycenione w wartościach pieniężnych koszty zewnętrzne i wydatki, a całkowite korzyści – wycenione w wartościach pieniężnych korzyści zewnętrzne i wpływy. Podstawowa różnica pomiędzy NPV a ENPV dotyczących bezpośrednich i pośrednich beneficjentów, wyrażona w wartościach pieniężnych, przeliczonych według cen rozrachunkowych. ([[Definicja]] wg Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości).  
'''ENPV (economic net present value)''' - ekonomiczna [[wartość]] bieżąca projektu. Jest to termin używany w analizie ekonomicznej będącej etapem analizy kosztów i korzyści; jest sumą zdyskontowanych różnic między całkowitymi korzyściami i kosztami, przy czym całkowite [[koszty]] obejmują wycenione w wartościach pieniężnych koszty zewnętrzne i wydatki, a całkowite korzyści – wycenione w wartościach pieniężnych korzyści zewnętrzne i wpływy. Podstawowa różnica pomiędzy NPV a ENPV dotyczących bezpośrednich i pośrednich beneficjentów, wyrażona w wartościach pieniężnych, przeliczonych według cen rozrachunkowych. ([[Definicja]] wg Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości).


==Różnica między ENPV i FNPV==
==Różnica między ENPV i FNPV==
Linia 34: Linia 34:
W swojej pracy naukowej Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska przedstawia praktyczne zastosowanie metody ENPV. Odbywa się w ramach wyceny kosztów i korzyści inwestycji.
W swojej pracy naukowej Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska przedstawia praktyczne zastosowanie metody ENPV. Odbywa się w ramach wyceny kosztów i korzyści inwestycji.
Wybrane strumienie przepływów pieniężnych tworzone przez [[projekt]] porównywane w odniesieniu do długoletnich prognoz. Powszechne strumienie przepływów pieniężnych dotyczą<ref>Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 141-142,150-154</ref>:
Wybrane strumienie przepływów pieniężnych tworzone przez [[projekt]] porównywane w odniesieniu do długoletnich prognoz. Powszechne strumienie przepływów pieniężnych dotyczą<ref>Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 141-142,150-154</ref>:
* kosztów użytkowania infrastruktury,  
* kosztów użytkowania infrastruktury,
* kosztów wypadków, emisji do środowiska
* kosztów wypadków, emisji do środowiska
* kosztów czasu  
* kosztów czasu


Metoda ENPV jako miernika strumieni pieniężnych oraz kosztów, jak i spodziewanych korzyści projektów dokonuje się w sposób zdefiniowany w sformalizowanych instrukcjach prowadzenia oceny.
Metoda ENPV jako miernika strumieni pieniężnych oraz kosztów, jak i spodziewanych korzyści projektów dokonuje się w sposób zdefiniowany w sformalizowanych instrukcjach prowadzenia oceny.
Linia 48: Linia 48:
* horyzont czasowy oceny
* horyzont czasowy oceny
* trudność w wyliczeniu strumieni przepływów dla wielkości nie wyrażonych bezpośrednio w pieniądzu
* trudność w wyliczeniu strumieni przepływów dla wielkości nie wyrażonych bezpośrednio w pieniądzu
* role stopy dyskontowej i metodologie wyceny wartości nie wyrażonych bezpośrednio monetarnie, w tym kosztów  
* role stopy dyskontowej i metodologie wyceny wartości nie wyrażonych bezpośrednio monetarnie, w tym kosztów


Podkreślając, że mimo wyżej wymienionych elementów, ENPV jest najlepiej funkcjonującą metodą pod względem teoretycznym i praktycznym instrumentem badania efektywności projektów związanych z infrastrukturą transportu.
Podkreślając, że mimo wyżej wymienionych elementów, ENPV jest najlepiej funkcjonującą metodą pod względem teoretycznym i praktycznym instrumentem badania efektywności projektów związanych z infrastrukturą transportu.
Linia 86: Linia 86:
którego wartość wskaźnika ENVP jest najwyższa. Zasady są tu analogiczne jak w
którego wartość wskaźnika ENVP jest najwyższa. Zasady są tu analogiczne jak w
zwykłym NPV, opisywanym przeze mnie w poprzedniej pracy.
zwykłym NPV, opisywanym przeze mnie w poprzedniej pracy.
==Przypisy==
<references />


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017). "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
* Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017). "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
* Drobniak A.,(2005). "Ocena Projektów Publicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej
* Drobniak A.,(2005). "Ocena Projektów Publicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej
* prof. Florio M., dr Maffii S.[https://poig.parp.gov.pl/files/74/108/255/3948.pdf Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych]"Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych".
* Kołakowski T.,(2014). [http://www.czasopisma.pan.pl/Content/97409/mainfile.pdf Warunki wdrożenia i społeczna ocena rozwiązań projektowych w obszarze logistyki miejskiej na przykładzie wybranych miast zachodniej Polski]"Warunki wdrożenia i społeczna ocena rozwiązań projektowych w obszarze logistyki miejskiej na przykładzie wybranych miast zachodniej Polski", Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
* Kołakowski T.,(2014). [http://www.czasopisma.pan.pl/Content/97409/mainfile.pdf Warunki wdrożenia i społeczna ocena rozwiązań projektowych w obszarze logistyki miejskiej na przykładzie wybranych miast zachodniej Polski]"Warunki wdrożenia i społeczna ocena rozwiązań projektowych w obszarze logistyki miejskiej na przykładzie wybranych miast zachodniej Polski", Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
* Piechota P., Niemczyk R.,(2014).[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/67-2014/FRFU-67-353.pdf Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych]"Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 804, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 67  
* Piechota P., Niemczyk R.,(2014).[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/67-2014/FRFU-67-353.pdf Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych]"Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 804, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 67
* Rogowski W.,(2004) [[Rachunek]] efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych, Oficyna Ekonomiczna
* prof. Florio M., dr Maffii S.[https://poig.parp.gov.pl/files/74/108/255/3948.pdf Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych]"Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych"
 
* Rogowski W.,(2004) Rachunek efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych, Oficyna Ekonomiczna
==Przypisy==
</noautolinks>
<references/>


<br>
<br>

Wersja z 18:42, 28 paź 2023

ENPV
Polecane artykuły

ENPV (economic net present value) - ekonomiczna wartość bieżąca projektu. Jest to termin używany w analizie ekonomicznej będącej etapem analizy kosztów i korzyści; jest sumą zdyskontowanych różnic między całkowitymi korzyściami i kosztami, przy czym całkowite koszty obejmują wycenione w wartościach pieniężnych koszty zewnętrzne i wydatki, a całkowite korzyści – wycenione w wartościach pieniężnych korzyści zewnętrzne i wpływy. Podstawowa różnica pomiędzy NPV a ENPV dotyczących bezpośrednich i pośrednich beneficjentów, wyrażona w wartościach pieniężnych, przeliczonych według cen rozrachunkowych. (Definicja wg Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości).

Różnica między ENPV i FNPV

W przewodniku do Analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych napisany przez prof. Massimo Florio oraz dr Silvia Maffii opisują różnicę między ENPV i FNPV. Podstawową różnicą jest, że ENPV wykorzystuje ceny kalkulacyjne lub koszt alternatywny towarów i usług natomiast FNPV stosuje niedoskonałe ceny rynkowe. Kolejną różnicą jest to, że wskaźnik ENPV prowadzi analize z punktu widzenia społeczeństwa, uwzględniając środowiskowe efekty zewnętrzne, a FNPV tylko z punktu projektodawcy [1].

Zastosowanie ENPV

Powołując się na artykuły Elżbiety Adamowicz, Przemysława Borkowski, Teresy Kamińska oraz Przemysława Piechoty i Roberta Niemczyka metoda ENPV stosowana jest jako[2][3]:

  • ocena rozłożonych w czasie strumieni przepływów pieniężnych związanych z inwestycją
  • ocena korzyści netto dla społeczeństwa związanych z realizacja projektu
  • ocena kosztów i korzyści projektów transportowych
  • najefektywniejsza metoda badań stosowana w zakresie ekonomiki transportu
  • oceną efektywności inwestycji o charakterze komercyjnym
  • ocena wpływu przedsięwzięć niekomercyjnych na gospodarkę
  • badanie przedsięwzięć, których celem nie jest osiągnięcie bezpośrednich korzyści finansowych, lecz np. wzrost potencjału gospodarczego lub społecznego na danym obszarze
  • porównywanie strumieni korzyści i kosztów (nakładów)

Funkcjonowanie w praktyce metody ENPV w inwestycjach transportowych

W swojej pracy naukowej Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska przedstawia praktyczne zastosowanie metody ENPV. Odbywa się w ramach wyceny kosztów i korzyści inwestycji. Wybrane strumienie przepływów pieniężnych tworzone przez projekt porównywane w odniesieniu do długoletnich prognoz. Powszechne strumienie przepływów pieniężnych dotyczą[4]:

  • kosztów użytkowania infrastruktury,
  • kosztów wypadków, emisji do środowiska
  • kosztów czasu

Metoda ENPV jako miernika strumieni pieniężnych oraz kosztów, jak i spodziewanych korzyści projektów dokonuje się w sposób zdefiniowany w sformalizowanych instrukcjach prowadzenia oceny.

Kluczowe problemy związane z wykorzystaniem ENPV

W swojej publikacji Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska wymieniają problemy prowadzenia oceny z użyciem metody ENPV takie jak[5]:

  • zakres i sposób włączenia poszczególnych strumieni przepływów pieniężnych reprezentujących poszczególne koszty i korzyœci.
  • wydatki związane z wykonaniem inwestycji (nakłady projektowe: przygotowanie placu budowy, wykup gruntu, zakup materiałów)
  • zakres uwzględnionych strumieni przepływów pieniężnych
  • horyzont czasowy oceny
  • trudność w wyliczeniu strumieni przepływów dla wielkości nie wyrażonych bezpośrednio w pieniądzu
  • role stopy dyskontowej i metodologie wyceny wartości nie wyrażonych bezpośrednio monetarnie, w tym kosztów

Podkreślając, że mimo wyżej wymienionych elementów, ENPV jest najlepiej funkcjonującą metodą pod względem teoretycznym i praktycznym instrumentem badania efektywności projektów związanych z infrastrukturą transportu.

Zasady obliczania

W swojej publikacji Adam Drobniak opisuję, że metoda ENPV oparta jest na[6]:

  • Skorygowanych wartościach nakładów inwestycyjnych (koszty)
  • Skorygowanych wartościach kosztów eksploatacyjnych (koszty)
  • Zidentyfikowanej wartości kosztów zewnętrznych (koszty)

  • Skorygowanych przychodach ze sprzedaży / oszczędności kosztów (korzyści)
  • Zidentyfikowanych wartościach korzyści zewnętrznych / dóbr publicznych (korzyści)

Zaktualizowaną ekonomiczną wartość netto (ENPV) można wyliczyć według wzoru:

gdzie:

S - salda strumieni ekonomicznych kosztów i korzyści generowanych przez projekt w poszczególnych latach przyjętego horyzontu czasowego analizy

n - horyzont czasowy (liczba lat)

r - przyjęta stopa dyskontowa

a - współczynnik dyskontowy

Interpretacja

Wskaźnik ENPV służy jako podstawowa zasada decyzyjna o przyjęciu bądź odrzuceniu projektu, dla których:

  • ENVP >0, czyli sytuacji w której wartość bieżąca korzyści jest większa niż wartość bieżąca kosztów. Projekt korzystny
  • ENVP<0, czyli sytuacji w której wartość bieżąca korzyści jest mniejsza niż wartość bieżąca kosztów. Projekt niekorzystny
  • ENVP=0, czyli sytuacji w której wartość bieżąca korzyści jest równa wartości bieżącej kosztów. Decyzja o realizacji należy do inwestora. Projekt nie przynosi ani korzyści ani strat.

W przypadku wielu projektów wykluczających się bądź niezależnych, wybieramy ten, którego wartość wskaźnika ENVP jest najwyższa. Zasady są tu analogiczne jak w zwykłym NPV, opisywanym przeze mnie w poprzedniej pracy.

Przypisy

  1. prof. Florio M., dr Maffii S. (2008).Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych"Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych", s. 62
  2. Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 141-142,150-154
  3. Piechota P., Niemczyk R.,(2014)Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych "Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 804, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 67, s. 357-358
  4. Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 141-142,150-154
  5. Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 141-142,150-154
  6. Drobniak A.,(2005). "Ocena Projektów Publicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, s. 65-68

Bibliografia



Autor: Paulina Dryjańska