Modele zarządzania zasobami ludzkimi: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''[[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi''' (również: [[zarządzanie personelem]], zarządzanie kadrami, [[polityka personalna]]) – jest to [[proces]] polegający na pozyskiwaniu, utrzymywaniu i minimalizowaniu liczby potrzebnych pracowników w przedsiębiorstwie, w celu prowadzenia działalności w sposób najbardziej efektywny. <ref>Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 9 </ref>
'''[[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi''' (również: [[zarządzanie personelem]], zarządzanie kadrami, [[polityka personalna]]) – jest to [[proces]] polegający na pozyskiwaniu, utrzymywaniu i minimalizowaniu liczby potrzebnych pracowników w przedsiębiorstwie, w celu prowadzenia działalności w sposób najbardziej efektywny. <ref>Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 9 </ref>
Linia 21: Linia 19:
<google>t</google>
<google>t</google>


== Zarządzanie zasobami ludzkimi w XXI wieku ==  
== Zarządzanie zasobami ludzkimi w XXI wieku ==
Współcześnie przez zarządzanie zasobami ludzkimi, rozumie się efektywne i umiejętne wykorzystanie zatrudnionej kadry pracowniczej, posiadającej odpowiednie [[kwalifikacje]], do realizacji zamierzonego celu strategicznego bądź operacyjnego i osiągnięcie sukcesu.<ref>Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 4</ref>
Współcześnie przez zarządzanie zasobami ludzkimi, rozumie się efektywne i umiejętne wykorzystanie zatrudnionej kadry pracowniczej, posiadającej odpowiednie [[kwalifikacje]], do realizacji zamierzonego celu strategicznego bądź operacyjnego i osiągnięcie sukcesu.<ref>Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 4</ref>


Linia 33: Linia 31:
Jak podaje Ciekanowski Z. [[zasoby ludzkie]] są najistotniejszym elementem każdej organizacji i należy w nie ciągle inwestować. Przez [[inwestowanie]] rozumie się: doszkalanie swoich pracowników, zapewnienie dobrych warunków w pracy oraz przyjaznych stosunków w zespole. Efektywne [[motywowanie pracowników]] przez system wynagrodzeń może polepszyć [[jakość]] wykonywanej pracy, zwiększyć [[dochody]] firmy oraz sprawić że [[przedsiębiorstwo]] będzie bardziej konkurencyjne. "Zasoby ludzkie w organizacji stanowią najważniejszy jej czynnik. [[Wiedza]] i [[umiejętności]] pracowników przekładają się na wyniki finansowe firmy. [[Inwestycje]] w [[kapitał]] ludzki otwierają wielkie możliwości i rozwoju w każdym przedsiębiorstwie, ale jednocześnie ich brak sprawia, że [[organizacja]] stoi w miejscu.” <ref>Ciekanowski Z. (2014). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/584/Ciekanowski_Kapital_ludzki.pdf?sequence=1 ''Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji''] "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. [[Administracja]] i Zarządzanie", nr 101, s. 140-141, 146</ref>
Jak podaje Ciekanowski Z. [[zasoby ludzkie]] są najistotniejszym elementem każdej organizacji i należy w nie ciągle inwestować. Przez [[inwestowanie]] rozumie się: doszkalanie swoich pracowników, zapewnienie dobrych warunków w pracy oraz przyjaznych stosunków w zespole. Efektywne [[motywowanie pracowników]] przez system wynagrodzeń może polepszyć [[jakość]] wykonywanej pracy, zwiększyć [[dochody]] firmy oraz sprawić że [[przedsiębiorstwo]] będzie bardziej konkurencyjne. "Zasoby ludzkie w organizacji stanowią najważniejszy jej czynnik. [[Wiedza]] i [[umiejętności]] pracowników przekładają się na wyniki finansowe firmy. [[Inwestycje]] w [[kapitał]] ludzki otwierają wielkie możliwości i rozwoju w każdym przedsiębiorstwie, ale jednocześnie ich brak sprawia, że [[organizacja]] stoi w miejscu.” <ref>Ciekanowski Z. (2014). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/584/Ciekanowski_Kapital_ludzki.pdf?sequence=1 ''Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji''] "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. [[Administracja]] i Zarządzanie", nr 101, s. 140-141, 146</ref>


== Przypisy ==
==Przypisy==
<references/>
<references />


== Bibliografia ==
==Bibliografia==
* Ciekanowski Z. (2014). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/584/Ciekanowski_Kapital_ludzki.pdf?sequence=1 ''Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji''] "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie", nr 101
<noautolinks>
* Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3  
* Ciekanowski Z. (2014). ''Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji'' "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie", nr 101
* Harasim W. (2013). [http://www.wsp.pl/file/1191_452254609.pdf ''Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3
* Nowicka-Mieszała J. (2012). [http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%201_2012%20podzielone/nowicka%20mieszala.pdf ''Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim metodą budowy wartości przedsiębiorstwa''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie" nr 1
* Nowicka-Mieszała J. (2012). [http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%201_2012%20podzielone/nowicka%20mieszala.pdf ''Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim metodą budowy wartości przedsiębiorstwa''] "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie" nr 1
* Pocztowski A. (2008). ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Polskie wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa 2008
* Pocztowski A. (2008), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie-procesy-metody'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Barbara Michalec}}
{{a|Barbara Michalec}}

Wersja z 18:01, 27 paź 2023

Modele zarządzania zasobami ludzkimi
Polecane artykuły

Zarządzanie zasobami ludzkimi (również: zarządzanie personelem, zarządzanie kadrami, polityka personalna) – jest to proces polegający na pozyskiwaniu, utrzymywaniu i minimalizowaniu liczby potrzebnych pracowników w przedsiębiorstwie, w celu prowadzenia działalności w sposób najbardziej efektywny. [1]

Z określeniem zarządzanie zasobami ludzkimi można było pierwszy raz się spotkać w literaturze amerykańskiej, już we wczesnych latach 80 XX wieku, gdzie było rozumiane jako określone działania w sprawowaniu funkcji personalnej. Zmiany, jakie można było zaobserwować w otoczeniu oraz wewnątrz organizacji przyczyniły się do wzrostu znaczenia kadry pracowniczej, zmieniły się poglądy dotyczące miejsca i roli ludzi potrzebnych w organizacji. Zwracano uwagę, aby postrzegać zatrudnionych pracowników nie tylko jako składniki kosztów w organizacji, ale również jako część aktywów firmy, bez których firma nie funkcjonowałaby tak jak należy i dzięki którym generowane są zyski.[2]

Zarządzanie zasobami ludzkimi w XXI wieku

Współcześnie przez zarządzanie zasobami ludzkimi, rozumie się efektywne i umiejętne wykorzystanie zatrudnionej kadry pracowniczej, posiadającej odpowiednie kwalifikacje, do realizacji zamierzonego celu strategicznego bądź operacyjnego i osiągnięcie sukcesu.[3]

Modele zarządzania zasobami ludzkimi

W rozwój w zarządzaniu zasobami ludzkimi przyczyniło się przede wszystkim zastosowanie modelów, które zawierały koncepcję działań w kierowaniu personelem. Literatura prezentuje nam kilka głównych modelów:

  • "Model Michigan - ukazuje proces strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi z uwzględnieniem otoczenia, misji, struktury organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi. W modelu tym wyróżniono cztery główne obszary zadaniowe funkcji personalnej, a mianowicie: dobór pracowników, ocenę efektów pracy, nagradzanie i rozwój kadr. Według tego modelu zarówno przepływ danych ze środowiska do organizacji, jak też interakcja misji i strategii ze strukturą organizacyjną i zarządzaniem kadrami jest jednokierunkowy. Poszczególne elementy zarządzania kadrami są ze sobą powiązane, przez co tworzą cykl zasobów ludzkich
  • Model Harwardzki - zarządzania zasobami ludzkimi - przyjmuje założenie, że presja różnych czynników na firmę wymaga odmiennego spojrzenia na zasoby ludzkie, bardziej strategicznej perspektywy, zaangażowania się w proces zarządzania kadrami kierowników liniowych. Model harwardzki również uwzględnia cztery zmienne. Są nimi: partycypacja pracowników, ruchliwość (przepływ) pracowników – do organizacji, w organizacji i od organizacji, system wynagrodzeń, system pracy.
  • Model Schulera - typowo strategiczne podejście do zarządzania zasobami ludzkim Według autora omawianego modelu nadrzędne znaczenie dla działań w zakresie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi ma strategia organizacji. W jej ramach wyznacza się misje oraz główne cele organizacji. W procesie formułowania misji i celów brane są pod uwagę czynniki wewnętrzne i zewnętrze." [4]

Jak podaje Ciekanowski Z. zasoby ludzkie są najistotniejszym elementem każdej organizacji i należy w nie ciągle inwestować. Przez inwestowanie rozumie się: doszkalanie swoich pracowników, zapewnienie dobrych warunków w pracy oraz przyjaznych stosunków w zespole. Efektywne motywowanie pracowników przez system wynagrodzeń może polepszyć jakość wykonywanej pracy, zwiększyć dochody firmy oraz sprawić że przedsiębiorstwo będzie bardziej konkurencyjne. "Zasoby ludzkie w organizacji stanowią najważniejszy jej czynnik. Wiedza i umiejętności pracowników przekładają się na wyniki finansowe firmy. Inwestycje w kapitał ludzki otwierają wielkie możliwości i rozwoju w każdym przedsiębiorstwie, ale jednocześnie ich brak sprawia, że organizacja stoi w miejscu.” [5]

Przypisy

  1. Harasim W. (2013). Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 9
  2. Pocztowski A. (2008). Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa 2008, s. 22
  3. Harasim W. (2013). Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie", nr 3, s. 4
  4. Nowicka-Mieszała J. (2012). Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim metodą budowy wartości przedsiębiorstwa "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie" nr 1, s. 93-95
  5. Ciekanowski Z. (2014). Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie", nr 101, s. 140-141, 146

Bibliografia


Autor: Barbara Michalec