Office banking: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 36: | Linia 36: | ||
{{a|Ewa Mularz}} | {{a|Ewa Mularz}} | ||
[[Kategoria:Bankowość]] | [[Kategoria:Bankowość]] | ||
{{#metamaster:description|Office banking to model usługi dla klientów korporacyjnych, umożliwiający zarządzanie środkami pieniężnymi za pomocą aplikacji bankowych na komputerze. Działa offline, zapewniając bezpieczeństwo. Koszty wyższe niż w bankowości internetowej.}} |
Wersja z 15:36, 12 paź 2023
Office banking |
---|
Polecane artykuły |
Office banking jest to model usługi skierowany do klienta korporacyjnego polegający na wykorzystaniu specjalnych aplikacji informatycznych dostarczanych przez banki i zainstalowanych w komputerze klienta. Zainstalowane oprogramowanie umożliwia klientowi zarządzanie środkami pieniężnymi bez konieczności utrzymywania stałej łączności z bankiem.
W systemach office banking klienci mają dostęp do usług bankowych poprzez drogę teleinformatyczną.Najważniejsze cechy office banking:
- konieczność zainstalowania na zasobach komputerowych klienta specjalnego oprogranowania
- modułowa budowa systemów office banking
- współpraca oprogramowania z innymi zewnętrznymi systemami finansowymi
- praca w trybie off-line
- bazy danych historycznych po stronie klienta
- możliwość jednoczesnej pracy wielu użytkowników
System office banking umożliwia klientom korzystanie z usług bankowych bez konieczności opuszczania przedsiębiorstwa. Specjalne oprogramowania bankowe umożliwiające korzystanie z office banking (Multicash, Videotel, NetBANK) charakteryzują się łatwością w obsłudze. Otwarta architektura danych charakteryzująca systemy office banking umożliwia przetwarzanie danych z różnych systemów operacyjnych m.in. finansowo-księgowych oraz kadrowo-płacowych bez konieczności rekonfiguracji plików. Pracując za pomocą office banking łączymy się z bankiem jedynie w celu przesłania wcześniej przygotowanych i zaakceptowanych zleceń. Dzieki temu następuje minimalizacja zagrożenia przechwycenia danych w porównaniu do bankowości elektronicznej. Baza operacji przechowywana jest na serwerze klienta, zabezpieczona jest ona systemem loginów oraz haseł przypisanych klientowi. Każdy z pracowników ma przydzielony zakres czynności oraz czas dostępu do systemu, czynności poza ich kompetencjami mogą być zablokowane. Przesyłane do banków pliki ze zleceniami opatrzone są podpisem elektronicznym z algorytmem RSA oraz przechowywane są na karcie mikroprocesorowej.
Wykorzystanie systemów office banking łaczy się z wyższymi kosztami w porównaniu do bankowości internetowej. Koszty dotyczą w tym przypadku konieczności instalacji specjalnego oprogramowania. Klienci korzystający z office bankimg muszą także opłacać stały abonament miesięczny, płatne są również wszystkie zlecenia kierowane do banku.
Bibliografia
- Wspólczesna bankowość, praca pod red. Zalewskiej M., Difin, Warszawa 2007, s. 241.
- Grzywacz J. Bankowość elektroniczna w działalności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo SHG, Warszawa 2004, s. 65.
Autor: Ewa Mularz