Zasady pracy audytora: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 18: Linia 18:
Po zakończeniu szkolenia [[audytor]] zapomina około połowy [[informacja|informacji]]. Celem tego artykułu jest zebranie tego, o czym powinien pamiętać przy każdym [[audyt jakości|audycie]]. Lista nie jest zamknięta. W dyskusji do tego artykułu możesz zaproponować kolejne [[zasada|zasady]].
Po zakończeniu szkolenia [[audytor]] zapomina około połowy [[informacja|informacji]]. Celem tego artykułu jest zebranie tego, o czym powinien pamiętać przy każdym [[audyt jakości|audycie]]. Lista nie jest zamknięta. W dyskusji do tego artykułu możesz zaproponować kolejne [[zasada|zasady]].
* audytor pomocniczy też musi być przygotowany,
* audytor pomocniczy też musi być przygotowany,
* audytor wiodący prowadzi audyt - inni powinni się mu podporządkować, niezależnie od pełnionego [[stanowisko pracy|stanowiska]],
* audytor wiodący prowadzi [[audyt]] - inni powinni się mu podporządkować, niezależnie od pełnionego [[stanowisko pracy|stanowiska]],
* przed audytem każdy audytor przygotowuje własną listę pytań, którą uzgadnia z pozostałymi,
* przed audytem każdy audytor przygotowuje własną listę pytań, którą uzgadnia z pozostałymi,
* audytor pomocniczy powinien notować wszelkie spostrzeżenia, pomagając w ten sposób wiodącemu,
* audytor pomocniczy powinien notować wszelkie spostrzeżenia, pomagając w ten sposób wiodącemu,
Linia 27: Linia 27:
* rozmawiaj zawsze na stanowisku pracy,
* rozmawiaj zawsze na stanowisku pracy,
* uzyskuj odpowiedzi na swoje pytania - jeśli audytowany mówi nie na temat - przerwij mu,
* uzyskuj odpowiedzi na swoje pytania - jeśli audytowany mówi nie na temat - przerwij mu,
* weryfikuj niezgodności - zawsze staraj się zapytać o stwierdzoną niezgodność w kilku miejscach,
* weryfikuj niezgodności - zawsze staraj się zapytać o stwierdzoną [[niezgodność]] w kilku miejscach,
* o stwierdzeniu niezgodności informuj wyraźnie, najszybciej jak to możliwe; tłumacz co to oznacza,
* o stwierdzeniu niezgodności informuj wyraźnie, najszybciej jak to możliwe; tłumacz co to oznacza,
* spotkanie otwierające jest ważne - mów co chcesz zrobić, z kim rozmawiać; przedstaw [[plan]],
* spotkanie otwierające jest ważne - mów co chcesz zrobić, z kim rozmawiać; przedstaw [[plan]],
Linia 42: Linia 42:
* nie stresuj audytowanych - uśmiechnij się, zażartuj, staraj się rozluźnić atmosferę, ale jednocześnie zrealizuj [[cele]] audytu,
* nie stresuj audytowanych - uśmiechnij się, zażartuj, staraj się rozluźnić atmosferę, ale jednocześnie zrealizuj [[cele]] audytu,
* zawsze sprawdzaj czy dokumenty i [[zapisy]] są właściwie nadzorowane,
* zawsze sprawdzaj czy dokumenty i [[zapisy]] są właściwie nadzorowane,
* zawsze sprawdzaj aktualność i poprawność kart stanowiskowych, pytaj o pełnomocnictwa i uprawnienia,
* zawsze sprawdzaj aktualność i poprawność kart stanowiskowych, pytaj o pełnomocnictwa i [[uprawnienia]],
* staraj się sprawdzić czy [[proces]] jest realizowany [[efektywność|efektywnie]],
* staraj się sprawdzić czy [[proces]] jest realizowany [[efektywność|efektywnie]],
* szukasz zgodności - pytaj więc także o sprawy, w których wydaje Ci się, że nie ma niezgodności,
* szukasz zgodności - pytaj więc także o sprawy, w których wydaje Ci się, że nie ma niezgodności,
* możesz przerwać audyt, jeśli: brak najważniejszych osób w procesie, a zastępcy nie potrafią ich zastąpić; audytowany odmawia współpracy mimo wyjaśnienia [[cel]]ów auditu; proces nie jest realizowany,
* możesz przerwać audyt, jeśli: brak najważniejszych osób w procesie, a zastępcy nie potrafią ich zastąpić; audytowany odmawia współpracy mimo wyjaśnienia [[cel]]ów auditu; proces nie jest realizowany,
* audytor badając procedurę ma również obowiązek sprawdzić instrukcje związane,
* audytor badając procedurę ma również [[obowiązek]] sprawdzić instrukcje związane,
* weryfikuj proces, nie tylko procedurę.  
* weryfikuj proces, nie tylko procedurę.  


==Dekalog audytora==
==Dekalog audytora==
* 1. Przestrzegaj celów wyznaczonych do badań wyznaczonego obszaru.
* 1. Przestrzegaj celów wyznaczonych do badań wyznaczonego obszaru.
* 2. Rozpoznaj zakres planowanego badania.
* 2. Rozpoznaj [[zakres]] planowanego badania.
* 3. Ustal kryteria.
* 3. Ustal kryteria.
* 4. Porównaj stosunek zakresu audytu do obszaru, który ma być badany.
* 4. Porównaj stosunek zakresu audytu do obszaru, który ma być badany.
Linia 58: Linia 58:
* 7. Koncentruj się na sprawach istotnych.
* 7. Koncentruj się na sprawach istotnych.
* 8. Zachowaj się w sposób partnerski.
* 8. Zachowaj się w sposób partnerski.
* 9. Zwracaj uwagę na komunikatywność.
* 9. Zwracaj uwagę na [[komunikatywność]].
* 10. Realizuj działania w wyznaczonych terminach.
* 10. Realizuj działania w wyznaczonych terminach.



Wersja z 18:52, 22 maj 2020

Zasady pracy audytora
Polecane artykuły


{{#ev:youtube|NuHPmSyGtvo|480|right|Audyt wewnętrzny (Sławomir Wawak)|frame}} Po zakończeniu szkolenia audytor zapomina około połowy informacji. Celem tego artykułu jest zebranie tego, o czym powinien pamiętać przy każdym audycie. Lista nie jest zamknięta. W dyskusji do tego artykułu możesz zaproponować kolejne zasady.

  • audytor pomocniczy też musi być przygotowany,
  • audytor wiodący prowadzi audyt - inni powinni się mu podporządkować, niezależnie od pełnionego stanowiska,
  • przed audytem każdy audytor przygotowuje własną listę pytań, którą uzgadnia z pozostałymi,
  • audytor pomocniczy powinien notować wszelkie spostrzeżenia, pomagając w ten sposób wiodącemu,
  • korzystaj tylko z dokumentów dopuszczonych do użytku (otrzymasz je od pełnomocnika),
  • pytaj krótko - pytania powinny być krótkie i zadawane tak, aby odpowiedzi były długie,
  • nie doradzaj - to nie Twoja rola, nie mów jak Ty byś to zrobił,
  • pytaj nawet wtedy, gdy z góry znasz odpowiedź,
  • rozmawiaj zawsze na stanowisku pracy,
  • uzyskuj odpowiedzi na swoje pytania - jeśli audytowany mówi nie na temat - przerwij mu,
  • weryfikuj niezgodności - zawsze staraj się zapytać o stwierdzoną niezgodność w kilku miejscach,
  • o stwierdzeniu niezgodności informuj wyraźnie, najszybciej jak to możliwe; tłumacz co to oznacza,
  • spotkanie otwierające jest ważne - mów co chcesz zrobić, z kim rozmawiać; przedstaw plan,
  • ufać, ale kontrolować - sprawdzaj to co usłyszysz w dokumentach i zapisach lub pytając innych pracowników,
  • pytaj również o szczegóły, szukaj głęboko,

  • gdy stwierdzisz przy okazji niezgodność w innym procesie, również powinieneś wystawić kartę niezgodności,
  • audytuj nie tylko procedury - sprawdź związane instrukcje i zarządzenia,
  • szukaj możliwości doskonalenia - pytaj o to pracowników,
  • zrób spotkanie zamykające - przedstaw stwierdzone uwagi i niezgodności,
  • raport powinien być obszerny - opisz swoje uwagi i spostrzeżenia,
  • przygotowując się do audytu przejrzyj raporty z wcześniejszych audytów dotyczących procesu (najlepiej ze wszystkich rejonów) - w pierwszej kolejności sprawdź usunięcie wcześniejszych niezgodności i uwag,
  • nie stresuj audytowanych - uśmiechnij się, zażartuj, staraj się rozluźnić atmosferę, ale jednocześnie zrealizuj cele audytu,
  • zawsze sprawdzaj czy dokumenty i zapisy są właściwie nadzorowane,
  • zawsze sprawdzaj aktualność i poprawność kart stanowiskowych, pytaj o pełnomocnictwa i uprawnienia,
  • staraj się sprawdzić czy proces jest realizowany efektywnie,
  • szukasz zgodności - pytaj więc także o sprawy, w których wydaje Ci się, że nie ma niezgodności,
  • możesz przerwać audyt, jeśli: brak najważniejszych osób w procesie, a zastępcy nie potrafią ich zastąpić; audytowany odmawia współpracy mimo wyjaśnienia celów auditu; proces nie jest realizowany,
  • audytor badając procedurę ma również obowiązek sprawdzić instrukcje związane,
  • weryfikuj proces, nie tylko procedurę.

Dekalog audytora

  • 1. Przestrzegaj celów wyznaczonych do badań wyznaczonego obszaru.
  • 2. Rozpoznaj zakres planowanego badania.
  • 3. Ustal kryteria.
  • 4. Porównaj stosunek zakresu audytu do obszaru, który ma być badany.
  • 5. W ustaleniach diagnozy trzymaj się stanu rzeczywistego.
  • 6. Rozpoznawaj przyczyny z myślą o eliminacji źródeł wad, a nie samego stwierdzenia wady.
  • 7. Koncentruj się na sprawach istotnych.
  • 8. Zachowaj się w sposób partnerski.
  • 9. Zwracaj uwagę na komunikatywność.
  • 10. Realizuj działania w wyznaczonych terminach.

Bibliografia

  • Halina Pawłowska, Marek Rączka, Adam Tabor, Stanisław Truś, Nowoczesne zarządzanie jakością, Kraków 2004, str. 163

Autor: Sławomir Wawak