Portal informacyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 30: Linia 30:
* Serwer WWW
* Serwer WWW
* Serwer aplikacyjny
* Serwer aplikacyjny
* System do zarządzania zawartością portalu
* [[System]] do zarządzania zawartością portalu
* Heterogeniczne [[baza danych|bazy danych]]
* Heterogeniczne [[baza danych|bazy danych]]
* Narzędzia do wyszukiwania, kategoryzacji i indeksacji danych niestrukturalnych
* Narzędzia do wyszukiwania, kategoryzacji i indeksacji danych niestrukturalnych
* Usługi integracyjne typu: dane – zdarzenie – aplikacja
* [[Usługi]] integracyjne typu: [[dane]] [[zdarzenie]] – aplikacja
* Narzędzia programistyczne
* Narzędzia programistyczne
* Narzędzia administracyjne (K. Krupa, s. 209-214)
* Narzędzia administracyjne (K. Krupa, s. 209-214)


Zadaniem portali jest transformacja danych przechowywanych w zróżnicowanych [[baza danych|bazach danych]], inteligentne ich [[przetwarzanie informacji|przetwarzanie]], w taki sposób, by stały się one użyteczne dla odbiorcy. Inteligentne portale informacyjne stanowią bazę dla e-działania i pozwalają zdobyć przewagę konkurencyjną przez firmę, która uruchomiła je jako pierwsza. Niejednokrotnie portal staje się narzędziem "uczącym się”, oznacza to, że w zależności od sytuacji potrafi korzystać z bazy [[wiedza|wiedzy]] znajdującej się w systemach ekspertowych, ma możliwość również pozyskiwać [[wiedza|wiedzę]] z innych źródeł(bazy wewnętrzne lub zewnętrzne)(K. Krupa, s. 209-214)
Zadaniem portali jest [[transformacja]] danych przechowywanych w zróżnicowanych [[baza danych|bazach danych]], inteligentne ich [[przetwarzanie informacji|przetwarzanie]], w taki sposób, by stały się one użyteczne dla odbiorcy. Inteligentne portale informacyjne stanowią bazę dla e-działania i pozwalają zdobyć przewagę konkurencyjną przez firmę, która uruchomiła je jako pierwsza. Niejednokrotnie portal staje się narzędziem "uczącym się”, oznacza to, że w zależności od sytuacji potrafi korzystać z bazy [[wiedza|wiedzy]] znajdującej się w systemach ekspertowych, ma możliwość również pozyskiwać [[wiedza|wiedzę]] z innych źródeł(bazy wewnętrzne lub zewnętrzne)(K. Krupa, s. 209-214)


==Zintegrowany portal informacyjny jako jeden z głównych rodzajów portali korporacyjnych przedsiębiorstwa==
==Zintegrowany portal informacyjny jako jeden z głównych rodzajów portali korporacyjnych przedsiębiorstwa==


Portale przedsiębiorstw pomagają w udostępnianiu koniecznych [[informacja|informacji]] z różnych źródeł każdemu, dla kogo [[informacja|informacja]] ta jest niezbędna. Portal korporacyjny jest innowacyjnym [[system informatyczny|systemem informatycznym]] przydatnym do analizy zasobów danych w przedsiębiorstwie. Daje możliwość dotarcia do [[informacja|informacji]] tworzonych przez przedsiębiorstwo i jego otoczenie. Wśród portali korporacyjnych szczególne miejsce zajmuje zintegrowany portal informacyjny.
Portale przedsiębiorstw pomagają w udostępnianiu koniecznych [[informacja|informacji]] z różnych źródeł każdemu, dla kogo [[informacja|informacja]] ta jest niezbędna. Portal korporacyjny jest innowacyjnym [[system informatyczny|systemem informatycznym]] przydatnym do analizy zasobów danych w przedsiębiorstwie. Daje możliwość dotarcia do [[informacja|informacji]] tworzonych przez [[przedsiębiorstwo]] i jego otoczenie. Wśród portali korporacyjnych szczególne miejsce zajmuje zintegrowany portal informacyjny.


'''Portal informacyjny przedsiębiorstwa jest:'''
'''Portal informacyjny przedsiębiorstwa jest:'''
Linia 53: Linia 53:
* Dostarcza wygodnego i spersonalizowanego dostępu do [[wiedza|wiedzy]] dzięki homogenicznemu interfejsowi
* Dostarcza wygodnego i spersonalizowanego dostępu do [[wiedza|wiedzy]] dzięki homogenicznemu interfejsowi


Portal informacyjny przedsiębiorstwa używa [[metadane|metadanych]] i języka XML po to, by zintegrować dane niestrukturalne, które są przechowywane w raportach, wiadomościach, w plikach tekstowych, rysunkach, schematach itd. Z danymi strukturalnymi, które mają swoje źródło w aplikacjach systemów transakcyjnych, wywodzących się z systemów [[baza danych|baz danych]] hurtowni danych. Dzięki integracji danych w wielopłaszczyznowych bazach [[informacja|informacji]] możliwe jest użycie narzędzi analitycznych, które wspomagają proces podejmowania decyzji.  
Portal informacyjny przedsiębiorstwa używa [[metadane|metadanych]] i języka XML po to, by zintegrować dane niestrukturalne, które są przechowywane w raportach, wiadomościach, w plikach tekstowych, rysunkach, schematach itd. Z danymi strukturalnymi, które mają swoje źródło w aplikacjach systemów transakcyjnych, wywodzących się z systemów [[baza danych|baz danych]] hurtowni danych. Dzięki integracji danych w wielopłaszczyznowych bazach [[informacja|informacji]] możliwe jest użycie narzędzi analitycznych, które wspomagają [[proces]] podejmowania decyzji.  
Dzięki koncentracji w jednym miejscu wszystkich programów przedsiębiorstwa, pozwalających zarządzać, analizować, łączyć i dystrybuować [[informacja|informacje]] wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa, rośnie jego konkurencyjność oraz możliwość rozwoju na rynku (Sołtysik-Piorunkiewicz A. s 241-246, Zuziański P., Furmankiewicz M. s. 44-59)
Dzięki koncentracji w jednym miejscu wszystkich programów przedsiębiorstwa, pozwalających zarządzać, analizować, łączyć i dystrybuować [[informacja|informacje]] wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa, rośnie jego [[konkurencyjność]] oraz możliwość rozwoju na rynku (Sołtysik-Piorunkiewicz A. s 241-246, Zuziański P., Furmankiewicz M. s. 44-59)


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Kornecki J. (2011) ''[http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74-s319-331/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74-s319-331.pdf Nowoczesne narzędzia wspomagające procesy zarządzania wiedzą przez organizacje inteligentne]'' Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Ekonomiczne Problemy Usług 74 Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: marketing w działalności podmiotów rynkowych s. 319-331.
* Kornecki J. (2011) ''[http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74-s319-331/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74-s319-331.pdf Nowoczesne narzędzia wspomagające procesy zarządzania wiedzą przez organizacje inteligentne]'' Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Ekonomiczne Problemy Usług 74 [[Marketing]] przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: marketing w działalności podmiotów rynkowych s. 319-331.
* Krupa K. (2002) ''[https://books.google.pl/books?id=Wf8AVORIKcsC&pg=PA212&lpg=PA212&dq=Portal+informacyjny+-+inteligentne+narz%C4%99dzie+zarz%C4%85dzania&source=bl&ots=OHN2SUQiao&sig=72Ryaf682ht-OD2rIeAR8cXpfNc&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwih2pXo18_eAhVq_SoKHRntDRUQ6AEwAXoECAEQAQ#v=onepage&q=Portal%20informacyjny%20-%20inteligentne%20narz%C4%99dzie%20zarz%C4%85dzania&f=false Nowe koncepcje zarządzania]'' IDO Ruch dla Kultury s. 209-214
* Krupa K. (2002) ''[https://books.google.pl/books?id=Wf8AVORIKcsC&pg=PA212&lpg=PA212&dq=Portal+informacyjny+-+inteligentne+narz%C4%99dzie+zarz%C4%85dzania&source=bl&ots=OHN2SUQiao&sig=72Ryaf682ht-OD2rIeAR8cXpfNc&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwih2pXo18_eAhVq_SoKHRntDRUQ6AEwAXoECAEQAQ#v=onepage&q=Portal%20informacyjny%20-%20inteligentne%20narz%C4%99dzie%20zarz%C4%85dzania&f=false Nowe koncepcje zarządzania]'' IDO Ruch dla Kultury s. 209-214
* Sołtysik-Piorunkiewicz A.(2005) ''[http://www.swo.ae.katowice.pl/_pdf/212.pdf Przegląd zasad budowy korporacyjnych portali informacyjnych]'' Prace Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Katowicach s. 241-247.
* Sołtysik-Piorunkiewicz A.(2005) ''[http://www.swo.ae.katowice.pl/_pdf/212.pdf Przegląd zasad budowy korporacyjnych portali informacyjnych]'' Prace Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Katowicach s. 241-247.
* Zuziański P., Furmankiewicz M. (2015) ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-9de0918f-0124-435e-8843-7fe5b12c9ca2 Kokpit menedżerski jako narzędzie do wizualizacji danych w kontekście zarządzania wiedzą w organizacji]'' Ekonomia i zarządzanie 7 s. 44-59
* Zuziański P., Furmankiewicz M. (2015) ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-9de0918f-0124-435e-8843-7fe5b12c9ca2 Kokpit menedżerski jako narzędzie do wizualizacji danych w kontekście zarządzania wiedzą w organizacji]'' [[Ekonomia]] i [[zarządzanie]] 7 s. 44-59
{{a|Sylwia Słowik}}
{{a|Sylwia Słowik}}
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]]
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]]

Wersja z 03:10, 21 maj 2020

Portal informacyjny
Polecane artykuły


Portal informacyjnyjest automatycznym narzędziem które wykorzystuje informacje z zasobów wewnętrznych i zewnętrznych oraz inteligentnych systemów analizy, w celu przygotowania propozycji rozwiązania problemów (K. Krupa, s. 209-214). Główną cechą portali informacyjnych jest możliwie łatwe wykorzystanie najnowszej technologii informatycznej a także inteligentne sposoby indeksowania, przetwarzania i wyszukiwania informacji.

Możliwości oferowane przez Portal Informacyjny

"Inteligentny” portal informacyjny charakteryzuje się:

  • Spersonalizowanym i bezpośrednim dostępem do wiedzy
  • Możliwością podejmowania decyzji na podstawie przetworzonych informacji
  • Możliwością szukania innych osób, które podejmują podobne wybory oraz szybkie i bezproblemowe porozumiewanie się z nimi

Budowa Internetowego Portalu Informacyjnego

Na typowa budowę Internetowego Portalu Informacyjnego składa się:

  • Serwer WWW
  • Serwer aplikacyjny
  • System do zarządzania zawartością portalu
  • Heterogeniczne bazy danych
  • Narzędzia do wyszukiwania, kategoryzacji i indeksacji danych niestrukturalnych
  • Usługi integracyjne typu: danezdarzenie – aplikacja
  • Narzędzia programistyczne
  • Narzędzia administracyjne (K. Krupa, s. 209-214)

Zadaniem portali jest transformacja danych przechowywanych w zróżnicowanych bazach danych, inteligentne ich przetwarzanie, w taki sposób, by stały się one użyteczne dla odbiorcy. Inteligentne portale informacyjne stanowią bazę dla e-działania i pozwalają zdobyć przewagę konkurencyjną przez firmę, która uruchomiła je jako pierwsza. Niejednokrotnie portal staje się narzędziem "uczącym się”, oznacza to, że w zależności od sytuacji potrafi korzystać z bazy wiedzy znajdującej się w systemach ekspertowych, ma możliwość również pozyskiwać wiedzę z innych źródeł(bazy wewnętrzne lub zewnętrzne)(K. Krupa, s. 209-214)

Zintegrowany portal informacyjny jako jeden z głównych rodzajów portali korporacyjnych przedsiębiorstwa

Portale przedsiębiorstw pomagają w udostępnianiu koniecznych informacji z różnych źródeł każdemu, dla kogo informacja ta jest niezbędna. Portal korporacyjny jest innowacyjnym systemem informatycznym przydatnym do analizy zasobów danych w przedsiębiorstwie. Daje możliwość dotarcia do informacji tworzonych przez przedsiębiorstwo i jego otoczenie. Wśród portali korporacyjnych szczególne miejsce zajmuje zintegrowany portal informacyjny.

Portal informacyjny przedsiębiorstwa jest:

  • Narzędziem zarządzania całymi zasobami informacyjnymi firmy
  • Narzędziem zarządzania danymi strukturalnymi i niestrukturalnymi
  • Centralnym miejscem wglądu do wszystkich zasobów informacyjnych firmy, będącym punktem wejścia do składnic i hurtowni danych przedsiębiorstwa

Funkcje zintegrowanego portalu informacyjnego przedsiębiorstwa:

  • Wspomaganie decyzji przedsiębiorstwa
  • Zapewnia współpracę między informacjami generowanymi w transakcyjnych systemach przedsiębiorstwa przetwarzanych i gromadzonych przez aplikacje firmy, a informacjami pochodzącymi z zewnątrz firmy
  • Dostarcza wygodnego i spersonalizowanego dostępu do wiedzy dzięki homogenicznemu interfejsowi

Portal informacyjny przedsiębiorstwa używa metadanych i języka XML po to, by zintegrować dane niestrukturalne, które są przechowywane w raportach, wiadomościach, w plikach tekstowych, rysunkach, schematach itd. Z danymi strukturalnymi, które mają swoje źródło w aplikacjach systemów transakcyjnych, wywodzących się z systemów baz danych hurtowni danych. Dzięki integracji danych w wielopłaszczyznowych bazach informacji możliwe jest użycie narzędzi analitycznych, które wspomagają proces podejmowania decyzji. Dzięki koncentracji w jednym miejscu wszystkich programów przedsiębiorstwa, pozwalających zarządzać, analizować, łączyć i dystrybuować informacje wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa, rośnie jego konkurencyjność oraz możliwość rozwoju na rynku (Sołtysik-Piorunkiewicz A. s 241-246, Zuziański P., Furmankiewicz M. s. 44-59)

Bibliografia

Autor: Sylwia Słowik