Odbiorca informacji: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
Odbiorca to jeden z elementów procesu komunikowania się. Jako adresat każdego komunikatu ma za zadanie zdekodować | Odbiorca to jeden z elementów procesu komunikowania się. Jako adresat każdego komunikatu ma za [[zadanie]] zdekodować | ||
komunikat, który formułuje do niego nadawca. | komunikat, który formułuje do niego [[nadawca]]. | ||
Odbiorcy informacji nie można utożsamiać z jednostką. Współczesny przepływ informacji osiągnął tak duży stopień intensywności i zróżnicowania, że pojedynczy komunikat może obejmować swoim zasięgiem bardzo liczne zbiorowości. | Odbiorcy informacji nie można utożsamiać z jednostką. Współczesny przepływ informacji osiągnął tak duży stopień intensywności i zróżnicowania, że pojedynczy komunikat może obejmować swoim zasięgiem bardzo liczne zbiorowości. | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
==Choroby informacyjne== | ==Choroby informacyjne== | ||
Najpoważniejsze "choroby informacyjne" odbiorców informacji: | Najpoważniejsze "choroby informacyjne" odbiorców informacji: | ||
* Odbiorca informacji powinien mieć dostęp do jej odpowiedniej ilości. Istnieje jednak [[ryzyko]] pojawienia się "przeciążenia informacyjnego" czyli uzyskiwanie zbyt wielu zbędnych danych. | * Odbiorca informacji powinien mieć dostęp do jej odpowiedniej ilości. Istnieje jednak [[ryzyko]] pojawienia się "przeciążenia informacyjnego" czyli uzyskiwanie [[zbyt]] wielu zbędnych danych. | ||
* Dwuznaczność informacji objawia się nie możnością jednolitego rozumienia otrzymywanych wiadomości<ref>[[Zarządzanie]] informacją i komunikacją 2000 s. 21</ref>. | * Dwuznaczność informacji objawia się nie możnością jednolitego rozumienia otrzymywanych wiadomości<ref>[[Zarządzanie]] informacją i komunikacją 2000 s. 21</ref>. | ||
Linia 42: | Linia 42: | ||
* Historia Powszechna, pod red. L. Serafini, Wydawnictwo Agora S.A., 2007 | * Historia Powszechna, pod red. L. Serafini, Wydawnictwo Agora S.A., 2007 | ||
* Potocki A., Winkler R., Żbikowska A., Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych, Diffin Warszawa 2003 | * Potocki A., Winkler R., Żbikowska A., Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych, Diffin Warszawa 2003 | ||
* Zarządzanie informacją i komunikacją - Zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych, pod red. Z. Martyniaka, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2000 | * [[Zarządzanie informacją]] i komunikacją - Zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych, pod red. Z. Martyniaka, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2000 | ||
[[Kategoria:Systemy informacyjne]] | [[Kategoria:Systemy informacyjne]] | ||
{{a|Krzysztof Piekarski}} | {{a|Krzysztof Piekarski}} |
Wersja z 22:48, 20 maj 2020
Odbiorca informacji |
---|
Polecane artykuły |
Odbiorca to jeden z elementów procesu komunikowania się. Jako adresat każdego komunikatu ma za zadanie zdekodować
komunikat, który formułuje do niego nadawca.
Odbiorcy informacji nie można utożsamiać z jednostką. Współczesny przepływ informacji osiągnął tak duży stopień intensywności i zróżnicowania, że pojedynczy komunikat może obejmować swoim zasięgiem bardzo liczne zbiorowości. Także zaawansowanie technologiczne uniemożliwia wyłączne spersonalizowanie odbiorcy czego dobrym przykładem są systemy komputerowe spełniające coraz częściej role nie tylko odbiorcy ale i nadawcy informacji.
Rodzaje odbiorców informacji
Skuteczne komunikowanie się warunkuje prawidłowy przepływ informacji niezbędny do poprawnego funkcjonowania organizacji. W każdej organizacji można wymienić wielu różnorodnych odbiorców informacji. Charakter danego odbiorcy determinują głównie poniższe czynniki.
- kontekst sytuacyjny w jakim zachodzi proces komunikacji
- nadawca oraz cel w jakim kieruje się wysyłając dany komunikat
- otoczenie, w którym zachodzi komunikacja
Biorąc pod uwagę powyższe wypunktowanie odbiorcami informacji mogą być: klienci, pracownicy, przełożeni, współpracownicy, maszyny i urządzenia.
W zależności charakteru odbiorcy istnieje potrzeba przekazania danej informacji w taki sposób aby w jak najszybszym czasie mógł ją zdekodować i wykorzystać, ewentualnie sformułować informację zwrotną. Przykładowo inaczej tą samą informację przyjmie klient a inaczej współpracownik. Dlatego bardzo istotne jest aby forma przekazu informacji była w jak największym stopniu dostosowana do jej adresata.
Choroby informacyjne
Najpoważniejsze "choroby informacyjne" odbiorców informacji:
- Odbiorca informacji powinien mieć dostęp do jej odpowiedniej ilości. Istnieje jednak ryzyko pojawienia się "przeciążenia informacyjnego" czyli uzyskiwanie zbyt wielu zbędnych danych.
- Dwuznaczność informacji objawia się nie możnością jednolitego rozumienia otrzymywanych wiadomości[1].
Bibliografia
- Borowiecki R., Kwieciński M., Informacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem - pozyskiwanie, wykorzystywanie i ochrona, Kantor Wydawniczy Zakamycze 2003
- Historia Powszechna, pod red. L. Serafini, Wydawnictwo Agora S.A., 2007
- Potocki A., Winkler R., Żbikowska A., Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych, Diffin Warszawa 2003
- Zarządzanie informacją i komunikacją - Zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych, pod red. Z. Martyniaka, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2000
Autor: Krzysztof Piekarski
- ↑ Zarządzanie informacją i komunikacją 2000 s. 21