Marketing usług turystycznych: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 75: | Linia 75: | ||
* Altkorn J. (2006), ''Marketing w turystyce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Altkorn J. (2006), ''Marketing w turystyce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Briggs S., ''Marketing w turystyce'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003 | * Briggs S., ''Marketing w turystyce'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003 | ||
* Holloway J | * Holloway J., Robinson C. (1997), ''Marketing w turystyce'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Marcinkiewicz C., Kowalski S. (2012), ''Marketing turystyczny'', Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec | * Marcinkiewicz C., Kowalski S. (2012), ''Marketing turystyczny'', Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec | ||
* Oleksiuk A. (2010), ''Marketing usług turystycznych'', Difin, Warszawa | * Oleksiuk A. (2010), ''Marketing usług turystycznych'', Difin, Warszawa |
Wersja z 16:16, 19 gru 2023
Marketing usług turystycznych to działalność prowadzona w celu zbadania popytu konsumentów oraz ich preferencji, ukształtowaniu potrzeb wcześniej nie ujawnianych, skutecznym zachęceniu do zakupu danych usług, a także dostarczenie ich klientowi we właściwym czasie i miejscu po odpowiedniej cenie.
TL;DR
Artykuł omawia rozwój marketingu usług turystycznych, ich istotę i koncepcję marketingową. Marketing w turystyce opiera się na orientacji na konsumenta i zbieraniu informacji o jego potrzebach. Istnieją różne koncepcje marketingowe w turystyce, takie jak koncepcja produktu, sprzedaży, konsumenta i marketingu społecznego. Ważne jest również uwzględnienie ograniczeń takich jak nadmierne wykorzystanie surowców naturalnych czy stosowanie działań nieetycznych.
Przyczyny rozwoju usług turystycznych
Obserwowany w ostatnich latach gwałtowny rozwój marketingu turystycznego wiąże się z rozwojem samej turystyki. Do przyczyn tego zalicza się:
- obecny i przewidywany wzrost popytu turystycznego,
- wzrost stopy życiowej oraz wymagań konsumentów na rynku usług turystycznych,
- wzrost konkurencyjności państw i regionów turystycznych, szczególnie tych krajów, w których turystyka znacznie wpływa na wysokość Produktu Krajowego Brutto,
- powstawanie korporacji turystycznych oraz wyspecjalizowanych podmiotów obsługi ruchu turystycznego,
- rozkwit międzynarodowych stosunków politycznych, gospodarczych i społecznych
Istota rynku usług turystycznych
Zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 roku usługi turystyczne to "usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym".
Fundamentalne znaczenie dla specyfiki marketingu w turystyce ma usługowy charakter produktu turystycznego:
- nierozdzielność usługi z osobą wykonawcy - jest świadczona i konsumowana jednocześnie,
- niematerialny charakter - wiążę się z tym trudność w obiektywnej ocenie jakości usługi,
- zróżnicowanie usług - zmienność usług i ich zależność od profesjonalizmu i możliwości wykonawcy, miejsca, czasu, warunków; występuje tu problem w zachowaniu jednakowych standardów jakości,
- nietrwałość i brak możliwości przechowywania w celu przyszłej sprzedaży,
- wysoka komplementarność-uzupełnianie przez usługi innych produktów rynkowych, dóbr materialnych oraz innych usług w danym sektorze,
- trudność standaryzacji - problem z określeniem stałego pożądanego poziomu usług.
Równie ważne są inne cechy:
- silne oddziaływania nieekonomicznych zmiennych popytu,
- długość okresów nieaktywności rynkowej konsumentów i sprzedawców,
- znaczna wrażliwość koniunkturalna,
- sezonowość ruchu turystycznego, która pociąga za sobą konieczność uwzględniania relacji kosztów stałych i zmiennych.
Koncepcja marketingu w turystyce
Podstawą koncepcji marketingowej w turystyce jest orientacja rynkowa czyli myślenie w kategoriach potrzeb konsumentów.
Cechą współczesnego rynku turystycznego jest nieustanny wzrost wymagań, potrzeb i świadomości konsumentów, postęp w zakresie jakości ofert, a także nasilająca się konkurencja wśród podmiotów świadczących usługi turystyczne. Dlatego tak ważne jest zbieranie informacji o zachowaniach konsumenta.
Orientacja na konsumenta wynika ze stosowania w praktyce idei marketingu, z której wynikają 4 główne przesłanki:
- powodzenie firmy zależy od konsumenta i od tego co jest w stanie kupić,
- firma musi mieć informacje o zapotrzebowaniu rynkowym zanim jeszcze rozpocznie świadczenie usług,
- ważna jest obserwacja potrzeb konsumentów, aby być w stanie wyprzedzić konkurencję
- istotna jest integracja wszystkich elementów strategia marketingowa, cena, rozwój wyrobu, dystrybucja i promocja.
Realizacja działań marketingowych wymaga utworzenia elastycznych struktur organizacyjnych, które są ukierunkowane na pozyskiwanie informacji i zapewnienie sprawnego ich przepływu między otoczeniem a firmą, a także odnajdywanie potencjalnych rynków zbytu. Stosowania procedur przewidywania i kształtowania zjawisk na rynku dotyczy planowanie marketingowe.
Ograniczenia marketingu usług turystycznych
- nadmierne wykorzystanie surowców naturalnych (przekonywani klienta o wyższości danego produktu nad innymi, w rzeczywistości bardzo podobnymi),
- stosowanie działań nieetycznych (korzystanie z faktu, że usługa turystyczna jest jedynie opisywana a nie pokazana), np. sprzedawanie nadmiernej liczby usług co prowadzi do trudności lub niezdolności ich zrealizowania,
- nadmierny popyt prowadzący do obniżenia atrakcyjności produktu (tzw. paradoks masowej turystyki),
- granie na emocjach i manipulowanie w celu przekonania o potrzebie zakupu danego dobra, jako drogi do szczęścia i sukcesu.
Znaczenie marketingu turystycznego
Pojawienie się zainteresowania marketingiem w rozwiniętych krajach gospodarki rynkowej zauważono w sektorze działalności usługowej. Dotyczyło to tych sektorów usługowych, w których zaczęła rozwijać się konkurencja (turystyka, transport, bankowość). Podstawową przesłanką wprowadzenia koncepcji marketingowej do turystyki był wzrost znaczenia turystyki oraz dynamicznie wzrastający ruch turystyczny.
Marketing w usługowej działalności biur podróży
W działalności marketingowej przedsiębiorstwo turystyczne może stosować różne konkurencyjne koncepcje, ale przy uwzględnieniu zasady efektywności i wydajności. Są to następujące koncepcje:
- koncepcja produkcyjna
- koncepcja produktu
- koncepcja sprzedażowa
- koncepcja marketingowa
- koncepcja konsumenta
- koncepcja marketingu społecznego
- Koncepcja produkcyjna zakłada, że konsumentów interesuje produkt, który jest tani i łatwo dostępny. Dlatego firma koncentruje się na osiągnięciu dużej wydajności przy niskich kosztach wytworzenia.
- Koncepcja produktu zakłada, że konsumenci wybierają produkty wysokiej jakości oraz niezawodne w działaniu. Dlatego producenci ciągle udoskonalają swoje produkty.
- Koncepcja sprzedażowa koncentruje się na osiągnięciu zysku i na sprzedaży jak największej ilości produktów. Dlatego przedsiębiorstwa turystyczne dążą do dynamicznego rozwoju sieci dystrybucji.
- Koncepcja marketingowa tutaj istotna jest troska o klienta zarówno o starego jak i o nowego.
- Koncepcja konsumenta celem tej koncepcji jest przejmowanie coraz większej części budżetu klienta dzięki dostarczaniu mu wartości oraz indywidualnego podejścia, co owocuje pozyskaniem jego lojalności.
- Koncepcja marketingu społecznego związana jest z dążeniem do pogodzenia sprzecznych ze sobą celów i wartości występujących w działalności rynkowej przedsiębiorstwa. Z jednej strony chodzi o zaspokojenie wymaga klientów, a z drugiej o zadbanie o ich perspektywiczne dobro.
Marketing usług turystycznych — artykuły polecane |
Orientacja marketingowa — Zasady funkcjonowania rynku usług — Merchandising — Konkurencja cenowa i pozacenowa — Rynek zbytu — Planowanie sprzedaży — Monopol — Marketing usług bankowych — Moda na produkt — Strumień materiałów |
Bibliografia
- Altkorn J. (2006), Marketing w turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Briggs S., Marketing w turystyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003
- Holloway J., Robinson C. (1997), Marketing w turystyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Marcinkiewicz C., Kowalski S. (2012), Marketing turystyczny, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec
- Oleksiuk A. (2010), Marketing usług turystycznych, Difin, Warszawa
- Panasiuk A. (2006), Marketing usług turystycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Panasiuk A. (2011), Gospodarka turystyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Autor: Małgorzata Domańska, Klaudia Dębakowska