Portal informacyjny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodawanie osieroconych) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 48: | Linia 48: | ||
* Kornecki J. (2011) ''[https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74-s319-331/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74-s319-331.pdf Nowoczesne narzędzia wspomagające procesy zarządzania wiedzą przez organizacje inteligentne]'' Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Ekonomiczne Problemy Usług 74 Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: marketing w działalności podmiotów rynkowych s. 319-331 | * Kornecki J. (2011) ''[https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74-s319-331/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74-s319-331.pdf Nowoczesne narzędzia wspomagające procesy zarządzania wiedzą przez organizacje inteligentne]'' Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Ekonomiczne Problemy Usług 74 Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: marketing w działalności podmiotów rynkowych s. 319-331 | ||
* Krupa K. (2002) ''[https://books.google.pl/books?id=Wf8AVORIKcsC&pg=PA212&lpg=PA212&dq=Portal+informacyjny+-+inteligentne+narz%C4%99dzie+zarz%C4%85dzania&source=bl&ots=OHN2SUQiao&sig=72Ryaf682ht-OD2rIeAR8cXpfNc&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwih2pXo18_eAhVq_SoKHRntDRUQ6AEwAXoECAEQAQ#v=onepage&q=Portal%20informacyjny%20-%20inteligentne%20narz%C4%99dzie%20zarz%C4%85dzania&f=false Nowe koncepcje zarządzania]'' IDO Ruch dla Kultury s. 209-214 | * Krupa K. (2002) ''[https://books.google.pl/books?id=Wf8AVORIKcsC&pg=PA212&lpg=PA212&dq=Portal+informacyjny+-+inteligentne+narz%C4%99dzie+zarz%C4%85dzania&source=bl&ots=OHN2SUQiao&sig=72Ryaf682ht-OD2rIeAR8cXpfNc&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwih2pXo18_eAhVq_SoKHRntDRUQ6AEwAXoECAEQAQ#v=onepage&q=Portal%20informacyjny%20-%20inteligentne%20narz%C4%99dzie%20zarz%C4%85dzania&f=false Nowe koncepcje zarządzania]'' IDO Ruch dla Kultury s. 209-214 | ||
* Sołtysik-Piorunkiewicz A.(2005) ''Przegląd zasad budowy korporacyjnych portali informacyjnych'' Prace Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Katowicach | * Sołtysik-Piorunkiewicz A. (2005), ''Przegląd zasad budowy korporacyjnych portali informacyjnych'', Prace Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Katowicach | ||
* Zuziański P., Furmankiewicz M. (2015), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-9de0918f-0124-435e-8843-7fe5b12c9ca2 Kokpit menedżerski jako narzędzie do wizualizacji danych w kontekście zarządzania wiedzą w organizacji]'', Ekonomia i zarządzanie, nr 7 | * Zuziański P., Furmankiewicz M. (2015), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-9de0918f-0124-435e-8843-7fe5b12c9ca2 Kokpit menedżerski jako narzędzie do wizualizacji danych w kontekście zarządzania wiedzą w organizacji]'', Ekonomia i zarządzanie, nr 7 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Wersja z 20:21, 1 gru 2023
Portal informacyjny - jest automatycznym narzędziem które wykorzystuje informacje z zasobów wewnętrznych i zewnętrznych oraz inteligentnych systemów analizy, w celu przygotowania propozycji rozwiązania problemów (K. Krupa, s. 209-214). Główną cechą portali informacyjnych jest możliwie łatwe wykorzystanie najnowszej technologii informatycznej a także inteligentne sposoby indeksowania, przetwarzania i wyszukiwania informacji.
TL;DR
Portal informacyjny to narzędzie wykorzystujące informacje z różnych źródeł do rozwiązywania problemów. Ma spersonalizowany dostęp do wiedzy, umożliwia podejmowanie decyzji na podstawie przetworzonych informacji i pozwala na komunikację z innymi użytkownikami. Budowa portalu składa się z serwera WWW, serwera aplikacyjnego, systemu zarządzania zawartością i bazy danych. Portal przedsiębiorstwa to innowacyjny system, który umożliwia analizę danych i dostęp do informacji. Zintegrowany portal informacyjny przedsiębiorstwa zarządza danymi i zapewnia wygodny dostęp. Wykorzystuje metadane i XML do integrowania danych strukturalnych i niestrukturalnych. Koncentracja wszystkich programów w jednym miejscu wzmacnia konkurencyjność przedsiębiorstwa.
Możliwości oferowane przez Portal Informacyjny
"Inteligentny" portal informacyjny charakteryzuje się:
- Spersonalizowanym i bezpośrednim dostępem do wiedzy
- Możliwością podejmowania decyzji na podstawie przetworzonych informacji
- Możliwością szukania innych osób, które podejmują podobne wybory oraz szybkie i bezproblemowe porozumiewanie się z nimi
Budowa Internetowego Portalu Informacyjnego
Na typowa budowę Internetowego Portalu Informacyjnego składa się:
- Serwer WWW
- Serwer aplikacyjny
- System do zarządzania zawartością portalu
- Heterogeniczne bazy danych
- Narzędzia do wyszukiwania, kategoryzacji i indeksacji danych niestrukturalnych
- Usługi integracyjne typu: dane - zdarzenie - aplikacja
- Narzędzia programistyczne
- Narzędzia administracyjne (K. Krupa, s. 209-214)
Zadaniem portali jest transformacja danych przechowywanych w zróżnicowanych bazach danych, inteligentne ich przetwarzanie, w taki sposób, by stały się one użyteczne dla odbiorcy. Inteligentne portale informacyjne stanowią bazę dla e-działania i pozwalają zdobyć przewagę konkurencyjną przez firmę, która uruchomiła je jako pierwsza. Niejednokrotnie portal staje się narzędziem "uczącym się", oznacza to, że w zależności od sytuacji potrafi korzystać z bazy wiedzy znajdującej się w systemach ekspertowych, ma możliwość również pozyskiwać wiedzę z innych źródeł(bazy wewnętrzne lub zewnętrzne)(K. Krupa, s. 209-214)
Zintegrowany portal informacyjny jako jeden z głównych rodzajów portali korporacyjnych przedsiębiorstwa
Portale przedsiębiorstw pomagają w udostępnianiu koniecznych informacji z różnych źródeł każdemu, dla kogo informacja ta jest niezbędna. Portal korporacyjny jest innowacyjnym systemem informatycznym przydatnym do analizy zasobów danych w przedsiębiorstwie. Daje możliwość dotarcia do informacji tworzonych przez przedsiębiorstwo i jego otoczenie. Wśród portali korporacyjnych szczególne miejsce zajmuje zintegrowany portal informacyjny.
Portal informacyjny przedsiębiorstwa jest:
- Narzędziem zarządzania całymi zasobami informacyjnymi firmy
- Narzędziem zarządzania danymi strukturalnymi i niestrukturalnymi
- Centralnym miejscem wglądu do wszystkich zasobów informacyjnych firmy, będącym punktem wejścia do składnic i hurtowni danych przedsiębiorstwa
Funkcje zintegrowanego portalu informacyjnego przedsiębiorstwa:
- Wspomaganie decyzji przedsiębiorstwa
- Zapewnia współpracę między informacjami generowanymi w transakcyjnych systemach przedsiębiorstwa przetwarzanych i gromadzonych przez aplikacje firmy, a informacjami pochodzącymi z zewnątrz firmy
- Dostarcza wygodnego i spersonalizowanego dostępu do wiedzy dzięki homogenicznemu interfejsowi
Portal informacyjny przedsiębiorstwa używa metadanych i języka XML po to, by zintegrować dane niestrukturalne, które są przechowywane w raportach, wiadomościach, w plikach tekstowych, rysunkach, schematach itd. Z danymi strukturalnymi, które mają swoje źródło w aplikacjach systemów transakcyjnych, wywodzących się z systemów baz danych hurtowni danych. Dzięki integracji danych w wielopłaszczyznowych bazach informacji możliwe jest użycie narzędzi analitycznych, które wspomagają proces podejmowania decyzji. Dzięki koncentracji w jednym miejscu wszystkich programów przedsiębiorstwa, pozwalających zarządzać, analizować, łączyć i dystrybuować informacje wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa, rośnie jego konkurencyjność oraz możliwość rozwoju na rynku (Sołtysik-Piorunkiewicz A. s 241-246, Zuziański P., Furmankiewicz M. s. 44-59)
Portal informacyjny — artykuły polecane |
Zarządzanie dokumentami — Korporacyjna deska rozdzielcza — Portal korporacyjny — Intranet — Technologiczny aspekt informacji — Portal informacyjny przedsiębiorstwa — System informacji marketingowej — System wspomagania decyzji — Tablica ogłoszeń — Kasa zapomogowo pożyczkowa |
Bibliografia
- Kornecki J. (2011) Nowoczesne narzędzia wspomagające procesy zarządzania wiedzą przez organizacje inteligentne Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Ekonomiczne Problemy Usług 74 Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: marketing w działalności podmiotów rynkowych s. 319-331
- Krupa K. (2002) Nowe koncepcje zarządzania IDO Ruch dla Kultury s. 209-214
- Sołtysik-Piorunkiewicz A. (2005), Przegląd zasad budowy korporacyjnych portali informacyjnych, Prace Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Katowicach
- Zuziański P., Furmankiewicz M. (2015), Kokpit menedżerski jako narzędzie do wizualizacji danych w kontekście zarządzania wiedzą w organizacji, Ekonomia i zarządzanie, nr 7
Autor: Sylwia Słowik