Proces biznesowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (→Bloki tworzące model biznesu według M.W. Johnson, C.M. Christensen, H. Kagerman: Clean up, replaced: **p → ** p) |
||
Linia 67: | Linia 67: | ||
** Model marży, który pokazuje jak osiągnąć zysk na transakcjach, | ** Model marży, który pokazuje jak osiągnąć zysk na transakcjach, | ||
* Trzeci blok to [[zasoby]] kluczowe, które dotyczą: | * Trzeci blok to [[zasoby]] kluczowe, które dotyczą: | ||
**personelu, technologii, wyposażenia technicznego, informacji, kanału dystrybucji, marki i partnerstwa. | ** personelu, technologii, wyposażenia technicznego, informacji, kanału dystrybucji, marki i partnerstwa. | ||
* Czwarty blok dotyczy kluczowych procesów, które powodują, że [[przedsiębiorstwo]] realizuje zyski przez dostarczanie klientowi wartości: | * Czwarty blok dotyczy kluczowych procesów, które powodują, że [[przedsiębiorstwo]] realizuje zyski przez dostarczanie klientowi wartości: | ||
* procesy opracowania produktu np. jak się rozwija i wytwarza, | * procesy opracowania produktu np. jak się rozwija i wytwarza, |
Wersja z 08:35, 3 lis 2023
Proces biznesowy |
---|
Polecane artykuły |
Proces biznesowy lun inaczej metoda biznesowa, która funkcjonuje w każdym przedsiębiorstwie. Są to zadania ze sobą powiązane, które prowadzą do osiągnięcia wyznaczonego efektu. Najważniejszym celem tego procesu jest zrozumieć klienta, dostawców i słabe strony tego procesu.(A. Bitkowska 2009, s.26)
To wartość dodana, którą tworzą aktywności produktów lub usług organizacji.
Nurty modelu biznesowego
W publikacjach możemy wyróżnić trzy nurty tego modelu. W pierwszym z nich możemy wskazać elementy składowe, zdefiniować i opisać proces jako koncepcja teoretyczna. W drugim wyodrębniamy rodzaje modelu oraz jego specyfikę analizy. Ostatni model to rodzaj podejścia do problematyki. Obejmuje koncepcje i prezentacje modelu dla wskazanego przedsiębiorstwa.
Podstawowe składniki modelu biznesowego (T. Szot-Gabryś 2016, s.87)
- przedstawienie segmentu rynkowego,
- określenie odbiorcą szczegółowej funkcji,
- przedstawienie struktury łańcucha jakości,
- oszacowanie kosztów i zysków wytwarzanych i sprzedawanych produktów,
- określenie strategi.
Zasady podejścia do biznesu:
- Marketing i innowacja jako dwie podstawowe funkcje,
- produktywne wykorzystywanie zasobów,
- innowacje rozwiązania,
- uzyskiwanie wysokiej pozycji na rynku,
- nakaz uzyskiwania zysku i ryzyka z nim związanego.
Za wytyczne procesu biznesowego bierzemy
- strony zainteresowane: czyli realizacja procesu dla zainteresowanych stron,
- mierniki: które mierzą stopień realizacji celu,
- przebieg procesu: model procesu pokazuje co robimy i w jaki sposób,
- właściciel procesu: który nadzoruje przebieg,
- narzędzia informatyczne: elementy wspierające przebieg.
Właściciel procesu o osoba, która odgrywa znaczącą role. Odpowiada i koordynuje cały proces biznesowy. Posiada stosowną wiedzę oraz uprawnienia. (A. Bitkowska, 2009)
Model biznesu
Jest to tak zwana architektura procesów na którą składa się modelowanie, wyznaczania poszczególnych etapów działań a także ich filozofia, która jest niezbędna do rozwoju istniejącej lub przyszłej organizacji (B. Kożuch 2013, s. 28)
Model biznesowy w przemyśle spożywczym
Przemysł spożywczy w naszym kraju jest najszybciej rozwijającą się gałęzią gospodarki poprzez współpracę producentów rolnych i przetwórców. Dzięki zmodernizowanemu procesowi biznesowemu możemy pochwalić się 6 pozycją w rankingu krajów, które są eksporterami netto żywności i napojów. Mimo dobrych wyników finansowych zakłady wciąż poddaje się modernizacji, aby sprostać konkurencji na rynku. Dlatego też opracowywane są modele, które wspomagają ten proces.
Wieloaspektowość procesów biznesowych (skład)
- aspekty realizacyjne: alokacja zasobów ludzkich i technicznych, efektywność i elastyczność,
- aspekty finansowe: analiza i monitorowanie kosztów,
- koegzystencja elementów natury biznesowej, technicznej i społecznej.
(W. Fliegner, 2015 s.2)
Bloki tworzące model biznesu według M.W. Johnson, C.M. Christensen, H. Kagerman
- Pierwszy blok dotyczy klienta, a obejmuje:
- Zdefiniowanie do jakich klientów chcemy dotrzeć,
- Ofertę dla klientów oraz możliwości rozwiązania danego problemu,
- Co musimy zrobić aby rozwiązać problem i zaspokoić najważniejszą potrzebę,
- Drugi blok to formuła obejmująca zysk:
- Trzeci blok to zasoby kluczowe, które dotyczą:
- personelu, technologii, wyposażenia technicznego, informacji, kanału dystrybucji, marki i partnerstwa.
- Czwarty blok dotyczy kluczowych procesów, które powodują, że przedsiębiorstwo realizuje zyski przez dostarczanie klientowi wartości:
- procesy opracowania produktu np. jak się rozwija i wytwarza,
- miary i prawidła,
- normy podejścia do klienta i projektu.
(M.W. Johnson, C.M. Christensen, H. Kagerman 2010, s.47-70)
Bibliografia
- Bitkowska A., (2009), Zarządzanie procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie VIZJA PRESS & IT, Warszawa
- Brzóska J., (2009), Model biznesowy - Współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem, Politechnika Śląska
- Fliegner W., (2015), Metoda analizy międzyorganizacyjnych procesów biznesowych wspomaganych komputerowo UE w Katowicach
- Johanson M.W., Christensen C.M., Kagerman H. (2010), Reiventing your Business Model Harvard Business Review on Business Model Innovation
- Kożuch B., (2013), Modele Biznesowe SAN, Łódź
- Suchenia A., Ligęza A., (2017), Anomalie w modelowaniu procesów biznesowych
- Szot-Gabryś T., (2016), Modele Biznesowe w działalności MMSP. Otwarcie i rozwój przedsiębiorstwa Difin SA, Warszawa
- Zaborowski M., (2005), Model zarządzania operacją produkcyjną, Dąbrowa Górnicza
Autor: Natalia Ryś