Wykluczenie cyfrowe: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 25: | Linia 25: | ||
* posiadać trwały dostęp do komputera, który wyposażony jest w odpowiedni sprzęt i oprogramowanie rehabilitacyjne (dostosowane do stopnia niepełnosprawności).<ref>U. Chęcińska (red) (2012). ''Wyzwania rozwojowe'', [[Gospodarka]] Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214 </ref> | * posiadać trwały dostęp do komputera, który wyposażony jest w odpowiedni sprzęt i oprogramowanie rehabilitacyjne (dostosowane do stopnia niepełnosprawności).<ref>U. Chęcińska (red) (2012). ''Wyzwania rozwojowe'', [[Gospodarka]] Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214 </ref> | ||
Tylko wtedy kiedy wszystkie te warunki są spełnione, określona jednostka nie jest wykluczona cyfrowo | Tylko wtedy kiedy wszystkie te warunki są spełnione, określona jednostka nie jest wykluczona cyfrowo<ref>U. Chęcińska (red) (2012). ''Wyzwania rozwojowe'', Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214 </ref> | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
Wykorzystywanie technologii z każdym dniem staje się coraz bardziej powszechne. Codzienne czynności takie jak nauka, [[praca]], dostęp do wiedzy i informacji czy też zwykła [[komunikacja]] powodują, że osoby z nich nie korzystające bądź nie mające do nich dostępu, stają się wykluczone społecznie. Nawet jeśli ktoś posiada dostęp do informacji, nie zawsze potrafi z nich odpowiednio skorzystać. <ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe [[szanse]] (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 74</ref> | Wykorzystywanie technologii z każdym dniem staje się coraz bardziej powszechne. Codzienne czynności takie jak nauka, [[praca]], dostęp do wiedzy i informacji czy też zwykła [[komunikacja]] powodują, że osoby z nich nie korzystające bądź nie mające do nich dostępu, stają się wykluczone społecznie. Nawet jeśli ktoś posiada dostęp do informacji, nie zawsze potrafi z nich odpowiednio skorzystać. <ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe [[szanse]] (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 74</ref> | ||
[[Proces]] ten pociąga za sobą zmniejszające się [[zapotrzebowanie]] na niektóre zawody jak również tworzenie się nowych. Mamy wówczas do czynienia ze zjawiskiem bezrobocia technologicznego. Wynika ono z niewłaściwych kompetencji osób znajdujących się na rynku pracy oraz ciągłej zmiany zapotrzebowania na nie. Większość aktualnych ofert pracy wymaga od potencjalnego pracownika [[umiejętności]] obsługi komputera, ale też zdobywania informacji i ich odpowiedniego wykorzystywania | [[Proces]] ten pociąga za sobą zmniejszające się [[zapotrzebowanie]] na niektóre zawody jak również tworzenie się nowych. Mamy wówczas do czynienia ze zjawiskiem bezrobocia technologicznego. Wynika ono z niewłaściwych kompetencji osób znajdujących się na rynku pracy oraz ciągłej zmiany zapotrzebowania na nie. Większość aktualnych ofert pracy wymaga od potencjalnego pracownika [[umiejętności]] obsługi komputera, ale też zdobywania informacji i ich odpowiedniego wykorzystywania<ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75 </ref> | ||
Osoby starsze, które nie potrafią korzystać z internetu i innych technologii cyfrowych, stają się upośledzone oraz wykluczane z życia społecznego. Z tego powodu w Polsce podjęte zostały działania na rzecz e-integracji. Dedykowane są one osobom w wieku 65 lat i więcej. Budowana jest u nich świadomość cyfrowa oraz tłumaczone podstawowe korzystanie z technologii cyfrowych | Osoby starsze, które nie potrafią korzystać z internetu i innych technologii cyfrowych, stają się upośledzone oraz wykluczane z życia społecznego. Z tego powodu w Polsce podjęte zostały działania na rzecz e-integracji. Dedykowane są one osobom w wieku 65 lat i więcej. Budowana jest u nich świadomość cyfrowa oraz tłumaczone podstawowe korzystanie z technologii cyfrowych<ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75</ref> | ||
Przez długi czas za główny powód takiego zachowania osoby w podeszłym wieku wskazywały ograniczenia finansowe oraz techniczne. Komputery były drogie a techniczne informacje na ich temat ograniczone. Obecnie sytuacja się zmieniła i za przyczynę tą wskazuje się brak motywacji a także bariery kompetencyjne, głównie u seniorów | Przez długi czas za główny powód takiego zachowania osoby w podeszłym wieku wskazywały ograniczenia finansowe oraz techniczne. Komputery były drogie a techniczne informacje na ich temat ograniczone. Obecnie sytuacja się zmieniła i za przyczynę tą wskazuje się brak motywacji a także bariery kompetencyjne, głównie u seniorów<ref>J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75</ref> | ||
==Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu== | ==Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu== | ||
Działań takich podejmują się instytucje państwowe, prywatne jak i jednostki samorządowe. Mogą być finansowane własnymi środkami lub uzyskanymi na ten cel dofinansowaniami ze źródeł zewnętrznych | Działań takich podejmują się instytucje państwowe, prywatne jak i jednostki samorządowe. Mogą być finansowane własnymi środkami lub uzyskanymi na ten cel dofinansowaniami ze źródeł zewnętrznych<ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 76</ref> | ||
===Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka=== | ===Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka=== | ||
Linia 52: | Linia 52: | ||
# Pomoc techniczna <ref>''Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013'' (2013), Warszawa, s. 14-160 </ref> | # Pomoc techniczna <ref>''Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013'' (2013), Warszawa, s. 14-160 </ref> | ||
Za główny cel PO IG objęto rozkwit polskiej gospodarki, który opiera się na innowacyjnych przedsiębiorstwach. Instytucje państwowe chcą aby m.in. zwiększyła się [[konkurencyjność]] polskiej nauki jak i jej rola w rozwoju gospodarczym. Dodatkowo dążą do zwiększenia zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce, a przede wszystkim do stworzenia lepszych i trwałych miejsc pracy | Za główny cel PO IG objęto rozkwit polskiej gospodarki, który opiera się na innowacyjnych przedsiębiorstwach. Instytucje państwowe chcą aby m.in. zwiększyła się [[konkurencyjność]] polskiej nauki jak i jej rola w rozwoju gospodarczym. Dodatkowo dążą do zwiększenia zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce, a przede wszystkim do stworzenia lepszych i trwałych miejsc pracy<ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83</ref> | ||
===Program E-Leader=== | ===Program E-Leader=== | ||
Linia 59: | Linia 59: | ||
* dzieciom, które się uczą i korzystają ze stypendialnych świadczeń | * dzieciom, które się uczą i korzystają ze stypendialnych świadczeń | ||
* osobom niepełnosprawnym | * osobom niepełnosprawnym | ||
* rodzinom zastępczym | * rodzinom zastępczym<ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 84</ref> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Wersja z 17:10, 2 lis 2023
Wykluczenie cyfrowe |
---|
Polecane artykuły |
Wykluczenie cyfrowe lub przepaść cyfrowa - termin stosowany do określenia różnicy między tymi osobami i społeczeństwami, które mają dostęp do technologii informacyjnych, a tymi, które takiego dostępu nie mają.
TL;DR
Wykluczenie cyfrowe to różnica w dostępie do technologii informacyjnych między osobami i społeczeństwami. Osoby niepełnosprawne muszą spełnić określone warunki, aby nie być wykluczone cyfrowo. Wykorzystywanie technologii powoduje wykluczenie społeczne osób, które nie mają do niej dostępu. Działania na rzecz e-integracji podejmowane są w Polsce, głównie dla osób starszych. Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu obejmuje programy finansowane ze środków państwowych i europejskich. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka ma na celu rozkwit gospodarki poprzez innowacyjność. Program E-Leader skupia się na budowie sieci szerokopasmowej dla osób wykluczonych cyfrowo.
Osoby niepełnosprawne
W życiu codziennym każdej grupy społecznej jak i poszczególnych jednostek, informacje stanowią ważną rolę. Warto tutaj wspomnieć o osobach niepełnosprawnych. By zostały one w pełni przypisane do społeczeństwa informacyjnego muszą spełniać określone warunki:
- posiadać dostęp do internetu
- posiadać podstawową wiedzę z zakresu jego obsługi
- posiadać trwały dostęp do komputera, który wyposażony jest w odpowiedni sprzęt i oprogramowanie rehabilitacyjne (dostosowane do stopnia niepełnosprawności).[1]
Tylko wtedy kiedy wszystkie te warunki są spełnione, określona jednostka nie jest wykluczona cyfrowo[2]
Wykluczenie społeczne
Wykorzystywanie technologii z każdym dniem staje się coraz bardziej powszechne. Codzienne czynności takie jak nauka, praca, dostęp do wiedzy i informacji czy też zwykła komunikacja powodują, że osoby z nich nie korzystające bądź nie mające do nich dostępu, stają się wykluczone społecznie. Nawet jeśli ktoś posiada dostęp do informacji, nie zawsze potrafi z nich odpowiednio skorzystać. [3]
Proces ten pociąga za sobą zmniejszające się zapotrzebowanie na niektóre zawody jak również tworzenie się nowych. Mamy wówczas do czynienia ze zjawiskiem bezrobocia technologicznego. Wynika ono z niewłaściwych kompetencji osób znajdujących się na rynku pracy oraz ciągłej zmiany zapotrzebowania na nie. Większość aktualnych ofert pracy wymaga od potencjalnego pracownika umiejętności obsługi komputera, ale też zdobywania informacji i ich odpowiedniego wykorzystywania[4]
Osoby starsze, które nie potrafią korzystać z internetu i innych technologii cyfrowych, stają się upośledzone oraz wykluczane z życia społecznego. Z tego powodu w Polsce podjęte zostały działania na rzecz e-integracji. Dedykowane są one osobom w wieku 65 lat i więcej. Budowana jest u nich świadomość cyfrowa oraz tłumaczone podstawowe korzystanie z technologii cyfrowych[5]
Przez długi czas za główny powód takiego zachowania osoby w podeszłym wieku wskazywały ograniczenia finansowe oraz techniczne. Komputery były drogie a techniczne informacje na ich temat ograniczone. Obecnie sytuacja się zmieniła i za przyczynę tą wskazuje się brak motywacji a także bariery kompetencyjne, głównie u seniorów[6]
Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu
Działań takich podejmują się instytucje państwowe, prywatne jak i jednostki samorządowe. Mogą być finansowane własnymi środkami lub uzyskanymi na ten cel dofinansowaniami ze źródeł zewnętrznych[7]
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
W skrócie PO IG, jest wdrażany w całej Polsce. Został stworzony w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia a jego finansowanie częściowo pokrywane jest środkami europejskimi. W ramach tego programu wyznaczono następujące osie priorytetowe: [8]
- Badania i rozwój nowoczesnych technologii
- Infrastruktura sfery B+R
- Kapitał dla innowacji
- Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia
- Dyfuzja Innowacji
- Polska gospodarka na rynku międzynarodowym
- Społeczeństwo informacyjne - budowa elektronicznej administracji
- Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki
- Pomoc techniczna [9]
Za główny cel PO IG objęto rozkwit polskiej gospodarki, który opiera się na innowacyjnych przedsiębiorstwach. Instytucje państwowe chcą aby m.in. zwiększyła się konkurencyjność polskiej nauki jak i jej rola w rozwoju gospodarczym. Dodatkowo dążą do zwiększenia zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce, a przede wszystkim do stworzenia lepszych i trwałych miejsc pracy[10]
Program E-Leader
Jest podrzędnym projektem Programu Operacyjnego Innowacyjnej Gospodarki. Swoim działaniem obejmuje tylko gminy takie jak: Moszczenica, Ujazd, Będków oraz Czarnocin. Nadrzędnym celem jest tutaj zbudowanie sieci szerokopasmowej, która pozwoli osobom wykluczonym cyfrowo na dostęp do Internetu. Dedykowane jest to szczególnie:
- ubogim osobom
- dzieciom, które się uczą i korzystają ze stypendialnych świadczeń
- osobom niepełnosprawnym
- rodzinom zastępczym[11]
Przypisy
- ↑ U. Chęcińska (red) (2012). Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214
- ↑ U. Chęcińska (red) (2012). Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 74
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 76
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83
- ↑ Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (2013), Warszawa, s. 14-160
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 84
Bibliografia
- Chęcińska U. (red.) (2012). Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II, Szczecin
- Fazlagić J. (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa
- Grześkowiak A. (2014) Analiza wykluczenia cyfrowego w Polsce w ujęciu indywidualnym i regionalnym, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 328, Wrocław
- Kos-Łabędowicz J. (2016) Działania Unii Europejskiej przeciwdziałające cyfrowemu wykluczeniu na przykładzie wymagań odnośnie dostępności, Ekonomiczne Problemy Usług nr 122, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
- Lipnicka M. (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź
- Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (2013), Warszawa
- Wiktorowicz J. (2015) Wykluczenie cyfrowe pokolenia 50+ w Województwie Łódzkim, Acta Universitatis Lodziensis 4(315), Łódź
Autor: Justyna Grabowska