Światowa Organizacja Turystyki: Różnice pomiędzy wersjami
m (Clean up, replaced: *G → * G (9), *''' → * ''' (8), . → . , , → , , → (2), : → :, O( → O () |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Według J.Maciąg "UNWTO definiuje [[jakość]] usług turystycznych jako spełnienie za ustaloną i przyjętą cenę wszystkich zgodnych z prawem żądań i oczekiwań klienta-turysty, przy jednoczesnym przestrzeganiu wymagań jakościowych w odniesieniu do bezpieczeństwa, higieny i dostępności usług turystycznych oraz harmonii środowiska ludzkiego i przyrodniczego. | Według J.Maciąg "UNWTO definiuje [[jakość]] usług turystycznych jako spełnienie za ustaloną i przyjętą cenę wszystkich zgodnych z prawem żądań i oczekiwań klienta-turysty, przy jednoczesnym przestrzeganiu wymagań jakościowych w odniesieniu do bezpieczeństwa, higieny i dostępności usług turystycznych oraz harmonii środowiska ludzkiego i przyrodniczego".<ref>J.Maciąg 2015, s.8</ref> | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 32: | Linia 32: | ||
==Rodzaje turystyki według UNWTO== | ==Rodzaje turystyki według UNWTO== | ||
*[[Turystyka]] krajowa | * [[Turystyka]] krajowa - podróże mieszkańców w obrębie własnego kraju | ||
* Turystyka wyjazdowa | * Turystyka wyjazdowa - podróże mieszkańców poza granice własnego kraju | ||
* Turystykę przyjazdową | * Turystykę przyjazdową - przyjazdy turystów zagranicznych do kraju, w którym nie przebywają na stałe. | ||
W etapie dalszej klasyfikacji wymienia się: | W etapie dalszej klasyfikacji wymienia się: | ||
* Turystykę wewnątrzkrajową | * Turystykę wewnątrzkrajową - obejmującą turystykę krajową i turystykę przyjazdową | ||
* Turystykę międzynarodową | * Turystykę międzynarodową - obejmującą turystykę przyjazdową i turystykę wyjazdową | ||
* Turystykę narodową | * Turystykę narodową - na którą składają się turystyka krajowa i turystyka wyjazdowa<ref>A.P. Lubowiecki-Vikuk, M.Paczyńska-Jędrycka 2010, s.23</ref> | ||
==Priorytety i cele Organizacji== | ==Priorytety i cele Organizacji== | ||
* '''Uwzględnienie turystyki w agendzie światowej''': propagowanie wartości turystyki jako czynnika wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego, włączenie jej jako priorytetu w politykę krajową i międzynarodową oraz [[potrzeba]] stworzenia równych szans dla sektora, aby mógł się rozwijać i prosperować. | * '''Uwzględnienie turystyki w agendzie światowej''': propagowanie wartości turystyki jako czynnika wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego, włączenie jej jako priorytetu w politykę krajową i międzynarodową oraz [[potrzeba]] stworzenia równych szans dla sektora, aby mógł się rozwijać i prosperować. | ||
* '''Poprawa konkurencyjności turystyki:''' poprawa konkurencyjności członków UNWTO poprzez tworzenie i wymianę wiedzy, [[rozwój]] zasobów ludzkich i promowanie doskonałości w obszarach takich jak [[planowanie]] polityki, statystyki i trendy rynkowe, rozwój zrównoważonej turystyki, [[marketing]] i [[promocja]], opracowywanie produktów oraz [[zarządzanie]] ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi. | * '''Poprawa konkurencyjności turystyki:''' poprawa konkurencyjności członków UNWTO poprzez tworzenie i wymianę wiedzy, [[rozwój]] zasobów ludzkich i promowanie doskonałości w obszarach takich jak [[planowanie]] polityki, statystyki i trendy rynkowe, rozwój zrównoważonej turystyki, [[marketing]] i [[promocja]], opracowywanie produktów oraz [[zarządzanie]] ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi. | ||
Linia 58: | Linia 57: | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* ''[https://www2.unwto.org/ UNWTO World Tourism Organization]'' | * ''[https://www2.unwto.org/ UNWTO World Tourism Organization]'' | ||
* Maciąg J. (2015). ''Jakość sieciowego produktu turystycznego- definiowanie, wymiary i cechy jakości'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 215 | * Maciąg J. (2015). ''Jakość sieciowego produktu turystycznego - definiowanie, wymiary i cechy jakości'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 215 | ||
* Przemysław Lubowiecki-Vikuk A., Paczyńska-Jędrycka M. (2010). ''[https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/3825/Wspolczesne%20tendencje%20w%20rozwoju%20form%20rekreacyjnych%20i%20turystycznych.pdf?sequence=1 Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych]'', Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań | * Przemysław Lubowiecki-Vikuk A., Paczyńska-Jędrycka M. (2010). ''[https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/3825/Wspolczesne%20tendencje%20w%20rozwoju%20form%20rekreacyjnych%20i%20turystycznych.pdf?sequence=1 Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych]'', Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań | ||
* Zontek Z., Lipianin-Zontek E. (2010).''Strategie innowacji a współpraca na rzecz rozwoju turystyki w rejonie'', "Acta Scientiarum Polonorum" | * Zontek Z., Lipianin-Zontek E. (2010).''Strategie innowacji a współpraca na rzecz rozwoju turystyki w rejonie'', "Acta Scientiarum Polonorum" |
Wersja z 13:14, 2 lis 2023
Światowa Organizacja Turystyki |
---|
Polecane artykuły |
Światowa Organizacja Turystyki jest to agencja ONZ odpowiedzialna za promocję odpowiedzialnej, zrównoważonej i powszechnie dostępnej turystyki. Jako wiodąca organizacja międzynarodowa w dziedzinie turystyki. UNWTO (ang. United Nations World Tourism Organization) oferuje przywództwo i wsparcie dla sektora w zakresie rozwoju polityki wiedzy i turystyki na całym świecie, a także promuje turystykę jako siłę napędową wzrostu gospodarczego, rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu i zrównoważenia środowiskowego. Organizacja zachęca do wdrożenia Globalnego Kodeksu Etyki w Turystyce aby zmaksymalizować społeczno-ekonomiczny wkład turystyki przy jednoczesnym minimalizowaniu jego ewentualnych negatywnych skutków i zobowiązuje się do promowania turystyki jako instrumentu w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju (SDG), ukierunkowanych na ograniczanie ubóstwa oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju na całym świecie.
Członkiem UNWTO jest 158 krajów, 6 członków stowarzyszonych i ponad 500 członków stowarzyszonych reprezentujących sektor prywatny, instytucje edukacyjne, stowarzyszenia turystyczne i lokalne władze turystyczne.[1]
Według J.Maciąg "UNWTO definiuje jakość usług turystycznych jako spełnienie za ustaloną i przyjętą cenę wszystkich zgodnych z prawem żądań i oczekiwań klienta-turysty, przy jednoczesnym przestrzeganiu wymagań jakościowych w odniesieniu do bezpieczeństwa, higieny i dostępności usług turystycznych oraz harmonii środowiska ludzkiego i przyrodniczego".[2]
TL;DR
Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO) jest agencją ONZ promującą odpowiedzialną i zrównoważoną turystykę. Jej zadania to generowanie wiedzy o rynku, promowanie konkurencyjnych polityk turystycznych, wsparcie edukacji i szkoleń oraz działania na rzecz rozwoju turystyki. UNWTO definiuje jakość usług turystycznych jako spełnienie żądań klienta, zachowując przy tym bezpieczeństwo i higienę. Organizacja ma wiele celów, m.in. uwzględnienie turystyki w agendzie światowej, poprawę konkurencyjności turystyki, promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki oraz wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju.
Zadania
- Generowanie wiedzy o rynku
- Promowanie konkurencyjnych i zrównoważonych polityk i instrumentów turystycznych
- Wsparcie edukacji i szkoleń turystycznych
- Działania na rzecz uczynienia turystyki skutecznym narzędziem rozwoju poprzez projekty pomocy technicznej w ponad 100 krajach na całym świecie.[3]
Rodzaje turystyki według UNWTO
- Turystyka krajowa - podróże mieszkańców w obrębie własnego kraju
- Turystyka wyjazdowa - podróże mieszkańców poza granice własnego kraju
- Turystykę przyjazdową - przyjazdy turystów zagranicznych do kraju, w którym nie przebywają na stałe.
W etapie dalszej klasyfikacji wymienia się:
- Turystykę wewnątrzkrajową - obejmującą turystykę krajową i turystykę przyjazdową
- Turystykę międzynarodową - obejmującą turystykę przyjazdową i turystykę wyjazdową
- Turystykę narodową - na którą składają się turystyka krajowa i turystyka wyjazdowa[4]
Priorytety i cele Organizacji
- Uwzględnienie turystyki w agendzie światowej: propagowanie wartości turystyki jako czynnika wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego, włączenie jej jako priorytetu w politykę krajową i międzynarodową oraz potrzeba stworzenia równych szans dla sektora, aby mógł się rozwijać i prosperować.
- Poprawa konkurencyjności turystyki: poprawa konkurencyjności członków UNWTO poprzez tworzenie i wymianę wiedzy, rozwój zasobów ludzkich i promowanie doskonałości w obszarach takich jak planowanie polityki, statystyki i trendy rynkowe, rozwój zrównoważonej turystyki, marketing i promocja, opracowywanie produktów oraz zarządzanie ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi.
- Promowanie zrównoważonego rozwoju turystyki: Wspieranie polityki i praktyk zrównoważonej turystyki, które optymalnie wykorzystują zasoby środowiska, szanują społeczno-kulturową autentyczność społeczności przyjmujących i zapewniają korzyści społeczno-ekonomiczne dla wszystkich.
- Wspieranie udziału turystyki w ograniczaniu ubóstwa i rozwoju: maksymalizacja wkładu turystyki w ograniczanie ubóstwa i osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju poprzez uczynienie z turystyki pracy jako narzędzia rozwoju i promowania włączenia turystyki w program rozwoju.
- Wspieranie wiedzy, edukacji i budowania potencjału: kraje wspierające w celu oceny i zaspokajania ich potrzeb w zakresie edukacji i szkoleń, a także tworzenia sieci służących do tworzenia i wymiany wiedzy.[5]
- Promocja i rozwój turystyki jako dziedziny stymulującej przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy
- Sprzyjanie wzajemnemu poznawaniu się narodów: Współpraca z sektorem prywatnym, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, środowiskiem akademickim i instytucjami badawczymi, społeczeństwem obywatelskim i systemem ONZ w celu stworzenia bardziej zrównoważonego, odpowiedzialnego i konkurencyjnego sektora turystyki.
- Inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego.[6]
Przypisy
Bibliografia
- UNWTO World Tourism Organization
- Maciąg J. (2015). Jakość sieciowego produktu turystycznego - definiowanie, wymiary i cechy jakości, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 215
- Przemysław Lubowiecki-Vikuk A., Paczyńska-Jędrycka M. (2010). Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań
- Zontek Z., Lipianin-Zontek E. (2010).Strategie innowacji a współpraca na rzecz rozwoju turystyki w rejonie, "Acta Scientiarum Polonorum"
Autor: Aleksandra Kotapka