Modele zarządzania zasobami ludzkimi: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''[[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi''' (również: [[zarządzanie personelem]], zarządzanie kadrami, [[polityka personalna]]) jest to [[proces]] polegający na pozyskiwaniu, utrzymywaniu i minimalizowaniu liczby potrzebnych pracowników w przedsiębiorstwie, w celu prowadzenia działalności w sposób najbardziej efektywny. <ref>Harasim W. (2013)., s. 9 </ref>
'''[[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi''' (również: [[zarządzanie personelem]], zarządzanie kadrami, [[polityka personalna]]) - jest to [[proces]] polegający na pozyskiwaniu, utrzymywaniu i minimalizowaniu liczby potrzebnych pracowników w przedsiębiorstwie, w celu prowadzenia działalności w sposób najbardziej efektywny. <ref>Harasim W. (2013)., s. 9 </ref>


Z określeniem ''zarządzanie zasobami ludzkimi'' można było pierwszy raz się spotkać w literaturze amerykańskiej, już we wczesnych latach 80 XX wieku, gdzie było rozumiane jako określone działania w sprawowaniu funkcji personalnej. Zmiany, jakie można było zaobserwować w otoczeniu oraz wewnątrz organizacji przyczyniły się do wzrostu znaczenia [[kadry]] pracowniczej, zmieniły się poglądy dotyczące miejsca i roli ludzi potrzebnych w organizacji. Zwracano uwagę, aby postrzegać zatrudnionych pracowników nie tylko jako składniki kosztów w organizacji, ale również jako część aktywów firmy, bez których [[firma]] nie funkcjonowałaby tak jak należy i dzięki którym generowane są zyski.<ref>Pocztowski A. (2008). , s. 22</ref>
Z określeniem ''zarządzanie zasobami ludzkimi'' można było pierwszy raz się spotkać w literaturze amerykańskiej, już we wczesnych latach 80 XX wieku, gdzie było rozumiane jako określone działania w sprawowaniu funkcji personalnej. Zmiany, jakie można było zaobserwować w otoczeniu oraz wewnątrz organizacji przyczyniły się do wzrostu znaczenia [[kadry]] pracowniczej, zmieniły się poglądy dotyczące miejsca i roli ludzi potrzebnych w organizacji. Zwracano uwagę, aby postrzegać zatrudnionych pracowników nie tylko jako składniki kosztów w organizacji, ale również jako część aktywów firmy, bez których [[firma]] nie funkcjonowałaby tak jak należy i dzięki którym generowane są zyski.<ref>Pocztowski A. (2008). , s. 22</ref>
<google>t</google>
<google>t</google>


== Zarządzanie zasobami ludzkimi w XXI wieku ==
==Zarządzanie zasobami ludzkimi w XXI wieku==
Współcześnie przez zarządzanie zasobami ludzkimi, rozumie się efektywne i umiejętne wykorzystanie zatrudnionej kadry pracowniczej, posiadającej odpowiednie [[kwalifikacje]], do realizacji zamierzonego celu strategicznego bądź operacyjnego i osiągnięcie sukcesu.<ref>Harasim W. (2013)., nr 3, s. 4</ref>
Współcześnie przez zarządzanie zasobami ludzkimi, rozumie się efektywne i umiejętne wykorzystanie zatrudnionej kadry pracowniczej, posiadającej odpowiednie [[kwalifikacje]], do realizacji zamierzonego celu strategicznego bądź operacyjnego i osiągnięcie sukcesu.<ref>Harasim W. (2013)., nr 3, s. 4</ref>


== Modele zarządzania zasobami ludzkimi ==
==Modele zarządzania zasobami ludzkimi==
 
W [[rozwój]] w zarządzaniu zasobami ludzkimi przyczyniło się przede wszystkim zastosowanie modelów, które zawierały koncepcję działań w kierowaniu personelem. Literatura prezentuje nam kilka głównych modelów:
W [[rozwój]] w zarządzaniu zasobami ludzkimi przyczyniło się przede wszystkim zastosowanie modelów, które zawierały koncepcję działań w kierowaniu personelem. Literatura prezentuje nam kilka głównych modelów:
* '''"[[Model]] Michigan''' - ukazuje proces strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi z uwzględnieniem otoczenia, misji, struktury organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi. W modelu tym wyróżniono cztery główne obszary zadaniowe funkcji personalnej, a mianowicie: dobór pracowników, ocenę efektów pracy, nagradzanie i rozwój kadr. Według tego modelu zarówno przepływ danych ze środowiska do organizacji, jak też interakcja misji i strategii ze strukturą organizacyjną i zarządzaniem kadrami jest jednokierunkowy. Poszczególne elementy zarządzania kadrami są ze sobą powiązane, przez co tworzą [[cykl]] zasobów ludzkich
* '''"[[Model]] Michigan''' - ukazuje proces strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi z uwzględnieniem otoczenia, misji, struktury organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi. W modelu tym wyróżniono cztery główne obszary zadaniowe funkcji personalnej, a mianowicie: dobór pracowników, ocenę efektów pracy, nagradzanie i rozwój kadr. Według tego modelu zarówno przepływ danych ze środowiska do organizacji, jak też interakcja misji i strategii ze strukturą organizacyjną i zarządzaniem kadrami jest jednokierunkowy. Poszczególne elementy zarządzania kadrami są ze sobą powiązane, przez co tworzą [[cykl]] zasobów ludzkich
* '''Model Harwardzki''' - zarządzania zasobami ludzkimi - przyjmuje [[założenie]], że presja różnych czynników na firmę wymaga odmiennego spojrzenia na [[zasoby]] ludzkie, bardziej strategicznej perspektywy, zaangażowania się w [[proces zarządzania]] kadrami kierowników liniowych. Model harwardzki również uwzględnia cztery zmienne. Są nimi: [[partycypacja]] pracowników, ruchliwość (przepływ) pracowników do organizacji, w organizacji i od organizacji, [[system wynagrodzeń]], [[system]] pracy.
* '''Model Harwardzki''' - zarządzania zasobami ludzkimi - przyjmuje [[założenie]], że presja różnych czynników na firmę wymaga odmiennego spojrzenia na [[zasoby]] ludzkie, bardziej strategicznej perspektywy, zaangażowania się w [[proces zarządzania]] kadrami kierowników liniowych. Model harwardzki również uwzględnia cztery zmienne. Są nimi: [[partycypacja]] pracowników, ruchliwość (przepływ) pracowników - do organizacji, w organizacji i od organizacji, [[system wynagrodzeń]], [[system]] pracy.
* '''Model Schulera''' - typowo strategiczne podejście do zarządzania zasobami ludzkim Według autora omawianego modelu nadrzędne znaczenie dla działań w zakresie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi ma [[strategia]] organizacji. W jej ramach wyznacza się misje oraz główne [[cele organizacji]]. W procesie formułowania misji i celów brane są pod uwagę czynniki wewnętrzne i zewnętrze." <ref>Nowicka-Mieszała J. (2012).s. 93-95 </ref>
* '''Model Schulera''' - typowo strategiczne podejście do zarządzania zasobami ludzkim Według autora omawianego modelu nadrzędne znaczenie dla działań w zakresie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi ma [[strategia]] organizacji. W jej ramach wyznacza się misje oraz główne [[cele organizacji]]. W procesie formułowania misji i celów brane są pod uwagę czynniki wewnętrzne i zewnętrze." <ref>Nowicka-Mieszała J. (2012).s. 93-95 </ref>



Wersja z 14:03, 2 lis 2023

Modele zarządzania zasobami ludzkimi
Polecane artykuły

Zarządzanie zasobami ludzkimi (również: zarządzanie personelem, zarządzanie kadrami, polityka personalna) - jest to proces polegający na pozyskiwaniu, utrzymywaniu i minimalizowaniu liczby potrzebnych pracowników w przedsiębiorstwie, w celu prowadzenia działalności w sposób najbardziej efektywny. [1]

Z określeniem zarządzanie zasobami ludzkimi można było pierwszy raz się spotkać w literaturze amerykańskiej, już we wczesnych latach 80 XX wieku, gdzie było rozumiane jako określone działania w sprawowaniu funkcji personalnej. Zmiany, jakie można było zaobserwować w otoczeniu oraz wewnątrz organizacji przyczyniły się do wzrostu znaczenia kadry pracowniczej, zmieniły się poglądy dotyczące miejsca i roli ludzi potrzebnych w organizacji. Zwracano uwagę, aby postrzegać zatrudnionych pracowników nie tylko jako składniki kosztów w organizacji, ale również jako część aktywów firmy, bez których firma nie funkcjonowałaby tak jak należy i dzięki którym generowane są zyski.[2]

Zarządzanie zasobami ludzkimi w XXI wieku

Współcześnie przez zarządzanie zasobami ludzkimi, rozumie się efektywne i umiejętne wykorzystanie zatrudnionej kadry pracowniczej, posiadającej odpowiednie kwalifikacje, do realizacji zamierzonego celu strategicznego bądź operacyjnego i osiągnięcie sukcesu.[3]

Modele zarządzania zasobami ludzkimi

W rozwój w zarządzaniu zasobami ludzkimi przyczyniło się przede wszystkim zastosowanie modelów, które zawierały koncepcję działań w kierowaniu personelem. Literatura prezentuje nam kilka głównych modelów:

  • "Model Michigan - ukazuje proces strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi z uwzględnieniem otoczenia, misji, struktury organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi. W modelu tym wyróżniono cztery główne obszary zadaniowe funkcji personalnej, a mianowicie: dobór pracowników, ocenę efektów pracy, nagradzanie i rozwój kadr. Według tego modelu zarówno przepływ danych ze środowiska do organizacji, jak też interakcja misji i strategii ze strukturą organizacyjną i zarządzaniem kadrami jest jednokierunkowy. Poszczególne elementy zarządzania kadrami są ze sobą powiązane, przez co tworzą cykl zasobów ludzkich
  • Model Harwardzki - zarządzania zasobami ludzkimi - przyjmuje założenie, że presja różnych czynników na firmę wymaga odmiennego spojrzenia na zasoby ludzkie, bardziej strategicznej perspektywy, zaangażowania się w proces zarządzania kadrami kierowników liniowych. Model harwardzki również uwzględnia cztery zmienne. Są nimi: partycypacja pracowników, ruchliwość (przepływ) pracowników - do organizacji, w organizacji i od organizacji, system wynagrodzeń, system pracy.
  • Model Schulera - typowo strategiczne podejście do zarządzania zasobami ludzkim Według autora omawianego modelu nadrzędne znaczenie dla działań w zakresie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi ma strategia organizacji. W jej ramach wyznacza się misje oraz główne cele organizacji. W procesie formułowania misji i celów brane są pod uwagę czynniki wewnętrzne i zewnętrze." [4]

Jak podaje Ciekanowski Z. zasoby ludzkie są najistotniejszym elementem każdej organizacji i należy w nie ciągle inwestować. Przez inwestowanie rozumie się: doszkalanie swoich pracowników, zapewnienie dobrych warunków w pracy oraz przyjaznych stosunków w zespole. Efektywne motywowanie pracowników przez system wynagrodzeń może polepszyć jakość wykonywanej pracy, zwiększyć dochody firmy oraz sprawić że przedsiębiorstwo będzie bardziej konkurencyjne. "Zasoby ludzkie w organizacji stanowią najważniejszy jej czynnik. Wiedza i umiejętności pracowników przekładają się na wyniki finansowe firmy. Inwestycje w kapitał ludzki otwierają wielkie możliwości i rozwoju w każdym przedsiębiorstwie, ale jednocześnie ich brak sprawia, że organizacja stoi w miejscu.” [5]

Przypisy

  1. Harasim W. (2013)., s. 9
  2. Pocztowski A. (2008). , s. 22
  3. Harasim W. (2013)., nr 3, s. 4
  4. Nowicka-Mieszała J. (2012).s. 93-95
  5. Ciekanowski Z. (2014)., s. 140-141, 146

Bibliografia


Autor: Barbara Michalec