Wykluczenie cyfrowe: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 56: | Linia 56: | ||
* osobom niepełnosprawnym | * osobom niepełnosprawnym | ||
* rodzinom zastępczym. <ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 84</ref> | * rodzinom zastępczym. <ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 84</ref> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | <references /> | ||
Linia 61: | Linia 62: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Chęcińska U. (red.) (2012). ''[ | * Chęcińska U. (red.) (2012). ''[https://www.wzieu.pl/zn/703/ZN_703.pdf Wyzwania rozwojowe]'', Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II, Szczecin | ||
* Fazlagić J. (red.) (2016) ''[ | * Fazlagić J. (red.) (2016) ''[https://www.i.vistula.edu.pl/media/docs/lf7Lw3fiLS6siiBpUnWaskU.pdf Pracownicy wiedzy 65 plus – nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności]'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa | ||
* Grześkowiak A. (2014) ''[ | * Grześkowiak A. (2014) ''[https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=25312&from=publication Analiza wykluczenia cyfrowego w Polsce w ujęciu indywidualnym i regionalnym]'', Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 328, Wrocław | ||
* Kos-Łabędowicz J. (2016) ''[https://wnus.edu.pl/epu/pl/issue/138/article/1643/ Działania Unii Europejskiej przeciwdziałające cyfrowemu wykluczeniu na przykładzie wymagań odnośnie dostępności]'', Ekonomiczne Problemy Usług nr 122, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach | * Kos-Łabędowicz J. (2016) ''[https://wnus.edu.pl/epu/pl/issue/138/article/1643/ Działania Unii Europejskiej przeciwdziałające cyfrowemu wykluczeniu na przykładzie wymagań odnośnie dostępności]'', Ekonomiczne Problemy Usług nr 122, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach | ||
* Lipnicka M. (2015) ''[ | * Lipnicka M. (2015) ''[https://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/37-2015/si-37-75.pdf Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź | ||
* ''Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013'' (2013), Warszawa | * ''Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013'' (2013), Warszawa | ||
* Wiktorowicz J. (2015) ''[ | * Wiktorowicz J. (2015) ''[https://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/16660/185_202_wiktorowicz.pdf?sequence=1&isAllowed=y Wykluczenie cyfrowe pokolenia 50+ w Województwie Łódzkim]'', Acta Universitatis Lodziensis 4(315), Łódź | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Wersja z 22:07, 29 paź 2023
Wykluczenie cyfrowe |
---|
Polecane artykuły |
Wykluczenie cyfrowe lub przepaść cyfrowa – termin stosowany do określenia różnicy między tymi osobami i społeczeństwami, które mają dostęp do technologii informacyjnych, a tymi, które takiego dostępu nie mają.
TL;DR
Wykluczenie cyfrowe to różnica w dostępie do technologii informacyjnych między osobami i społeczeństwami. Osoby niepełnosprawne muszą spełnić określone warunki, aby nie być wykluczone cyfrowo. Wykorzystywanie technologii powoduje wykluczenie społeczne osób, które nie mają do niej dostępu. Działania na rzecz e-integracji podejmowane są w Polsce, głównie dla osób starszych. Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu obejmuje programy finansowane ze środków państwowych i europejskich. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka ma na celu rozkwit gospodarki poprzez innowacyjność. Program E-Leader skupia się na budowie sieci szerokopasmowej dla osób wykluczonych cyfrowo.
Osoby niepełnosprawne
W życiu codziennym każdej grupy społecznej jak i poszczególnych jednostek, informacje stanowią ważną rolę. Warto tutaj wspomnieć o osobach niepełnosprawnych. By zostały one w pełni przypisane do społeczeństwa informacyjnego muszą spełniać określone warunki:
- posiadać dostęp do internetu
- posiadać podstawową wiedzę z zakresu jego obsługi
- posiadać trwały dostęp do komputera, który wyposażony jest w odpowiedni sprzęt i oprogramowanie rehabilitacyjne (dostosowane do stopnia niepełnosprawności).[1]
Tylko wtedy kiedy wszystkie te warunki są spełnione, określona jednostka nie jest wykluczona cyfrowo. [2]
Wykluczenie społeczne
Wykorzystywanie technologii z każdym dniem staje się coraz bardziej powszechne. Codzienne czynności takie jak nauka, praca, dostęp do wiedzy i informacji czy też zwykła komunikacja powodują, że osoby z nich nie korzystające bądź nie mające do nich dostępu, stają się wykluczone społecznie. Nawet jeśli ktoś posiada dostęp do informacji, nie zawsze potrafi z nich odpowiednio skorzystać. [3]
Proces ten pociąga za sobą zmniejszające się zapotrzebowanie na niektóre zawody jak również tworzenie się nowych. Mamy wówczas do czynienia ze zjawiskiem bezrobocia technologicznego. Wynika ono z niewłaściwych kompetencji osób znajdujących się na rynku pracy oraz ciągłej zmiany zapotrzebowania na nie. Większość aktualnych ofert pracy wymaga od potencjalnego pracownika umiejętności obsługi komputera, ale też zdobywania informacji i ich odpowiedniego wykorzystywania. [4]
Osoby starsze, które nie potrafią korzystać z internetu i innych technologii cyfrowych, stają się upośledzone oraz wykluczane z życia społecznego. Z tego powodu w Polsce podjęte zostały działania na rzecz e-integracji. Dedykowane są one osobom w wieku 65 lat i więcej. Budowana jest u nich świadomość cyfrowa oraz tłumaczone podstawowe korzystanie z technologii cyfrowych. [5]
Przez długi czas za główny powód takiego zachowania osoby w podeszłym wieku wskazywały ograniczenia finansowe oraz techniczne. Komputery były drogie a techniczne informacje na ich temat ograniczone. Obecnie sytuacja się zmieniła i za przyczynę tą wskazuje się brak motywacji a także bariery kompetencyjne, głównie u seniorów. [6]
Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu
Działań takich podejmują się instytucje państwowe, prywatne jak i jednostki samorządowe. Mogą być finansowane własnymi środkami lub uzyskanymi na ten cel dofinansowaniami ze źródeł zewnętrznych. [7]
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
W skrócie PO IG, jest wdrażany w całej Polsce. Został stworzony w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia a jego finansowanie częściowo pokrywane jest środkami europejskimi. W ramach tego programu wyznaczono następujące osie priorytetowe: [8]
- Badania i rozwój nowoczesnych technologii
- Infrastruktura sfery B+R
- Kapitał dla innowacji
- Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia
- Dyfuzja Innowacji
- Polska gospodarka na rynku międzynarodowym
- Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji
- Społeczeństwo informacyjne – zwiększanie innowacyjności gospodarki
- Pomoc techniczna [9]
Za główny cel PO IG objęto rozkwit polskiej gospodarki, który opiera się na innowacyjnych przedsiębiorstwach. Instytucje państwowe chcą aby m.in. zwiększyła się konkurencyjność polskiej nauki jak i jej rola w rozwoju gospodarczym. Dodatkowo dążą do zwiększenia zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce, a przede wszystkim do stworzenia lepszych i trwałych miejsc pracy. [10]
Program E-Leader
Jest podrzędnym projektem Programu Operacyjnego Innowacyjnej Gospodarki. Swoim działaniem obejmuje tylko gminy takie jak: Moszczenica, Ujazd, Będków oraz Czarnocin. Nadrzędnym celem jest tutaj zbudowanie sieci szerokopasmowej, która pozwoli osobom wykluczonym cyfrowo na dostęp do Internetu. Dedykowane jest to szczególnie:
- ubogim osobom
- dzieciom, które się uczą i korzystają ze stypendialnych świadczeń
- osobom niepełnosprawnym
- rodzinom zastępczym. [11]
Przypisy
- ↑ U. Chęcińska (red) (2012). Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214
- ↑ U. Chęcińska (red) (2012). Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus – nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 74
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus – nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus – nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus – nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 76
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83
- ↑ Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (2013), Warszawa, s. 14-160
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 84
Bibliografia
- Chęcińska U. (red.) (2012). Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II, Szczecin
- Fazlagić J. (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus – nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa
- Grześkowiak A. (2014) Analiza wykluczenia cyfrowego w Polsce w ujęciu indywidualnym i regionalnym, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 328, Wrocław
- Kos-Łabędowicz J. (2016) Działania Unii Europejskiej przeciwdziałające cyfrowemu wykluczeniu na przykładzie wymagań odnośnie dostępności, Ekonomiczne Problemy Usług nr 122, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
- Lipnicka M. (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź
- Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (2013), Warszawa
- Wiktorowicz J. (2015) Wykluczenie cyfrowe pokolenia 50+ w Województwie Łódzkim, Acta Universitatis Lodziensis 4(315), Łódź
Autor: Justyna Grabowska