ENPV: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''ENPV (economic net present value)''' - ekonomiczna [[wartość]] bieżąca projektu. Jest to termin używany w analizie ekonomicznej będącej etapem analizy kosztów i korzyści; jest sumą zdyskontowanych różnic między całkowitymi korzyściami i kosztami, przy czym całkowite [[koszty]] obejmują wycenione w wartościach pieniężnych koszty zewnętrzne i wydatki, a całkowite korzyści – wycenione w wartościach pieniężnych korzyści zewnętrzne i wpływy. Podstawowa różnica pomiędzy NPV a ENPV dotyczących bezpośrednich i pośrednich beneficjentów, wyrażona w wartościach pieniężnych, przeliczonych według cen rozrachunkowych. ([[Definicja]] wg Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości). | '''ENPV (economic net present value)''' - ekonomiczna [[wartość]] bieżąca projektu. Jest to termin używany w analizie ekonomicznej będącej etapem analizy kosztów i korzyści; jest sumą zdyskontowanych różnic między całkowitymi korzyściami i kosztami, przy czym całkowite [[koszty]] obejmują wycenione w wartościach pieniężnych koszty zewnętrzne i wydatki, a całkowite korzyści – wycenione w wartościach pieniężnych korzyści zewnętrzne i wpływy. Podstawowa różnica pomiędzy NPV a ENPV dotyczących bezpośrednich i pośrednich beneficjentów, wyrażona w wartościach pieniężnych, przeliczonych według cen rozrachunkowych. ([[Definicja]] wg Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości). | ||
==Różnica między ENPV i FNPV== | ==Różnica między ENPV i FNPV== | ||
Linia 34: | Linia 34: | ||
W swojej pracy naukowej Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska przedstawia praktyczne zastosowanie metody ENPV. Odbywa się w ramach wyceny kosztów i korzyści inwestycji. | W swojej pracy naukowej Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska przedstawia praktyczne zastosowanie metody ENPV. Odbywa się w ramach wyceny kosztów i korzyści inwestycji. | ||
Wybrane strumienie przepływów pieniężnych tworzone przez [[projekt]] porównywane w odniesieniu do długoletnich prognoz. Powszechne strumienie przepływów pieniężnych dotyczą<ref>Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 141-142,150-154</ref>: | Wybrane strumienie przepływów pieniężnych tworzone przez [[projekt]] porównywane w odniesieniu do długoletnich prognoz. Powszechne strumienie przepływów pieniężnych dotyczą<ref>Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 141-142,150-154</ref>: | ||
* kosztów użytkowania infrastruktury, | * kosztów użytkowania infrastruktury, | ||
* kosztów wypadków, emisji do środowiska | * kosztów wypadków, emisji do środowiska | ||
* kosztów czasu | * kosztów czasu | ||
Metoda ENPV jako miernika strumieni pieniężnych oraz kosztów, jak i spodziewanych korzyści projektów dokonuje się w sposób zdefiniowany w sformalizowanych instrukcjach prowadzenia oceny. | Metoda ENPV jako miernika strumieni pieniężnych oraz kosztów, jak i spodziewanych korzyści projektów dokonuje się w sposób zdefiniowany w sformalizowanych instrukcjach prowadzenia oceny. | ||
Linia 48: | Linia 48: | ||
* horyzont czasowy oceny | * horyzont czasowy oceny | ||
* trudność w wyliczeniu strumieni przepływów dla wielkości nie wyrażonych bezpośrednio w pieniądzu | * trudność w wyliczeniu strumieni przepływów dla wielkości nie wyrażonych bezpośrednio w pieniądzu | ||
* role stopy dyskontowej i metodologie wyceny wartości nie wyrażonych bezpośrednio monetarnie, w tym kosztów | * role stopy dyskontowej i metodologie wyceny wartości nie wyrażonych bezpośrednio monetarnie, w tym kosztów | ||
Podkreślając, że mimo wyżej wymienionych elementów, ENPV jest najlepiej funkcjonującą metodą pod względem teoretycznym i praktycznym instrumentem badania efektywności projektów związanych z infrastrukturą transportu. | Podkreślając, że mimo wyżej wymienionych elementów, ENPV jest najlepiej funkcjonującą metodą pod względem teoretycznym i praktycznym instrumentem badania efektywności projektów związanych z infrastrukturą transportu. | ||
Linia 86: | Linia 86: | ||
którego wartość wskaźnika ENVP jest najwyższa. Zasady są tu analogiczne jak w | którego wartość wskaźnika ENVP jest najwyższa. Zasady są tu analogiczne jak w | ||
zwykłym NPV, opisywanym przeze mnie w poprzedniej pracy. | zwykłym NPV, opisywanym przeze mnie w poprzedniej pracy. | ||
==Przypisy== | |||
<references /> | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017). "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego | * Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017). "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego | ||
* Drobniak A.,(2005). "Ocena Projektów Publicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej | * Drobniak A.,(2005). "Ocena Projektów Publicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej | ||
* Kołakowski T.,(2014). [http://www.czasopisma.pan.pl/Content/97409/mainfile.pdf Warunki wdrożenia i społeczna ocena rozwiązań projektowych w obszarze logistyki miejskiej na przykładzie wybranych miast zachodniej Polski]"Warunki wdrożenia i społeczna ocena rozwiązań projektowych w obszarze logistyki miejskiej na przykładzie wybranych miast zachodniej Polski", Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu | * Kołakowski T.,(2014). [http://www.czasopisma.pan.pl/Content/97409/mainfile.pdf Warunki wdrożenia i społeczna ocena rozwiązań projektowych w obszarze logistyki miejskiej na przykładzie wybranych miast zachodniej Polski]"Warunki wdrożenia i społeczna ocena rozwiązań projektowych w obszarze logistyki miejskiej na przykładzie wybranych miast zachodniej Polski", Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu | ||
* Piechota P., Niemczyk R.,(2014).[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/67-2014/FRFU-67-353.pdf Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych]"Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 804, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 67 | * Piechota P., Niemczyk R.,(2014).[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/67-2014/FRFU-67-353.pdf Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych]"Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 804, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 67 | ||
* Rogowski W.,(2004) | * prof. Florio M., dr Maffii S.[https://poig.parp.gov.pl/files/74/108/255/3948.pdf Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych]"Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych" | ||
* Rogowski W.,(2004) Rachunek efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych, Oficyna Ekonomiczna | |||
</noautolinks> | |||
< | |||
<br> | <br> |
Wersja z 18:42, 28 paź 2023
ENPV |
---|
Polecane artykuły |
ENPV (economic net present value) - ekonomiczna wartość bieżąca projektu. Jest to termin używany w analizie ekonomicznej będącej etapem analizy kosztów i korzyści; jest sumą zdyskontowanych różnic między całkowitymi korzyściami i kosztami, przy czym całkowite koszty obejmują wycenione w wartościach pieniężnych koszty zewnętrzne i wydatki, a całkowite korzyści – wycenione w wartościach pieniężnych korzyści zewnętrzne i wpływy. Podstawowa różnica pomiędzy NPV a ENPV dotyczących bezpośrednich i pośrednich beneficjentów, wyrażona w wartościach pieniężnych, przeliczonych według cen rozrachunkowych. (Definicja wg Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości).
Różnica między ENPV i FNPV
W przewodniku do Analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych napisany przez prof. Massimo Florio oraz dr Silvia Maffii opisują różnicę między ENPV i FNPV. Podstawową różnicą jest, że ENPV wykorzystuje ceny kalkulacyjne lub koszt alternatywny towarów i usług natomiast FNPV stosuje niedoskonałe ceny rynkowe. Kolejną różnicą jest to, że wskaźnik ENPV prowadzi analize z punktu widzenia społeczeństwa, uwzględniając środowiskowe efekty zewnętrzne, a FNPV tylko z punktu projektodawcy [1].
Zastosowanie ENPV
Powołując się na artykuły Elżbiety Adamowicz, Przemysława Borkowski, Teresy Kamińska oraz Przemysława Piechoty i Roberta Niemczyka metoda ENPV stosowana jest jako[2][3]:
- ocena rozłożonych w czasie strumieni przepływów pieniężnych związanych z inwestycją
- ocena korzyści netto dla społeczeństwa związanych z realizacja projektu
- ocena kosztów i korzyści projektów transportowych
- najefektywniejsza metoda badań stosowana w zakresie ekonomiki transportu
- oceną efektywności inwestycji o charakterze komercyjnym
- ocena wpływu przedsięwzięć niekomercyjnych na gospodarkę
- badanie przedsięwzięć, których celem nie jest osiągnięcie bezpośrednich korzyści finansowych, lecz np. wzrost potencjału gospodarczego lub społecznego na danym obszarze
- porównywanie strumieni korzyści i kosztów (nakładów)
Funkcjonowanie w praktyce metody ENPV w inwestycjach transportowych
W swojej pracy naukowej Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska przedstawia praktyczne zastosowanie metody ENPV. Odbywa się w ramach wyceny kosztów i korzyści inwestycji. Wybrane strumienie przepływów pieniężnych tworzone przez projekt porównywane w odniesieniu do długoletnich prognoz. Powszechne strumienie przepływów pieniężnych dotyczą[4]:
- kosztów użytkowania infrastruktury,
- kosztów wypadków, emisji do środowiska
- kosztów czasu
Metoda ENPV jako miernika strumieni pieniężnych oraz kosztów, jak i spodziewanych korzyści projektów dokonuje się w sposób zdefiniowany w sformalizowanych instrukcjach prowadzenia oceny.
Kluczowe problemy związane z wykorzystaniem ENPV
W swojej publikacji Elżbieta Adamowicz, Przemysław Borkowski, Teresa Kamińska wymieniają problemy prowadzenia oceny z użyciem metody ENPV takie jak[5]:
- zakres i sposób włączenia poszczególnych strumieni przepływów pieniężnych reprezentujących poszczególne koszty i korzyœci.
- wydatki związane z wykonaniem inwestycji (nakłady projektowe: przygotowanie placu budowy, wykup gruntu, zakup materiałów)
- zakres uwzględnionych strumieni przepływów pieniężnych
- horyzont czasowy oceny
- trudność w wyliczeniu strumieni przepływów dla wielkości nie wyrażonych bezpośrednio w pieniądzu
- role stopy dyskontowej i metodologie wyceny wartości nie wyrażonych bezpośrednio monetarnie, w tym kosztów
Podkreślając, że mimo wyżej wymienionych elementów, ENPV jest najlepiej funkcjonującą metodą pod względem teoretycznym i praktycznym instrumentem badania efektywności projektów związanych z infrastrukturą transportu.
Zasady obliczania
W swojej publikacji Adam Drobniak opisuję, że metoda ENPV oparta jest na[6]:
- Skorygowanych wartościach nakładów inwestycyjnych (koszty)
- Skorygowanych wartościach kosztów eksploatacyjnych (koszty)
- Zidentyfikowanej wartości kosztów zewnętrznych (koszty)
- Skorygowanych przychodach ze sprzedaży / oszczędności kosztów (korzyści)
- Zidentyfikowanych wartościach korzyści zewnętrznych / dóbr publicznych (korzyści)
Zaktualizowaną ekonomiczną wartość netto (ENPV) można wyliczyć według wzoru:
gdzie:
S - salda strumieni ekonomicznych kosztów i korzyści generowanych przez projekt w poszczególnych latach przyjętego horyzontu czasowego analizy
n - horyzont czasowy (liczba lat)
r - przyjęta stopa dyskontowa
a - współczynnik dyskontowy
Interpretacja
Wskaźnik ENPV służy jako podstawowa zasada decyzyjna o przyjęciu bądź odrzuceniu projektu, dla których:
- ENVP >0, czyli sytuacji w której wartość bieżąca korzyści jest większa niż wartość bieżąca kosztów. Projekt korzystny
- ENVP<0, czyli sytuacji w której wartość bieżąca korzyści jest mniejsza niż wartość bieżąca kosztów. Projekt niekorzystny
- ENVP=0, czyli sytuacji w której wartość bieżąca korzyści jest równa wartości bieżącej kosztów. Decyzja o realizacji należy do inwestora. Projekt nie przynosi ani korzyści ani strat.
W przypadku wielu projektów wykluczających się bądź niezależnych, wybieramy ten, którego wartość wskaźnika ENVP jest najwyższa. Zasady są tu analogiczne jak w zwykłym NPV, opisywanym przeze mnie w poprzedniej pracy.
Przypisy
- ↑ prof. Florio M., dr Maffii S. (2008).Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych"Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych", s. 62
- ↑ Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 141-142,150-154
- ↑ Piechota P., Niemczyk R.,(2014)Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych "Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 804, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 67, s. 357-358
- ↑ Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 141-142,150-154
- ↑ Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017)., "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 141-142,150-154
- ↑ Drobniak A.,(2005). "Ocena Projektów Publicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, s. 65-68
Bibliografia
- Adamowicz E., Borkowski P., Kamińska T.,(2017). "ENPV jako narzędzie oceny kosztów i korzyści w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
- Drobniak A.,(2005). "Ocena Projektów Publicznych", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej
- Kołakowski T.,(2014). Warunki wdrożenia i społeczna ocena rozwiązań projektowych w obszarze logistyki miejskiej na przykładzie wybranych miast zachodniej Polski"Warunki wdrożenia i społeczna ocena rozwiązań projektowych w obszarze logistyki miejskiej na przykładzie wybranych miast zachodniej Polski", Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
- Piechota P., Niemczyk R.,(2014).Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych"Uwarunkowania analizy efektywności inwestycji niekomercyjnych", Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 804, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 67
- prof. Florio M., dr Maffii S.Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych"Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych"
- Rogowski W.,(2004) Rachunek efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych, Oficyna Ekonomiczna
Autor: Paulina Dryjańska