Zorientowanie na wyniki: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 53: | Linia 53: | ||
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]] | [[Kategoria:Zarządzanie projektami]] | ||
[[en:Result orientation]] | [[en:Result orientation]] | ||
{{#metamaster:description|Zorientowanie na wyniki - jak skupić uwagę na celach i oczekiwaniach. Dowiedz się, jak osiągnąć oczekiwane rezultaty.}} |
Wersja z 07:33, 14 paź 2023
Zorientowanie na wyniki |
---|
Polecane artykuły |
Zorientowanie na wyniki dotyczy skupienia uwagi wykonawców projektu na wszystkich celach, aby zaspokoić oczekiwania, które stawiają główni interesariusze. Ważne zatem jest szczegółowe zdefiniowanie oczekiwań względem realizowanego projektu, wyznaczony cel i jego priorytety oraz sposób ich komunikowania, aby ostateczne rezultaty pokrywały się z wcześniej postawionymi. Realizując projekt już na wstępie pojawia się pojęcie wyników, czyli tego co dzięki konkretnemu projektowi osiągniemy.
Dzięki zorientowaniu na wyniki, w przyszłości będzie można świadomie dokonać oceny projektu i sprawdzić jakie rezultaty się ukazały. W zorientowaniu na wyniki w projektach bardzo ważny jest dobór odpowiednich wskaźników umożliwiających precyzyjną ocenę stopnia realizacji założonych celów. Warto też dodać, że na każdy projekt składa się zakres, budżet, czas i jakość jego realizacji. Przyszły przebieg realizacji projektu, będzie rzutował na jego finalne wyniki. (W.Walczak (2009), s. 52).
Duże znaczenie w obecnym czasie ma zasada Pareto, nazywana inaczej regułą 80/20. Oznacza ona, że niewielka ilość zdarzeń, jest odpowiedzialna za większość zjawisk. Reguła ta ma wszechstronne zastosowanie, w szczególności w zarządzaniu, również w zorientowaniu na wyniki i ich osiągnięcie. Określa ona kierunki działań zmierzające do poprawy poziomu jakości procesów, produktów, czy usług.(A.Mazur, H.Gołaś (2010), s. 93).
Ustalenie celów ma jeden z największych wpływów na projekt, a przede wszystkim na jego końcowe rezultaty. Dlatego przy ich wyznaczaniu ważna jest zasada SMART (z ang. Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Time-bound), która dotyczy zarządzania celami. Wytyczone cele rozumiane są poprzez powyższy akronim, jako:
- S - specific – specyficzne,
- M - measurable- mierzalne,
- A - achievable – ambitne i akceptowalne,
- R – realistic – realistyczne,
- T – time-bound – terminowe. (Piwoni-Krzeszowska E.i inni 2014, s. 220-221).
Oprócz ustalenia celów ważne jest również wyznaczenie priorytetów. Można tu wspomnieć o macierzy Eisenhowera, która opiera się na zarządzaniu czasem w projekcie i dotyczy podejmowanych działań pogrupowanych na dwa wymiary: ważności, czyli na ile dane zadanie przybliża nas do osiągnięcia sukcesu, oraz wymiar pilności, czyli ile czasu poświęcimy na reakcje z naszej strony.(I. Łapuńka, I.Pisz, (2014), s. 3926-3927).
Zorientowanie na wyniki jest częścią zarządzania efektywnością (z jęz. ang. performance management), czyli jednego z narzędzi wytyczenia, monitorowania oraz oceny realizacji celów. Rezultaty w performance management definiuje się następująco:
- nakłady (input) dotyczą posiadanych zasobów (rzeczowych, finansowych, ludzkich),
- procesy, dotyczą wydajnego wykorzystywania zasobów,
- produkty (output) skupiają się na zapewnieniu odpowiedniej ilości dóbr i usług, za które dany podmiot jest odpowiedzialny,
- wyniki (outcome), określają to co udało się osiągnąć, informują co wyniknęło z danej zmiany. (D. Szcześciło (2014), str. 170-192).
Bibliografia
- Borys T., Rogala P. (red.) (2012), Orientacja na wyniki – modele, metody i dobre praktyki,"Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 264, str. 375,
- Łapuńka I., Pisz I. (2014), Efektywne zarządzanie czasem w projektach logistycznych, "Logistyka", nr 3, s. 3926-3927.
- Piwoni-Krzeszowska E., Małkus T.(red.) (2014), Współczesne problemy zarządzania organizacjami, mfiles.pl, Kraków, s. 221-222,
- Szczeciło D. (red.) (2014), Zarządzanie przez rezultaty. Administracja zorientowana na wyniki, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, s. 170-192.
- Walczak W. (2009), Orientacja na cele w zarządzaniu projektami, "MBA", nr 4, s. 52,
Autor: Marzena Wnękowicz