Kryteria wyboru formy sprzedaży internetowej: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 38: | Linia 38: | ||
[[Kategoria:Formy sprzedaży]] | [[Kategoria:Formy sprzedaży]] | ||
<!--[[en:Criterions of Choosing the Internet Sale]]--> | <!--[[en:Criterions of Choosing the Internet Sale]]--> | ||
{{#metamaster:description|Sprawdź korzyści sprzedaży online i zarządzania sprzedażą. Dowiedz się, dlaczego sprzedaż internetowa jest popularna i jak wpływa na obsługę klienta.}} |
Wersja z 11:53, 11 paź 2023
Kryteria wyboru formy sprzedaży internetowej |
---|
Polecane artykuły |
Sprzedaż internetowa jest coraz popularniejszą w dzisiejszych czasach formą sprzedaży. Najważniejszymi kryteriami, które sprawiają, że przedsiębiorstwa decydują się na jej wykorzystanie są:
- Kryterium dostępności: sprzedaż internetowa funkcjonuje 24 godziny na dobę. Klienci mogą składać swoje oferty w każdej chwili i nie są skrępowani żadnymi ograniczeniami czasowymi.
- Wielość form e-biznesu: Firmy decydujące się na sprzedaż internetową mogą wybierać spośród wielu różnych form sprzedaży takich jak: sklepy internetowe, aukcje internetowe, giełdy internetowe, inkubatory firm wirtualnych, agencje reklamowe, domy medialne czy stowarzyszenia internetowe w zależności od potrzeb.
- Redukcja kosztów: zasięg, częstotliwość i wpływ reklamy internetowej dają możliwości znacznie przewyższające te, które wykorzystuje się w tradycyjnych kanałach dystrybucji. Firmy mogą stosować m.in. własne witryny internetowe, mailing oraz bannery reklamowe. Sprzedaż za pośrednictwem Internetu wiąże się też z niższymi kosztami związanymi z utrzymaniem biur i personelu. Przykładowo firma może obsługiwać cały kraj mając tylko jedno biuro.
- Kryterium rodzaju oferowanych dóbr i usług: towary takie jak pliki muzyczne czy oprogramowanie nie wymagają dostawy fizycznej, więc korzystniej jest je sprzedawać za pośrednictwem Internetu. Podobnie rzecz się ma przy produktach typu low-touch, gdzie fizyczny kontakt z klientem nie jest koniecznością np. przy artykułach gospodarstwa domowego lub elektronice używanej.
- Zmniejszanie długości kanałów dystrybucji: sprzedaż internetowa zmniejsza długość kanałów dystrybucyjnych. Dzięki Internetowi producenci dóbr i usług mogą bezpośrednio oferować swoje produkty zamiast szukać hurtowników i detalistów, którzy zajęliby się ich sprzedażą. Sprzedaż internatowa pozwala więc wyeliminować zbędna ogniwa w procesie dystrybucji. W Internecie zanika tradycyjny układ kanałów dystrybucji. W miejsce hurtowników i detalistów pojawiają się pasaże handlowe oferujące wieloraki asortyment dóbr i sklepy internetowe specjalizujące się sprzedażą konkretnego rodzaju dóbr.
- Różnorodność form płatności: w sprzedaży internetowej akceptuje się różne formy płatności: zapłatę kartą płatniczą, przelewem czy opłatą za zaliczeniem pocztowym, podczas gdy w sprzedaży bezpośredniej, szczególnie przy towarach o niskich cenach akceptowana jest zwykle tylko płatność gotówką.
- Kryterium rozwoju sprzedaży internetowej: coraz więcej ludzi decyduje się na zakupy robione on-line, a rozwój eHandlu charakteryzuje się dużą dynamiką, dlatego wybór takiej formy sprzedaży wpływa na zwiększenie jej rozmiarów
- Możliwość dotarcia z ofertą do większej liczby klientów: Internet ma zasięg globalny i oferty w nim zamieszczane mogą dotrzeć do ludzi z całego świata, anie tylko danego regionu, gdzie zorganizowane jest miejsce sprzedaży. Nie ma ograniczeń terytorialnych.
- Poprawa wizerunku firmy: Firmy, które chcą posiadać znaczącą pozycję na rynku w zasadzie powinny posiadać własna stronę internetową. Prowadzenie działalności za pośrednictwem Internetu zwiększa prestiż i jest sposobem wypromowania się.
- Sprawniejsze zarządzanie sprzedażą: Przy sprzedaży internetowej wzrasta elastyczność zarządzania, potrzeby klientów są zaspokajane elastycznie i z wyprzedzeniem.
- Poprawa poziomu obsługi klienta:Przy sprzedaży internetowej ogranicza się tradycyjne centra obsługi klienta, co również wiąże się z obniżeniem kosztów zmiennych, a zamiast tego wykorzystuje się komunikatory mailing, komunikatory typu gadu-gadu czy Chat, aby mieć stały kontakt z klientem.
Bibliografia
- J. Hejduk, Przedsiębiorstwo wirtualne, wydawnictwo Difin, Warszawa 2002, str. 122-128
- B.Gregor M.Stawiszyński, e-Commerce, Oficyna wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Łódź 2002, str. 116-162
- A. Bajdak, Internet w marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003, str. 217-224
Autor: Marcelina Biesaga