Sprzedaż internetowa

Sprzedaż internetowa
Polecane artykuły


Sprzedaż internetowa - zbiór czynności, które mają nakłonić potencjalnego klienta do dokonania czynności zakupu oferowanego towaru, czy usługi, przy wykorzystaniu platformy internetowej.

Jest to jedna ze stron transakcji w handlu elektronicznym (e-commerce). Jej podstawowymi formami są: aukcje internetowe, serwisy ogłoszeniowe, sklepy internetowe, pasaże handlowe, rynki elektroniczne i wirtualne giełdy.

Aukcje internetowe

Termin ten można definiować na dwa sposoby:

  • jest to serwis internetowy, na którym istnieje możliwość zawiązania transakcji opartej na licytacji kupowanego dobra, czy usługi;
  • jest to również sam proces licytowania towaru bądź usługi wystawionej w serwisie aukcyjnym na sprzedaż.

Najbardziej popularne rodzaje aukcji:

  • Aukcja klasyczna – posiada z góry określony czas trwania, osoby, które są zainteresowane zakupem danego towaru podbijają jego cenę wyjściową. Towar zostaje sprzedany, gdy czas trwania aukcji się skończy, a wylicytowana cena przekroczy ustaloną przez sprzedającego cenę minimalną.
  • Aukcja holenderska – licytacja odbywa się w tym przypadku "w dół”. Sprzedawca ustala cenę wywoławczą oraz minimalną. Cena wywoławcza jest równocześnie najwyższą oferowaną ceną i jest automatycznie obniżana aż do ceny minimalnej. Osoby zainteresowane licytacją mogą podać cenę, za którą są skłonni zakupić oferowany towar tylko raz. Aukcję wygrywa osoba, która najwcześniej zaoferowała najwyższą cenę.
  • Aukcja wielokrotna – sprzedający ma możliwość wystawienia na jednej aukcji kilku identycznych towarów. Pozwala to na sprzedanie towaru kilku zwycięzcom licytacji po cenach, jakie zaoferowali (B. Gregor, M. Stawiszyński 2002, s. 116-120).

Serwisy ogłoszeniowe

Jest to jedna z najbardziej podstawowych i prostych form sprzedaży internetowej. Często nie jest traktowana, jako kategoria handlu internetowego, a jedynie pomocnicza forma dla pozostałych form. Serwis ogłoszeniowy jest czymś w rodzaju elektronicznej tablicy ogłoszeń umieszczonej w Internecie. Dotyczą głównie ogłoszeń o pracę i ofert kupna-sprzedaży.

Sklepy internetowe

Sklepy internetowe są najpopularniejszą działalnością e-commerce, która umożliwia sprzedaż internetową. Są to serwisy WWW, które umożliwiają przeglądanie, wybieranie oraz nabywanie produktów. Dzieli się je ze względu na głębokość i szerokość oferty na:

  • horyzontalne – sprzedają szeroki ale płytki asortyment, są przeznaczone dla szerokiego grona odbiorców
  • wertykalne – asortyment jest wąski i głęboki, bardzo często są to produkty niszowe, przeznaczone dla konkretnej grupy odbiorców.

Pasaże handlowe

Pasażami handlowymi nazywa się platformy internetowe, które gromadzą oferty wielu sklepów internetowych. Pasaże podzielić można na:

  • otwarte – może przystąpić do nich każdy sklep,
  • zamknięte – same decydują o tym, które ze sklepów będą pokazywane na platformie.

Pasaże są platformami niosącymi korzyści zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących – sklepy zyskują od razu wielu potencjalnych nabywców. Z kolei konsumenci mają ogromny wybór produktów i towarów. Dodatkowo, obecność wielu sprzedawców na jednej platformie wymusza ustalanie konkurencyjnych cen oferowanych produktów oraz stosowanie innych narzędzi marketingowych, np. lepsze warunki dostawy, promocje, które mogą wyróżnić sprzedawcę na tle innych (A.Misztal 2018, s. 126-130).

Rynki elektroniczne

Wirtualne rynki elektroniczne są internetowymi miejscami służącymi do wymiany towarów (surowców, półproduktów, produktów) pomiędzy przedsiębiorstwami. Na tej platformie spotykają się obie strony – zarówno kupujący, jak i sprzedający. Rynki elektroniczne podzielić można na:

  • rynki horyzontalne
  • rynki wertykalne.

Rynki horyzontalne są odpowiednikami sklepów horyzontalnych, a więc sprzedaje się na nich towary z wielu branż. Ten rodzaj rynków elektronicznych dotyczy głównie dóbr finalnych, z których korzystają firmy z różnych dziedzin gospodarki. Rynki wertykalne z kolei są rynkami branżowymi – sprzedaje się na nich wiele zróżnicowanych produktów, ale sklasyfikowanych do jednej, często bardzo szerokiej branży. Korzyści wynikające z rynków elektronicznych oraz ich znaczenie doceniają przede wszystkim korporacje, które przodują na rynkach tradycyjnych. To właśnie te przedsiębiorstwa organizowały jako jedne z pierwszych tego rodzaju rozwiązanie, co umożliwiło im skupienie wokół siebie partnerów – dostawców i klientów.

Wirtualne giełdy

Pojęcie to często jest mylone z wirtualnymi rynkami elektronicznymi. Różnica pomiędzy tymi pojęciami nie jest łatwa do określenia – ciężko czasem określić w sposób jednoznaczny gdzie zaczyna się wirtualna giełda, a kończy rynek. Wirtualna giełda internetowa jest pewnego rodzaju odpowiednikiem tradycyjnej giełdy. Jest to miejsce, gdzie dokonuje się transakcji kupna-sprzedaży, ale w odróżnieniu od rynku elektronicznego nie ma tu podziału na kupującego i sprzedającego – obie strony mogę spełniać te role. Tego typu rozwiązanie stanowi wirtualne, wyspecjalizowane giełdy towarowe, ściśle skupione na konkretnej branży, na których zarówno nabywcy, jak i dostawcy mogą przeprowadzać transakcje w systemie propozycji i ofert cenowych (B. Gregor, M. Stawiszyński 2002, s. 150-162).

Bibliografia

  • Chełstowski D., Szewczyk A. (2012). Problemy rozwoju handlu elektronicznego w Polsce., Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, nr 30, s. 21-43
  • Chodak G. (2010). E-commerce narzędziem globalizacji handlu., Politechnika Wrocławska, Wrocław, s. 1-15
  • Chodak G. (2010). Internet jako dodatkowy kanał dystrybucji., Politechnika Wrocławska, Wrocław, s. 1-14.
  • Gregor B., Stawiszyński M. (2002). e-Commerce, Branta, Bydgoszcz-Łódź, s. 116-120, 150-162
  • Grudzewski W. (2002), Przedsiębiorstwo wirtualne, Difin, Warszawa
  • Misztal A. (2018). Funkcjonowanie e-biznesu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 126-130
  • Niedźwiedziński M. (2004). Globalny handel elektroniczny, PWN, Warszawa

Autor: Magdalena Szarek