Sektor publiczny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Sektor publiczny''' jest częścią [[gospodarka narodowa|gospodarki narodowej]]. W Polsce obejmuje podmioty własności państwowej, samorządowej a także mieszanej (kapitał państwowy lub samorządowy stanowi ponad 50% udziałów). Działania sektora publicznego opierają się przede wszystkim na zapewnieniu obywatelom bezpieczeństwa, dostępu do edukacji, opieki zdrowotnej i wsparcia socjalnego. | '''[[Sektor]] publiczny''' jest częścią [[gospodarka narodowa|gospodarki narodowej]]. W Polsce obejmuje podmioty własności państwowej, samorządowej a także mieszanej ([[kapitał]] państwowy lub samorządowy stanowi ponad 50% udziałów). Działania sektora publicznego opierają się przede wszystkim na zapewnieniu obywatelom bezpieczeństwa, dostępu do edukacji, opieki zdrowotnej i wsparcia socjalnego. | ||
==Definicja sektora publicznego== | ==Definicja sektora publicznego== | ||
Ze względu na mnogość definicji oraz ich zróżnicowanie sektor publiczny opisać można za pomocą trzech ujęć badawczych [Przygodzka R. (2008) s. 157]: | Ze względu na mnogość definicji oraz ich zróżnicowanie sektor publiczny opisać można za pomocą trzech ujęć badawczych [Przygodzka R. (2008) s. 157]: | ||
'''Ujęcie podmiotowe'''- podmioty, które istnieją w sektorze publicznym określa charakter ich [[dochód|dochodów]] i [[wydatek|wydatków]]. Dochody pochodzą z bezzwrotnych świadczeń na rzecz państwa. Wydatki natomiast to najczęściej transfery na rzecz [[gospodarstwo domowe|gospodarstw domowych]], [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]] lub w formie [[wydatek|wydatków]] na dobra i usługi dla organizacji publicznych. | '''Ujęcie podmiotowe'''- podmioty, które istnieją w sektorze publicznym określa charakter ich [[dochód|dochodów]] i [[wydatek|wydatków]]. [[Dochody]] pochodzą z bezzwrotnych świadczeń na rzecz państwa. Wydatki natomiast to najczęściej transfery na rzecz [[gospodarstwo domowe|gospodarstw domowych]], [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]] lub w formie [[wydatek|wydatków]] na dobra i [[usługi]] dla organizacji publicznych. | ||
'''Ujęcie przedmiotowe'''- sektor publiczny grupuje [[dochód|dochody]] oraz [[wydatek|wydatki]] na [[administracja publiczna|administrację publiczną]] i samorządową oraz funduszy państwowych. | '''Ujęcie przedmiotowe'''- sektor publiczny grupuje [[dochód|dochody]] oraz [[wydatek|wydatki]] na [[administracja publiczna|administrację publiczną]] i samorządową oraz funduszy państwowych. | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
* organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały, | * organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały, | ||
* [[administracja samorządowa|jednostki samorządu terytorialnego]] oraz ich związki, | * [[administracja samorządowa|jednostki samorządu terytorialnego]] oraz ich związki, | ||
* jednostki budżetowe, | * [[jednostki budżetowe]], | ||
* samorządowe zakłady budżetowe, | * samorządowe zakłady budżetowe, | ||
* agencje wykonawcze, | * agencje wykonawcze, | ||
* instytucje gospodarki budżetowej, | * instytucje gospodarki budżetowej, | ||
* państwowe fundusze celowe, | * państwowe [[fundusze]] celowe, | ||
* [[ZUS|Zakład Ubezpieczeń Społecznych]] i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, | * [[ZUS|Zakład Ubezpieczeń Społecznych]] i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, | ||
* Narodowy Fundusz Zdrowia, | * Narodowy [[Fundusz]] Zdrowia, | ||
* samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, | * samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, | ||
* uczelnie publiczne, | * uczelnie publiczne, | ||
Linia 60: | Linia 60: | ||
* funkcji redystrybucyjnej- zmniejszanie różnic w podziale [[dochód|dochodów]], między poszczególnymi grupami społecznymi | * funkcji redystrybucyjnej- zmniejszanie różnic w podziale [[dochód|dochodów]], między poszczególnymi grupami społecznymi | ||
* funkcji adaptacyjnej- działania dostosowawcze do przepisów np. do wymogów wynikających z członkostwa w [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]] | * funkcji adaptacyjnej- działania dostosowawcze do przepisów np. do wymogów wynikających z członkostwa w [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]] | ||
* funkcji koordynacyjnej- koordynacja określonych celów i działań w celu zapewnienia pokoju społecznego w państwie | * funkcji koordynacyjnej- [[koordynacja]] określonych celów i działań w celu zapewnienia pokoju społecznego w państwie | ||
* funkcja redystrybucyjna- redystrybucja środków finansowych poprzez wspieranie określonych grup społecznych np. pomoc socjalna | * [[funkcja]] redystrybucyjna- [[redystrybucja]] środków finansowych poprzez wspieranie określonych grup społecznych np. pomoc socjalna | ||
==Istota działania sektora publicznego== | ==Istota działania sektora publicznego== | ||
# Sektor publiczny nie działa w odosobnieniu, jest częścią systemu wzajemnych powiązań, w którym funkcjonuje [[społeczeństwo]], zależność ta jest niekiedy utrudnieniem w realizowaniu określonych działań publicznych, społecznych. Reguluje on m.in. działalność sektora prywatnego, dlatego istotnym jest ustalenie zasad współpracy i relacji z uczestnikami odrębnych sektorów. | # Sektor publiczny nie działa w odosobnieniu, jest częścią systemu wzajemnych powiązań, w którym funkcjonuje [[społeczeństwo]], zależność ta jest niekiedy utrudnieniem w realizowaniu określonych działań publicznych, społecznych. Reguluje on m.in. działalność sektora prywatnego, dlatego istotnym jest ustalenie zasad współpracy i relacji z uczestnikami odrębnych sektorów. | ||
# Podejmowanie określonych działań sektorowi publicznemu zleca państwo. Cele realizowane przez sektor charakteryzują się tym, że mogą być częściowo stałe lub zmienne, wynika to z tego, że wraz z upływem czasu pojawiają się kolejne cele, które mogą ulec zmianie w przyszłości, ze względu np. na wahania koniunkturalne gospodarki. | # Podejmowanie określonych działań sektorowi publicznemu zleca państwo. [[Cele]] realizowane przez sektor charakteryzują się tym, że mogą być częściowo stałe lub zmienne, wynika to z tego, że wraz z upływem czasu pojawiają się kolejne cele, które mogą ulec zmianie w przyszłości, ze względu np. na wahania koniunkturalne gospodarki. | ||
# Funkcje sektora nie charakteryzują się jedynie czynnikami ekonomicznymi. Niekiedy większą rolę w funkcjonowaniu sektora spełniają czynniki społeczne, działania polityczne, dlatego istotnym jest branie ich pod uwagę np. przy ocenie efektywności działania sektora. | # Funkcje sektora nie charakteryzują się jedynie czynnikami ekonomicznymi. Niekiedy większą rolę w funkcjonowaniu sektora spełniają czynniki społeczne, działania polityczne, dlatego istotnym jest branie ich pod uwagę np. przy ocenie efektywności działania sektora. | ||
# Oceniając działanie sektora należy na początku uwzględniać czynniki [[makroekonomia|makroekonomiczne]] oraz mikrospołeczne, następnie na ich podstawie należy oceniać dane działania na poziomie [[mikroekonomia|mikroekonomicznym]]. | # Oceniając [[działanie]] sektora należy na początku uwzględniać czynniki [[makroekonomia|makroekonomiczne]] oraz mikrospołeczne, następnie na ich podstawie należy oceniać [[dane]] działania na poziomie [[mikroekonomia|mikroekonomicznym]]. | ||
# Działanie i stan sektora publicznego zależne jest od stanu [[koniunktura gospodarcza|koniunktury gospodarczej]], czynników społecznych, polityki, która ma wpływ na określanie preferowanych działań, co za tym idzie ich szybszą realizację, często przy jednoczesnym ograniczaniu innych działań. [Wiatrak A.P. (2005) s. 8-9] | # Działanie i stan sektora publicznego zależne jest od stanu [[koniunktura gospodarcza|koniunktury gospodarczej]], czynników społecznych, polityki, która ma wpływ na określanie preferowanych działań, co za tym idzie ich szybszą realizację, często przy jednoczesnym ograniczaniu innych działań. [Wiatrak A.P. (2005) s. 8-9] | ||
Linia 77: | Linia 77: | ||
* Miłaszewicz D. (2013) ''[https://www.sbc.org.pl/dlibra/show-content/publication/edition/107857?id=107857 Problemy społecznej efektywności sektora publicznego]''Studia Ekonomiczne'', nr 180, s. 163-173 | * Miłaszewicz D. (2013) ''[https://www.sbc.org.pl/dlibra/show-content/publication/edition/107857?id=107857 Problemy społecznej efektywności sektora publicznego]''Studia Ekonomiczne'', nr 180, s. 163-173 | ||
* Musialik G., Musialik R. (2013) ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7deeac86-16e5-46ca-b79b-75efcd188af2/c/24_G.Musialik_R.Musialik_Zwiazek_sektora....pdf Związek sektora publicznego i rynkowego w koncepcji New Public Management]'' Studia Ekonomiczne, nr 156, s. 293-301 | * Musialik G., Musialik R. (2013) ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7deeac86-16e5-46ca-b79b-75efcd188af2/c/24_G.Musialik_R.Musialik_Zwiazek_sektora....pdf Związek sektora publicznego i rynkowego w koncepcji New Public Management]'' Studia Ekonomiczne, nr 156, s. 293-301 | ||
* Przygodzka R. (2008) ''Efektywność sektora publicznego'' "Optimum. Studia Ekonomiczne", nr. 4, s. 153-167 | * Przygodzka R. (2008) ''[[Efektywność]] sektora publicznego'' "Optimum. Studia Ekonomiczne", nr. 4, s. 153-167 | ||
* ''Sektor publiczny w Polsce i na świecie : między upadkiem a rozkwitem '', pod red. J. Kleera, (2005), CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa | * ''Sektor publiczny w Polsce i na świecie : między upadkiem a rozkwitem '', pod red. J. Kleera, (2005), CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa | ||
* Szewczuk A. (2010) ''[http://www.wzieu.pl/zn/604/ZN_604.pdf Funkcjonowanie sektora publicznego w Polsce - dylematy jakości, mierników i metod oceny]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, nr. 60, s. 397-412 | * Szewczuk A. (2010) ''[http://www.wzieu.pl/zn/604/ZN_604.pdf Funkcjonowanie sektora publicznego w Polsce - dylematy jakości, mierników i metod oceny]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, nr. 60, s. 397-412 | ||
* Stiglitz J.(2004) ''Ekonomia sektora publicznego'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Stiglitz J.(2004) ''[[Ekonomia]] sektora publicznego'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20091571240/U/D20091240Lj.pdf Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240]'' s.6-7 | * ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20091571240/U/D20091240Lj.pdf Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240]'' s.6-7 | ||
* ''Transformacja gospodarcza a sektor publiczny'', pod red. G. Szczodrowski, (2003), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk | * ''[[Transformacja]] gospodarcza a sektor publiczny'', pod red. G. Szczodrowski, (2003), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk | ||
* Wiatrak A.P. (2005) ''[https://www.researchgate.net/publication/320130667_SEKTOR_PUBLICZNY_-_ISTOTA_ZAKRES_I_ZARZADZANIE Sektor publiczny- istota, zakres i zarządzanie]'' "Problemy zarządzania", nr. 10, s. 7-21 | * Wiatrak A.P. (2005) ''[https://www.researchgate.net/publication/320130667_SEKTOR_PUBLICZNY_-_ISTOTA_ZAKRES_I_ZARZADZANIE Sektor publiczny- istota, zakres i zarządzanie]'' "Problemy zarządzania", nr. 10, s. 7-21 | ||
[[Kategoria:Administracja publiczna]] | [[Kategoria:Administracja publiczna]] | ||
{{a|Agata Kowalska}} | {{a|Agata Kowalska}} |
Wersja z 23:41, 21 maj 2020
Sektor publiczny |
---|
Polecane artykuły |
Sektor publiczny jest częścią gospodarki narodowej. W Polsce obejmuje podmioty własności państwowej, samorządowej a także mieszanej (kapitał państwowy lub samorządowy stanowi ponad 50% udziałów). Działania sektora publicznego opierają się przede wszystkim na zapewnieniu obywatelom bezpieczeństwa, dostępu do edukacji, opieki zdrowotnej i wsparcia socjalnego.
Definicja sektora publicznego
Ze względu na mnogość definicji oraz ich zróżnicowanie sektor publiczny opisać można za pomocą trzech ujęć badawczych [Przygodzka R. (2008) s. 157]:
Ujęcie podmiotowe- podmioty, które istnieją w sektorze publicznym określa charakter ich dochodów i wydatków. Dochody pochodzą z bezzwrotnych świadczeń na rzecz państwa. Wydatki natomiast to najczęściej transfery na rzecz gospodarstw domowych, przedsiębiorstw lub w formie wydatków na dobra i usługi dla organizacji publicznych.
Ujęcie przedmiotowe- sektor publiczny grupuje dochody oraz wydatki na administrację publiczną i samorządową oraz funduszy państwowych.
Ujęcie funkcjonalne- sektor publiczny obejmuje wszystkie państwowe, samorządowe instytucje oraz jednostki organizacyjne (posiadające lub nieposiadające osobowości prawnej), które realizują swoje działania wykorzystując w finansowaniu wyłącznie lub w przeważającej większości środki państwowe [Wiatrak A.P. (2005) s. 7-8].
Sektor finansów publicznych
W polskiej literaturze naukowej sektor publiczny utożsamiany jest często z sektorem finansów publicznych.
Zgodnie z artykułem 9 obowiązującej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych sektor finansów publiczny tworzony jest przez:
- organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały,
- jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,
- jednostki budżetowe,
- samorządowe zakłady budżetowe,
- agencje wykonawcze,
- instytucje gospodarki budżetowej,
- państwowe fundusze celowe,
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
- Narodowy Fundusz Zdrowia,
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
- uczelnie publiczne,
- Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,
- państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe,
- inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.
Do najważniejszych form organizacyjno-prawnych sektora publicznego objętych w ustawie zalicza się:
- jednostki budżetowe
- samorządowe zakłady budżetowe
- agencje wykonawcze
- instytucje gospodarki budżetowej
- państwowe fundusze celowe
Funkcje sektora publicznego
Jednym z obszarów działań sektora publicznego jest zaangażowanie w działania społeczno-gospodarcze, polegające np. na zapobieganiu powstawania nierówności społecznych, poprzez realizację określonych funkcji [Kleer J. (2007) s. 6]:
- funkcji stabilizacyjnej- w sferze gospodarczej poprzez zmniejszanie skutków zmian koniunkturalnych
- funkcji redystrybucyjnej- zmniejszanie różnic w podziale dochodów, między poszczególnymi grupami społecznymi
- funkcji adaptacyjnej- działania dostosowawcze do przepisów np. do wymogów wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej
- funkcji koordynacyjnej- koordynacja określonych celów i działań w celu zapewnienia pokoju społecznego w państwie
- funkcja redystrybucyjna- redystrybucja środków finansowych poprzez wspieranie określonych grup społecznych np. pomoc socjalna
Istota działania sektora publicznego
- Sektor publiczny nie działa w odosobnieniu, jest częścią systemu wzajemnych powiązań, w którym funkcjonuje społeczeństwo, zależność ta jest niekiedy utrudnieniem w realizowaniu określonych działań publicznych, społecznych. Reguluje on m.in. działalność sektora prywatnego, dlatego istotnym jest ustalenie zasad współpracy i relacji z uczestnikami odrębnych sektorów.
- Podejmowanie określonych działań sektorowi publicznemu zleca państwo. Cele realizowane przez sektor charakteryzują się tym, że mogą być częściowo stałe lub zmienne, wynika to z tego, że wraz z upływem czasu pojawiają się kolejne cele, które mogą ulec zmianie w przyszłości, ze względu np. na wahania koniunkturalne gospodarki.
- Funkcje sektora nie charakteryzują się jedynie czynnikami ekonomicznymi. Niekiedy większą rolę w funkcjonowaniu sektora spełniają czynniki społeczne, działania polityczne, dlatego istotnym jest branie ich pod uwagę np. przy ocenie efektywności działania sektora.
- Oceniając działanie sektora należy na początku uwzględniać czynniki makroekonomiczne oraz mikrospołeczne, następnie na ich podstawie należy oceniać dane działania na poziomie mikroekonomicznym.
- Działanie i stan sektora publicznego zależne jest od stanu koniunktury gospodarczej, czynników społecznych, polityki, która ma wpływ na określanie preferowanych działań, co za tym idzie ich szybszą realizację, często przy jednoczesnym ograniczaniu innych działań. [Wiatrak A.P. (2005) s. 8-9]
Bibliografia
- Brol M. (2013) Przyczyny trudności we współpracy sektora publicznego i prywatnego "Studia Ekonomiczne", nr. 129, s. 59-67
- Kleer J. (2007) Spór o przyszłość sektora publicznego "PAN Komitet Prognoz Polska 2000 Plus" s. 7
- Miłaszewicz D. (2013) Problemy społecznej efektywności sektora publicznegoStudia Ekonomiczne, nr 180, s. 163-173
- Musialik G., Musialik R. (2013) Związek sektora publicznego i rynkowego w koncepcji New Public Management Studia Ekonomiczne, nr 156, s. 293-301
- Przygodzka R. (2008) Efektywność sektora publicznego "Optimum. Studia Ekonomiczne", nr. 4, s. 153-167
- Sektor publiczny w Polsce i na świecie : między upadkiem a rozkwitem , pod red. J. Kleera, (2005), CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa
- Szewczuk A. (2010) Funkcjonowanie sektora publicznego w Polsce - dylematy jakości, mierników i metod oceny, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, nr. 60, s. 397-412
- Stiglitz J.(2004) Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240 s.6-7
- Transformacja gospodarcza a sektor publiczny, pod red. G. Szczodrowski, (2003), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
- Wiatrak A.P. (2005) Sektor publiczny- istota, zakres i zarządzanie "Problemy zarządzania", nr. 10, s. 7-21
Autor: Agata Kowalska