Optymalizacja podatkowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Optymalizacja podatkowa''' to szereg zgodnych z prawem działań podejmowanych przez [[podatnik]]ów, mających na celu zmniejszenie obciążeń podatkowych. Ciągłe zmiany w polskim prawie podatkowym powodują określone zachowania [[podatnik]]ów. Mają oni dwie możliwości: biernie przyjmować nowe rozwiązania podatkowe narzucone przez ustawodawcę, nie próbując w żaden sposób wpływać na swoją sytuację podatkową albo aktywnie reagować na wszelkie [[zobowiązania]] podatkowe. To drugie podejście jest charakterystyczne dla podatników zarządzających podatkami. | '''[[Optymalizacja]] podatkowa''' to szereg zgodnych z prawem działań podejmowanych przez [[podatnik]]ów, mających na celu zmniejszenie obciążeń podatkowych. Ciągłe zmiany w polskim prawie podatkowym powodują określone zachowania [[podatnik]]ów. Mają oni dwie możliwości: biernie przyjmować nowe rozwiązania podatkowe narzucone przez ustawodawcę, nie próbując w żaden sposób wpływać na swoją sytuację podatkową albo aktywnie reagować na wszelkie [[zobowiązania]] podatkowe. To drugie podejście jest charakterystyczne dla podatników zarządzających podatkami. | ||
Zarządzanie [[Podatek|podatkami]], zwane często '''optymalizacją podatkową''', jest świadomym i zgodnym z prawem zachowaniem, którego celem jest minimalizacja obciążeń podatkowych oraz ograniczenie [[Ryzyko podatkowe|ryzyka podatkowego]]. Można przyjąć, że zarządzanie podatkami polega na podejmowaniu działań zmierzających do zapewnienia prawidłowej realizacji [[Obowiązek|obowiązków]] podatkowych i sprawozdawczych z uwzględnieniem strategicznych [[cel]]ów przedsiębiorstwa w zakresie kontynuacji działalności, kształtowania reputacji oraz minimalizacji obciążeń podatkowych. Podejmowane działania polegają na tworzeniu odpowiednich warunków do osiągnięcia celów podatkowych. | [[Zarządzanie]] [[Podatek|podatkami]], zwane często '''optymalizacją podatkową''', jest świadomym i zgodnym z prawem zachowaniem, którego celem jest minimalizacja obciążeń podatkowych oraz ograniczenie [[Ryzyko podatkowe|ryzyka podatkowego]]. Można przyjąć, że zarządzanie podatkami polega na podejmowaniu działań zmierzających do zapewnienia prawidłowej realizacji [[Obowiązek|obowiązków]] podatkowych i sprawozdawczych z uwzględnieniem strategicznych [[cel]]ów przedsiębiorstwa w zakresie kontynuacji działalności, kształtowania reputacji oraz minimalizacji obciążeń podatkowych. Podejmowane działania polegają na tworzeniu odpowiednich warunków do osiągnięcia celów podatkowych. | ||
Zarządzanie podatkami realizowane jest przez [[podatnik]]a poprzez odpowiedni wybór określonych instrumentów polityki podatkowej, który zapewnia obniżenie łącznych obciążeń podatkowych przy jednoczesnej maksymalizacji zysku. W tym zakresie podatnik ma dany przez ustawodawcę wybór, np. zastosowanie różnych metod [[Amortyzacja|amortyzacji]], różnych metod opodatkowania, działalność w specjalnych strefach ekonomicznych, itd. We wszystkich elementach konstrukcyjnych podatku można znaleźć możliwość pewnego wyboru, co pozwala podatnikowi analizować zastosowanie konkretnego instrumentu podatkowego pod kątem minimalizacji [[Obciążenie|obciążeń]] podatkowych. | Zarządzanie podatkami realizowane jest przez [[podatnik]]a poprzez odpowiedni wybór określonych instrumentów polityki podatkowej, który zapewnia obniżenie łącznych obciążeń podatkowych przy jednoczesnej maksymalizacji zysku. W tym zakresie podatnik ma dany przez ustawodawcę wybór, np. zastosowanie różnych metod [[Amortyzacja|amortyzacji]], różnych metod opodatkowania, działalność w specjalnych strefach ekonomicznych, itd. We wszystkich elementach konstrukcyjnych podatku można znaleźć możliwość pewnego wyboru, co pozwala podatnikowi analizować zastosowanie konkretnego instrumentu podatkowego pod kątem minimalizacji [[Obciążenie|obciążeń]] podatkowych. | ||
Linia 29: | Linia 29: | ||
==Legalne formy optymalizacji podatkowej== | ==Legalne formy optymalizacji podatkowej== | ||
Legalnymi formami optymalizacji podatkowej są między innymi [Żabska M. 2013]: | Legalnymi formami optymalizacji podatkowej są między innymi [Żabska M. 2013]: | ||
* '''Planowanie podatkowe.''' Jest to działanie, które zostaje podejmowane w różnych [[cel]]ach. Jednym z nich może być zmniejszenie obciążeń fiskalnych. Część [[podatnik]]ów będzie jednak dążyć do tego, aby zwiększyć obciążenia podatkowe, ponieważ dzięki temu zwiększą również [[Wynik finansowy|wynik finansowy]], co będzie atutem w przypadku ubiegania się o [[Kredyt|kredyt]]. Planowanie podatkowe obejmuje takie zagadnienia jak: "opodatkowanie dywidend, odsetek, należności licencyjnych, treaty shopping, hybrydyzacja podmiotowości dla celów podatkowych, metody eliminacji podwójnego opodatkowania, (...) zarządzanie podatkami poprzez holding". | * '''[[Planowanie]] podatkowe.''' Jest to [[działanie]], które zostaje podejmowane w różnych [[cel]]ach. Jednym z nich może być zmniejszenie obciążeń fiskalnych. Część [[podatnik]]ów będzie jednak dążyć do tego, aby zwiększyć obciążenia podatkowe, ponieważ dzięki temu zwiększą również [[Wynik finansowy|wynik finansowy]], co będzie atutem w przypadku ubiegania się o [[Kredyt|kredyt]]. Planowanie podatkowe obejmuje takie zagadnienia jak: "opodatkowanie dywidend, odsetek, [[należności]] licencyjnych, [[treaty shopping]], hybrydyzacja podmiotowości dla celów podatkowych, metody eliminacji podwójnego opodatkowania, (...) zarządzanie podatkami poprzez [[holding]]". | ||
* '''Oszczędzanie podatkowe.''' Jest to szereg czynności, których celem jest powstrzymanie się od działań powodujących powstanie obowiązku zapłacenia podatku. Zachowania te nie mogą jednak stać w sprzeczności z obowiązującym prawem. | * '''[[Oszczędzanie]] podatkowe.''' Jest to szereg czynności, których celem jest powstrzymanie się od działań powodujących powstanie obowiązku zapłacenia podatku. Zachowania te nie mogą jednak stać w sprzeczności z obowiązującym prawem. | ||
* '''Unikanie opodatkowania.''' Jest to próba podjęcia działań, której efektem będzie ograniczenie lub uniknięcie powstania zobowiązania podatkowego przy wykorzystaniu możliwości zgodnych z obowiązującym prawem. Zobowiązanie to powstałoby w przypadku niewykonania takiego działania lub zestawu działań. Przykładami takich czynności może być wykorzystanie "[[Ulga podatkowa|ulg]], zwolnień, odliczeń, [[Transakcja|transakcji]] restrukturyzacyjnych czy też zróżnicowanych form prawnych prowadzenia działalności". Choć unikanie opodatkowania nie jest sprzeczne z prawem to uchylanie się od opodatkowania już tak. | * '''Unikanie opodatkowania.''' Jest to [[próba]] podjęcia działań, której efektem będzie ograniczenie lub uniknięcie powstania zobowiązania podatkowego przy wykorzystaniu możliwości zgodnych z obowiązującym prawem. [[Zobowiązanie]] to powstałoby w przypadku niewykonania takiego działania lub zestawu działań. Przykładami takich czynności może być wykorzystanie "[[Ulga podatkowa|ulg]], zwolnień, odliczeń, [[Transakcja|transakcji]] restrukturyzacyjnych czy też zróżnicowanych form prawnych prowadzenia działalności". Choć unikanie opodatkowania nie jest sprzeczne z prawem to uchylanie się od opodatkowania już tak. | ||
==Obszary optymalizacji podatkowej== | ==Obszary optymalizacji podatkowej== | ||
Linia 48: | Linia 48: | ||
==Orzecznictwo sądów w sprawie optymalizacji podatkowej== | ==Orzecznictwo sądów w sprawie optymalizacji podatkowej== | ||
Należy podkreślić, że jeśli [[prawo]] umożliwia wybór określonej konstrukcji podatkowej, która pozwala podatnikowi osiągnąć dany [[cel]] gospodarczy przy różnym wymiarze podatkowym to wybór rozwiązania, które jest najkorzystniejsze dla [[podatnik]]a, nie jest traktowany jako obchodzenie prawa i unikanie obowiązku. Wynika to z tego, że nie można ustanowić zasady, która nakładałaby obowiązek działania na swoją [[Szkoda|szkodę]] przez [[podatnik]]a i dążenia do zaistnienia jak najwyższego zobowiązania podatkowego. Nie mniej jednak orzecznictwo sądów w Polce dotyczące tego aspektu płacenia podatków nie jest jednolite. Choć część z nich popiera wyżej opisane stanowisko w sprawie optymalizacji podatkowej to zdarzało się również, że sądy powoływały się na obowiązek płacenia podatków w odpowiedniej wysokości. Oznacza to konieczność zapłacenia podatku, którego wysokość zostaje subiektywnie wyznaczona przez [[fiskus]]a [Radzikowski K. 2010]. | Należy podkreślić, że jeśli [[prawo]] umożliwia wybór określonej konstrukcji podatkowej, która pozwala podatnikowi osiągnąć dany [[cel]] gospodarczy przy różnym wymiarze podatkowym to wybór rozwiązania, które jest najkorzystniejsze dla [[podatnik]]a, nie jest traktowany jako obchodzenie prawa i unikanie obowiązku. Wynika to z tego, że nie można ustanowić zasady, która nakładałaby [[obowiązek]] działania na swoją [[Szkoda|szkodę]] przez [[podatnik]]a i dążenia do zaistnienia jak najwyższego zobowiązania podatkowego. Nie mniej jednak orzecznictwo sądów w Polce dotyczące tego aspektu płacenia podatków nie jest jednolite. Choć część z nich popiera wyżej opisane stanowisko w sprawie optymalizacji podatkowej to zdarzało się również, że sądy powoływały się na obowiązek płacenia podatków w odpowiedniej wysokości. Oznacza to konieczność zapłacenia podatku, którego wysokość zostaje subiektywnie wyznaczona przez [[fiskus]]a [Radzikowski K. 2010]. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
* Ostaszewski J. (red.) (2007). ''O nowy ład podatkowy w Polsce'', Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa | * Ostaszewski J. (red.) (2007). ''O nowy ład podatkowy w Polsce'', Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa | ||
* Poszwa M. (2007). ''Zarządzanie podatkami w małej i średniej firmie'', C.H. Beck, Warszawa | * Poszwa M. (2007). ''Zarządzanie podatkami w małej i średniej firmie'', C.H. Beck, Warszawa | ||
* Radzikowski K. (2010). ''Obejście prawa podatkowego w najnowszym orzecznictwie sądów administracyjnych'', "Przegląd Podatkowy", nr 6, s. 18 | * Radzikowski K. (2010). ''Obejście prawa podatkowego w najnowszym orzecznictwie sądów administracyjnych'', "[[Przegląd]] Podatkowy", nr 6, s. 18 | ||
* Stolarski A. (2016). ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/83-2016/FRFU-83-cz1-151.pdf Obszary optymalizacji podatkowej przedsiębiorstw]'', "Finanse. Rynki Finansowe. Ubezpieczenia", nr 5, s. 151-159 | * Stolarski A. (2016). ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/83-2016/FRFU-83-cz1-151.pdf Obszary optymalizacji podatkowej przedsiębiorstw]'', "Finanse. Rynki Finansowe. Ubezpieczenia", nr 5, s. 151-159 | ||
* Werner A. (2013). ''[http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/126.pdf#page=49 Pojęcie planowania i optymalizacji podatkowej]'', "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów. Szkoła Główna Handlowa", nr 126, s. 49-64 | * Werner A. (2013). ''[http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/126.pdf#page=49 Pojęcie planowania i optymalizacji podatkowej]'', "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów. Szkoła Główna Handlowa", nr 126, s. 49-64 |
Wersja z 23:41, 20 maj 2020
Optymalizacja podatkowa |
---|
Polecane artykuły |
Optymalizacja podatkowa to szereg zgodnych z prawem działań podejmowanych przez podatników, mających na celu zmniejszenie obciążeń podatkowych. Ciągłe zmiany w polskim prawie podatkowym powodują określone zachowania podatników. Mają oni dwie możliwości: biernie przyjmować nowe rozwiązania podatkowe narzucone przez ustawodawcę, nie próbując w żaden sposób wpływać na swoją sytuację podatkową albo aktywnie reagować na wszelkie zobowiązania podatkowe. To drugie podejście jest charakterystyczne dla podatników zarządzających podatkami.
Zarządzanie podatkami, zwane często optymalizacją podatkową, jest świadomym i zgodnym z prawem zachowaniem, którego celem jest minimalizacja obciążeń podatkowych oraz ograniczenie ryzyka podatkowego. Można przyjąć, że zarządzanie podatkami polega na podejmowaniu działań zmierzających do zapewnienia prawidłowej realizacji obowiązków podatkowych i sprawozdawczych z uwzględnieniem strategicznych celów przedsiębiorstwa w zakresie kontynuacji działalności, kształtowania reputacji oraz minimalizacji obciążeń podatkowych. Podejmowane działania polegają na tworzeniu odpowiednich warunków do osiągnięcia celów podatkowych.
Zarządzanie podatkami realizowane jest przez podatnika poprzez odpowiedni wybór określonych instrumentów polityki podatkowej, który zapewnia obniżenie łącznych obciążeń podatkowych przy jednoczesnej maksymalizacji zysku. W tym zakresie podatnik ma dany przez ustawodawcę wybór, np. zastosowanie różnych metod amortyzacji, różnych metod opodatkowania, działalność w specjalnych strefach ekonomicznych, itd. We wszystkich elementach konstrukcyjnych podatku można znaleźć możliwość pewnego wyboru, co pozwala podatnikowi analizować zastosowanie konkretnego instrumentu podatkowego pod kątem minimalizacji obciążeń podatkowych.
Choć optymalizacja podatkowa wielu osobom może kojarzyć się negatywnie to absolutnie nie jest to unikanie podatków. Celem optymalizacji podatkowej jest "inteligentne stosowanie przepisów", które w efekcie mają doprowadzić do zmniejszenia wysokości obciążeń podatkowych. Jest to tak zwana "inteligencja podatkowa" [Iwin-Garzyńska J. 2016].
Optymalizacja podatkowa nie jest pojęciem prawnym. Dokonuje jej jednak podatnik w ramach uprawnień, dlatego też mówi się o "prawie podatnika do kształtowania wysokości zobowiązania podatkowego" [Werner A. 2013].
Legalne formy optymalizacji podatkowej
Legalnymi formami optymalizacji podatkowej są między innymi [Żabska M. 2013]:
- Planowanie podatkowe. Jest to działanie, które zostaje podejmowane w różnych celach. Jednym z nich może być zmniejszenie obciążeń fiskalnych. Część podatników będzie jednak dążyć do tego, aby zwiększyć obciążenia podatkowe, ponieważ dzięki temu zwiększą również wynik finansowy, co będzie atutem w przypadku ubiegania się o kredyt. Planowanie podatkowe obejmuje takie zagadnienia jak: "opodatkowanie dywidend, odsetek, należności licencyjnych, treaty shopping, hybrydyzacja podmiotowości dla celów podatkowych, metody eliminacji podwójnego opodatkowania, (...) zarządzanie podatkami poprzez holding".
- Oszczędzanie podatkowe. Jest to szereg czynności, których celem jest powstrzymanie się od działań powodujących powstanie obowiązku zapłacenia podatku. Zachowania te nie mogą jednak stać w sprzeczności z obowiązującym prawem.
- Unikanie opodatkowania. Jest to próba podjęcia działań, której efektem będzie ograniczenie lub uniknięcie powstania zobowiązania podatkowego przy wykorzystaniu możliwości zgodnych z obowiązującym prawem. Zobowiązanie to powstałoby w przypadku niewykonania takiego działania lub zestawu działań. Przykładami takich czynności może być wykorzystanie "ulg, zwolnień, odliczeń, transakcji restrukturyzacyjnych czy też zróżnicowanych form prawnych prowadzenia działalności". Choć unikanie opodatkowania nie jest sprzeczne z prawem to uchylanie się od opodatkowania już tak.
Obszary optymalizacji podatkowej
Do obszarów, w których możliwe jest zastosowanie optymalizacji podatkowej należą [Stolarski A. 2016]:
- zdarzenie powodujące powstanie zobowiązania podatkowego,
- ustalanie wysokości należnego podatku po zaistnieniu danego zdarzenia,
- termin i sposób zapłaty podatku obowiązującego w związku ze zdarzeniem.
Efekty optymalizacji podatkowej
Do efektów optymalizacji podatkowej należą:
- zapewnienie zgodności z prawem podatkowym i innymi przepisami
- zmniejszenie ryzyka popełnienia błędu w rozliczeniu podatkowym
- identyfikacja nowych możliwości minimalizacji obciążeń podatkowych
- umożliwienie efektywnej kontroli ze strony zarządu oraz udziałowców
- zachowanie wysokich standardów zarządzania
Orzecznictwo sądów w sprawie optymalizacji podatkowej
Należy podkreślić, że jeśli prawo umożliwia wybór określonej konstrukcji podatkowej, która pozwala podatnikowi osiągnąć dany cel gospodarczy przy różnym wymiarze podatkowym to wybór rozwiązania, które jest najkorzystniejsze dla podatnika, nie jest traktowany jako obchodzenie prawa i unikanie obowiązku. Wynika to z tego, że nie można ustanowić zasady, która nakładałaby obowiązek działania na swoją szkodę przez podatnika i dążenia do zaistnienia jak najwyższego zobowiązania podatkowego. Nie mniej jednak orzecznictwo sądów w Polce dotyczące tego aspektu płacenia podatków nie jest jednolite. Choć część z nich popiera wyżej opisane stanowisko w sprawie optymalizacji podatkowej to zdarzało się również, że sądy powoływały się na obowiązek płacenia podatków w odpowiedniej wysokości. Oznacza to konieczność zapłacenia podatku, którego wysokość zostaje subiektywnie wyznaczona przez fiskusa [Radzikowski K. 2010].
Bibliografia
- Iwin-Garzyńska J. (2016). Nowe oblicze optymalizacji podatkowej w Polsce, "Finanse. Rynki Finansowe. Ubezpieczenia", nr 5, s. 97-107
- Ostaszewski J. (red.) (2007). O nowy ład podatkowy w Polsce, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa
- Poszwa M. (2007). Zarządzanie podatkami w małej i średniej firmie, C.H. Beck, Warszawa
- Radzikowski K. (2010). Obejście prawa podatkowego w najnowszym orzecznictwie sądów administracyjnych, "Przegląd Podatkowy", nr 6, s. 18
- Stolarski A. (2016). Obszary optymalizacji podatkowej przedsiębiorstw, "Finanse. Rynki Finansowe. Ubezpieczenia", nr 5, s. 151-159
- Werner A. (2013). Pojęcie planowania i optymalizacji podatkowej, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów. Szkoła Główna Handlowa", nr 126, s. 49-64
- Żabska M. (2013). Optymalizacja podatkowa a oszustwa podatkowe, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki Finansowe. Ubezpieczenia", nr 61, s. 259-268
Autor: Jolanta Żak, Kinga Kosecka