Portal informacyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Pozycjonowanie)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 42: Linia 42:
Dzięki koncentracji w jednym miejscu wszystkich programów przedsiębiorstwa, pozwalających zarządzać, analizować, łączyć i dystrybuować [[informacja|informacje]] wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa, rośnie jego [[konkurencyjność]] oraz możliwość rozwoju na rynku (Sołtysik-Piorunkiewicz A. s 241-246, Zuziański P., Furmankiewicz M. s. 44-59)
Dzięki koncentracji w jednym miejscu wszystkich programów przedsiębiorstwa, pozwalających zarządzać, analizować, łączyć i dystrybuować [[informacja|informacje]] wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa, rośnie jego [[konkurencyjność]] oraz możliwość rozwoju na rynku (Sołtysik-Piorunkiewicz A. s 241-246, Zuziański P., Furmankiewicz M. s. 44-59)


{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie dokumentami]]}} — {{i5link|a=[[Korporacyjna deska rozdzielcza]]}} — {{i5link|a=[[Portal korporacyjny]]}} — {{i5link|a=[[Intranet]]}} — {{i5link|a=[[Technologiczny aspekt informacji]]}} — {{i5link|a=[[Portal informacyjny przedsiębiorstwa]]}} — {{i5link|a=[[System informacji marketingowej]]}} — {{i5link|a=[[System wspomagania decyzji]]}} — {{i5link|a=[[Tablica ogłoszeń]]}} }}
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie dokumentami]]}} — {{i5link|a=[[Korporacyjna deska rozdzielcza]]}} — {{i5link|a=[[Portal korporacyjny]]}} — {{i5link|a=[[Intranet]]}} — {{i5link|a=[[Technologiczny aspekt informacji]]}} — {{i5link|a=[[Portal informacyjny przedsiębiorstwa]]}} — {{i5link|a=[[System informacji marketingowej]]}} — {{i5link|a=[[System wspomagania decyzji]]}} — {{i5link|a=[[Tablica ogłoszeń]]}} — {{i5link|a=[[Kasa zapomogowo pożyczkowa]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Kornecki J. (2011) ''[https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74-s319-331/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74-s319-331.pdf Nowoczesne narzędzia wspomagające procesy zarządzania wiedzą przez organizacje inteligentne]'' Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Ekonomiczne Problemy Usług 74 Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: marketing w działalności podmiotów rynkowych s. 319-331
* Kornecki J. (2011), ''[https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74-s319-331/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2011-t-n74-s319-331.pdf Nowoczesne narzędzia wspomagające procesy zarządzania wiedzą przez organizacje inteligentne]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Ekonomiczne Problemy Usług 74 Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: marketing w działalności podmiotów rynkowych
* Krupa K. (2002) ''[https://books.google.pl/books?id=Wf8AVORIKcsC&pg=PA212&lpg=PA212&dq=Portal+informacyjny+-+inteligentne+narz%C4%99dzie+zarz%C4%85dzania&source=bl&ots=OHN2SUQiao&sig=72Ryaf682ht-OD2rIeAR8cXpfNc&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwih2pXo18_eAhVq_SoKHRntDRUQ6AEwAXoECAEQAQ#v=onepage&q=Portal%20informacyjny%20-%20inteligentne%20narz%C4%99dzie%20zarz%C4%85dzania&f=false Nowe koncepcje zarządzania]'' IDO Ruch dla Kultury s. 209-214
* Krupa K. (2002), ''Nowe koncepcje zarządzania'', IDO Ruch dla Kultury
* Sołtysik-Piorunkiewicz A.(2005) ''Przegląd zasad budowy korporacyjnych portali informacyjnych'' Prace Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Katowicach s. 241-247
* Sołtysik-Piorunkiewicz A. (2005), ''Przegląd zasad budowy korporacyjnych portali informacyjnych'', Prace Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Katowicach
* Zuziański P., Furmankiewicz M. (2015), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-9de0918f-0124-435e-8843-7fe5b12c9ca2 Kokpit menedżerski jako narzędzie do wizualizacji danych w kontekście zarządzania wiedzą w organizacji]'', Ekonomia i zarządzanie, nr 7
* Zuziański P., Furmankiewicz M. (2015), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-9de0918f-0124-435e-8843-7fe5b12c9ca2 Kokpit menedżerski jako narzędzie do wizualizacji danych w kontekście zarządzania wiedzą w organizacji]'', Ekonomia i zarządzanie, nr 7
</noautolinks>
</noautolinks>

Aktualna wersja na dzień 19:40, 26 gru 2023

Portal informacyjny - jest automatycznym narzędziem które wykorzystuje informacje z zasobów wewnętrznych i zewnętrznych oraz inteligentnych systemów analizy, w celu przygotowania propozycji rozwiązania problemów (K. Krupa, s. 209-214). Główną cechą portali informacyjnych jest możliwie łatwe wykorzystanie najnowszej technologii informatycznej a także inteligentne sposoby indeksowania, przetwarzania i wyszukiwania informacji.

TL;DR

Portal informacyjny to narzędzie wykorzystujące informacje z różnych źródeł do rozwiązywania problemów. Ma spersonalizowany dostęp do wiedzy, umożliwia podejmowanie decyzji na podstawie przetworzonych informacji i pozwala na komunikację z innymi użytkownikami. Budowa portalu składa się z serwera WWW, serwera aplikacyjnego, systemu zarządzania zawartością i bazy danych. Portal przedsiębiorstwa to innowacyjny system, który umożliwia analizę danych i dostęp do informacji. Zintegrowany portal informacyjny przedsiębiorstwa zarządza danymi i zapewnia wygodny dostęp. Wykorzystuje metadane i XML do integrowania danych strukturalnych i niestrukturalnych. Koncentracja wszystkich programów w jednym miejscu wzmacnia konkurencyjność przedsiębiorstwa.

Możliwości oferowane przez Portal Informacyjny

"Inteligentny" portal informacyjny charakteryzuje się:

  • Spersonalizowanym i bezpośrednim dostępem do wiedzy
  • Możliwością podejmowania decyzji na podstawie przetworzonych informacji
  • Możliwością szukania innych osób, które podejmują podobne wybory oraz szybkie i bezproblemowe porozumiewanie się z nimi

Budowa Internetowego Portalu Informacyjnego

Na typowa budowę Internetowego Portalu Informacyjnego składa się:

  • Serwer WWW
  • Serwer aplikacyjny
  • System do zarządzania zawartością portalu
  • Heterogeniczne bazy danych
  • Narzędzia do wyszukiwania, kategoryzacji i indeksacji danych niestrukturalnych
  • Usługi integracyjne typu: dane - zdarzenie - aplikacja
  • Narzędzia programistyczne
  • Narzędzia administracyjne (K. Krupa, s. 209-214)

Zadaniem portali jest transformacja danych przechowywanych w zróżnicowanych bazach danych, inteligentne ich przetwarzanie, w taki sposób, by stały się one użyteczne dla odbiorcy. Inteligentne portale informacyjne stanowią bazę dla e-działania i pozwalają zdobyć przewagę konkurencyjną przez firmę, która uruchomiła je jako pierwsza. Niejednokrotnie portal staje się narzędziem "uczącym się", oznacza to, że w zależności od sytuacji potrafi korzystać z bazy wiedzy znajdującej się w systemach ekspertowych, ma możliwość również pozyskiwać wiedzę z innych źródeł(bazy wewnętrzne lub zewnętrzne)(K. Krupa, s. 209-214)

Zintegrowany portal informacyjny jako jeden z głównych rodzajów portali korporacyjnych przedsiębiorstwa

Portale przedsiębiorstw pomagają w udostępnianiu koniecznych informacji z różnych źródeł każdemu, dla kogo informacja ta jest niezbędna. Portal korporacyjny jest innowacyjnym systemem informatycznym przydatnym do analizy zasobów danych w przedsiębiorstwie. Daje możliwość dotarcia do informacji tworzonych przez przedsiębiorstwo i jego otoczenie. Wśród portali korporacyjnych szczególne miejsce zajmuje zintegrowany portal informacyjny.

Portal informacyjny przedsiębiorstwa jest:

  • Narzędziem zarządzania całymi zasobami informacyjnymi firmy
  • Narzędziem zarządzania danymi strukturalnymi i niestrukturalnymi
  • Centralnym miejscem wglądu do wszystkich zasobów informacyjnych firmy, będącym punktem wejścia do składnic i hurtowni danych przedsiębiorstwa

Funkcje zintegrowanego portalu informacyjnego przedsiębiorstwa:

  • Wspomaganie decyzji przedsiębiorstwa
  • Zapewnia współpracę między informacjami generowanymi w transakcyjnych systemach przedsiębiorstwa przetwarzanych i gromadzonych przez aplikacje firmy, a informacjami pochodzącymi z zewnątrz firmy
  • Dostarcza wygodnego i spersonalizowanego dostępu do wiedzy dzięki homogenicznemu interfejsowi

Portal informacyjny przedsiębiorstwa używa metadanych i języka XML po to, by zintegrować dane niestrukturalne, które są przechowywane w raportach, wiadomościach, w plikach tekstowych, rysunkach, schematach itd. Z danymi strukturalnymi, które mają swoje źródło w aplikacjach systemów transakcyjnych, wywodzących się z systemów baz danych hurtowni danych. Dzięki integracji danych w wielopłaszczyznowych bazach informacji możliwe jest użycie narzędzi analitycznych, które wspomagają proces podejmowania decyzji. Dzięki koncentracji w jednym miejscu wszystkich programów przedsiębiorstwa, pozwalających zarządzać, analizować, łączyć i dystrybuować informacje wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa, rośnie jego konkurencyjność oraz możliwość rozwoju na rynku (Sołtysik-Piorunkiewicz A. s 241-246, Zuziański P., Furmankiewicz M. s. 44-59)


Portal informacyjnyartykuły polecane
Zarządzanie dokumentamiKorporacyjna deska rozdzielczaPortal korporacyjnyIntranetTechnologiczny aspekt informacjiPortal informacyjny przedsiębiorstwaSystem informacji marketingowejSystem wspomagania decyzjiTablica ogłoszeńKasa zapomogowo pożyczkowa

Bibliografia

Autor: Sylwia Słowik