Monopol, oligopol, konkurencja: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Monopol, Oligopol, [[Konkurencja doskonała]] to podstawowe struktury występujące na rynku. Ich różnica w znaczącym stopniu zależy od udziału danego przedsiębiorstwa na rynku lokalnym, krajowym, międzynarodowym. | Monopol, Oligopol, [[Konkurencja doskonała]] to podstawowe struktury występujące na rynku. Ich różnica w znaczącym stopniu zależy od udziału danego przedsiębiorstwa na rynku lokalnym, krajowym, międzynarodowym. | ||
Linia 25: | Linia 10: | ||
Jednym z powodów które determinują istnienie monopolu jest [[posiadanie]] patentu, praw autorskich lub [[prawo]] wyłączności do sprzedaży lub wykonywania danej usługi na konkretnym rynku. | Jednym z powodów które determinują istnienie monopolu jest [[posiadanie]] patentu, praw autorskich lub [[prawo]] wyłączności do sprzedaży lub wykonywania danej usługi na konkretnym rynku. | ||
[[Przedsiębiorstwo]] w warunkach monopolu ma bardzo silną pozycję za rynku, jednak nowo wchodząca [[firma]] może stanowić zagrożeniem dla monopolu, gdyż jego struktury często są nietrwałe. Poprzez szybki [[rozwój]] technologiczny, trudno jest utrzymać ciągłą pozycję monopolistyczną. Członkowie monopolu muszą też liczyć się z producentem surowców czy też półproduktów, gdzie przy większych wahaniach, cała struktura monopolu może ulec rozwiązaniu. Monopole tworzone przez państwo lub [[rząd]] produkują dobra i usługi dla społeczeństwa, nie są więc one powołane do maksymalizacji zysku jak ma to miejsce w firmach prywatnych. | [[Przedsiębiorstwo]] w warunkach monopolu ma bardzo silną pozycję za rynku, jednak nowo wchodząca [[firma]] może stanowić zagrożeniem dla monopolu, gdyż jego struktury często są nietrwałe. Poprzez szybki [[rozwój]] technologiczny, trudno jest utrzymać ciągłą pozycję monopolistyczną. Członkowie monopolu muszą też liczyć się z producentem surowców czy też półproduktów, gdzie przy większych wahaniach, cała struktura monopolu może ulec rozwiązaniu. Monopole tworzone przez państwo lub [[rząd]] produkują dobra i usługi dla społeczeństwa, nie są więc one powołane do maksymalizacji zysku jak ma to miejsce w firmach prywatnych. | ||
[[Produkt]] monopolu jest unikatowy, czyli nie posiada bliskiego substytutu. Jednocześnie, kupujący nie mają aż takiego wpływu na [[podaż]] by kształtować ceny. Monopolista zatem kontroluje cenę i ustala ją według własnego uznania. | [[Produkt]] monopolu jest unikatowy, czyli nie posiada bliskiego substytutu. Jednocześnie, kupujący nie mają aż takiego wpływu na [[podaż]] by kształtować ceny. Monopolista zatem kontroluje cenę i ustala ją według własnego uznania. | ||
<google>n</google> | |||
==Oligopol== | ==Oligopol== | ||
Linia 84: | Linia 70: | ||
* Wykorzystuje niewiedze konsumentów. | * Wykorzystuje niewiedze konsumentów. | ||
|} | |} | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Konkurencja]]}} — {{i5link|a=[[Polipol]]}} — {{i5link|a=[[Rodzaje dystrybucji]]}} — {{i5link|a=[[Oligopol]]}} — {{i5link|a=[[Bariery wejścia]]}} — {{i5link|a=[[Asortyment]]}} — {{i5link|a=[[Strategia międzynarodowego marketingu mix]]}} — {{i5link|a=[[Monopol naturalny]]}} — {{i5link|a=[[Monopol]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 89: | Linia 77: | ||
* Babis H., Flaga-Gieruszyńska K. (2011), ''Rynek usług telekomunikacyjnych'', Wolters Kluwer, Warszawa | * Babis H., Flaga-Gieruszyńska K. (2011), ''Rynek usług telekomunikacyjnych'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Begg D., Fisher S., Vernasca G., Dornbusch R. (2014), ''Ekonomia: Makroekonomia'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Begg D., Fisher S., Vernasca G., Dornbusch R. (2014), ''Ekonomia: Makroekonomia'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Bossak J.(2013), ''Konkurencja i współpraca międzynarodowa'', Difin, Warszawa | * Bossak J. (2013), ''Konkurencja i współpraca międzynarodowa'', Difin, Warszawa | ||
* Czarny B. (2011), ''Podstawy ekonomii'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | * Czarny B. (2011), ''Podstawy ekonomii'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* Dach Z. (2002), ''Mikroekonomia'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | * Dach Z. (2002), ''Mikroekonomia'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków | ||
* Fornalczyk A.(2012), [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.pan-om-yid-2011-iid-145-art-000000000004/c/NR_2_145_2011.pdf | * Fornalczyk A. (2012), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.pan-om-yid-2011-iid-145-art-000000000004/c/NR_2_145_2011.pdf Nowe podejście w stosowaniu prawa konkurencji]'', Ekonomizacja postępowań antymonopolowych, Politechnika Łódzka | ||
* Klimek K. (2014), ''[https://ageconsearch.umn.edu/bitstream/201573/2/16-2-Klimek.pdf Ewolucja rynku piwa w Polsce]'', Stowarzyszenie Ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu, Roczniki Naukowe, zeszyt 2 | |||
* Klimek K.(2014), [https://ageconsearch.umn.edu/bitstream/201573/2/16-2-Klimek.pdf | |||
* Kozak S. (2013), ''[https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-620cfa2f-96fe-4d44-94f8-b8d80a262ccd Konkurencja w sektorze bankowym i sektorze ubezpieczeń oraz jej uwarunkowania i pomiar]'', Rozprawy Naukowe i Monografie. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa | * Kozak S. (2013), ''[https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-620cfa2f-96fe-4d44-94f8-b8d80a262ccd Konkurencja w sektorze bankowym i sektorze ubezpieczeń oraz jej uwarunkowania i pomiar]'', Rozprawy Naukowe i Monografie. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa | ||
* Wrześniewska-Wal I.(2014), [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-c74a1e5e-0f5e-4f49-a445-c145fb3f0748 | * Strona internetowa: ''[https://mises.pl/artykul/nowe-lekcje-ekonomii-konkurencja-rynkowa-i-monopol Konkurencja rynkowa i monopol]'', Instytut Edukacji Ekonomicznej im. Ludwiga von Misesa | ||
* Wrześniewska-Wal I. (2014), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-c74a1e5e-0f5e-4f49-a445-c145fb3f0748 Ochrona przedsiębiorców w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Konkurencja na rynku]'', Przemysł spożywczy, nr 12 | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 23:33, 9 sty 2024
Monopol, Oligopol, Konkurencja doskonała to podstawowe struktury występujące na rynku. Ich różnica w znaczącym stopniu zależy od udziału danego przedsiębiorstwa na rynku lokalnym, krajowym, międzynarodowym.
Na rynku występują zasadniczo dwa rodzaje konkurencji. Konkurencja doskonała, która jest raczej niemożliwa do uzyskania w warunkach naturalnych, lecz często poddawana do analiz w warunkach laboratoryjnych, naukowych, oraz konkurencja niedoskonała której przedstawicielami jest, konkurencja monopolistyczna, monopol oraz oligopol.
TL;DR
Artykuł omawia różne struktury rynkowe, takie jak monopol, oligopol i konkurencję doskonałą. Monopol to jedno przedsiębiorstwo kontrolujące całą podaż na rynku, a oligopol to kilka przedsiębiorstw kontrolujących większość podaży. Konkurencja doskonała jest niemożliwa do uzyskania w rzeczywistości. Monopolista ma silną pozycję na rynku, ale może być zagrożony przez nowe firmy. Oligopol umożliwia członkom kontrolę nad produkcją i cenami. Konkurencja to proces, w którym uczestnicy rywalizują ze sobą. Porównano zalety i wady tych różnych struktur rynkowych.
Monopol
Monopol jest strukturą rynkową zapewniające pokrycie całego popytu na dobra i usługi występujące na danym obszarze. Monopol może przybierać również formę porozumienia kilku firm (kartel, trust, koncern), eliminując w ten sposób mniejsze przedsiębiorstwa z rynku poprzez tworzenie sztucznej podaży, ustalania cen na danym poziomie do którego inne firmy nie mają możliwości się dostosować ze względu np. na koszty poniesione z wytwarzania danych dóbr lub usług.
Jednym z powodów które determinują istnienie monopolu jest posiadanie patentu, praw autorskich lub prawo wyłączności do sprzedaży lub wykonywania danej usługi na konkretnym rynku.
Przedsiębiorstwo w warunkach monopolu ma bardzo silną pozycję za rynku, jednak nowo wchodząca firma może stanowić zagrożeniem dla monopolu, gdyż jego struktury często są nietrwałe. Poprzez szybki rozwój technologiczny, trudno jest utrzymać ciągłą pozycję monopolistyczną. Członkowie monopolu muszą też liczyć się z producentem surowców czy też półproduktów, gdzie przy większych wahaniach, cała struktura monopolu może ulec rozwiązaniu. Monopole tworzone przez państwo lub rząd produkują dobra i usługi dla społeczeństwa, nie są więc one powołane do maksymalizacji zysku jak ma to miejsce w firmach prywatnych.
Produkt monopolu jest unikatowy, czyli nie posiada bliskiego substytutu. Jednocześnie, kupujący nie mają aż takiego wpływu na podaż by kształtować ceny. Monopolista zatem kontroluje cenę i ustala ją według własnego uznania.
Oligopol
Oligopol jest to struktura rynku, skupiająca od dwóch do kilkunastu przedsiębiorców lub usługodawców dostarczając zdecydowaną większość produktów pokrywające zapotrzebowanie popytu. Członkowie oligopolu sami decydują o wielkości podaży na rynek oraz ustalają ceny produktów i usług.
Oligopol czysty charakteryzuje się małą ilością członków, maksymalnie kilkunastu, którzy mają całkowity wpływ na produkcję określonego dobra lub usługi. Ten typ produkuje głównie jeden rodzaj wyrobów np. stal. Cena wyrobu jednak nie może być wyższa od ceny rynkowej. Może jedynie to zrobić gdy ma możliwość zróżnicować jakość swoich usług. Jeśli jednak nie może tego dokonać, jedynym wyjściem jest obniżenie ceny kosztów produkcji, obniżając tym samym cenę ostateczną by stać się bardziej konkurencyjny na rynku.
Oligopol zróżnicowany posiada kilkunastu członków w swoim składzie, lecz produkty/ usługi przez nich są zróżnicowane między sobą np. samochody. Towar może być zróżnicowany pod względem poziomu jakości, stylu, cech szczególnych. Firma planując bycie liderem przedstawionych powyżej elementów zachęcają klientów dużym wyborem jednego produktu, którego wartość jest odpowiednio wysoka, przez to producent osiąga określone zyski.
W przeciwieństwie do czystej konkurencji i konkurencji monopolistycznej wejście na rynek oligopolistyczny jest utrudnione. Występują tutaj nie tylko bariery ekonomiczne ale także techniczne i prawne.
Konkurencja
Konkurencja to proces, w którym uczestnicy rynku konkurują ze sobą w podejmowaniu transakcji rynkowych, tworząc korzystniejsze od innych oferty dla podmiotów w celu zrealizowania swoich interesów.
Konkurowanie zazwyczaj opiera się na ustaleniu korzystniejszej oferty na cenę, jakość, formę płatności i wiele innych. W zależności od struktury rynku, na którym zachodzi proces konkurencji, występują różne modele konkurencji.
Porównanie monopolu, oligopolu, konkurencji
Monopol | Oligopol | Konkurencja | |
---|---|---|---|
Ilość członków | Jeden do kilkunastu | Kilku do kilkunastu | Maksymalnie dużo |
Zalety |
|
|
|
Wady |
|
|
|
Monopol, oligopol, konkurencja — artykuły polecane |
Konkurencja — Polipol — Rodzaje dystrybucji — Oligopol — Bariery wejścia — Asortyment — Strategia międzynarodowego marketingu mix — Monopol naturalny — Monopol |
Bibliografia
- Babis H., Flaga-Gieruszyńska K. (2011), Rynek usług telekomunikacyjnych, Wolters Kluwer, Warszawa
- Begg D., Fisher S., Vernasca G., Dornbusch R. (2014), Ekonomia: Makroekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Bossak J. (2013), Konkurencja i współpraca międzynarodowa, Difin, Warszawa
- Czarny B. (2011), Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Dach Z. (2002), Mikroekonomia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
- Fornalczyk A. (2012), Nowe podejście w stosowaniu prawa konkurencji, Ekonomizacja postępowań antymonopolowych, Politechnika Łódzka
- Klimek K. (2014), Ewolucja rynku piwa w Polsce, Stowarzyszenie Ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu, Roczniki Naukowe, zeszyt 2
- Kozak S. (2013), Konkurencja w sektorze bankowym i sektorze ubezpieczeń oraz jej uwarunkowania i pomiar, Rozprawy Naukowe i Monografie. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa
- Strona internetowa: Konkurencja rynkowa i monopol, Instytut Edukacji Ekonomicznej im. Ludwiga von Misesa
- Wrześniewska-Wal I. (2014), Ochrona przedsiębiorców w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Konkurencja na rynku, Przemysł spożywczy, nr 12
Autor: Magdalena Biela