Proces przetargowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Proces]] przetargowy''' to postępowanie podczas którego wyłania się odpowiedniego [[kontrahent|kontrahenta]], którego zadaniem będzie świadczenie organizatorowi przetargu swoich [[usługa|usług]] lub który dostarczy przedmioty zamówienia na warunkach najbardziej korzystnych. [[Ustawa]] o prawie zamówień publicznych określa cechy oferty, która jest najkorzystniejsza. Przez taką ofertę należy rozumieć ofertę: | '''[[Proces]] przetargowy''' to postępowanie podczas którego wyłania się odpowiedniego [[kontrahent|kontrahenta]], którego zadaniem będzie świadczenie organizatorowi przetargu swoich [[usługa|usług]] lub który dostarczy przedmioty zamówienia na warunkach najbardziej korzystnych. [[Ustawa]] o prawie zamówień publicznych określa cechy oferty, która jest najkorzystniejsza. Przez taką ofertę należy rozumieć ofertę: | ||
* która prezentuje najkorzystniejszy [[bilans]] ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego w szczególności w przypadku [[zamówienie|zamówień]] w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący lub która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy [[cena]] lub [[koszt]] jest stała albo | * która prezentuje najkorzystniejszy [[bilans]] ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego w szczególności w przypadku [[zamówienie|zamówień]] w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący lub która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy [[cena]] lub [[koszt]] jest stała albo | ||
Linia 22: | Linia 7: | ||
==Przetarg w Kodeksie Cywilnym== | ==Przetarg w Kodeksie Cywilnym== | ||
Według [[Kodeks cywilny|Kodeksu cywilnego]] [[umowa]] może zostać zawarta w drodze przetargu. W ogłoszeniu przetargu należy określić czas, miejsce i przedmiot oraz warunki przetargu. [[Oferta]] złożona w procesie przetargowym przestaje wiązać jeśli została wybrana inna oferta albo gdy [[przetarg]] został zamknięty bez wybrania którejkolwiek z ofert <ref>Kodeks cywilny, Dz.U. 1964 Nr 16 poz. 93</ref>. | Według [[Kodeks cywilny|Kodeksu cywilnego]] [[umowa]] może zostać zawarta w drodze przetargu. W ogłoszeniu przetargu należy określić czas, miejsce i przedmiot oraz warunki przetargu. [[Oferta]] złożona w procesie przetargowym przestaje wiązać jeśli została wybrana inna oferta albo gdy [[przetarg]] został zamknięty bez wybrania którejkolwiek z ofert <ref>Kodeks cywilny, Dz.U. 1964 Nr 16 poz. 93</ref>. | ||
Linia 39: | Linia 23: | ||
|W pierwszej kolejności wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie ich do udziału w przetargu, przeważnie swoje oferty mogą składać jedynie ci wykonawcy, których wcześniej zaproszono do składania ofert. Następnie podmiot ogłaszający decyduje kogo dopuści do końcowego etapu procesu przetargowego. | |W pierwszej kolejności wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie ich do udziału w przetargu, przeważnie swoje oferty mogą składać jedynie ci wykonawcy, których wcześniej zaproszono do składania ofert. Następnie podmiot ogłaszający decyduje kogo dopuści do końcowego etapu procesu przetargowego. | ||
|} | |} | ||
<google>n</google> | |||
==Komisja przetargowa== | ==Komisja przetargowa== | ||
'''Komisja przetargowa''', według art. 19 Prawa zamówień publicznych, jest obowiązkowo powoływana przez kierownika zamawiającego jeśli [[wartość]] zamówienia przekracza 60 000 € (równowartość wyrażona w złotych). [[Kierownik]] może również powołać komisję przetargową jeśli kwota zamówienia nie przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 60 000 €. Komisja może być powoływana sporadycznie, gdy jest wymagana lub może mieć charakter stały. Zadaniem komisji jest pomoc kierownikowi zamawiającemu w ocenie wykonawców biorących [[udział]] w procesie przetargowym ([[ocena]] spełniania warunków koniecznych do wzięcia udziału w postępowaniu przetargowym) oraz w ocenie samych ofert. Komisja przetargowa składa się z co najmniej trzech członków<ref>Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177</ref>. | '''Komisja przetargowa''', według art. 19 Prawa zamówień publicznych, jest obowiązkowo powoływana przez kierownika zamawiającego jeśli [[wartość]] zamówienia przekracza 60 000 € (równowartość wyrażona w złotych). [[Kierownik]] może również powołać komisję przetargową jeśli kwota zamówienia nie przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 60 000 €. Komisja może być powoływana sporadycznie, gdy jest wymagana lub może mieć charakter stały. Zadaniem komisji jest pomoc kierownikowi zamawiającemu w ocenie wykonawców biorących [[udział]] w procesie przetargowym ([[ocena]] spełniania warunków koniecznych do wzięcia udziału w postępowaniu przetargowym) oraz w ocenie samych ofert. Komisja przetargowa składa się z co najmniej trzech członków<ref>Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177</ref>. | ||
Linia 79: | Linia 65: | ||
O wyborze oferty zamawiający jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić wykonawców, a jeśli wartość zamówienia przekracza 60 000 € (równowartość tej kwoty w złotych), również Prezesa Urzędu. Wykonuje się to za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej Urzędu. | O wyborze oferty zamawiający jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić wykonawców, a jeśli wartość zamówienia przekracza 60 000 € (równowartość tej kwoty w złotych), również Prezesa Urzędu. Wykonuje się to za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej Urzędu. | ||
Jeśli w procesie przetargowym zamówienia, jedynym kryterium oceny jest cena i nie można dokonać wyboru ponieważ zostały złożone oferty o takiej samej cenie, zamawiający wzywa wykonawców do złożenia ofert dodatkowych<ref>Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177</ref> | Jeśli w procesie przetargowym zamówienia, jedynym kryterium oceny jest cena i nie można dokonać wyboru ponieważ zostały złożone oferty o takiej samej cenie, zamawiający wzywa wykonawców do złożenia ofert dodatkowych<ref>Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177</ref> | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wykonawca]]}} — {{i5link|a=[[Zamówienia publiczne]]}} — {{i5link|a=[[Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia]]}} — {{i5link|a=[[Przetarg nieograniczony]]}} — {{i5link|a=[[Zapytanie o cenę]]}} — {{i5link|a=[[Przetarg ograniczony]]}} — {{i5link|a=[[Proces akredytacji PCA]]}} — {{i5link|a=[[Certyfikat kwalifikowany]]}} — {{i5link|a=[[Wadium]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 85: | Linia 73: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Michałowski R. (2014), ''[https://hdl.handle.net/11320/3316 Przetarg ograniczony przy sprzedaży gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa a wsparcie gospodarstw rodzinnych (wybrane zagadnienia)]'', Temida 2 | |||
* Michałowski R. (2014) [https://hdl.handle.net/11320/3316 Przetarg ograniczony przy sprzedaży gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa a wsparcie gospodarstw rodzinnych (wybrane zagadnienia)] , Temida 2 | * Szostak R. (2009), ''Przetarg na tle rozwiązań europejskich - zarys problemu'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków | ||
* Szostak R. (2009) Przetarg na tle rozwiązań europejskich - zarys problemu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków | |||
* ''Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19640160093 Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93] | * ''Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19640160093 Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93] | ||
* ''Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20040190177 Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177] | * ''Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20040190177 Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177] |
Aktualna wersja na dzień 16:28, 7 sty 2024
Proces przetargowy to postępowanie podczas którego wyłania się odpowiedniego kontrahenta, którego zadaniem będzie świadczenie organizatorowi przetargu swoich usług lub który dostarczy przedmioty zamówienia na warunkach najbardziej korzystnych. Ustawa o prawie zamówień publicznych określa cechy oferty, która jest najkorzystniejsza. Przez taką ofertę należy rozumieć ofertę:
- która prezentuje najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego w szczególności w przypadku zamówień w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący lub która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy cena lub koszt jest stała albo
- z najniższą ceną lub kosztem, gdy jedynym kryterium oceny są owe wartości[1]
TL;DR
Proces przetargowy polega na wyłonieniu kontrahenta, który zapewni najkorzystniejsze warunki usług lub dostarczy przedmioty zamówienia. W Polsce istnieją przetargi nieograniczone i ograniczone. Przedmiot przetargu opisuje się w sposób wyczerpujący i jednoznaczny, a zamawiający tworzy specyfikację zamówienia. Wybór oferty odbywa się po otwarciu ofert i badaniu ich treści. Zamawiający powiadamia wykonawców o wyborze oferty.
Przetarg w Kodeksie Cywilnym
Według Kodeksu cywilnego umowa może zostać zawarta w drodze przetargu. W ogłoszeniu przetargu należy określić czas, miejsce i przedmiot oraz warunki przetargu. Oferta złożona w procesie przetargowym przestaje wiązać jeśli została wybrana inna oferta albo gdy przetarg został zamknięty bez wybrania którejkolwiek z ofert [2].
Przetarg nieograniczony a przetarg ograniczony
Art. 10 Prawa zamówień publicznych mówi,że podstawowym trybem udzielania zamówień są przetargi. Ten sam artykuł dzieli przetargi na dwa rodzaje: przetarg nieograniczony i przetarg ograniczony [3].
Cechy | Przetarg nieograniczony | Przetarg ograniczony |
Kto może uczestniczyć? | Oferty przetargowe mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, którzy dowiedzą się o przetargu | W pierwszej kolejności wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie ich do udziału w przetargu, przeważnie swoje oferty mogą składać jedynie ci wykonawcy, których wcześniej zaproszono do składania ofert. Następnie podmiot ogłaszający decyduje kogo dopuści do końcowego etapu procesu przetargowego. |
Komisja przetargowa
Komisja przetargowa, według art. 19 Prawa zamówień publicznych, jest obowiązkowo powoływana przez kierownika zamawiającego jeśli wartość zamówienia przekracza 60 000 € (równowartość wyrażona w złotych). Kierownik może również powołać komisję przetargową jeśli kwota zamówienia nie przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 60 000 €. Komisja może być powoływana sporadycznie, gdy jest wymagana lub może mieć charakter stały. Zadaniem komisji jest pomoc kierownikowi zamawiającemu w ocenie wykonawców biorących udział w procesie przetargowym (ocena spełniania warunków koniecznych do wzięcia udziału w postępowaniu przetargowym) oraz w ocenie samych ofert. Komisja przetargowa składa się z co najmniej trzech członków[4].
Warunki udziału w procesie przetargowym
Aby wziąć udział w procesie przetargowym wykonawcy muszą:
- posiadać uprawnienia do wykonywania określonej czynności lub działalności, jeśli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
- posiadać niezbędną wiedzę, doświadczenie i potencjał techniczny, a także posiadają zasoby ludzkie, które mogą wykonać zamówienie;
- znajdować się w sytuacji ekonomicznej i finansowej pozwalającej na wykonanie zamówienia;
- nie podlegają wykluczeniu z procesu o udzielenie zamówienia[5]
Przygotowanie postępowania
Przedmiot postępowania przetargowego opisuje się w sposób wyczerpujący oraz jednoznaczny, za pomocą cech technicznych i jakościowych. Opis musi zawierać wszystkie wymagania i okoliczności, które mogą mieć jakikolwiek wpływ na sporządzenie oferty. Ważne jest aby opis oferty nie utrudniał uczciwej konkurencji. Przedmiot przetargu jest opisywany przy przestrzeganiu Polskich Norm przenoszących europejskie normy zharmonizowane. W przypadku braku
- europejskie aprobaty techniczne,
- wspólne specyfikacje techniczne,
- Polskie Normy przenoszące normy europejskie,
- normy państw członkowskich Unii Europejskiej przenoszące europejskie normy zharmonizowane,
- Polskie Normy wprowadzające normy międzynarodowe,
- Polskie Normy,
- polskie aprobaty techniczne.
Zamawiający tworzy specyfikację zamówienia, która musi zawierać:
- nazwę oraz adres zamawiającego,
- tryb udzielenia zamówienia,
- opis przedmiotu zamówienia oraz części, jeśli zamawiający zakłada składanie ofert częściowych,
- informację o przewidywanych zamówieniach uzupełniających,
- opis sposobu przedstawiania ofert wariantowych oraz minimalne warunki, jakim muszą odpowiadać te oferty
- termin wykonania zamówienia,
- pis warunków udziału w procesie przetargowym oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków,
- informację o doświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
- wymagania dotyczące wadium,
- opis sposobu przygotowywania ofert,
- miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert,
- opis sposobu obliczenia ceny,
- opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów oraz sposobu oceny ofert,
- i inne[6].
Wybór oferty
Z treścią oferty nie można zapoznać się wcześniej niż przed terminem otwarcia ofert. Otwarcie ofert jest jawne i następuje w określonym terminie (termin otwarcia ofert=termin zakończenia składania ofert). Bezpośrednio przed otwarciem ofert, zamawiający podaje kwotę jaką jest w stanie przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. W toku badania ofert, zamawiający może poprosić wykonawców o wyjaśnienia. Ważne jest aby zaznaczyć, że jakiekolwiek negocjacje są niedopuszczalne. O wyborze oferty zamawiający jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić wykonawców, a jeśli wartość zamówienia przekracza 60 000 € (równowartość tej kwoty w złotych), również Prezesa Urzędu. Wykonuje się to za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej Urzędu. Jeśli w procesie przetargowym zamówienia, jedynym kryterium oceny jest cena i nie można dokonać wyboru ponieważ zostały złożone oferty o takiej samej cenie, zamawiający wzywa wykonawców do złożenia ofert dodatkowych[7]
Proces przetargowy — artykuły polecane |
Wykonawca — Zamówienia publiczne — Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia — Przetarg nieograniczony — Zapytanie o cenę — Przetarg ograniczony — Proces akredytacji PCA — Certyfikat kwalifikowany — Wadium |
Przypisy
- ↑ Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177
- ↑ Kodeks cywilny, Dz.U. 1964 Nr 16 poz. 93
- ↑ Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177
- ↑ Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177
- ↑ Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177
- ↑ Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177
- ↑ Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 Nr 19 poz. 177
Bibliografia
- Michałowski R. (2014), Przetarg ograniczony przy sprzedaży gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa a wsparcie gospodarstw rodzinnych (wybrane zagadnienia), Temida 2
- Szostak R. (2009), Przetarg na tle rozwiązań europejskich - zarys problemu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177
Autor: Jakub Hamerlak