Analiza ryzyka: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Analiza ryzyka''' to uporządkowany [[proces]], będący częścią [[planowanie|planowania projektów]], oraz zarządzania ryzykiem w projekcie, który umożliwia kierownikowi projektu identyfikować, planować i zarządzać ryzykami w celu wyeliminowania ich bądź obniżenia do akceptowalnego poziomu. | '''Analiza ryzyka''' to uporządkowany [[proces]], będący częścią [[planowanie|planowania projektów]], oraz zarządzania ryzykiem w projekcie, który umożliwia kierownikowi projektu identyfikować, planować i zarządzać ryzykami w celu wyeliminowania ich bądź obniżenia do akceptowalnego poziomu. | ||
Linia 31: | Linia 16: | ||
* charakterystyka [[otoczenie organizacji|otoczenia organizacji]] | * charakterystyka [[otoczenie organizacji|otoczenia organizacji]] | ||
* spis procedur organizacji | * spis procedur organizacji | ||
Do identyfikacji ryzyka używa się wielu technik. Do najważniejszych z nich należą: | Do identyfikacji ryzyka używa się wielu technik. Do najważniejszych z nich należą: | ||
Linia 43: | Linia 27: | ||
W wyniku identyfikacji ryzyka otrzymuje się listę zidentyfikowanych ryzyk oraz listę potencjalnych odpowiedzi na ryzyka. | W wyniku identyfikacji ryzyka otrzymuje się listę zidentyfikowanych ryzyk oraz listę potencjalnych odpowiedzi na ryzyka. | ||
<google>n</google> | |||
==Szacowanie i ewaluacja ryzyka== | ==Szacowanie i ewaluacja ryzyka== | ||
Linia 100: | Linia 86: | ||
* unikanie ryzyka - [[zmiana]] projektu w taki sposób, aby wyeliminować [[dane]] ryzyko. Może to być osiągnięte na przykład poprzez: doprecyzowanie wymagać, uzyskanie dodatkowych informacji, usprawnienie komunikacji, zmniejszenie zakresu projektu w celu uniknięcia działań związanych z wysokim ryzykiem, przyjęcie sprawdzonych metod realizacji zamiast nowatorskich, unikanie niesprawdzonych wykonawców. | * unikanie ryzyka - [[zmiana]] projektu w taki sposób, aby wyeliminować [[dane]] ryzyko. Może to być osiągnięte na przykład poprzez: doprecyzowanie wymagać, uzyskanie dodatkowych informacji, usprawnienie komunikacji, zmniejszenie zakresu projektu w celu uniknięcia działań związanych z wysokim ryzykiem, przyjęcie sprawdzonych metod realizacji zamiast nowatorskich, unikanie niesprawdzonych wykonawców. | ||
* [[przeniesienie]] ryzyka - przeniesienie odpowiedzialności na inny podmiot nie eliminuje ryzyka ale przekazuje konieczność zarządzania nim na inny podmiot. Działania i [[koszt]] przeniesienia są włączane do budżetu i planu projektu (ubezpieczenia, gwarancje, kontrakty, poręczenia) | * [[przeniesienie]] ryzyka - przeniesienie odpowiedzialności na inny podmiot nie eliminuje ryzyka ale przekazuje konieczność zarządzania nim na inny podmiot. Działania i [[koszt]] przeniesienia są włączane do budżetu i planu projektu (ubezpieczenia, gwarancje, kontrakty, poręczenia) | ||
*łagodzenie ryzyka - zmniejszenie prawdopodobieństwa bądź skutków danego ryzyka do akceptowalnego poziomu. Łagodzenie ryzyka jest bardziej skuteczne niż próby naprawienia szkód po fakcie. | * łagodzenie ryzyka - zmniejszenie prawdopodobieństwa bądź skutków danego ryzyka do akceptowalnego poziomu. Łagodzenie ryzyka jest bardziej skuteczne niż próby naprawienia szkód po fakcie. | ||
* [[akceptacja]] ryzyka - świadoma [[decyzja]] o nie podejmowaniu żadnych działań w związku z ryzykiem, może wynikać z faktu braku znalezienia odpowiedniej strategii na złagodzenie danego ryzyka. Istnieją 2 typy akceptacji ryzyka: aktywna i bierna. Akceptacja aktywna obejmuje stworzenie planu awaryjnego na [[wypadek]] wystąpienia ryzyka. W przypadku akceptacji biernej nie są podejmowane żadne działania mające na celu załagodzenie ryzyka. | * [[akceptacja]] ryzyka - świadoma [[decyzja]] o nie podejmowaniu żadnych działań w związku z ryzykiem, może wynikać z faktu braku znalezienia odpowiedniej strategii na złagodzenie danego ryzyka. Istnieją 2 typy akceptacji ryzyka: aktywna i bierna. Akceptacja aktywna obejmuje stworzenie planu awaryjnego na [[wypadek]] wystąpienia ryzyka. W przypadku akceptacji biernej nie są podejmowane żadne działania mające na celu załagodzenie ryzyka. | ||
* plan rezerwowy - definiowany tylko dla zidentyfikowanych ryzyk projektowych. Jego opracowanie może znacznie zmniejszyć [[koszty]] reagowania na ryzyko. | * plan rezerwowy - definiowany tylko dla zidentyfikowanych ryzyk projektowych. Jego opracowanie może znacznie zmniejszyć [[koszty]] reagowania na ryzyko. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie ryzykiem wg PMBOK]]}} — {{i5link|a=[[Ewaluacja projektu]]}} — {{i5link|a=[[Podatność na ryzyko]]}} — {{i5link|a=[[Macierz reagowania na ryzyko]]}} — {{i5link|a=[[Earned Value]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie ryzykiem]]}} — {{i5link|a=[[PCM - Etap oceny i audytu]]}} — {{i5link|a=[[Efektywność szkoleń]]}} — {{i5link|a=[[Rezerwy w projekcie]]}} — {{i5link|a=[[Metody opodatkowania firm]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* | * Jędrych E., Pietras P., Szczepańczyk M. (2012), ''[http://www.edunice.pl/wp-content/uploads/2014/11/skrypt-Zarzadzanie.Projektami.pdf Zarządzanie projektami]'', Politechnika Łódzka, Łódź | ||
* Nikitiuk Ł. (2012), ''Analiza ryzyka w projekcie'', Europe Direct, Białystok | |||
* PMI ( | * PMI (2021), ''A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) – Seventh Edition and The Standard for Project Management'' | ||
* Trocki M. | * Trocki M. (2012), ''Nowoczesne zarządzanie projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 20:37, 17 gru 2023
Analiza ryzyka to uporządkowany proces, będący częścią planowania projektów, oraz zarządzania ryzykiem w projekcie, który umożliwia kierownikowi projektu identyfikować, planować i zarządzać ryzykami w celu wyeliminowania ich bądź obniżenia do akceptowalnego poziomu.
Do procesów analizy ryzyka należą:
- Identyfikacja ryzyka
- Szacowanie i ewaluacja ryzyka
- Planowanie reakcji na ryzyko
TL;DR
Analiza ryzyka w projekcie to proces identyfikowania, szacowania i planowania reakcji na ryzyka w celu ich eliminacji lub obniżenia do akceptowalnego poziomu. Identyfikacja ryzyka obejmuje wykrywanie źródeł ryzyka i kategoryzację ich, a szacowanie i ewaluacja ryzyka polega na ocenie wpływu i prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń. Istnieją metody ilościowe i jakościowe, a także mieszane, do analizy ryzyka. Planowanie reakcji na ryzyko obejmuje dostarczenie opcji i akcji, które zmniejszą lub wyeliminują ryzyko. Stosowane strategie reakcji na ryzyko to unikanie, przeniesienie, łagodzenie, akceptacja i plan rezerwowy.
Identyfikacja ryzyka
Identyfikacja ryzyka to proces wykrywania źródeł ryzyka oraz kategoryzacja ich. Jest to proces iteracyjny, co oznacza, że wykonuje się go wielokrotnie w trakcie trwania projektu. Materiałami potrzebnymi do identyfikacji ryzyka są:
- plan zarządzania ryzykiem (efekt poprzedniego etapu)
- dokumenty będące efektem planowania projektu (plan zarządzania kosztami, harmonogram, plan zarządzania jakością, plan zarządzania zasobami ludzkimi, struktura podziału pracy, lista zagrożeń)
- spis interesariuszy projektu
- charakterystyka otoczenia organizacji
- spis procedur organizacji
Do identyfikacji ryzyka używa się wielu technik. Do najważniejszych z nich należą:
- przegląd dokumentacji
- techniki gromadzenia informacji, do których należą: burza mózgów, technika delficka, ankiety, analiza przyczyn (RCA)
- listy kontrolne oparte na analizie podobnych projektów z przeszłości
- analiza założeń projektowych
- techniki oparte na diagramach: diagram przyczyn i skutków, diagramy wpływu, schematy blokowe.
- analiza SWOT
- ocena ekspercka
W wyniku identyfikacji ryzyka otrzymuje się listę zidentyfikowanych ryzyk oraz listę potencjalnych odpowiedzi na ryzyka.
Szacowanie i ewaluacja ryzyka
Podczas szacowania ryzyka należy wziąć pod uwagę:
- wpływ, jaki wystąpienie danego ryzyka będzie miało na projekt
- prawdopodobieństwo wystąpienia danego zagrożenia.
Istnieją 3 metody szacowania ryzyka:
- metoda ilościowa
- metoda jakościowa
- metoda mieszana
Metoda ilościowa analizy ryzyka
Metoda ilościowa polega przede wszystkim na ocenie prawdopodobieństwa oraz skutków wystąpienia ryzyka nadając im konkretne parametry. Skutki mogą zostać opisane poprzez ocenę wyników zdarzeń i wyrażone w różnych kategoriach (pieniężne, operacyjne, techniczne). Zaletami metod ilościowych jest obiektywność wyników, dzięki czemu mogą być one porównywane a wyniki mają wymiar finansowy i procentowy.
Do metod ilościowych zalicza się między innymi techniki: drzewo zdarzeń (Events Tree Analysis), drzewo błędów (Faults Tree Analysis) oraz FMEA.
Metoda drzewa zdarzeń polega na ocenie danego skutku jako wyniku ciągu zdarzeń. Rozpoczyna się od zdarzenia inicjującego a następnie przedstawia wszystkie możliwe ciągi zdarzeń. Prawdopodobieństwo otrzymuje się w wyniku iloczynu prawdopodobieństw wszystkich zdarzeń utworzonych na drzewie.
Drzewo błędów budowane jest w przeciwnym kierunku. Rozpoczyna się od skutku i rozwija się drzewo w kierunku zdarzeń poprzedzających.
FMEA w której ryzyko ocenia się pod względem prawdopodobieństwa wystąpienia, trudności w wykryciu błędu oraz wpływu na projekt/klienta.
Metoda jakościowa analizy ryzyka
Metoda jakościowa polega na indywidualnej ocenie ryzyka na podstawie doświadczenia i dobrych praktyk. Metoda ta wykorzystuje subiektywne miary i oceny takie jak wartości opisowe poziomów (niski, średni, wysoki). Korzyści metod jakościowych to:
- brak konieczności ilościowego określenia skutków i częstotliwości wystąpienia zagrożeń,
- wskazanie ogólnych obszarów ryzyka, na które konieczne jest zwrócenie uwagi,
- możliwość uwzględnienia takich jak np. wizerunek firmy, kultura organizacyjna itp.
możliwość zastosowania przy braku konkretnych informacji i danych ilościowych lub zasobów.
Przykład opisu kategorii ryzyka za pomocą metody jakościowej przedstawia tabela:
Niskie prawdopodobieństwo | Umiarkowane prawdopodobieństwo | Wysokie prawdopodobieństwo | |
---|---|---|---|
Łagodne skutki | Niskie ryzyko | Niskie ryzyko | Średnie ryzyko |
Umiarkowane skutki | Niskie ryzyko | Średnie ryzyko | Wysokie ryzyko |
Dotkliwe skutki | Średnie ryzyko | Wysokie ryzyko | Wysokie ryzyko |
Metoda mieszana
Metoda mieszana to połączenie metod ilościowych i jakościowych. jest ona stosowana najczęściej ze względu na możliwość wykorzystania zalet obydwu metod.
Wady technik analizy ryzyka
Większość stosowanych metod analizy ryzyka odznacza się takimi słabościami jak:
- niepełność kategorii ryzyka
- brak wystarczających danych
- nieuwzględnianie ryzyka wtórnego
- nieuwzględnianie zagrożenia spowodowanego umyślnie
- trudność jednoznacznej interpretacji wyników
Planowanie reakcji na ryzyko
Planowanie reakcji na ryzyko jest procesem, który ma na celu dostarczenie opcji i akcji, które w przypadku wystąpienia ryzyka, zmniejszą je bądź wyeliminują. Zaplanowane reakcje powinny być proporcjonalne do skutków danego zjawiska oraz powinny być realizowane terminowi i efektywnie kosztowo. Powszechnie stosowanych jest kilka strategii reakcji na ryzyko. Do najbardziej popularnych zalicza się:
- unikanie ryzyka - zmiana projektu w taki sposób, aby wyeliminować dane ryzyko. Może to być osiągnięte na przykład poprzez: doprecyzowanie wymagać, uzyskanie dodatkowych informacji, usprawnienie komunikacji, zmniejszenie zakresu projektu w celu uniknięcia działań związanych z wysokim ryzykiem, przyjęcie sprawdzonych metod realizacji zamiast nowatorskich, unikanie niesprawdzonych wykonawców.
- przeniesienie ryzyka - przeniesienie odpowiedzialności na inny podmiot nie eliminuje ryzyka ale przekazuje konieczność zarządzania nim na inny podmiot. Działania i koszt przeniesienia są włączane do budżetu i planu projektu (ubezpieczenia, gwarancje, kontrakty, poręczenia)
- łagodzenie ryzyka - zmniejszenie prawdopodobieństwa bądź skutków danego ryzyka do akceptowalnego poziomu. Łagodzenie ryzyka jest bardziej skuteczne niż próby naprawienia szkód po fakcie.
- akceptacja ryzyka - świadoma decyzja o nie podejmowaniu żadnych działań w związku z ryzykiem, może wynikać z faktu braku znalezienia odpowiedniej strategii na złagodzenie danego ryzyka. Istnieją 2 typy akceptacji ryzyka: aktywna i bierna. Akceptacja aktywna obejmuje stworzenie planu awaryjnego na wypadek wystąpienia ryzyka. W przypadku akceptacji biernej nie są podejmowane żadne działania mające na celu załagodzenie ryzyka.
- plan rezerwowy - definiowany tylko dla zidentyfikowanych ryzyk projektowych. Jego opracowanie może znacznie zmniejszyć koszty reagowania na ryzyko.
Analiza ryzyka — artykuły polecane |
Zarządzanie ryzykiem wg PMBOK — Ewaluacja projektu — Podatność na ryzyko — Macierz reagowania na ryzyko — Earned Value — Zarządzanie ryzykiem — PCM - Etap oceny i audytu — Efektywność szkoleń — Rezerwy w projekcie — Metody opodatkowania firm |
Bibliografia
- Jędrych E., Pietras P., Szczepańczyk M. (2012), Zarządzanie projektami, Politechnika Łódzka, Łódź
- Nikitiuk Ł. (2012), Analiza ryzyka w projekcie, Europe Direct, Białystok
- PMI (2021), A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) – Seventh Edition and The Standard for Project Management
- Trocki M. (2012), Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Autor: Katarzyna Zielosko