Outsourcing taktyczny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Outsourcing taktyczny''' jest to narzędzie służące do rozwiązywania problemów związanych z działalnością przedsiębiorstwa. Dotyczy przede wszystkim: niedostatecznej ilości środków inwestycyjnych, niewystarczających kompetencji decyzyjnych w realizacji rozpatrywanych zadań, funkcji, czy także [[proces]]ów, braku dostępu do nowoczesnych metod i wyposażenia, stosowanych w tym zakresie, czy także redukcji stanu zatrudnienia. Jak podkreślają autorzy [[outsourcing]] taktyczny, często stosowany jest w następstwie restrukturyzacji przedsiębiorstw. Jako zasadnicze [[cele]] zastosowania takiego rozwiązania podkreśla się: | '''Outsourcing taktyczny''' jest to narzędzie służące do rozwiązywania problemów związanych z działalnością przedsiębiorstwa. Dotyczy przede wszystkim: niedostatecznej ilości środków inwestycyjnych, niewystarczających kompetencji decyzyjnych w realizacji rozpatrywanych zadań, funkcji, czy także [[proces]]ów, braku dostępu do nowoczesnych metod i wyposażenia, stosowanych w tym zakresie, czy także redukcji stanu zatrudnienia. Jak podkreślają autorzy [[outsourcing]] taktyczny, często stosowany jest w następstwie restrukturyzacji przedsiębiorstw. Jako zasadnicze [[cele]] zastosowania takiego rozwiązania podkreśla się: | ||
* osiągnięcie [[oszczędności]] [[koszt]]ów bezpośrednio po wdrożeniu outsourcingu, | * osiągnięcie [[oszczędności]] [[koszt]]ów bezpośrednio po wdrożeniu outsourcingu, | ||
Linia 21: | Linia 6: | ||
Wyróżnione efekty zastosowania outsourcingu taktycznego nie wyczerpują zakresów korzyści uzyskiwanych przez zleceniodawcę bezpośrednio po rozpoczęciu współpracy. Zostały one jednak potraktowane jako zasadnicze, korespondujące z wymienionymi wcześniej problemami w działalności przedsiębiorstwa, które można wyeliminować lub zredukować ich skutki poprzez zastosowanie outsourcingu. Warto zwrócić uwagę także na inne korzyści, do których należą min. możliwość wykorzystania know - how partnera w zakresie działalności podstawowej, zwiększenie stopnia wykorzystania zasobów posiadanych przez zleceniodawcę, zwiększenie poziomu wyposażenia technicznego. W warunkach zlecania zadań, których wykonanie wpływa także na dostawców i odbiorców zleceniodawcy możliwe jest także osiągniecie wyższego poziomu jakości współpracy z tymi jednostkami. Do takich rodzajów działań można zaliczyć logistykę, [[usługi]] w zakresie technologii informacyjnych, czy także usługi marketingowe. | Wyróżnione efekty zastosowania outsourcingu taktycznego nie wyczerpują zakresów korzyści uzyskiwanych przez zleceniodawcę bezpośrednio po rozpoczęciu współpracy. Zostały one jednak potraktowane jako zasadnicze, korespondujące z wymienionymi wcześniej problemami w działalności przedsiębiorstwa, które można wyeliminować lub zredukować ich skutki poprzez zastosowanie outsourcingu. Warto zwrócić uwagę także na inne korzyści, do których należą min. możliwość wykorzystania know - how partnera w zakresie działalności podstawowej, zwiększenie stopnia wykorzystania zasobów posiadanych przez zleceniodawcę, zwiększenie poziomu wyposażenia technicznego. W warunkach zlecania zadań, których wykonanie wpływa także na dostawców i odbiorców zleceniodawcy możliwe jest także osiągniecie wyższego poziomu jakości współpracy z tymi jednostkami. Do takich rodzajów działań można zaliczyć logistykę, [[usługi]] w zakresie technologii informacyjnych, czy także usługi marketingowe. | ||
Jak podkreślają D. Brown i S. Wilson [2005] podstawę współpracy z usługodawcą w outsourcingu taktycznym stanowi odpowiednio przygotowany [[kontrakt]] ([[umowa]]), w którym szczegółowe postanowienia mają zapewnić zleceniodawcy wyższy [[poziom jakości]] zleconych usług w porównaniu z samodzielnym wykonaniem przy niższych kosztach oraz przy mniejszym zaangażowaniu w nadzorowanie realizacji zadań w tym zakresie przez zleceniodawcę. W takim kontrakcie występują także zazwyczaj ograniczenia swobody usługodawcy w ukształtowaniu sposobów realizacji zadań zleconych zadań. Często także założenia dotyczące sposobów wykonania zleconych zadań, jak również przewidywane efekty odzwierciedlone są w postaci odpowiednich postanowień w kontrakcie. | Jak podkreślają D. Brown i S. Wilson [2005] podstawę współpracy z usługodawcą w outsourcingu taktycznym stanowi odpowiednio przygotowany [[kontrakt]] ([[umowa]]), w którym szczegółowe postanowienia mają zapewnić zleceniodawcy wyższy [[poziom jakości]] zleconych usług w porównaniu z samodzielnym wykonaniem przy niższych kosztach oraz przy mniejszym zaangażowaniu w nadzorowanie realizacji zadań w tym zakresie przez zleceniodawcę. W takim kontrakcie występują także zazwyczaj ograniczenia swobody usługodawcy w ukształtowaniu sposobów realizacji zadań zleconych zadań. Często także założenia dotyczące sposobów wykonania zleconych zadań, jak również przewidywane efekty odzwierciedlone są w postaci odpowiednich postanowień w kontrakcie. | ||
M.J. Power, K.C. Desouza i C. Bonifazi [2010] w swojej pracy dodają uzupełnienie do ukazanego opisu o inną typologię. Kryteriami rozróżniania jest tutaj [[zakres]] obowiązków zleconych partnerowi zewnętrznemu i szansa podjęcia przez usługodawcę decyzji, która wpłynie na zleceniodawcę. Dzięki temu rozróżnieniu ustalono podział na outsourcing indywidualny, funkcjonalny i kompetencyjny. Outsourcing funkcjonalny, a właściwie płynące z niego korzyści można natomiast porównać z oczekiwaniami płynącymi z outsourcingu taktycznego, które podobnie dotyczą kosztów oraz właściwie dobranej wiedzy i [[umiejętności]] pracowników usługodawcy. | M.J. Power, K.C. Desouza i C. Bonifazi [2010] w swojej pracy dodają uzupełnienie do ukazanego opisu o inną typologię. Kryteriami rozróżniania jest tutaj [[zakres]] obowiązków zleconych partnerowi zewnętrznemu i szansa podjęcia przez usługodawcę decyzji, która wpłynie na zleceniodawcę. Dzięki temu rozróżnieniu ustalono podział na outsourcing indywidualny, funkcjonalny i kompetencyjny. Outsourcing funkcjonalny, a właściwie płynące z niego korzyści można natomiast porównać z oczekiwaniami płynącymi z outsourcingu taktycznego, które podobnie dotyczą kosztów oraz właściwie dobranej wiedzy i [[umiejętności]] pracowników usługodawcy. | ||
<google>n</google> | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 44: | Linia 29: | ||
K. Nowicka [2016] powołując się na D. Browna i S. Wilsona również wskazuje, że outsourcing taktyczny odnosi się do obecnych błędów jakie mogą pojawiać się w przedsiębiorstwie. Początkowo sądzono, że outsourcing taktyczny może rozwiązywać pojedyncze problemy, które w większości przypadków związane są z podniesieniem się kosztów działalności i nie były powiązane z pozostałymi projektami zwiększającymi [[efektywność]] przedsiębiorstwa. Po pewnym czasie zarządzający zauważyli podczas współpracy outsourcingowej zwiększenie kontroli nad obowiązkami, które zostały powierzone danej jednostce. Outsourcing taktyczny jest realizowany w krótszym czasie w porównaniu do outsourcingu strategicznego i jego wydzielenie nie musi wiązać się z celami strategicznymi firmy matki, ponieważ w krótkim czasie trudno osiągnąć [[cele strategiczne]]. | K. Nowicka [2016] powołując się na D. Browna i S. Wilsona również wskazuje, że outsourcing taktyczny odnosi się do obecnych błędów jakie mogą pojawiać się w przedsiębiorstwie. Początkowo sądzono, że outsourcing taktyczny może rozwiązywać pojedyncze problemy, które w większości przypadków związane są z podniesieniem się kosztów działalności i nie były powiązane z pozostałymi projektami zwiększającymi [[efektywność]] przedsiębiorstwa. Po pewnym czasie zarządzający zauważyli podczas współpracy outsourcingowej zwiększenie kontroli nad obowiązkami, które zostały powierzone danej jednostce. Outsourcing taktyczny jest realizowany w krótszym czasie w porównaniu do outsourcingu strategicznego i jego wydzielenie nie musi wiązać się z celami strategicznymi firmy matki, ponieważ w krótkim czasie trudno osiągnąć [[cele strategiczne]]. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Outsourcing strategiczny]]}} — {{i5link|a=[[Outsourcing transformacyjny]]}} — {{i5link|a=[[Outsourcing]]}} — {{i5link|a=[[Outsourcing kapitałowy]]}} — {{i5link|a=[[Podwykonawca]]}} — {{i5link|a=[[Transakcje wewnątrz struktury organizacyjnej]]}} — {{i5link|a=[[Etapy outsourcingu - Przekazanie zadań usługodawcy]]}} — {{i5link|a=[[Relacje między zleceniodawcą i usługodawcą]]}} — {{i5link|a=[[Efekt skali]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Brown D., Wilson S. (2005) | * Brown D., Wilson S. (2005), ''The Black Book of Outsourcing, How to Manage the Changes, Challenges and Opportunities'', John Wiley & Sons Inc, , Hoboken, New Jersey | ||
* Jarka S. (2011) | * Jarka S. (2011), ''Stan i perspektywy rozwoju outsourcingu w Polsce'', Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego-Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 93 | ||
* Małkus T. (2013) | * Małkus T. (2013), ''Główne elementy metodyki oceny współpracy w outsourcingu personalnym'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Zarządzanie, Kraków | ||
* Matejun M. (2006) | * Matejun M. (2006), ''[https://www.matejun.com/pubs-pl/2006_Marek_Matejun_Rodzaje_outsourcingu_i_kierunki_jego_wykorzystania.pdf Rodzaje outsourcingu i kierunki jego wykorzystania]'', Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej Organizacja i Zarządzanie, nr 989, s. 28 | ||
* Matejun M. (2015) | * Matejun M. (2015), ''[https://www.matejun.com/pubs-pl/2015_Marek_Matejun_Outsourcing.pdf Outsourcing]'', [w:] ''Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Nowicka K. (2016) | * Nowicka K. (2016), ''Outsourcing w zarządzaniu zasobami przedsiębiorstwa'', Difin Warszawa | ||
* Power M | * Power M., Desouza K., Bonfazi C. (2010), ''Outsourcing. Podręcznik sprawdzonych praktyk'', MT Biznes, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 13:27, 7 sty 2024
Outsourcing taktyczny jest to narzędzie służące do rozwiązywania problemów związanych z działalnością przedsiębiorstwa. Dotyczy przede wszystkim: niedostatecznej ilości środków inwestycyjnych, niewystarczających kompetencji decyzyjnych w realizacji rozpatrywanych zadań, funkcji, czy także procesów, braku dostępu do nowoczesnych metod i wyposażenia, stosowanych w tym zakresie, czy także redukcji stanu zatrudnienia. Jak podkreślają autorzy outsourcing taktyczny, często stosowany jest w następstwie restrukturyzacji przedsiębiorstw. Jako zasadnicze cele zastosowania takiego rozwiązania podkreśla się:
- osiągnięcie oszczędności kosztów bezpośrednio po wdrożeniu outsourcingu,
- wyeliminowanie potrzeby inwestowania w zasoby wykorzystywane w działalności powierzanej usługodawcy,
- dodatkowe środki pieniężne uzyskiwane w wyniku sprzedaży zasobów rzeczowych wykorzystywanych dotychczas do realizacji zlecanych usług,
- zmniejszenie stanu zatrudnienia.
Wyróżnione efekty zastosowania outsourcingu taktycznego nie wyczerpują zakresów korzyści uzyskiwanych przez zleceniodawcę bezpośrednio po rozpoczęciu współpracy. Zostały one jednak potraktowane jako zasadnicze, korespondujące z wymienionymi wcześniej problemami w działalności przedsiębiorstwa, które można wyeliminować lub zredukować ich skutki poprzez zastosowanie outsourcingu. Warto zwrócić uwagę także na inne korzyści, do których należą min. możliwość wykorzystania know - how partnera w zakresie działalności podstawowej, zwiększenie stopnia wykorzystania zasobów posiadanych przez zleceniodawcę, zwiększenie poziomu wyposażenia technicznego. W warunkach zlecania zadań, których wykonanie wpływa także na dostawców i odbiorców zleceniodawcy możliwe jest także osiągniecie wyższego poziomu jakości współpracy z tymi jednostkami. Do takich rodzajów działań można zaliczyć logistykę, usługi w zakresie technologii informacyjnych, czy także usługi marketingowe.
Jak podkreślają D. Brown i S. Wilson [2005] podstawę współpracy z usługodawcą w outsourcingu taktycznym stanowi odpowiednio przygotowany kontrakt (umowa), w którym szczegółowe postanowienia mają zapewnić zleceniodawcy wyższy poziom jakości zleconych usług w porównaniu z samodzielnym wykonaniem przy niższych kosztach oraz przy mniejszym zaangażowaniu w nadzorowanie realizacji zadań w tym zakresie przez zleceniodawcę. W takim kontrakcie występują także zazwyczaj ograniczenia swobody usługodawcy w ukształtowaniu sposobów realizacji zadań zleconych zadań. Często także założenia dotyczące sposobów wykonania zleconych zadań, jak również przewidywane efekty odzwierciedlone są w postaci odpowiednich postanowień w kontrakcie.
M.J. Power, K.C. Desouza i C. Bonifazi [2010] w swojej pracy dodają uzupełnienie do ukazanego opisu o inną typologię. Kryteriami rozróżniania jest tutaj zakres obowiązków zleconych partnerowi zewnętrznemu i szansa podjęcia przez usługodawcę decyzji, która wpłynie na zleceniodawcę. Dzięki temu rozróżnieniu ustalono podział na outsourcing indywidualny, funkcjonalny i kompetencyjny. Outsourcing funkcjonalny, a właściwie płynące z niego korzyści można natomiast porównać z oczekiwaniami płynącymi z outsourcingu taktycznego, które podobnie dotyczą kosztów oraz właściwie dobranej wiedzy i umiejętności pracowników usługodawcy.
TL;DR
Outsourcing taktyczny to narzędzie rozwiązujące problemy przedsiębiorstwa, takie jak brak środków inwestycyjnych i kompetencji, redukcja zatrudnienia itp. Celem jest oszczędność kosztów, wyeliminowanie konieczności inwestowania w zasoby i zwiększenie jakości usług. Kontrakt jest podstawą współpracy, a istnieje też podział na outsourcing indywidualny, funkcjonalny i kompetencyjny. Główne cechy to zmniejszenie kosztów, podział ryzyka inwestycyjnego, koncentracja na osiąganiu zysków, możliwość zmiany usługodawcy. Outsourcing taktyczny rozwiązuje błędy w przedsiębiorstwie, zwiększa kontrolę i osiąga cele w krótszym czasie niż outsourcing strategiczny.
Główne cechy outsourcingu taktycznego
- Usługodawca wykonuje powierzone mu dodatkowe działania, które mogą pomóc w rozwiązaniu dotychczasowych procesów wykonywanych przez zleceniodawcę.
- Zminimalizowanie kosztów zleconych zadań.
- Szansa na pozyskanie dodatkowego kapitału przy pomocy wybranych usług pomocniczych z działalności zleceniodawcy i sprzedaży materiałów i usług używanych dotychczas w zakresie działalności zleceniodawcy.
- Ryzyko inwestycyjne podzielone jest pomiędzy usługodawcę i zleceniodawcę inwestycji.
- Skupianie uwagi na osiąganych profitach z tytułu polecenia wykonania zadania usługodawcy.
- Możliwość zmiany usługodawcy w momencie braku osiągnięcia zamierzonych celów i brak wymagalności wyposażania usługodawcy.
- Usługodawca skupia się na osiągnięciu i utrzymaniu wskazanego poziomu jakości powierzonych zleceń.
- Polega na zagospodarowaniu możliwości usługodawcy do osiągnięcia i utrzymania wskazanego poziomu jakości realizacji powierzonych zleceń.
- Możliwość szybkiego wskazania oczekiwanego przez zleceniodawcę poziomu osiągnięć usługodawcy podczas realizacji powierzonych zleceń.
- Jest jednym z podstawowych rodzajów outsourcingu, podobnie jak strategiczny przyporządkowany został ze względu na trwałość wydzielenia.
K. Nowicka [2016] powołując się na D. Browna i S. Wilsona również wskazuje, że outsourcing taktyczny odnosi się do obecnych błędów jakie mogą pojawiać się w przedsiębiorstwie. Początkowo sądzono, że outsourcing taktyczny może rozwiązywać pojedyncze problemy, które w większości przypadków związane są z podniesieniem się kosztów działalności i nie były powiązane z pozostałymi projektami zwiększającymi efektywność przedsiębiorstwa. Po pewnym czasie zarządzający zauważyli podczas współpracy outsourcingowej zwiększenie kontroli nad obowiązkami, które zostały powierzone danej jednostce. Outsourcing taktyczny jest realizowany w krótszym czasie w porównaniu do outsourcingu strategicznego i jego wydzielenie nie musi wiązać się z celami strategicznymi firmy matki, ponieważ w krótkim czasie trudno osiągnąć cele strategiczne.
Outsourcing taktyczny — artykuły polecane |
Outsourcing strategiczny — Outsourcing transformacyjny — Outsourcing — Outsourcing kapitałowy — Podwykonawca — Transakcje wewnątrz struktury organizacyjnej — Etapy outsourcingu - Przekazanie zadań usługodawcy — Relacje między zleceniodawcą i usługodawcą — Efekt skali |
Bibliografia
- Brown D., Wilson S. (2005), The Black Book of Outsourcing, How to Manage the Changes, Challenges and Opportunities, John Wiley & Sons Inc, , Hoboken, New Jersey
- Jarka S. (2011), Stan i perspektywy rozwoju outsourcingu w Polsce, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego-Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 93
- Małkus T. (2013), Główne elementy metodyki oceny współpracy w outsourcingu personalnym, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Zarządzanie, Kraków
- Matejun M. (2006), Rodzaje outsourcingu i kierunki jego wykorzystania, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej Organizacja i Zarządzanie, nr 989, s. 28
- Matejun M. (2015), Outsourcing, [w:] Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wolters Kluwer, Warszawa
- Nowicka K. (2016), Outsourcing w zarządzaniu zasobami przedsiębiorstwa, Difin Warszawa
- Power M., Desouza K., Bonfazi C. (2010), Outsourcing. Podręcznik sprawdzonych praktyk, MT Biznes, Warszawa
Autor: Tomasz Małkus, Dominik Juszczyk