Wykluczenie cyfrowe: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Wykluczenie cyfrowe''' lub przepaść cyfrowa - termin stosowany do określenia różnicy między tymi osobami i społeczeństwami, które mają dostęp do technologii informacyjnych, a tymi, które takiego dostępu nie mają. | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Wykluczenie cyfrowe to różnica w dostępie do technologii informacyjnych między osobami i społeczeństwami. Osoby niepełnosprawne muszą spełnić określone warunki, aby nie być wykluczone cyfrowo. Wykorzystywanie technologii powoduje wykluczenie społeczne osób, które nie mają do niej dostępu. Działania na rzecz e-integracji podejmowane są w Polsce, głównie dla osób starszych. Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu obejmuje programy finansowane ze środków państwowych i europejskich. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka ma na celu rozkwit gospodarki poprzez innowacyjność. Program E-Leader skupia się na budowie sieci szerokopasmowej dla osób wykluczonych cyfrowo. | Wykluczenie cyfrowe to różnica w dostępie do technologii informacyjnych między osobami i społeczeństwami. Osoby niepełnosprawne muszą spełnić określone warunki, aby nie być wykluczone cyfrowo. Wykorzystywanie technologii powoduje wykluczenie społeczne osób, które nie mają do niej dostępu. Działania na rzecz e-integracji podejmowane są w Polsce, głównie dla osób starszych. Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu obejmuje programy finansowane ze środków państwowych i europejskich. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka ma na celu rozkwit gospodarki poprzez innowacyjność. Program E-Leader skupia się na budowie sieci szerokopasmowej dla osób wykluczonych cyfrowo. | ||
Linia 25: | Linia 10: | ||
* posiadać trwały dostęp do komputera, który wyposażony jest w odpowiedni sprzęt i oprogramowanie rehabilitacyjne (dostosowane do stopnia niepełnosprawności).<ref>U. Chęcińska (red) (2012). ''Wyzwania rozwojowe'', [[Gospodarka]] Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214 </ref> | * posiadać trwały dostęp do komputera, który wyposażony jest w odpowiedni sprzęt i oprogramowanie rehabilitacyjne (dostosowane do stopnia niepełnosprawności).<ref>U. Chęcińska (red) (2012). ''Wyzwania rozwojowe'', [[Gospodarka]] Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214 </ref> | ||
Tylko wtedy kiedy wszystkie te warunki są spełnione, określona jednostka nie jest wykluczona cyfrowo | Tylko wtedy kiedy wszystkie te warunki są spełnione, określona jednostka nie jest wykluczona cyfrowo<ref>U. Chęcińska (red) (2012). ''Wyzwania rozwojowe'', Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214 </ref> | ||
==Wykluczenie społeczne== | ==Wykluczenie społeczne== | ||
Wykorzystywanie technologii z każdym dniem staje się coraz bardziej powszechne. Codzienne czynności takie jak nauka, [[praca]], dostęp do wiedzy i informacji czy też zwykła [[komunikacja]] powodują, że osoby z nich nie korzystające bądź nie mające do nich dostępu, stają się wykluczone społecznie. Nawet jeśli ktoś posiada dostęp do informacji, nie zawsze potrafi z nich odpowiednio skorzystać. <ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus | Wykorzystywanie technologii z każdym dniem staje się coraz bardziej powszechne. Codzienne czynności takie jak nauka, [[praca]], dostęp do wiedzy i informacji czy też zwykła [[komunikacja]] powodują, że osoby z nich nie korzystające bądź nie mające do nich dostępu, stają się wykluczone społecznie. Nawet jeśli ktoś posiada dostęp do informacji, nie zawsze potrafi z nich odpowiednio skorzystać. <ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe [[szanse]] (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 74</ref> | ||
[[Proces]] ten pociąga za sobą zmniejszające się [[zapotrzebowanie]] na niektóre zawody jak również tworzenie się nowych. Mamy wówczas do czynienia ze zjawiskiem bezrobocia technologicznego. Wynika ono z niewłaściwych kompetencji osób znajdujących się na rynku pracy oraz ciągłej zmiany zapotrzebowania na nie. Większość aktualnych ofert pracy wymaga od potencjalnego pracownika [[umiejętności]] obsługi komputera, ale też zdobywania informacji i ich odpowiedniego wykorzystywania<ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75 </ref> | |||
Osoby starsze, które nie potrafią korzystać z internetu i innych technologii cyfrowych, stają się upośledzone oraz wykluczane z życia społecznego. Z tego powodu w Polsce podjęte zostały działania na rzecz e-integracji. Dedykowane są one osobom w wieku 65 lat i więcej. Budowana jest u nich świadomość cyfrowa oraz tłumaczone podstawowe korzystanie z technologii cyfrowych<ref>J. Fazlagić (red.) (2016) ''Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75</ref> | |||
Przez długi czas za główny powód takiego zachowania osoby w podeszłym wieku wskazywały ograniczenia finansowe oraz techniczne. Komputery były drogie a techniczne informacje na ich temat ograniczone. Obecnie sytuacja się zmieniła i za przyczynę tą wskazuje się brak motywacji a także bariery kompetencyjne, głównie u seniorów<ref>J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75</ref> | |||
<google>n</google> | |||
==Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu== | ==Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu== | ||
Działań takich podejmują się instytucje państwowe, prywatne jak i jednostki samorządowe. Mogą być finansowane własnymi środkami lub uzyskanymi na ten cel dofinansowaniami ze źródeł zewnętrznych | Działań takich podejmują się instytucje państwowe, prywatne jak i jednostki samorządowe. Mogą być finansowane własnymi środkami lub uzyskanymi na ten cel dofinansowaniami ze źródeł zewnętrznych<ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 76</ref> | ||
===Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka=== | ===Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka=== | ||
W skrócie PO IG, jest wdrażany w całej Polsce. Został stworzony w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia a jego [[finansowanie]] częściowo pokrywane jest środkami europejskimi. W ramach tego programu wyznaczono następujące osie priorytetowe: <ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83</ref> | W skrócie PO IG, jest wdrażany w całej Polsce. Został stworzony w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia a jego [[finansowanie]] częściowo pokrywane jest środkami europejskimi. W ramach tego programu wyznaczono następujące osie priorytetowe: <ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83</ref> | ||
Linia 46: | Linia 34: | ||
# Dyfuzja Innowacji | # Dyfuzja Innowacji | ||
# Polska gospodarka na rynku międzynarodowym | # Polska gospodarka na rynku międzynarodowym | ||
# [[Społeczeństwo]] informacyjne | # [[Społeczeństwo]] informacyjne - budowa elektronicznej administracji | ||
# Społeczeństwo informacyjne | # Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki | ||
# Pomoc techniczna <ref>''Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013'' (2013), Warszawa, s. 14-160 </ref> | # Pomoc techniczna <ref>''Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013'' (2013), Warszawa, s. 14-160 </ref> | ||
Za główny cel PO IG objęto rozkwit polskiej gospodarki, który opiera się na innowacyjnych przedsiębiorstwach. Instytucje państwowe chcą aby m.in. zwiększyła się [[konkurencyjność]] polskiej nauki jak i jej rola w rozwoju gospodarczym. Dodatkowo dążą do zwiększenia zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce, a przede wszystkim do stworzenia lepszych i trwałych miejsc pracy | Za główny cel PO IG objęto rozkwit polskiej gospodarki, który opiera się na innowacyjnych przedsiębiorstwach. Instytucje państwowe chcą aby m.in. zwiększyła się [[konkurencyjność]] polskiej nauki jak i jej rola w rozwoju gospodarczym. Dodatkowo dążą do zwiększenia zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce, a przede wszystkim do stworzenia lepszych i trwałych miejsc pracy<ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83</ref> | ||
===Program E-Leader=== | ===Program E-Leader=== | ||
Jest podrzędnym projektem Programu Operacyjnego Innowacyjnej Gospodarki. Swoim działaniem obejmuje tylko gminy takie jak: Moszczenica, Ujazd, Będków oraz Czarnocin. Nadrzędnym celem jest tutaj zbudowanie sieci szerokopasmowej, która pozwoli osobom wykluczonym cyfrowo na dostęp do Internetu. Dedykowane jest to szczególnie: | Jest podrzędnym projektem Programu Operacyjnego Innowacyjnej Gospodarki. Swoim działaniem obejmuje tylko gminy takie jak: Moszczenica, Ujazd, Będków oraz Czarnocin. Nadrzędnym celem jest tutaj zbudowanie sieci szerokopasmowej, która pozwoli osobom wykluczonym cyfrowo na dostęp do Internetu. Dedykowane jest to szczególnie: | ||
Linia 56: | Linia 45: | ||
* dzieciom, które się uczą i korzystają ze stypendialnych świadczeń | * dzieciom, które się uczą i korzystają ze stypendialnych świadczeń | ||
* osobom niepełnosprawnym | * osobom niepełnosprawnym | ||
* rodzinom zastępczym | * rodzinom zastępczym<ref>M. Lipnicka (2015) ''Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 84</ref> | ||
{{a| | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[Aktywizacja zawodowa]]}} — {{i5link|a=[[Urząd pracy]]}} — {{i5link|a=[[Program Operacyjny Kapitał Ludzki]]}} — {{i5link|a=[[Kurs zawodowy]]}} — {{i5link|a=[[Społeczeństwo informacyjne]]}} — {{i5link|a=[[Kształcenie ustawiczne]]}} — {{i5link|a=[[Dotacje na rozwój firmy]]}} — {{i5link|a=[[Otwarty dostęp]]}} — {{i5link|a=[[Doradztwo zawodowe]]}} }} | ||
[[ | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | <references /> | ||
==Bibliografia== | |||
<noautolinks> | |||
* Fazlagić J. (red.) (2016), ''[http://www.i.vistula.edu.pl/media/docs/lf7Lw3fiLS6siiBpUnWaskU.pdf Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności]'', Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa | |||
* Grześkowiak A. (2014), ''[https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=25312&from=publication Analiza wykluczenia cyfrowego w Polsce w ujęciu indywidualnym i regionalnym]'', Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 328, Wrocław | |||
* Kos-Łabędowicz J. (2016), ''[https://wnus.edu.pl/epu/pl/issue/138/article/1643/ Działania Unii Europejskiej przeciwdziałające cyfrowemu wykluczeniu na przykładzie wymagań odnośnie dostępności]'', Ekonomiczne Problemy Usług, nr 122 | |||
* Lipnicka M. (2015), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/37-2015/si-37-75.pdf Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 874 | |||
* Strona internetowa: ''[https://www.poir.gov.pl/strony/o-programie/zasady/fundusze-europejskie-na-lata-2007-2013/poig/dokumenty-programowe/program-operacyjny-innowacyjna-gospodarka/ Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013]'' | |||
* Wiktorowicz J. (2015), ''[https://repozytorium.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/16660/185_202_wiktorowicz.pdf?sequence=1&isAllowed=y Wykluczenie cyfrowe pokolenia 50+ w Województwie Łódzkim]'', Acta Universitatis Lodziensis 4(315), Łódź | |||
* Chęcińska U. (red.) (2012), ''Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna'', Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II, Szczecin | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Justyna Grabowska}} | |||
[[Kategoria:Informatyka]] | |||
{{#metamaster:description|Wykluczenie cyfrowe to różnica w dostępie do technologii informacyjnych między ludźmi i społeczeństwami. Dowiedz się więcej o przepaści cyfrowej na stronie encyklopedii.}} | {{#metamaster:description|Wykluczenie cyfrowe to różnica w dostępie do technologii informacyjnych między ludźmi i społeczeństwami. Dowiedz się więcej o przepaści cyfrowej na stronie encyklopedii.}} |
Aktualna wersja na dzień 11:15, 10 sty 2024
Wykluczenie cyfrowe lub przepaść cyfrowa - termin stosowany do określenia różnicy między tymi osobami i społeczeństwami, które mają dostęp do technologii informacyjnych, a tymi, które takiego dostępu nie mają.
TL;DR
Wykluczenie cyfrowe to różnica w dostępie do technologii informacyjnych między osobami i społeczeństwami. Osoby niepełnosprawne muszą spełnić określone warunki, aby nie być wykluczone cyfrowo. Wykorzystywanie technologii powoduje wykluczenie społeczne osób, które nie mają do niej dostępu. Działania na rzecz e-integracji podejmowane są w Polsce, głównie dla osób starszych. Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu obejmuje programy finansowane ze środków państwowych i europejskich. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka ma na celu rozkwit gospodarki poprzez innowacyjność. Program E-Leader skupia się na budowie sieci szerokopasmowej dla osób wykluczonych cyfrowo.
Osoby niepełnosprawne
W życiu codziennym każdej grupy społecznej jak i poszczególnych jednostek, informacje stanowią ważną rolę. Warto tutaj wspomnieć o osobach niepełnosprawnych. By zostały one w pełni przypisane do społeczeństwa informacyjnego muszą spełniać określone warunki:
- posiadać dostęp do internetu
- posiadać podstawową wiedzę z zakresu jego obsługi
- posiadać trwały dostęp do komputera, który wyposażony jest w odpowiedni sprzęt i oprogramowanie rehabilitacyjne (dostosowane do stopnia niepełnosprawności).[1]
Tylko wtedy kiedy wszystkie te warunki są spełnione, określona jednostka nie jest wykluczona cyfrowo[2]
Wykluczenie społeczne
Wykorzystywanie technologii z każdym dniem staje się coraz bardziej powszechne. Codzienne czynności takie jak nauka, praca, dostęp do wiedzy i informacji czy też zwykła komunikacja powodują, że osoby z nich nie korzystające bądź nie mające do nich dostępu, stają się wykluczone społecznie. Nawet jeśli ktoś posiada dostęp do informacji, nie zawsze potrafi z nich odpowiednio skorzystać. [3]
Proces ten pociąga za sobą zmniejszające się zapotrzebowanie na niektóre zawody jak również tworzenie się nowych. Mamy wówczas do czynienia ze zjawiskiem bezrobocia technologicznego. Wynika ono z niewłaściwych kompetencji osób znajdujących się na rynku pracy oraz ciągłej zmiany zapotrzebowania na nie. Większość aktualnych ofert pracy wymaga od potencjalnego pracownika umiejętności obsługi komputera, ale też zdobywania informacji i ich odpowiedniego wykorzystywania[4]
Osoby starsze, które nie potrafią korzystać z internetu i innych technologii cyfrowych, stają się upośledzone oraz wykluczane z życia społecznego. Z tego powodu w Polsce podjęte zostały działania na rzecz e-integracji. Dedykowane są one osobom w wieku 65 lat i więcej. Budowana jest u nich świadomość cyfrowa oraz tłumaczone podstawowe korzystanie z technologii cyfrowych[5]
Przez długi czas za główny powód takiego zachowania osoby w podeszłym wieku wskazywały ograniczenia finansowe oraz techniczne. Komputery były drogie a techniczne informacje na ich temat ograniczone. Obecnie sytuacja się zmieniła i za przyczynę tą wskazuje się brak motywacji a także bariery kompetencyjne, głównie u seniorów[6]
Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu
Działań takich podejmują się instytucje państwowe, prywatne jak i jednostki samorządowe. Mogą być finansowane własnymi środkami lub uzyskanymi na ten cel dofinansowaniami ze źródeł zewnętrznych[7]
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
W skrócie PO IG, jest wdrażany w całej Polsce. Został stworzony w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia a jego finansowanie częściowo pokrywane jest środkami europejskimi. W ramach tego programu wyznaczono następujące osie priorytetowe: [8]
- Badania i rozwój nowoczesnych technologii
- Infrastruktura sfery B+R
- Kapitał dla innowacji
- Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia
- Dyfuzja Innowacji
- Polska gospodarka na rynku międzynarodowym
- Społeczeństwo informacyjne - budowa elektronicznej administracji
- Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki
- Pomoc techniczna [9]
Za główny cel PO IG objęto rozkwit polskiej gospodarki, który opiera się na innowacyjnych przedsiębiorstwach. Instytucje państwowe chcą aby m.in. zwiększyła się konkurencyjność polskiej nauki jak i jej rola w rozwoju gospodarczym. Dodatkowo dążą do zwiększenia zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce, a przede wszystkim do stworzenia lepszych i trwałych miejsc pracy[10]
Program E-Leader
Jest podrzędnym projektem Programu Operacyjnego Innowacyjnej Gospodarki. Swoim działaniem obejmuje tylko gminy takie jak: Moszczenica, Ujazd, Będków oraz Czarnocin. Nadrzędnym celem jest tutaj zbudowanie sieci szerokopasmowej, która pozwoli osobom wykluczonym cyfrowo na dostęp do Internetu. Dedykowane jest to szczególnie:
- ubogim osobom
- dzieciom, które się uczą i korzystają ze stypendialnych świadczeń
- osobom niepełnosprawnym
- rodzinom zastępczym[11]
Wykluczenie cyfrowe — artykuły polecane |
Aktywizacja zawodowa — Urząd pracy — Program Operacyjny Kapitał Ludzki — Kurs zawodowy — Społeczeństwo informacyjne — Kształcenie ustawiczne — Dotacje na rozwój firmy — Otwarty dostęp — Doradztwo zawodowe |
Przypisy
- ↑ U. Chęcińska (red) (2012). Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214
- ↑ U. Chęcińska (red) (2012). Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II Szczecin, s. 213-214
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 74
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
- ↑ J. Fazlagić (red.) (2016) Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa, s. 75
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 76
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83
- ↑ Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (2013), Warszawa, s. 14-160
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 83
- ↑ M. Lipnicka (2015) Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 874, Łódź, s. 84
Bibliografia
- Fazlagić J. (red.) (2016), Pracownicy wiedzy 65 plus - nowe szanse (czy kontrowersje) wobec wyzwań współczesności, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa
- Grześkowiak A. (2014), Analiza wykluczenia cyfrowego w Polsce w ujęciu indywidualnym i regionalnym, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 328, Wrocław
- Kos-Łabędowicz J. (2016), Działania Unii Europejskiej przeciwdziałające cyfrowemu wykluczeniu na przykładzie wymagań odnośnie dostępności, Ekonomiczne Problemy Usług, nr 122
- Lipnicka M. (2015), Przyczyny i sposoby przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 874
- Strona internetowa: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013
- Wiktorowicz J. (2015), Wykluczenie cyfrowe pokolenia 50+ w Województwie Łódzkim, Acta Universitatis Lodziensis 4(315), Łódź
- Chęcińska U. (red.) (2012), Wyzwania rozwojowe, Gospodarka Elektroniczna, Zeszyty Naukowe nr 703, Tom II, Szczecin
Autor: Justyna Grabowska