Model Markowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Prognozowanie]]</li>
<li>[[Kryterium minimaksowe]]</li>
<li>[[Model ekonometryczny]]</li>
<li>[[Predykcja]]</li>
<li>[[Drzewo decyzyjne]]</li>
<li>[[Metoda XYZ]]</li>
<li>[[Modele podejmowania decyzji]]</li>
<li>[[System wczesnego ostrzegania]]</li>
<li>[[Ekonomia menedżerska]]</li>
</ul>
}}
'''Model Markowa''' jest modelem szeroko stosowanym w badaniach [[zachowania konsumentów]].
'''Model Markowa''' jest modelem szeroko stosowanym w badaniach [[zachowania konsumentów]].
Jest to [[model]] stochastyczny, opisujący problem podejmowania decyzji w warunkach ryzyka. Za kryterium oceny najczęściej przyjmuje się [[wartość]] [[dochód|dochodu]], [[zysk]]u, straty lub czasu.  
Jest to [[model]] stochastyczny, opisujący problem podejmowania decyzji w warunkach ryzyka. Za kryterium oceny najczęściej przyjmuje się [[wartość]] [[dochód|dochodu]], [[zysk]]u, straty lub czasu.


Według modelu Markowa zachowanie konsumentów na rynku to nieprzerwany [[proces]] decyzyjny, w którym można wyróżnić określone stany następujące po sobie w danym czasie i osiągnięcie jakiegoś konkretnego stanu w jakimś konkretnym czasie jest uzależnione od osiągniętego stanu w okresie wcześniejszym. Tak więc model ten przyjmuje warunkowe [[prawdopodobieństwo]] osiągnięcia poszczególnych stanów.<ref> Rudnicki L. (2000). ''Zachowanie konsumentów na rynku'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 237-238</ref><ref> Łodziana Grabowska J. (1996). ''[[Efektywność]] reklamy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 108-109</ref>
Według modelu Markowa zachowanie konsumentów na rynku to nieprzerwany [[proces]] decyzyjny, w którym można wyróżnić określone stany następujące po sobie w danym czasie i osiągnięcie jakiegoś konkretnego stanu w jakimś konkretnym czasie jest uzależnione od osiągniętego stanu w okresie wcześniejszym. Tak więc model ten przyjmuje warunkowe [[prawdopodobieństwo]] osiągnięcia poszczególnych stanów<ref> Rudnicki L. (2000)., s. 237-238</ref><ref> Łodziana-Grabowska J. (1996). , s. 108-109</ref>


==TL;DR==
==TL;DR==
Model Markowa jest matematyczną techniką modelowania zachowania konsumentów. Opiera się na prawdopodobieństwie przejścia między różnymi stanami. Może być używany do badania planów i zamiarów zakupowych oraz preferencji konsumentów. Ukryty model Markowa analizuje funkcję gęstości wielowymiarowego szeregu czasowego, w którym ukryta struktura przejścia jest zdefiniowana za pomocą procesu Markowa. Model ten opiera się na dwóch założeniach: ciąg ukrytych stanów jest zgodny z łańcuchem Markowa, a obserwacje są niezależne pod warunkiem znanego ukrytego stanu.
Model Markowa jest matematyczną techniką modelowania zachowania konsumentów. Opiera się na prawdopodobieństwie przejścia między różnymi stanami. Może być używany do badania planów i zamiarów zakupowych oraz preferencji konsumentów. Ukryty model Markowa analizuje funkcję gęstości wielowymiarowego szeregu czasowego, w którym ukryta struktura przejścia jest zdefiniowana za pomocą procesu Markowa. Model ten opiera się na dwóch założeniach: ciąg ukrytych stanów jest zgodny z łańcuchem Markowa, a obserwacje są niezależne pod warunkiem znanego ukrytego stanu.


===Podczas konstrukcji modelu Markowa określany jest:===
===Podczas konstrukcji modelu Markowa określany jest===
* '''możliwy [[wariant]] wyboru (stan)'''  
* '''możliwy [[wariant]] wyboru (stan)'''
* '''[[cykl]] (okres czasu)''' - im krótszy cykl, tym bardziej model obrazuje rzeczywistą sytuację,
* '''[[cykl]] (okres czasu)''' - im krótszy cykl, tym bardziej model obrazuje rzeczywistą sytuację,
* '''prawdopodobieństwo przejścia''' - na podstawie dostępnych [[informacja|informacji]] możemy określić prawdopodobieństwo przejścia z jednego stanu do stanu następnego w ciągu jednej jednostki czasu.
* '''prawdopodobieństwo przejścia''' - na podstawie dostępnych [[informacja|informacji]] możemy określić prawdopodobieństwo przejścia z jednego stanu do stanu następnego w ciągu jednej jednostki czasu.


===Modele Markowa są matematyczną techniką modelowania opartą na rachunku macierzowym.===
===Modele Markowa są matematyczną techniką modelowania opartą na rachunku macierzowym.===
 
S. Mynarski przeprowadził badania [[plan]]ów i zamiarów dotyczących kupna samochodu przez gospodarstwa domowe. Badane jednostki podzielił na trzy grupy:<ref> Mynarski S. (1973)</ref>
S. Mynarski przeprowadził badania [[plan]]ów i zamiarów dotyczących kupna samochodu przez gospodarstwa domowe. Badane jednostki podzielił na trzy grupy:<ref> Mynarski S. (1973) ''[[Analiza rynku]]. Problemy i metody'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
</ref>
* '''[[grupa]] I''' - rodziny nie posiadające samochodu i nie planujące jego zakupu
* '''[[grupa]] I''' - rodziny nie posiadające samochodu i nie planujące jego zakupu
* '''grupa II''' - rodziny nie mające samochodu, ale zamierzające go kupić
* '''grupa II''' - rodziny nie mające samochodu, ale zamierzające go kupić
* '''grupa III''' - rodziny posiadające samochód
* '''grupa III''' - rodziny posiadające samochód
<google>text</google>


Przejście rodzin z jednej grupy (stanu) do (stanu) grupy drugiej w ciągu roku przedstawione zostało za pomocą macierzy przejścia:
Przejście rodzin z jednej grupy (stanu) do (stanu) grupy drugiej w ciągu roku przedstawione zostało za pomocą macierzy przejścia:
Linia 42: Linia 22:
<math> P = \begin{bmatrix}
<math> P = \begin{bmatrix}
0,7 & 0,2 & 0,1 \\
0,7 & 0,2 & 0,1 \\
0,1 & 0,6 & 0,3 \\  
0,1 & 0,6 & 0,3 \\
0 & 0 & 1
0 & 0 & 1
\end{bmatrix} </math>
\end{bmatrix} </math>
Linia 50: Linia 30:
Wynika z niej, że 70 % rodzin z grupy I po upływie określonej jednostki czasu - jednego roku - prawdopodobnie pozostanie przy decyzji poprzedniej. 20% rodzin prawdopodobnie zaplanuje kupno samochodu w przyszłości, a 10% rodzin kupi samochód.
Wynika z niej, że 70 % rodzin z grupy I po upływie określonej jednostki czasu - jednego roku - prawdopodobnie pozostanie przy decyzji poprzedniej. 20% rodzin prawdopodobnie zaplanuje kupno samochodu w przyszłości, a 10% rodzin kupi samochód.


W grupie II, 60% rodzin po okresie jednego roku pozostanie najprawdopodobniej przy wcześniejszej decyzji, 30% prawdopodobnie kupi samochód, a 10% zrezygnuje z kupna.  
W grupie II, 60% rodzin po okresie jednego roku pozostanie najprawdopodobniej przy wcześniejszej decyzji, 30% prawdopodobnie kupi samochód, a 10% zrezygnuje z kupna.


Natomiast stan zbiorowości z grupy III, która posiada samochód, nie ulegnie zmianie.
Natomiast stan zbiorowości z grupy III, która posiada samochód, nie ulegnie zmianie.


=== Zastosowanie Modelu Markowa ===
<google>n</google>


Model Markowa ma szerokie zastosowanie w badaniach zachowania konsumentów. Jest także wykorzystywany w badaniach planów i zamiarów zakupu [[towar]]ów, preferencji [[konsument]]ów, kolejności zakupu [[towarów]], substytucji [[potrzeba|potrzeb]] itp.<ref> Shomali A., Kapusta M., Gajer M. (1999). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-dd050459-b360-4ee8-8337-3a29c03d9cd2 Zastosowanie niejawnych modeli Markowa w systemach automatycznego rozpoznawania mowy]'', "Elektrotechnika i Elektronika”, Nr 18, s. 89-98 </ref>  
===Zastosowanie Modelu Markowa===
Model Markowa ma szerokie zastosowanie w badaniach zachowania konsumentów. Jest także wykorzystywany w badaniach planów i zamiarów zakupu [[towar]]ów, preferencji [[konsument]]ów, kolejności zakupu [[towarów]], substytucji [[potrzeba|potrzeb]] itp<ref> Shomali A., Kapusta M., Gajer M. (1999). , s. 89-98 </ref>


Badania te nie są bardzo trudne i skomplikowane, dlatego są często i chętnie przeprowadzane w małych [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwach]].
Badania te nie są bardzo trudne i skomplikowane, dlatego są często i chętnie przeprowadzane w małych [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwach]].
=== Ukryty model Markowa ===
 
”W ukrytym modelu Markowa badana jest [[funkcja]] gęstości wielowymiarowego szeregu czasowego f (Yt), w którym ukryta struktura przejścia jest zdefiniowana za pomocą procesu Markowa. W modelu tym dyskretna [[zmienna]] losowa Xt nie jest bezpośrednio mierzalna, a stany łańcucha nazywa się ukrytymi.<ref>Genge E. (2014). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-cab382ed-aa9d-436e-bb1a-1b01d429e4f8/c/6_E.Genge_Zastosowanie_ukrytych_modeli..._01.pdf ''Zastosowanie ukrytych modeli Markowa w analizie oszczędności wśród Polaków''], "Studia Ekonomiczne", Nr 189, s. 58-66</ref> Ukryty model Markowa można zapisać jako:
===Ukryty model Markowa===
"W ukrytym modelu Markowa badana jest [[funkcja]] gęstości wielowymiarowego szeregu czasowego f (Yt), w którym ukryta struktura przejścia jest zdefiniowana za pomocą procesu Markowa. W modelu tym dyskretna [[zmienna]] losowa Xt nie jest bezpośrednio mierzalna, a stany łańcucha nazywa się ukrytymi". <ref>Genge E. (2014)., s. 58-66</ref> Ukryty model Markowa można zapisać jako:


<math>f (Y_t) = \sum_{X_1=1}^u \dots \sum_{X_T=1}^u f (X_1) \prod_{t=2}^T f (X_t | X_{t-1}) \prod_{t=1}^T f (Y_t | X_t),</math>
<math>f (Y_t) = \sum_{X_1=1}^u \dots \sum_{X_T=1}^u f (X_1) \prod_{t=2}^T f (X_t | X_{t-1}) \prod_{t=1}^T f (Y_t | X_t),</math>
gdzie:
gdzie:
* <math>f (X_1)</math> - funkcja gęstości rozkładu początkowego,  
* <math>f (X_1)</math> - funkcja gęstości rozkładu początkowego,
* <math>f (X_t | X_{t-1})</math> - prawdopodobieństwo przejścia, które określa prawdopodobieństwo bycia w ukrytym stanie w czasie ''t'', pod warunkiem bycia w tym stanie w czasie ''t − 1''. Ukryta macierz przejścia '''A''' o elementach <math>a_{sr}</math> oznacza prawdopodobieństwo przejścia z ukrytego stanu ''s'' do stanu ''r'', tj. <math>a_{sr} = P (X_t = r X_{t−1} = s)</math>:
* <math>f (X_t | X_{t-1})</math> - prawdopodobieństwo przejścia, które określa prawdopodobieństwo bycia w ukrytym stanie w czasie ''t'', pod warunkiem bycia w tym stanie w czasie ''t − 1''. Ukryta macierz przejścia '''A''' o elementach <math>a_{sr}</math> oznacza prawdopodobieństwo przejścia z ukrytego stanu ''s'' do stanu ''r'', tj. <math>a_{sr} = P (X_t = r | X_{t - 1} = s)</math>:
<math>A = \begin{bmatrix}
<math>A = \begin{bmatrix}
a_{11} & \cdots & a_{1u} \\
a_{11} & \cdots & a_{1u} \\
Linia 71: Linia 53:
a_{u1} & \cdots & a_{uu}
a_{u1} & \cdots & a_{uu}
\end{bmatrix}</math>
\end{bmatrix}</math>
Suma prawdopodobieństw w każdym wierszu macierzy A jest równa jeden.  
Suma prawdopodobieństw w każdym wierszu macierzy A jest równa jeden.
* <math>f (Y_t | X_t)</math> - funkcja gęstości rozkładu wielowymiarowego.
* <math>f (Y_t | X_t)</math> - funkcja gęstości rozkładu wielowymiarowego.


==== Ukryty model Markowa opiera się na dwóch głównych założeniach: ====
====Ukryty model Markowa opiera się na dwóch głównych założeniach====
* "Ciąg ukrytych stanów jest zgodny z łańcuchem Markowa, tj. <math>X_t</math> jest zależny jedynie od stanu poprzedniego (wystąpienie każdego kolejnego stanu ukrytego łańcucha Markowa zależy wyłącznie od jego poprzednika).
* "Ciąg ukrytych stanów jest zgodny z łańcuchem Markowa, tj. <math>X_t</math> jest zależny jedynie od stanu poprzedniego (wystąpienie każdego kolejnego stanu ukrytego łańcucha Markowa zależy wyłącznie od jego poprzednika).
* Obserwacje w każdym czasie są niezależne pod warunkiem znajomości ukrytego stanu <math>X_t</math>. Oznacza to, że [[obserwacja]] w czasie ''t'' zależy tylko od ukrytego stanu w czasie ''t'', co bardzo często odnosi się do założenia o lokalnej niezależności, która jest głównym założeniem całej grupy modeli ze zmiennymi ukrytymi."<ref>Genge E. (2014). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-cab382ed-aa9d-436e-bb1a-1b01d429e4f8/c/6_E.Genge_Zastosowanie_ukrytych_modeli..._01.pdf ''Zastosowanie ukrytych modeli Markowa w analizie oszczędności wśród Polaków''], "Studia Ekonomiczne", Nr 189, s. 58-66</ref>
* Obserwacje w każdym czasie są niezależne pod warunkiem znajomości ukrytego stanu <math>X_t</math>. Oznacza to, że [[obserwacja]] w czasie ''t'' zależy tylko od ukrytego stanu w czasie ''t'', co bardzo często odnosi się do założenia o lokalnej niezależności, która jest głównym założeniem całej grupy modeli ze zmiennymi ukrytymi".<ref>Genge E. (2014)., s. 58-66</ref>
== Bibliografia ==
 
* Figielska E. (2011). [http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-c74d6dc4-790b-49d3-b953-ac2987a7e1c5/c/Figielska_Ewolucyjne_Metody_5_2011.pdf ''Ewolucyjne metody uczenia ukrytych modeli Markowa''], "Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki", Nr 5
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Prognozowanie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kryterium minimaksowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Model ekonometryczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Predykcja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Drzewo decyzyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metoda XYZ]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modele podejmowania decyzji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System wczesnego ostrzegania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ekonomia menedżerska]]}} }}
* Genge E. (2014). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-cab382ed-aa9d-436e-bb1a-1b01d429e4f8/c/6_E.Genge_Zastosowanie_ukrytych_modeli..._01.pdf ''Zastosowanie ukrytych modeli Markowa w analizie oszczędności wśród Polaków''], "Studia Ekonomiczne", Nr 189
 
* Grishkevich A., Grishkevich M. (2014). [http://red.pe.org.pl/articles/2014/6/49.pdf ''Interwałowe oszacowania wskaźników niezawodności strukturalnej systemów elektroenergetycznych''], "[[Przegląd]] Elektrotechniczny" (Electrical Review), Nr 90(6)
==Przypisy==
* Łodziana – Grabowska J. (1996). ''[[Efektywność]] reklamy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Mynarski S. (1987) ''Analiza rynku: problemy i metody'', Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
* Rudnicki L. (2000). ''Zachowanie konsumentów na rynku'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Shomali A., Kapusta M., Gajer M. (1999). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-dd050459-b360-4ee8-8337-3a29c03d9cd2 Zastosowanie niejawnych modeli Markowa w systemach automatycznego rozpoznawania mowy]'', "Elektrotechnika i Elektronika", Nr 18
== Przypisy ==
<references />
<references />
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Figielska E. (2011), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-c74d6dc4-790b-49d3-b953-ac2987a7e1c5/c/Figielska_Ewolucyjne_Metody_5_2011.pdf  Ewolucyjne metody uczenia ukrytych modeli Markowa]'', Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki , Nr 5
* Genge E. (2014), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-cab382ed-aa9d-436e-bb1a-1b01d429e4f8/c/6_E.Genge_Zastosowanie_ukrytych_modeli..._01.pdf Zastosowanie ukrytych modeli Markowa w analizie oszczędności wśród Polaków]'', Studia Ekonomiczne, Nr 189
* Grishkevich A., Grishkevich M. (2014), ''[http://red.pe.org.pl/articles/2014/6/49.pdf Interwałowe oszacowania wskaźników niezawodności strukturalnej systemów elektroenergetycznych]'', Przegląd Elektrotechniczny (Electrical Review), Nr 90(6)
* Łodziana-Grabowska J. (1996), ''Efektywność reklamy'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Mynarski S. (1987), ''Analiza rynku: problemy i metody'', PWN, Warszawa
* Rudnicki L. (2000), ''Zachowanie konsumentów na rynku'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Shomali A., Kapusta M., Gajer M. (1999), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-dd050459-b360-4ee8-8337-3a29c03d9cd2 Zastosowanie niejawnych modeli Markowa w systemach automatycznego rozpoznawania mowy]'', Elektrotechnika i Elektronika, Nr 18
</noautolinks>
{{a|Paulina Krzak, Jacek Skalski}}
{{a|Paulina Krzak, Jacek Skalski}}
[[Kategoria:Prognozowanie]]
[[Kategoria:Prognozowanie]]

Aktualna wersja na dzień 18:53, 16 sty 2024

Model Markowa jest modelem szeroko stosowanym w badaniach zachowania konsumentów. Jest to model stochastyczny, opisujący problem podejmowania decyzji w warunkach ryzyka. Za kryterium oceny najczęściej przyjmuje się wartość dochodu, zysku, straty lub czasu.

Według modelu Markowa zachowanie konsumentów na rynku to nieprzerwany proces decyzyjny, w którym można wyróżnić określone stany następujące po sobie w danym czasie i osiągnięcie jakiegoś konkretnego stanu w jakimś konkretnym czasie jest uzależnione od osiągniętego stanu w okresie wcześniejszym. Tak więc model ten przyjmuje warunkowe prawdopodobieństwo osiągnięcia poszczególnych stanów[1][2]

TL;DR

Model Markowa jest matematyczną techniką modelowania zachowania konsumentów. Opiera się na prawdopodobieństwie przejścia między różnymi stanami. Może być używany do badania planów i zamiarów zakupowych oraz preferencji konsumentów. Ukryty model Markowa analizuje funkcję gęstości wielowymiarowego szeregu czasowego, w którym ukryta struktura przejścia jest zdefiniowana za pomocą procesu Markowa. Model ten opiera się na dwóch założeniach: ciąg ukrytych stanów jest zgodny z łańcuchem Markowa, a obserwacje są niezależne pod warunkiem znanego ukrytego stanu.

Podczas konstrukcji modelu Markowa określany jest

  • możliwy wariant wyboru (stan)
  • cykl (okres czasu) - im krótszy cykl, tym bardziej model obrazuje rzeczywistą sytuację,
  • prawdopodobieństwo przejścia - na podstawie dostępnych informacji możemy określić prawdopodobieństwo przejścia z jednego stanu do stanu następnego w ciągu jednej jednostki czasu.

Modele Markowa są matematyczną techniką modelowania opartą na rachunku macierzowym.

S. Mynarski przeprowadził badania planów i zamiarów dotyczących kupna samochodu przez gospodarstwa domowe. Badane jednostki podzielił na trzy grupy:[3]

  • grupa I - rodziny nie posiadające samochodu i nie planujące jego zakupu
  • grupa II - rodziny nie mające samochodu, ale zamierzające go kupić
  • grupa III - rodziny posiadające samochód

Przejście rodzin z jednej grupy (stanu) do (stanu) grupy drugiej w ciągu roku przedstawione zostało za pomocą macierzy przejścia:

P - prawdopodobieństwo

Wynika z niej, że 70 % rodzin z grupy I po upływie określonej jednostki czasu - jednego roku - prawdopodobnie pozostanie przy decyzji poprzedniej. 20% rodzin prawdopodobnie zaplanuje kupno samochodu w przyszłości, a 10% rodzin kupi samochód.

W grupie II, 60% rodzin po okresie jednego roku pozostanie najprawdopodobniej przy wcześniejszej decyzji, 30% prawdopodobnie kupi samochód, a 10% zrezygnuje z kupna.

Natomiast stan zbiorowości z grupy III, która posiada samochód, nie ulegnie zmianie.

Zastosowanie Modelu Markowa

Model Markowa ma szerokie zastosowanie w badaniach zachowania konsumentów. Jest także wykorzystywany w badaniach planów i zamiarów zakupu towarów, preferencji konsumentów, kolejności zakupu towarów, substytucji potrzeb itp[4]

Badania te nie są bardzo trudne i skomplikowane, dlatego są często i chętnie przeprowadzane w małych przedsiębiorstwach.

Ukryty model Markowa

"W ukrytym modelu Markowa badana jest funkcja gęstości wielowymiarowego szeregu czasowego f (Yt), w którym ukryta struktura przejścia jest zdefiniowana za pomocą procesu Markowa. W modelu tym dyskretna zmienna losowa Xt nie jest bezpośrednio mierzalna, a stany łańcucha nazywa się ukrytymi". [5] Ukryty model Markowa można zapisać jako:

gdzie:

  • - funkcja gęstości rozkładu początkowego,
  • - prawdopodobieństwo przejścia, które określa prawdopodobieństwo bycia w ukrytym stanie w czasie t, pod warunkiem bycia w tym stanie w czasie t − 1. Ukryta macierz przejścia A o elementach oznacza prawdopodobieństwo przejścia z ukrytego stanu s do stanu r, tj. :

Suma prawdopodobieństw w każdym wierszu macierzy A jest równa jeden.

  • - funkcja gęstości rozkładu wielowymiarowego.

Ukryty model Markowa opiera się na dwóch głównych założeniach

  • "Ciąg ukrytych stanów jest zgodny z łańcuchem Markowa, tj. jest zależny jedynie od stanu poprzedniego (wystąpienie każdego kolejnego stanu ukrytego łańcucha Markowa zależy wyłącznie od jego poprzednika).
  • Obserwacje w każdym czasie są niezależne pod warunkiem znajomości ukrytego stanu . Oznacza to, że obserwacja w czasie t zależy tylko od ukrytego stanu w czasie t, co bardzo często odnosi się do założenia o lokalnej niezależności, która jest głównym założeniem całej grupy modeli ze zmiennymi ukrytymi".[6]


Model Markowaartykuły polecane
PrognozowanieKryterium minimaksoweModel ekonometrycznyPredykcjaDrzewo decyzyjneMetoda XYZModele podejmowania decyzjiSystem wczesnego ostrzeganiaEkonomia menedżerska

Przypisy

  1. Rudnicki L. (2000)., s. 237-238
  2. Łodziana-Grabowska J. (1996). , s. 108-109
  3. Mynarski S. (1973)
  4. Shomali A., Kapusta M., Gajer M. (1999). , s. 89-98
  5. Genge E. (2014)., s. 58-66
  6. Genge E. (2014)., s. 58-66

Bibliografia


Autor: Paulina Krzak, Jacek Skalski