Cechy osoby przedsiębiorczej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
Najważniejsze '''cechy osoby przedsiębiorczej''' to:
|list1=
<ul>
<li>[[Osoba przedsiębiorcza]]</li>
<li>[[Predyspozycje]]</li>
<li>[[Autorytet]]</li>
<li>[[Potrzeba afiliacji]]</li>
<li>[[Inteligencja emocjonalna]]</li>
<li>[[Pozytywne myślenie]]</li>
<li>[[Alienacja]]</li>
<li>[[Kompetencje]]</li>
<li>[[Frustracja]]</li>
</ul>
}}
 
Najważniejsze '''cechy osoby przedsiębiorczej''' to<ref>Mrozowicz K.(2010), ''Cechy zachowań przedsiębiorczych w świetle psychologicznych badań osobowości'', Studia i [[Materiały]]. Miscellanea Oeconomicae, Rok 14, nr 1, s.14</ref><ref>Mrozowicz K.(2010), ''Cechy zachowań przedsiębiorczych w świetle psychologicznych badań osobowości'', Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae, Rok 14, nr 1, s.15</ref><ref>Postuła A. Glinka B. Pasieczny J.(red)(2014), ''Oblicza przedsiębiorczości'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s.62-69</ref>:
* '''skłonność do ryzyka''', ale ryzyka umiarkowanego, wyważonego (nie oznacza nieracjonalnego, nierozsądnego postępowania), oraz związana z tym umiejętność postępowania i podejmowania decyzji w warunkach niepewności,
* '''skłonność do ryzyka''', ale ryzyka umiarkowanego, wyważonego (nie oznacza nieracjonalnego, nierozsądnego postępowania), oraz związana z tym umiejętność postępowania i podejmowania decyzji w warunkach niepewności,
* '''bycie świadomym siebie''', swoich mocnych i słabych stron,
* '''bycie świadomym siebie''', swoich mocnych i słabych stron,
* '''ambicja''',
* '''ambicja''',
* '''podejmowanie inicjatywy''',
* '''podejmowanie inicjatywy''',
* '''[[kreatywność]], pomysłowość, twórcze myślenie''',
* '''[[kreatywność]], pomysłowość, [[twórcze myślenie]]''',
* '''umiejętność dostrzegania szans w otoczeniu''',
* '''umiejętność dostrzegania szans w otoczeniu''',
* '''[[elastyczność]], łatwość dostosowywania się do zmieniających się warunków''',
* '''[[elastyczność]], łatwość dostosowywania się do zmieniających się warunków''',
Linia 29: Linia 14:
* '''ukierunkowanie na cel''',
* '''ukierunkowanie na cel''',
* '''umiejętność wyznaczania sobie celów''',
* '''umiejętność wyznaczania sobie celów''',
<google>t</google>
* '''nastawienie na osiągnięcie zysku, sukcesu''',
* '''nastawienie na osiągnięcie zysku, sukcesu''',
* '''otwartość''', zarówno na zmiany, jak i na otoczenie, ludzi,
* '''otwartość''', zarówno na zmiany, jak i na otoczenie, ludzi,
Linia 45: Linia 29:
* '''umiejętność zarządzania zasobami materialnymi''',
* '''umiejętność zarządzania zasobami materialnymi''',
* '''umiejętność przyjmowania porażek i wyciągania z nich konstruktywnych wniosków''',
* '''umiejętność przyjmowania porażek i wyciągania z nich konstruktywnych wniosków''',
* '''chęć współzawodnictwa, duch rywalizacji'''.  
* '''chęć współzawodnictwa, duch rywalizacji'''.
 
<google>n</google>


==Czynniki wpływające na kształtowanie cech i postaw przedsiębiorczych==
==Czynniki wpływające na kształtowanie cech i postaw przedsiębiorczych==
Na [[rozwój]] przedsiębiorczości wpływają różne czynniki:
Na [[rozwój]] przedsiębiorczości wpływają różne czynniki:
* '''zewnętrzne'''- związane z warunkami rozwoju społeczno-gospodarczego, z otoczeniem, w jakim jednostka funkcjonuje
* '''zewnętrzne''' - związane z warunkami rozwoju społeczno-gospodarczego, z otoczeniem, w jakim jednostka funkcjonuje
* '''wewnętrzne'''- takie jak wiek, płeć, [[cechy osobowości]], przekonania, wartości.
* '''wewnętrzne''' - takie jak wiek, płeć, [[cechy osobowości]], przekonania, wartości.


Duży wpływ na kształtowanie postaw i cech przedsiębiorczych mają czynniki psychospołeczne, np. [[wykształcenie]], umiejętności, tradycje rodzinne, [[klimat]] społeczny, jak również czynniki ekonomiczne- dostęp do konkretnych środków finansowych<ref>Matejun M. Sczepańczyk M.(red.)(2009),''Współczesne metody zarządzania w praktyce gospodarczej'', Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, s.24</ref>.
Duży wpływ na kształtowanie postaw i cech przedsiębiorczych mają czynniki psychospołeczne, np. [[wykształcenie]], umiejętności, tradycje rodzinne, [[klimat]] społeczny, jak również czynniki ekonomiczne - dostęp do konkretnych środków finansowych.


==Przedsiębiorczość- cecha wrodzona czy nabyta==
==Przedsiębiorczość- cecha wrodzona czy nabyta==
Trudno jednoznacznie określić, czy bycia osobą przedsiębiorczą da się nauczyć, czy jest to postawa wrodzona. Jest to spowodowane bardzo szerokim postrzeganiem przedsiębiorczości, zalicza się do niej wiele cech- niektóre z nich określa się właśnie jako wrodzone, inne postrzega się jako możliwe do nabycia, do doskonalenia. Dlatego nie można jednoznacznie odpowiedzieć na ten dylemat. Można jednak stwierdzić, że pewne osoby urodzą się z większymi predyspozycjami do zostania osobą przedsiębiorczą, natomiast w dużej mierze będzie to również zależeć od tego, jakie umiejętności, wiedzę, wykształcenie i wychowanie dana jednostka otrzyma, a także w jakim stopniu ona sama będzie rozwijała i doskonaliła swoje szeroko pojęte [[kompetencje]].
Trudno jednoznacznie określić, czy bycia osobą przedsiębiorczą da się nauczyć, czy jest to postawa wrodzona. Jest to spowodowane bardzo szerokim postrzeganiem przedsiębiorczości, zalicza się do niej wiele cech - niektóre z nich określa się właśnie jako wrodzone, inne postrzega się jako możliwe do nabycia, do doskonalenia. Dlatego nie można jednoznacznie odpowiedzieć na ten dylemat. Można jednak stwierdzić, że pewne osoby urodzą się z większymi predyspozycjami do zostania osobą przedsiębiorczą, natomiast w dużej mierze będzie to również zależeć od tego, jakie umiejętności, wiedzę, wykształcenie i wychowanie dana jednostka otrzyma, a także w jakim stopniu ona sama będzie rozwijała i doskonaliła swoje szeroko pojęte [[kompetencje]].


==Uczenie się na błędach i zarządzanie ryzykiem==
==Uczenie się na błędach i zarządzanie ryzykiem==
Linia 63: Linia 49:


==Przedsiębiorczość a rozwój osobisty==
==Przedsiębiorczość a rozwój osobisty==
Przedsiębiorcy muszą umieć zarządzać swoim czasem i efektywnie wykorzystywać zasoby, aby osiągnąć sukces w swojej działalności. Skuteczne zarządzanie czasem jest kluczowe dla efektywnego działania przedsiębiorcy.
Przedsiębiorcy muszą umieć zarządzać swoim czasem i efektywnie wykorzystywać [[zasoby]], aby osiągnąć [[sukces]] w swojej działalności. Skuteczne [[zarządzanie]] czasem jest kluczowe dla efektywnego działania przedsiębiorcy.


Przedsiębiorcy stosują różne strategie w celu zarządzania czasem, takie jak: tworzenie planów i list zadań, ustalanie priorytetów, delegowanie zadań, wykorzystywanie technologii wspomagających organizację pracy, a także eliminowanie nieproduktywnych czynności. Ważne jest również umiejętne rozplanowanie czasu na odpoczynek i regenerację, co pozwala na utrzymanie wysokiej efektywności działania.
Przedsiębiorcy stosują różne strategie w celu zarządzania czasem, takie jak: tworzenie planów i list zadań, ustalanie priorytetów, [[delegowanie]] zadań, wykorzystywanie technologii wspomagających organizację pracy, a także eliminowanie nieproduktywnych czynności. Ważne jest również umiejętne rozplanowanie czasu na odpoczynek i regenerację, co pozwala na utrzymanie wysokiej efektywności działania.


Umiejętności komunikacyjne są kluczowe dla osób przedsiębiorczych, ponieważ dobrze rozwinięta zdolność komunikacji pozwala na skuteczne przekazywanie informacji, budowanie relacji oraz negocjowanie.
Umiejętności komunikacyjne są kluczowe dla osób przedsiębiorczych, ponieważ dobrze rozwinięta [[zdolność]] komunikacji pozwala na skuteczne przekazywanie informacji, budowanie relacji oraz negocjowanie.


Kluczowe umiejętności komunikacyjne dla osób przedsiębiorczych to: umiejętność słuchania, jasne i klarowne przekazywanie informacji, umiejętność wyrażania siebie w sposób zrozumiały dla innych, umiejętność budowania relacji, a także umiejętność radzenia sobie w trudnych rozmowach.
Kluczowe umiejętności komunikacyjne dla osób przedsiębiorczych to: umiejętność słuchania, jasne i klarowne przekazywanie informacji, umiejętność wyrażania siebie w sposób zrozumiały dla innych, umiejętność budowania relacji, a także umiejętność radzenia sobie w trudnych rozmowach.


Umiejętności komunikacyjne można doskonalić poprzez praktyczne ćwiczenia, udział w szkoleniach z zakresu komunikacji, czytanie literatury z tego tematu oraz obserwację innych osób, które są dobrymi komunikatorami.
Umiejętności komunikacyjne można doskonalić poprzez praktyczne ćwiczenia, [[udział]] w szkoleniach z zakresu komunikacji, czytanie literatury z tego tematu oraz obserwację innych osób, które są dobrymi komunikatorami.


Przedsiębiorcy muszą być gotowi na radzenie sobie z problemami i podejmowanie decyzji w sytuacjach zmiany i niepewności, ponieważ działalność przedsiębiorcza to często spotkanie z trudnościami i niewiadomymi.
Przedsiębiorcy muszą być gotowi na radzenie sobie z problemami i [[podejmowanie decyzji]] w sytuacjach zmiany i niepewności, ponieważ działalność przedsiębiorcza to często spotkanie z trudnościami i niewiadomymi.


Przedsiębiorcy radzą sobie z problemami poprzez twórcze myślenie, szukanie alternatywnych rozwiązań, konsultowanie się z innymi ekspertami, analizę sytuacji, a także podejmowanie ryzykownych decyzji. Ważne jest również posiadanie elastyczności i gotowości do dostosowywania się do zmieniających się warunków.
Przedsiębiorcy radzą sobie z problemami poprzez twórcze myślenie, szukanie alternatywnych rozwiązań, konsultowanie się z innymi ekspertami, analizę sytuacji, a także podejmowanie ryzykownych decyzji. Ważne jest również [[posiadanie]] elastyczności i gotowości do dostosowywania się do zmieniających się warunków.


==Przypisy==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Osoba przedsiębiorcza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Predyspozycje]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Autorytet]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Potrzeba afiliacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inteligencja emocjonalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pozytywne myślenie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Alienacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kompetencje]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Frustracja]]}} }}
<references/>


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Klonowska-Matynia M. Palinkiewicz Joanna (2013), [http://zeszyty.wne.tu.koszalin.pl/images/wydawnictwo/zeszyty/17/02_Maria_Klonowska-Matynia_Joanna__Palinkiewicz_text.pdf ''Przedsiębiorczość w teorii ekonomicznej''], Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, nr 17
<noautolinks>
* Majewski B. Tomaszewski A.(2009), ''ABC przedsiębiorczości'', WSiP, Warszawa
* Klonowska-Matynia M., Palinkiewicz J. (2013), ''Przedsiębiorczość w teorii ekonomicznej'', Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, nr 17
* Matejun M. Sczepańczyk M.(red.)(2009), ''Współczesne metody zarządzania w praktyce gospodarczej'', Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
* Majewski B., Tomaszewski A. (2009), ''ABC przedsiębiorczości'', WSiP, Warszawa
* Mrozowicz K.(2010), [https://miscellanea.ujk.edu.pl/data/Oferta/Pliki/98_1-Mrozowicz.pdf''Cechy zachowań przedsiębiorczych w świetle psychologicznych badań osobowości''], Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae, Rok 14, nr 1
* Matejun M., Szczepańczyk M. (red.) (2009), ''Współczesne metody zarządzania w praktyce gospodarczej'', Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
* Postuła A. Glinka B. Pasieczny J.(red)(2014), [http://www.wz.uw.edu.pl/portaleFiles/6133-wydawnictwo-/Oblicza_przedsieb.pdf ''Oblicza przedsiębiorczości''], Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s.62-69
* Mrozowicz K. (2010), ''[https://miscellanea.ujk.edu.pl/data/Oferta/Pliki/98_1-Mrozowicz.pdf Cechy zachowań przedsiębiorczych w świetle psychologicznych badań osobowości]'', Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae, Rok 14, nr 1
* Postuła A., Glinka B., Pasieczny J. (red.) (2014), ''Oblicza przedsiębiorczości'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* Wach K. (2015), ''[https://bibliotekanauki.pl/articles/2109357.pdf Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego: przegląd literatury]'', Przedsiębiorczość-Edukacja, 11
</noautolinks>


{{a|Magdalena Chlebda, Paulina Drabik}}
{{a|Magdalena Chlebda, Paulina Drabik}}
[[Kategoria:Przedsiębiorczość]]
[[Kategoria:Przedsiębiorca]]
 
{{#metamaster:description|Cechy osoby przedsiębiorczej to m.in. skłonność do ryzyka, kreatywność, elastyczność, umiejętność przekonywania innych, wysoko rozwinięte umiejętności przywódcze. Dowiedz się więcej!}}

Aktualna wersja na dzień 20:46, 26 lis 2023

Najważniejsze cechy osoby przedsiębiorczej to:

  • skłonność do ryzyka, ale ryzyka umiarkowanego, wyważonego (nie oznacza nieracjonalnego, nierozsądnego postępowania), oraz związana z tym umiejętność postępowania i podejmowania decyzji w warunkach niepewności,
  • bycie świadomym siebie, swoich mocnych i słabych stron,
  • ambicja,
  • podejmowanie inicjatywy,
  • kreatywność, pomysłowość, twórcze myślenie,
  • umiejętność dostrzegania szans w otoczeniu,
  • elastyczność, łatwość dostosowywania się do zmieniających się warunków,
  • pewność siebie, odwaga,
  • odpowiedzialność, zarówno za siebie, jak i swoich podwładnych,
  • umiejętność przekonywania innych do siebie i do swoich pomysłów,
  • chęć ciągłego rozwoju, pogłębiania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności,
  • dobrze rozwinięte zdolności organizacyjne,
  • ukierunkowanie na cel,
  • umiejętność wyznaczania sobie celów,
  • nastawienie na osiągnięcie zysku, sukcesu,
  • otwartość, zarówno na zmiany, jak i na otoczenie, ludzi,
  • komunikatywność,
  • asertywność,
  • dynamizm w działaniu,
  • optymizm,
  • chęć do podejmowania nowych wyzwań,
  • umiejętność analitycznego myślenia,
  • umiejętność wnioskowania,
  • wysoko rozwinięte umiejętności przywódcze,
  • umiejętność pracy w zespole,
  • niezależność, samodzielność,
  • odporność na stres,
  • umiejętność zarządzania zasobami materialnymi,
  • umiejętność przyjmowania porażek i wyciągania z nich konstruktywnych wniosków,
  • chęć współzawodnictwa, duch rywalizacji.

Czynniki wpływające na kształtowanie cech i postaw przedsiębiorczych

Na rozwój przedsiębiorczości wpływają różne czynniki:

  • zewnętrzne - związane z warunkami rozwoju społeczno-gospodarczego, z otoczeniem, w jakim jednostka funkcjonuje
  • wewnętrzne - takie jak wiek, płeć, cechy osobowości, przekonania, wartości.

Duży wpływ na kształtowanie postaw i cech przedsiębiorczych mają czynniki psychospołeczne, np. wykształcenie, umiejętności, tradycje rodzinne, klimat społeczny, jak również czynniki ekonomiczne - dostęp do konkretnych środków finansowych.

Przedsiębiorczość- cecha wrodzona czy nabyta

Trudno jednoznacznie określić, czy bycia osobą przedsiębiorczą da się nauczyć, czy jest to postawa wrodzona. Jest to spowodowane bardzo szerokim postrzeganiem przedsiębiorczości, zalicza się do niej wiele cech - niektóre z nich określa się właśnie jako wrodzone, inne postrzega się jako możliwe do nabycia, do doskonalenia. Dlatego nie można jednoznacznie odpowiedzieć na ten dylemat. Można jednak stwierdzić, że pewne osoby urodzą się z większymi predyspozycjami do zostania osobą przedsiębiorczą, natomiast w dużej mierze będzie to również zależeć od tego, jakie umiejętności, wiedzę, wykształcenie i wychowanie dana jednostka otrzyma, a także w jakim stopniu ona sama będzie rozwijała i doskonaliła swoje szeroko pojęte kompetencje.

Uczenie się na błędach i zarządzanie ryzykiem

Przedsiębiorcy uczą się na swoich błędach i wykorzystują doświadczenia z przeszłości w zarządzaniu ryzykiem. Analizują przyczyny niepowodzeń i biorą pod uwagę wnioski, które można wyciągnąć z tych sytuacji.

Przedsiębiorcy często prowadzą analizę post mortem, która polega na dokładnym przeanalizowaniu przyczyn niepowodzenia i poszukiwaniu możliwości uniknięcia podobnych sytuacji w przyszłości. Wyciągają również wnioski z sukcesów, aby powtórzyć udane strategie i podejścia.

Przedsiębiorczość a rozwój osobisty

Przedsiębiorcy muszą umieć zarządzać swoim czasem i efektywnie wykorzystywać zasoby, aby osiągnąć sukces w swojej działalności. Skuteczne zarządzanie czasem jest kluczowe dla efektywnego działania przedsiębiorcy.

Przedsiębiorcy stosują różne strategie w celu zarządzania czasem, takie jak: tworzenie planów i list zadań, ustalanie priorytetów, delegowanie zadań, wykorzystywanie technologii wspomagających organizację pracy, a także eliminowanie nieproduktywnych czynności. Ważne jest również umiejętne rozplanowanie czasu na odpoczynek i regenerację, co pozwala na utrzymanie wysokiej efektywności działania.

Umiejętności komunikacyjne są kluczowe dla osób przedsiębiorczych, ponieważ dobrze rozwinięta zdolność komunikacji pozwala na skuteczne przekazywanie informacji, budowanie relacji oraz negocjowanie.

Kluczowe umiejętności komunikacyjne dla osób przedsiębiorczych to: umiejętność słuchania, jasne i klarowne przekazywanie informacji, umiejętność wyrażania siebie w sposób zrozumiały dla innych, umiejętność budowania relacji, a także umiejętność radzenia sobie w trudnych rozmowach.

Umiejętności komunikacyjne można doskonalić poprzez praktyczne ćwiczenia, udział w szkoleniach z zakresu komunikacji, czytanie literatury z tego tematu oraz obserwację innych osób, które są dobrymi komunikatorami.

Przedsiębiorcy muszą być gotowi na radzenie sobie z problemami i podejmowanie decyzji w sytuacjach zmiany i niepewności, ponieważ działalność przedsiębiorcza to często spotkanie z trudnościami i niewiadomymi.

Przedsiębiorcy radzą sobie z problemami poprzez twórcze myślenie, szukanie alternatywnych rozwiązań, konsultowanie się z innymi ekspertami, analizę sytuacji, a także podejmowanie ryzykownych decyzji. Ważne jest również posiadanie elastyczności i gotowości do dostosowywania się do zmieniających się warunków.


Cechy osoby przedsiębiorczejartykuły polecane
Osoba przedsiębiorczaPredyspozycjeAutorytetPotrzeba afiliacjiInteligencja emocjonalnaPozytywne myślenieAlienacjaKompetencjeFrustracja

Bibliografia

  • Klonowska-Matynia M., Palinkiewicz J. (2013), Przedsiębiorczość w teorii ekonomicznej, Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, nr 17
  • Majewski B., Tomaszewski A. (2009), ABC przedsiębiorczości, WSiP, Warszawa
  • Matejun M., Szczepańczyk M. (red.) (2009), Współczesne metody zarządzania w praktyce gospodarczej, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
  • Mrozowicz K. (2010), Cechy zachowań przedsiębiorczych w świetle psychologicznych badań osobowości, Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae, Rok 14, nr 1
  • Postuła A., Glinka B., Pasieczny J. (red.) (2014), Oblicza przedsiębiorczości, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
  • Wach K. (2015), Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego: przegląd literatury, Przedsiębiorczość-Edukacja, 11


Autor: Magdalena Chlebda, Paulina Drabik