Kluczowe czynniki jakościowe: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Pozycjonowanie) |
||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
"[[Zarządzanie]] Cyklem Projektu" (ang. Project Cycle Management - PCM) jest to zestaw narzędzi planowania i zarządzania projektem. PCM jest zestawem: | "[[Zarządzanie]] Cyklem Projektu" (ang. Project Cycle Management - PCM) jest to zestaw narzędzi planowania i zarządzania projektem. PCM jest zestawem: | ||
* koncepcji cyklu życia projektu, | * koncepcji cyklu życia projektu, | ||
Linia 22: | Linia 6: | ||
* [[harmonogram]]ów czynności i zasobów, | * [[harmonogram]]ów czynności i zasobów, | ||
* zestandaryzowanych, spójnych struktur kluczowych dokumentów projektowych. | * zestandaryzowanych, spójnych struktur kluczowych dokumentów projektowych. | ||
==TL;DR== | |||
Zarządzanie Cyklem Projektu (PCM) to zestaw narzędzi planowania i zarządzania projektem, które mają na celu usprawnienie zarządzania projektami i programami. W projekcie należy uwzględnić czynnik jakości, takie jak racjonalne ramy polityk, lokalne zasoby odnawialne, poszanowanie wartości społeczno-kulturalnych, zarządzanie instytucjami, opłacalność ekonomiczna i finansowa, ochrona środowiska, identyfikacja różnic między płciami. Ważne czynniki to udział beneficjentów, wsparcie polityk, odpowiednia technologia, kwestie społeczno-kulturowe, równouprawnienie płci, ochrona środowiska, potencjał instytucjonalny i zarządczy, opłacalność ekonomiczna i finansowa. | |||
==Cele== | ==Cele== | ||
Linia 28: | Linia 15: | ||
Aby projekty były trwałe, już od momentu planowania należy uwzględnić w nich czynnik jakości. Dzięki niemu można zwiększyć długoterminowe korzyści z projektu. Czynnikiem jakości uwzględnianym w projekcie może być: | Aby projekty były trwałe, już od momentu planowania należy uwzględnić w nich czynnik jakości. Dzięki niemu można zwiększyć długoterminowe korzyści z projektu. Czynnikiem jakości uwzględnianym w projekcie może być: | ||
* [[potrzeba]] posiadania racjonalnych ram dla polityk, a zwłaszcza dla polityk sektorowych kraju otrzymującego pomoc, | * [[potrzeba]] posiadania racjonalnych ram dla polityk, a zwłaszcza dla polityk sektorowych kraju otrzymującego pomoc, | ||
* konieczność doboru stosownych technologii z wykorzystaniem, na przykład, lokalnych zasobów odnawialnych, | * konieczność doboru stosownych technologii z wykorzystaniem, na przykład, lokalnych zasobów odnawialnych, | ||
* poszanowanie wartości społeczno-kulturalnych osób zaangażowanych, | * poszanowanie wartości społeczno-kulturalnych osób zaangażowanych, | ||
* [[potencjał]] zarządczy instytucji zarówno publicznych, jak i prywatnych, które biorą [[udział]] w realizacji [[projekt]]ów, | * [[potencjał]] zarządczy instytucji zarówno publicznych, jak i prywatnych, które biorą [[udział]] w realizacji [[projekt]]ów, | ||
* opłacalność ekonomiczna i finansowa finansowania projektu oraz trwałość korzyści w długim horyzoncie czasowym, | * opłacalność ekonomiczna i finansowa finansowania projektu oraz trwałość korzyści w długim horyzoncie czasowym, | ||
* związane z projektem zagadnienia z zakresu ochrony środowiska; oraz | * związane z projektem zagadnienia z zakresu ochrony środowiska; oraz | ||
* [[Identyfikacja]] różnic między płciami oraz zmniejszenie nierówności. | * [[Identyfikacja]] różnic między płciami oraz zmniejszenie nierówności. | ||
Linia 46: | Linia 32: | ||
* Opłacalność ekonomiczna i finansowa - czy narastające korzyści projektu / programu będą większe niż jego [[koszty]] i czy projekt stanowi opłacalną inwestycję długoterminową. | * Opłacalność ekonomiczna i finansowa - czy narastające korzyści projektu / programu będą większe niż jego [[koszty]] i czy projekt stanowi opłacalną inwestycję długoterminową. | ||
(źródło: "Zarządzanie Cyklem Projektu") | (źródło: "Zarządzanie Cyklem Projektu") | ||
<google>n</google> | |||
==Czynniki== | ==Czynniki== | ||
Linia 83: | Linia 71: | ||
Czy istnieją dostateczne dowody, że korzyści z projektu uzasadniają wysokość poniesionych [[koszt]]ów i że projekt stanowi najbardziej opłacalny sposób realizacji potrzeb kobiet i mężczyzn w grupie docelowej? | Czy istnieją dostateczne dowody, że korzyści z projektu uzasadniają wysokość poniesionych [[koszt]]ów i że projekt stanowi najbardziej opłacalny sposób realizacji potrzeb kobiet i mężczyzn w grupie docelowej? | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Partnerstwo publiczno-prywatne]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie środowiskowe - efekty ekonomiczne]]}} — {{i5link|a=[[Badanie wykonalności projektu]]}} — {{i5link|a=[[PCM - Etap oceny i audytu]]}} — {{i5link|a=[[Studium wykonalności]]}} — {{i5link|a=[[Matryca logiczna]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka zrównoważona]]}} — {{i5link|a=[[Metodyka PCM]]}} — {{i5link|a=[[Arkusz analizy ryzyka]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* | <noautolinks> | ||
* Monkiewicz W., Rzeźnik G., Wojda M. (2009), ''[https://www.frdl.org.pl/pliki/frdl/document/publikacjeFRDL/PCM_Zarzadzanie_Cyklem_Projektu.pdf Zarządzanie cyklem projektu]'', Polski Instytut Demokracji Lokalnej, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Barbara Gola}} | {{a|Barbara Gola}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Metodyki zarządzania projektami]] | ||
{{#metamaster:description|Kluczowe czynniki jakościowe - pojęcie związane z zarządzaniem cyklem projektu. Dowiedz się więcej o kluczowych czynnikach jakościowych w PCM.}} |
Aktualna wersja na dzień 18:16, 18 lis 2023
"Zarządzanie Cyklem Projektu" (ang. Project Cycle Management - PCM) jest to zestaw narzędzi planowania i zarządzania projektem. PCM jest zestawem:
- koncepcji cyklu życia projektu,
- analizy ineteresariuszy,
- narzędzia planowania - "Macierzy Logicznej",
- kluczowych czynników jakościowych,
- harmonogramów czynności i zasobów,
- zestandaryzowanych, spójnych struktur kluczowych dokumentów projektowych.
TL;DR
Zarządzanie Cyklem Projektu (PCM) to zestaw narzędzi planowania i zarządzania projektem, które mają na celu usprawnienie zarządzania projektami i programami. W projekcie należy uwzględnić czynnik jakości, takie jak racjonalne ramy polityk, lokalne zasoby odnawialne, poszanowanie wartości społeczno-kulturalnych, zarządzanie instytucjami, opłacalność ekonomiczna i finansowa, ochrona środowiska, identyfikacja różnic między płciami. Ważne czynniki to udział beneficjentów, wsparcie polityk, odpowiednia technologia, kwestie społeczno-kulturowe, równouprawnienie płci, ochrona środowiska, potencjał instytucjonalny i zarządczy, opłacalność ekonomiczna i finansowa.
Cele
Celem metodyki PCM jest usprawnienie zarządzania projektami i programami.
Aby projekty były trwałe, już od momentu planowania należy uwzględnić w nich czynnik jakości. Dzięki niemu można zwiększyć długoterminowe korzyści z projektu. Czynnikiem jakości uwzględnianym w projekcie może być:
- potrzeba posiadania racjonalnych ram dla polityk, a zwłaszcza dla polityk sektorowych kraju otrzymującego pomoc,
- konieczność doboru stosownych technologii z wykorzystaniem, na przykład, lokalnych zasobów odnawialnych,
- poszanowanie wartości społeczno-kulturalnych osób zaangażowanych,
- potencjał zarządczy instytucji zarówno publicznych, jak i prywatnych, które biorą udział w realizacji projektów,
- opłacalność ekonomiczna i finansowa finansowania projektu oraz trwałość korzyści w długim horyzoncie czasowym,
- związane z projektem zagadnienia z zakresu ochrony środowiska; oraz
- Identyfikacja różnic między płciami oraz zmniejszenie nierówności.
Długoterminowa trwałość korzyści projektu zależy od następujących czynników:
- Udział beneficjentów - zakres, w jakim grupa docelowa i beneficjenci projektu / programu uczestniczą w jego opracowywaniu oraz są zaangażowani tak, że projekt ma ich wsparcie a jego korzyści nie ustają po zakończeniu finansowania przez Komisję Europejską.
- Wsparcie polityk - jakość odpowiednich polityk sektorowych oraz zakres w jakim rząd partnerski wykazał wsparcie dla kontynuacji usług związanych z projektem po okresie wsparcia ze strony instytucji finansujących.
Odpowiednia technologia - czy technologie stosowane w ramach projektu mogą nadal być używane w dłuższym horyzoncie czasu (np.: dostępność części zapasowych, dostateczne przepisy dot. bezpieczeństwa, lokalne możliwości kobiet i mężczyzn w zakresie eksploatacji i konserwacji).
- Kwestie społeczno-kulturowe - w jaki sposób projekt uwzględniać będzie lokalne normy i postawy społeczno-kulturowe i jakie kroki podjęto w celu zapewnienia, że wszystkie grupy beneficjentów mają odpowiedni dostęp do usług i korzyści projektu podczas wdrażania i po wdrożeniu projektu.
- Równouprawnienie płci - jak projekt uwzględniać będzie specyficzne potrzeby i interesy kobiet i mężczyzn oraz będzie prowadził do trwałego i sprawiedliwego dostępu kobiet i mężczyzn do usług i infrastruktury, a także jak przyczyni się do zmniejszenia dyskryminacji płci w dłuższej perspektywie czasu.
- Ochrona środowiska - zakres, w jakim projekt będzie zachowywać lub szkodzić środowisku, a zatem wspierać lub utrudniać osiągnięcie korzyści długoterminowych.
- Potencjał instytucjonalny i zarządczy - zdolność oraz zobowiązanie się podmiotów wdrażających do realizacji projektu / programu i kontynuacji świadczenia usług po zakończeniu się okresu wsparcia ze strony instytucji finansujących.
- Opłacalność ekonomiczna i finansowa - czy narastające korzyści projektu / programu będą większe niż jego koszty i czy projekt stanowi opłacalną inwestycję długoterminową.
(źródło: "Zarządzanie Cyklem Projektu")
Czynniki
Ważność poszczególnych czynników zależy od kontekstu i szczególnych cech projektu / programu.
Jakość projektu powinna być dokładnie zaplanowana. Pomocnym narzędziem może być tutaj matryca logiczna. Powinno się w niej zamieścić odpowiedzi na podstawowe pytania w stosunku do czynników gwarantujących jakość projektu, czego przykładem może być poniższa lista:
1.Udział beneficjentów
Czy jest jakiś dowód, że wszystkie grupy docelowe, w tym kobiety i mężczyźni wspierają projekt? Jak aktywnie są oni i będą zaangażowani / konsultowani podczas przygotowywania i wdrażania projektu? Jak dalece zgadzają się i poświęcają w celu realizacji celów projektu?
2.Wsparcie polityk
Czy rząd posiada kompleksową odpowiednią politykę sektorową? Czy są jakieś dowody świadczące o dostatecznym wsparciu ze strony odpowiedzialnych władz w zakresie wdrażania niezbędnych polityk wspomagających oraz alokacji zasobów (ludzkich, finansowych, materiały) podczas fazy wdrażania i po jej zakończeniu?
3.Odpowiednia technologia
Czy istnieją dostateczne dowody, że wybrane technologie można stosować po niewygórowanych kosztach i w lokalnych warunkach oraz w oparciu o możliwości wszelkiego rodzaju użytkowników podczas i po wdrażaniu?
4.Ochrona środowiska
Czy dostatecznie zidentyfikowano szkodliwe skutki dla środowiska naturalnego, które mogą wynikać z wykorzystania infrastruktury projektu lub usług? Czy podjęto kroki mające na celu zapewnienie, że szkodliwe skutki zostały złagodzone podczas wdrażania projektu i po jego zakończeniu?
5.Kwestie społeczno-kulturowe
Czy projekt uwzględnia lokalne normy i postawy społeczno-kulturowe oraz ludności rdzennej? Czy projekt promuje bardziej sprawiedliwy podział dostępu i korzyści?
6.Równouprawnienie płci
Czy podjęto wystarczające kroki, aby zapewnić, że projekt realizuje potrzeby i interesy zarówno kobiet, jak i mężczyzn oraz będzie prowadzić do trwałego i sprawiedliwego dostępu kobiet i mężczyzn do usług i infrastruktury, a także przyczyni się do zmniejszenia dyskryminacji płci w dłuższej perspektywie czasu?
7.Potencjał instytucjonalny i zarządczy
Czy istnieją dostateczne dowody, że strona wdrażająca projekt posiada odpowiedni potencjał i zasoby (ludzkie oraz finansowe) do skutecznego zarządzania projektem oraz kontynuacji świadczenia usług w dłuższej perspektywie czasu? W przypadku braku potencjału jakie środki podjęto w celu budowy potencjału podczas wdrażania projektu?
8.Opłacalność ekonomiczna i finansowa
Czy istnieją dostateczne dowody, że korzyści z projektu uzasadniają wysokość poniesionych kosztów i że projekt stanowi najbardziej opłacalny sposób realizacji potrzeb kobiet i mężczyzn w grupie docelowej?
Kluczowe czynniki jakościowe — artykuły polecane |
Partnerstwo publiczno-prywatne — Zarządzanie środowiskowe - efekty ekonomiczne — Badanie wykonalności projektu — PCM - Etap oceny i audytu — Studium wykonalności — Matryca logiczna — Turystyka zrównoważona — Metodyka PCM — Arkusz analizy ryzyka |
Bibliografia
- Monkiewicz W., Rzeźnik G., Wojda M. (2009), Zarządzanie cyklem projektu, Polski Instytut Demokracji Lokalnej, Warszawa
Autor: Barbara Gola