Pozycjonowanie stron: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox5 upgrade) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 9: | Linia 9: | ||
Automaty przeszukujące [[internet]] indeksują [[zasoby]] sieci, dokonując oceny stron według pewnych [[algorytm]]ów nieznanych użytkownikom sieci. W trakcie indeksowania brane pod uwagę są czynniki takie jak: | Automaty przeszukujące [[internet]] indeksują [[zasoby]] sieci, dokonując oceny stron według pewnych [[algorytm]]ów nieznanych użytkownikom sieci. W trakcie indeksowania brane pod uwagę są czynniki takie jak: | ||
* ''Budowa i zawartość strony'' - automat przegląda stronę, sprawdzając m.in. częstotliwość występowania słów kluczowych (w adresie, tytule, itd.); nie zaleca się umieszczania [[zbyt]] wielu keywords, gdyż wiele wyszukiwarek ma wbudowane mechanizmy zabezpieczające przed nadużyciami. | * ''Budowa i zawartość strony'' - automat przegląda stronę, sprawdzając m.in. częstotliwość występowania słów kluczowych (w adresie, tytule, itd.); nie zaleca się umieszczania [[zbyt]] wielu keywords, gdyż wiele wyszukiwarek ma wbudowane mechanizmy zabezpieczające przed nadużyciami. | ||
* ''Popularność strony'' - automat bada popularność strony w internecie. | * ''Popularność strony'' - automat bada popularność strony w internecie. | ||
* ''Link popularity'' - to po prostu liczba odnośników do serwisu na innych stronach www; autor strony, aby ją wypromować, powinien umieszczać odnośniki na innych, popularnych stronach, o zbliżonej tematyce (np. link do strony salonu kosmetycznego webmaster powinien umieścić na portalu dla kobiet), ale nie korzystać z tzw. link-farm. | * ''Link popularity'' - to po prostu liczba odnośników do serwisu na innych stronach www; autor strony, aby ją wypromować, powinien umieszczać odnośniki na innych, popularnych stronach, o zbliżonej tematyce (np. link do strony salonu kosmetycznego webmaster powinien umieścić na portalu dla kobiet), ale nie korzystać z tzw. link-farm. | ||
* ''Sposób odnalezienia strony'' - konkretną stronę ([[serwis]]) można zgłosić za pomocą specjalnego formularza do niektórych wyszukiwarek; należy jednak pamiętać, że [[ocena]] zasobów może być niższa niż w przypadku strony, którą automat odnalazł sam. | * ''Sposób odnalezienia strony'' - konkretną stronę ([[serwis]]) można zgłosić za pomocą specjalnego formularza do niektórych wyszukiwarek; należy jednak pamiętać, że [[ocena]] zasobów może być niższa niż w przypadku strony, którą automat odnalazł sam. | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Wskazówki== | ==Wskazówki== | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
* Tworzyć tytułu wpisów/ artykułów na bazie słów kluczowych<ref>Wróblewski D., Bederski K., 2009, No.1/2009</ref>. | * Tworzyć tytułu wpisów/ artykułów na bazie słów kluczowych<ref>Wróblewski D., Bederski K., 2009, No.1/2009</ref>. | ||
* Stosować breadcrumbs tzw. okruchy chleba, nawigacja okruszków, które pozwalają użytkownikom na śledzenie ich pozycji w dokumentach lub programach, w których właśnie się znajdują. Zazwyczaj taka nawigacja zostaje umieszczona na górze strony i pokazuje drogę jaką [[użytkownik]] musiał przejść na stronie np. [[Strona główna|strona główna]]> blog> pozycjonowanie> wykorzystanie linków wewnętrznych w SEO. | * Stosować breadcrumbs tzw. okruchy chleba, nawigacja okruszków, które pozwalają użytkownikom na śledzenie ich pozycji w dokumentach lub programach, w których właśnie się znajdują. Zazwyczaj taka nawigacja zostaje umieszczona na górze strony i pokazuje drogę jaką [[użytkownik]] musiał przejść na stronie np. [[Strona główna|strona główna]]> blog> pozycjonowanie> wykorzystanie linków wewnętrznych w SEO. | ||
* Umieszczać w artykułach opublikowanych na stronie/ blogu linki do innych treści, które są powiązane tematycznie i zostały wcześniej opublikowane na witrynie poprzez linkowanie słów kluczowych, które występują w tekście. Pozwoli to w sposób naturalny poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania i będzie mile widziane przez użytkowników witryny | * Umieszczać w artykułach opublikowanych na stronie/ blogu linki do innych treści, które są powiązane tematycznie i zostały wcześniej opublikowane na witrynie poprzez linkowanie słów kluczowych, które występują w tekście. Pozwoli to w sposób naturalny poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania i będzie mile widziane przez użytkowników witryny. | ||
* Umieszczać pod opublikowanym tekstem linków do artykułów, które zostały wcześniej dodane na stronę i były jednymi z popularnych tekstów, które znalazły się na witrynie pozycjonera. | * Umieszczać pod opublikowanym tekstem linków do artykułów, które zostały wcześniej dodane na stronę i były jednymi z popularnych tekstów, które znalazły się na witrynie pozycjonera. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Facebook marketing]]}} — {{i5link|a=[[Wyszukiwarka internetowa]]}} — {{i5link|a=[[Blokowanie reklam]]}} — {{i5link|a=[[Landing page]]}} — {{i5link|a=[[Ebanking]]}} — {{i5link|a=[[Blog]]}} — {{i5link|a=[[Reklama kontekstowa]]}} — {{i5link|a=[[Wymagania dla witryn internetowych]]}} — {{i5link|a=[[Technologia FLASH]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Dobiegała-Korona B., Doligalski T., Korona B. (2004), ''Konkurowanie o klienta e-marketingiem'', Difin, Warszawa | |||
* Dobiegała-Korona B., Doligalski T., Korona B., ''Konkurowanie o klienta e-marketingiem'', Difin, Warszawa | * Maciejowski T. (2004), ''Firma w internecie'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków | ||
* Maciejowski T., ''Firma w internecie'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków | * Vassos T. (1999), ''Strategie marketingowe w internecie'', Studio Emka, Warszawa | ||
* Vassos T., ''Strategie marketingowe w internecie'', Studio Emka, Warszawa | |||
* Wróblewski D., Bederski K. (2009), ''Pozycjonowanie i optymalizacja stron www'', Scientific Bulletin of Chełm, nr 1 | * Wróblewski D., Bederski K. (2009), ''Pozycjonowanie i optymalizacja stron www'', Scientific Bulletin of Chełm, nr 1 | ||
* Danowski B., Makaruk M. (2012), ''Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi'', Wydawnictwo Helion, Gliwice | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 09:42, 19 sty 2024
Pozycjonowanie stron (ang. Search engine optimization - SEO, Web Positioning), jak sama nazwa wskazuje, polega na uzyskaniu jak najwyższej pozycji danej strony w wyszukiwarce dla wybranych słów kluczowych. Olbrzymia ilość witryn, portali czy serwisów sprawia, że dotarcie do jednej konkretnej strony jest trudne. Według badania Forrester research aż 93% internautów przyznaje, że korzysta z wyszukiwarek internetowych w celu odnalezienia interesujących informacji. W kontekście e-biznesu jest to szczególnie istotny sposób na zyskanie nowych klientów. Pozycjonowanie stron jest jedną ze skuteczniejszych form reklamy w internecie, jednocześnie będąc niedrogim sposobem sprowadzenia internautów na stronę internetową. Pierwsze wyszukiwarki odnajdywały strony dzięki słowom kluczowym, umieszczonym w nagłówkowej sekcji strony. Szybko jednak webmasterzy odkryli sposób oceny strony i często jako słowa kluczowe umieszczali nieadekwatne tagi co do zawartości serwisu. Zaczęto podejmować próby unowocześnienia mechanizmów wyszukiwania, ale dopiero wyszukiwarka Google, w której wykorzystano Page Rank, zrewolucjonizowała sposób wyszukiwania informacji. Współczesne wyszukiwarki posiadają wiele zabezpieczeń, w tym specjalne filtry.
TL;DR
Pozycjonowanie stron to proces uzyskiwania wysokiej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Działanie wyszukiwarek opiera się na ocenie budowy i zawartości strony oraz jej popularności i linków. Wskazówki dotyczące optymalizacji strony to wybór słów kluczowych, optymalizacja adresów, tytułów i opisów, umieszczanie odnośników na stronie, wymiana odnośników z innymi serwisami. Można korzystać z narzędzi do analizy słów kluczowych, takich jak Overture Suggestion Tool, Google Keyword Tool, Ranking Onet Boksy, Ranking haseł Wirtualnej Polski. Linkowanie wewnętrzne również jest istotne w procesie pozycjonowania.
Jak działają wyszukiwarki?
Automaty przeszukujące internet indeksują zasoby sieci, dokonując oceny stron według pewnych algorytmów nieznanych użytkownikom sieci. W trakcie indeksowania brane pod uwagę są czynniki takie jak:
- Budowa i zawartość strony - automat przegląda stronę, sprawdzając m.in. częstotliwość występowania słów kluczowych (w adresie, tytule, itd.); nie zaleca się umieszczania zbyt wielu keywords, gdyż wiele wyszukiwarek ma wbudowane mechanizmy zabezpieczające przed nadużyciami.
- Popularność strony - automat bada popularność strony w internecie.
- Link popularity - to po prostu liczba odnośników do serwisu na innych stronach www; autor strony, aby ją wypromować, powinien umieszczać odnośniki na innych, popularnych stronach, o zbliżonej tematyce (np. link do strony salonu kosmetycznego webmaster powinien umieścić na portalu dla kobiet), ale nie korzystać z tzw. link-farm.
- Sposób odnalezienia strony - konkretną stronę (serwis) można zgłosić za pomocą specjalnego formularza do niektórych wyszukiwarek; należy jednak pamiętać, że ocena zasobów może być niższa niż w przypadku strony, którą automat odnalazł sam.
Wskazówki
Przygotowanie serwisu do promocji w wyszukiwarkach obejmuje kilka podstawowych kroków [1]:
- Wybranie słów kluczowych - precyzyjne określenie słów, fraz, których będą szukali w sieci potencjalni klienci; dobrym sposbem poszukiwania słów-kluczy są ankiety prowadzone wśród dotychczasowych kontrahentów.
- Optymalizowanie adresów - wykupienie subdomen (adres strony to np. www.firma.pl, a subdomeny: produkt1.firma.pl, produkt2.firma.pl); dodatkowe adresy, które będą przekierowywały na właściwy adres strony.
- Przygotowanie tytułu, opisów strony i słów kluczowych (edycja kodu) - krótki tytuł strony oraz opis działalności (20-25 słów), optymalna liczba słów kluczowych (kilka lub kilkanaście); odpowiednie umieszczenie słów kluczowych o największej mocy (w tytule, opisie i liście tych słów).
- Odnośniki na stronie - odnośniki powinny się pojawić przede wszystkim na głównej stronie serwisu.
- Wymiana odnośników z innymi serwisami.
- Pierwszy akapit - dla niektórych wyszukiwarek ważna jest zawartość pierwszego akapitu, dlatego warto umieścić w nim słowa-klucze.
Pozycjonowanie z wykorzystaniem rankingów najczęściej wyszukiwanych haseł
W Internecie można znaleźć wiele narzędzi, które pozwalają na analizowanie słów kluczowych i pozwalają uzyskać informację na temat najczęściej wyszukiwanych haseł. Dają one również możliwość poznania haseł pokrewnych do tych, które obecnie są na stronie. Popularnymi narzędziami wykorzystywanymi przez pozycjonerów są[2]:
- Overture Suggestion Tool jest to jeden z pierwszych narzędzi tego typu i jest oparty na wyszukiwarce Yahoo, co pozwala pozycjonerowi uzyskać wiele danych, Ze względu na zbyt małą popularność tej wyszukiwarki w Polsce nie jest on najlepszy dla polskich przedsiębiorstw. Jeżeli firma chce pozycjonować anglojęzyczną witrynę to narzędzie będzie z pewnością bardzo przydatne.
- Google Keyword Tool jest to narzędzie udostępnione przez firmę Google do pozycjonowanie słów kluczowych w kampaniach AdWords. Do korzystania z niego nie jest potrzebne założenie konta, co pozwala na łatwiejsze korzystanie z niego i tworzenie fraz i słów kluczowych dla swojego przedsiębiorstwa. Ze względu na dużą popularność wyszukiwarki Google jest to prawdopodobnie najlepsze narzędzie, która pomaga w pozycjonowaniu strony. Spowodowane jest to bardzo dobrą komunikacją oraz współpracą ze strony Google z polskimi firmami. Narzędzie posiada kolejną zaletę jakim jest wysyłanie raportów i eksportowanie wyników wyszukania słów kluczowych do formatu tekstowego lub CSV.
- Ranking Onet Boksy na polskim rynku dostępne jest narzędzie udostępnione przez wyszukiwarkę Onet. Ranking słów kluczowych w tym wypadku dostępny jest bez żadnych dodatkowych narzędzi jak w przypadku wyżej wymienionych. Narzędzie Onetu nie zwraca uwagi na polskie znaki diakrytyczne, co w efekcie powoduje, że bez względu na sposób wpisania danych do wyszukiwarki rezultat będzie taki sam.
- Ranking haseł Wirtualnej Polski w przypadku Wirtualnej Polski możliwe jest korzystanie z dwóch narzędzi do uzyskania rankingu wyszukiwanych haseł.
- Ostatnie zapytania - jest to narzędzie przedstawione w formie tabeli, w której znajdziemy listę zapytań, które ostatnio zostały wpisane. Jest to idealne narzędzie jeżeli poszukiwane są hasła, które aktualnie interesują naszych potencjalnych odbiorców. Dzięki używaniu tego narzędzia jesteśmy w stanie szybko reagować na zmiany i trendy co przekłada się na pozyskanie większego ruchu na witrynie. Pozycjoner musi pamiętać, że narzędzie Wirtualnej Polski nie pokazuje wszystkich zapytań, które zostały skierowane do przeglądarki.
- Najpopularniejsze zapytania - drugi z rankingów opublikowany przez Wirtualną Polskę, które zawsze rozpoczęty jest niezbyt obszernym artykułem, w którym zawarte są trendy w wynikach wyszukiwania w ciągu ostatniego miesiąca. Domyślnie ustawiona jest opcja, aby pozycjoner mógł zobaczyć wyniki z poprzedniego tygodnia, jednak można to z dużą łatwością zmienić i uzyskać dostęp do wyników z poprzednich okresów czasu. Każda fraza opisana jest strzałką wraz z liczbą, która pokazuje zmianę jej popularności.
Linkowanie wewnętrzne w pozycjonowaniu
Jest to element, który często zostaje pomijany przez pozycjonerów chociaż jest bardzo istotny w samym procesie pozycjonowania. Aby lepiej wzmocnić linkowanie, a co za tym idzie poprawić pozycjonowanie witryny należy:
- Tworzyć tytułu wpisów/ artykułów na bazie słów kluczowych[3].
- Stosować breadcrumbs tzw. okruchy chleba, nawigacja okruszków, które pozwalają użytkownikom na śledzenie ich pozycji w dokumentach lub programach, w których właśnie się znajdują. Zazwyczaj taka nawigacja zostaje umieszczona na górze strony i pokazuje drogę jaką użytkownik musiał przejść na stronie np. strona główna> blog> pozycjonowanie> wykorzystanie linków wewnętrznych w SEO.
- Umieszczać w artykułach opublikowanych na stronie/ blogu linki do innych treści, które są powiązane tematycznie i zostały wcześniej opublikowane na witrynie poprzez linkowanie słów kluczowych, które występują w tekście. Pozwoli to w sposób naturalny poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania i będzie mile widziane przez użytkowników witryny.
- Umieszczać pod opublikowanym tekstem linków do artykułów, które zostały wcześniej dodane na stronę i były jednymi z popularnych tekstów, które znalazły się na witrynie pozycjonera.
Pozycjonowanie stron — artykuły polecane |
Facebook marketing — Wyszukiwarka internetowa — Blokowanie reklam — Landing page — Ebanking — Blog — Reklama kontekstowa — Wymagania dla witryn internetowych — Technologia FLASH |
Przypisy
Bibliografia
- Dobiegała-Korona B., Doligalski T., Korona B. (2004), Konkurowanie o klienta e-marketingiem, Difin, Warszawa
- Maciejowski T. (2004), Firma w internecie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
- Vassos T. (1999), Strategie marketingowe w internecie, Studio Emka, Warszawa
- Wróblewski D., Bederski K. (2009), Pozycjonowanie i optymalizacja stron www, Scientific Bulletin of Chełm, nr 1
- Danowski B., Makaruk M. (2012), Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi, Wydawnictwo Helion, Gliwice
Autor: Joanna Kubarek, Karolina Przewoźnik