Pozycjonowanie stron: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Pozycjonowanie stron''' (ang. Search engine optimization - SEO, Web Positioning), jak sama nazwa wskazuje, polega na uzyskaniu jak najwyższej pozycji danej strony w [[wyszukiwarka internetowa|wyszukiwarce]] dla wybranych słów kluczowych.
|list1=
<ul>
<li>[[Facebook marketing]]</li>
<li>[[Wyszukiwarka internetowa]]</li>
<li>[[Blokowanie reklam]]</li>
<li>[[Landing page]]</li>
<li>[[Ebanking]]</li>
<li>[[Blog]]</li>
<li>[[Reklama kontekstowa]]</li>
<li>[[Wymagania dla witryn internetowych]]</li>
<li>[[Technologia FLASH]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
'''Pozycjonowanie stron''' (ang. Search engine optimization - SEO, Web Positioning), jak sama nazwa wskazuje, polega na uzyskaniu jak najwyższej pozycji danej strony w [[wyszukiwarka internetowa|wyszukiwarce]] dla wybranych słów kluczowych.  
Olbrzymia ilość witryn, [[portal internetowy|portali]] czy serwisów sprawia, że dotarcie do jednej konkretnej strony jest trudne. Według badania Forrester research aż 93% internautów przyznaje, że korzysta z wyszukiwarek internetowych w celu odnalezienia interesujących informacji. W kontekście e-biznesu jest to szczególnie istotny sposób na zyskanie nowych [[klient]]ów. Pozycjonowanie stron jest jedną ze skuteczniejszych form [[reklama|reklamy]] w internecie, jednocześnie będąc niedrogim sposobem sprowadzenia internautów na stronę internetową.
Olbrzymia ilość witryn, [[portal internetowy|portali]] czy serwisów sprawia, że dotarcie do jednej konkretnej strony jest trudne. Według badania Forrester research aż 93% internautów przyznaje, że korzysta z wyszukiwarek internetowych w celu odnalezienia interesujących informacji. W kontekście e-biznesu jest to szczególnie istotny sposób na zyskanie nowych [[klient]]ów. Pozycjonowanie stron jest jedną ze skuteczniejszych form [[reklama|reklamy]] w internecie, jednocześnie będąc niedrogim sposobem sprowadzenia internautów na stronę internetową.
Pierwsze wyszukiwarki odnajdywały strony dzięki słowom kluczowym, umieszczonym w nagłówkowej sekcji strony. Szybko jednak [[webmaster]]zy odkryli sposób oceny strony i często jako słowa kluczowe umieszczali nieadekwatne tagi co do zawartości serwisu. Zaczęto podejmować próby unowocześnienia mechanizmów wyszukiwania, ale dopiero wyszukiwarka Google, w której wykorzystano Page Rank, zrewolucjonizowała sposób wyszukiwania informacji. Współczesne wyszukiwarki posiadają wiele zabezpieczeń, w tym specjalne filtry.  
Pierwsze wyszukiwarki odnajdywały strony dzięki słowom kluczowym, umieszczonym w nagłówkowej sekcji strony. Szybko jednak [[webmaster]]zy odkryli sposób oceny strony i często jako słowa kluczowe umieszczali nieadekwatne tagi co do zawartości serwisu. Zaczęto podejmować próby unowocześnienia mechanizmów wyszukiwania, ale dopiero wyszukiwarka Google, w której wykorzystano Page Rank, zrewolucjonizowała sposób wyszukiwania informacji. Współczesne wyszukiwarki posiadają wiele zabezpieczeń, w tym specjalne filtry.


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 25: Linia 8:
==Jak działają wyszukiwarki?==
==Jak działają wyszukiwarki?==
Automaty przeszukujące [[internet]] indeksują [[zasoby]] sieci, dokonując oceny stron według pewnych [[algorytm]]ów nieznanych użytkownikom sieci. W trakcie indeksowania brane pod uwagę są czynniki takie jak:
Automaty przeszukujące [[internet]] indeksują [[zasoby]] sieci, dokonując oceny stron według pewnych [[algorytm]]ów nieznanych użytkownikom sieci. W trakcie indeksowania brane pod uwagę są czynniki takie jak:
*''Budowa i zawartość strony'' - automat przegląda stronę, sprawdzając m.in. częstotliwość występowania słów kluczowych (w adresie, tytule, itd.); nie zaleca się umieszczania [[zbyt]] wielu keywords, gdyż wiele wyszukiwarek ma wbudowane mechanizmy zabezpieczające przed nadużyciami.
* ''Budowa i zawartość strony'' - automat przegląda stronę, sprawdzając m.in. częstotliwość występowania słów kluczowych (w adresie, tytule, itd.); nie zaleca się umieszczania [[zbyt]] wielu keywords, gdyż wiele wyszukiwarek ma wbudowane mechanizmy zabezpieczające przed nadużyciami.
<google>ban728t</google>
* ''Popularność strony'' - automat bada popularność strony w internecie.
*''Popularność strony'' - automat bada popularność strony w internecie.
* ''Link popularity'' - to po prostu liczba odnośników do serwisu na innych stronach www; autor strony, aby ją wypromować, powinien umieszczać odnośniki na innych, popularnych stronach, o zbliżonej tematyce (np. link do strony salonu kosmetycznego webmaster powinien umieścić na portalu dla kobiet), ale nie korzystać z tzw. link-farm.
*''Link popularity'' - to po prostu liczba odnośników do serwisu na innych stronach www; autor strony, aby ją wypromować, powinien umieszczać odnośniki na innych, popularnych stronach, o zbliżonej tematyce (np. link do strony salonu kosmetycznego webmaster powinien umieścić na portalu dla kobiet), ale nie korzystać z tzw. link-farm.
* ''Sposób odnalezienia strony'' - konkretną stronę ([[serwis]]) można zgłosić za pomocą specjalnego formularza do niektórych wyszukiwarek; należy jednak pamiętać, że [[ocena]] zasobów może być niższa niż w przypadku strony, którą automat odnalazł sam.
*''Sposób odnalezienia strony'' - konkretną stronę ([[serwis]]) można zgłosić za pomocą specjalnego formularza do niektórych wyszukiwarek; należy jednak pamiętać, że [[ocena]] zasobów może być niższa niż w przypadku strony, którą automat odnalazł sam.
 
<google>ban728t</google>
<google>n</google>


==Wskazówki==
==Wskazówki==
Przygotowanie serwisu do [[Promocja|promocji]] w wyszukiwarkach obejmuje kilka podstawowych kroków <ref>Maciejowski T., 2004, s. 126 </ref>:
Przygotowanie serwisu do [[Promocja|promocji]] w wyszukiwarkach obejmuje kilka podstawowych kroków <ref>Maciejowski T., 2004, s. 126 </ref>:
*''Wybranie słów kluczowych'' - precyzyjne określenie słów, fraz, których będą szukali w sieci potencjalni klienci; dobrym sposbem poszukiwania słów-kluczy są ankiety prowadzone wśród dotychczasowych kontrahentów.
* ''Wybranie słów kluczowych'' - precyzyjne określenie słów, fraz, których będą szukali w sieci potencjalni klienci; dobrym sposbem poszukiwania słów-kluczy są ankiety prowadzone wśród dotychczasowych kontrahentów.
*''Optymalizowanie adresów'' - wykupienie subdomen (adres strony to np. www.firma.pl, a subdomeny: produkt1.firma.pl, produkt2.firma.pl); dodatkowe adresy, które będą przekierowywały na właściwy adres strony.
* ''Optymalizowanie adresów'' - wykupienie subdomen (adres strony to np. www.firma.pl, a subdomeny: produkt1.firma.pl, produkt2.firma.pl); dodatkowe adresy, które będą przekierowywały na właściwy adres strony.
*''Przygotowanie tytułu, opisów strony i słów kluczowych (edycja kodu)'' - krótki tytuł strony oraz opis działalności (20-25 słów), optymalna liczba słów kluczowych (kilka lub kilkanaście); odpowiednie umieszczenie słów kluczowych o największej mocy (w tytule, opisie i liście tych słów).
* ''Przygotowanie tytułu, opisów strony i słów kluczowych (edycja kodu)'' - krótki tytuł strony oraz opis działalności (20-25 słów), optymalna liczba słów kluczowych (kilka lub kilkanaście); odpowiednie umieszczenie słów kluczowych o największej mocy (w tytule, opisie i liście tych słów).
*''Odnośniki na stronie'' - odnośniki powinny się pojawić przede wszystkim na głównej stronie serwisu.
* ''Odnośniki na stronie'' - odnośniki powinny się pojawić przede wszystkim na głównej stronie serwisu.
*''[[Wymiana]] odnośników z innymi serwisami.''
* ''[[Wymiana]] odnośników z innymi serwisami.''
*''Pierwszy akapit'' - dla niektórych wyszukiwarek ważna jest zawartość pierwszego akapitu, dlatego warto umieścić w nim słowa-klucze.
* ''Pierwszy akapit'' - dla niektórych wyszukiwarek ważna jest zawartość pierwszego akapitu, dlatego warto umieścić w nim słowa-klucze.


==Pozycjonowanie z wykorzystaniem rankingów najczęściej wyszukiwanych haseł==
==Pozycjonowanie z wykorzystaniem rankingów najczęściej wyszukiwanych haseł==
W Internecie można znaleźć wiele narzędzi, które pozwalają na analizowanie słów kluczowych i pozwalają uzyskać informację na temat najczęściej wyszukiwanych haseł. Dają one również możliwość poznania haseł pokrewnych do tych, które obecnie są na stronie. Popularnymi narzędziami wykorzystywanymi przez pozycjonerów są<ref>Danowski B., Makaruk M. 2012, s. 80-90</ref>:
W Internecie można znaleźć wiele narzędzi, które pozwalają na analizowanie słów kluczowych i pozwalają uzyskać informację na temat najczęściej wyszukiwanych haseł. Dają one również możliwość poznania haseł pokrewnych do tych, które obecnie są na stronie. Popularnymi narzędziami wykorzystywanymi przez pozycjonerów są<ref>Danowski B., Makaruk M. 2012, s. 80-90</ref>:
*'''''Overture Suggestion Tool''' '' jest to jeden z pierwszych narzędzi tego typu i jest oparty na [[Wyszukiwarka internetowa|wyszukiwarce]] Yahoo, co pozwala pozycjonerowi uzyskać wiele danych, Ze względu na zbyt małą popularność tej wyszukiwarki w Polsce nie jest on najlepszy dla polskich przedsiębiorstw. Jeżeli firma chce pozycjonować anglojęzyczną witrynę to narzędzie będzie z pewnością bardzo przydatne.
* '''Overture Suggestion Tool''' '' jest to jeden z pierwszych narzędzi tego typu i jest oparty na [[Wyszukiwarka internetowa|wyszukiwarce]] Yahoo, co pozwala pozycjonerowi uzyskać wiele danych, Ze względu na zbyt małą popularność tej wyszukiwarki w Polsce nie jest on najlepszy dla polskich przedsiębiorstw. Jeżeli firma chce pozycjonować anglojęzyczną witrynę to narzędzie będzie z pewnością bardzo przydatne.
*'''''Google Keyword Tool''' ''jest to narzędzie udostępnione przez firmę Google do pozycjonowanie słów kluczowych w kampaniach AdWords. Do korzystania z niego nie jest potrzebne [[założenie]] konta, co pozwala na łatwiejsze korzystanie z niego i tworzenie fraz i słów kluczowych dla swojego przedsiębiorstwa. Ze względu na dużą popularność wyszukiwarki Google jest to prawdopodobnie najlepsze narzędzie, która pomaga w pozycjonowaniu strony. Spowodowane jest to bardzo dobrą komunikacją oraz współpracą ze strony Google z polskimi firmami. Narzędzie posiada kolejną zaletę jakim jest wysyłanie raportów i eksportowanie wyników wyszukania słów kluczowych do formatu tekstowego lub CSV.
* '''Google Keyword Tool''' ''jest to narzędzie udostępnione przez firmę Google do pozycjonowanie słów kluczowych w kampaniach AdWords. Do korzystania z niego nie jest potrzebne [[założenie]] konta, co pozwala na łatwiejsze korzystanie z niego i tworzenie fraz i słów kluczowych dla swojego przedsiębiorstwa. Ze względu na dużą popularność wyszukiwarki Google jest to prawdopodobnie najlepsze narzędzie, która pomaga w pozycjonowaniu strony. Spowodowane jest to bardzo dobrą komunikacją oraz współpracą ze strony Google z polskimi firmami. Narzędzie posiada kolejną zaletę jakim jest wysyłanie raportów i eksportowanie wyników wyszukania słów kluczowych do formatu tekstowego lub CSV.
*'''''[[Ranking]] Onet Boksy''' ''na polskim rynku dostępne jest narzędzie udostępnione przez wyszukiwarkę Onet. Ranking słów kluczowych w tym wypadku dostępny jest bez żadnych dodatkowych narzędzi jak w przypadku wyżej wymienionych. Narzędzie Onetu nie zwraca uwagi na polskie znaki diakrytyczne, co w efekcie powoduje, że bez względu na sposób wpisania danych do wyszukiwarki [[rezultat]] będzie taki sam.  
* '''[[Ranking]] Onet Boksy''' ''na polskim rynku dostępne jest narzędzie udostępnione przez wyszukiwarkę Onet. Ranking słów kluczowych w tym wypadku dostępny jest bez żadnych dodatkowych narzędzi jak w przypadku wyżej wymienionych. Narzędzie Onetu nie zwraca uwagi na polskie znaki diakrytyczne, co w efekcie powoduje, że bez względu na sposób wpisania danych do wyszukiwarki [[rezultat]] będzie taki sam.
*'''''Ranking haseł Wirtualnej Polski''' ''w przypadku Wirtualnej Polski możliwe jest korzystanie z dwóch narzędzi do uzyskania rankingu wyszukiwanych haseł.
* '''Ranking haseł Wirtualnej Polski''' ''w przypadku Wirtualnej Polski możliwe jest korzystanie z dwóch narzędzi do uzyskania rankingu wyszukiwanych haseł.
#''Ostatnie zapytania''- jest to narzędzie przedstawione w formie tabeli, w której znajdziemy listę zapytań, które ostatnio zostały wpisane. Jest to idealne narzędzie jeżeli poszukiwane są hasła, które aktualnie interesują naszych potencjalnych odbiorców. Dzięki używaniu tego narzędzia jesteśmy w stanie szybko reagować na zmiany i trendy co przekłada się na pozyskanie większego ruchu na witrynie. Pozycjoner musi pamiętać, że narzędzie Wirtualnej Polski nie pokazuje wszystkich zapytań, które zostały skierowane do przeglądarki.
# ''Ostatnie zapytania'' - jest to narzędzie przedstawione w formie tabeli, w której znajdziemy listę zapytań, które ostatnio zostały wpisane. Jest to idealne narzędzie jeżeli poszukiwane są hasła, które aktualnie interesują naszych potencjalnych odbiorców. Dzięki używaniu tego narzędzia jesteśmy w stanie szybko reagować na zmiany i trendy co przekłada się na pozyskanie większego ruchu na witrynie. Pozycjoner musi pamiętać, że narzędzie Wirtualnej Polski nie pokazuje wszystkich zapytań, które zostały skierowane do przeglądarki.
#''Najpopularniejsze zapytania''- drugi z rankingów opublikowany przez Wirtualną Polskę, które zawsze rozpoczęty jest niezbyt obszernym artykułem, w którym zawarte są trendy w wynikach wyszukiwania w ciągu ostatniego miesiąca. Domyślnie ustawiona jest [[opcja]], aby pozycjoner mógł zobaczyć wyniki z poprzedniego tygodnia, jednak można to z dużą łatwością zmienić i uzyskać dostęp do wyników z poprzednich okresów czasu. Każda fraza opisana jest strzałką wraz z liczbą, która pokazuje zmianę jej popularności.
# ''Najpopularniejsze zapytania'' - drugi z rankingów opublikowany przez Wirtualną Polskę, które zawsze rozpoczęty jest niezbyt obszernym artykułem, w którym zawarte są trendy w wynikach wyszukiwania w ciągu ostatniego miesiąca. Domyślnie ustawiona jest [[opcja]], aby pozycjoner mógł zobaczyć wyniki z poprzedniego tygodnia, jednak można to z dużą łatwością zmienić i uzyskać dostęp do wyników z poprzednich okresów czasu. Każda fraza opisana jest strzałką wraz z liczbą, która pokazuje zmianę jej popularności.


==Linkowanie wewnętrzne w pozycjonowaniu==
==Linkowanie wewnętrzne w pozycjonowaniu==
Linia 54: Linia 37:
* Tworzyć tytułu wpisów/ artykułów na bazie słów kluczowych<ref>Wróblewski D., Bederski K., 2009, No.1/2009</ref>.
* Tworzyć tytułu wpisów/ artykułów na bazie słów kluczowych<ref>Wróblewski D., Bederski K., 2009, No.1/2009</ref>.
* Stosować breadcrumbs tzw. okruchy chleba, nawigacja okruszków, które pozwalają użytkownikom na śledzenie ich pozycji w dokumentach lub programach, w których właśnie się znajdują. Zazwyczaj taka nawigacja zostaje umieszczona na górze strony i pokazuje drogę jaką [[użytkownik]] musiał przejść na stronie np. [[Strona główna|strona główna]]> blog> pozycjonowanie> wykorzystanie linków wewnętrznych w SEO.
* Stosować breadcrumbs tzw. okruchy chleba, nawigacja okruszków, które pozwalają użytkownikom na śledzenie ich pozycji w dokumentach lub programach, w których właśnie się znajdują. Zazwyczaj taka nawigacja zostaje umieszczona na górze strony i pokazuje drogę jaką [[użytkownik]] musiał przejść na stronie np. [[Strona główna|strona główna]]> blog> pozycjonowanie> wykorzystanie linków wewnętrznych w SEO.
* Umieszczać w artykułach opublikowanych na stronie/ blogu linki do innych treści, które są powiązane tematycznie i zostały wcześniej opublikowane na witrynie poprzez linkowanie słów kluczowych, które występują w tekście. Pozwoli to w sposób naturalny poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania i będzie mile widziane przez użytkowników witryny<ref>Sprawny [[marketing]], 2012, s. 34-36</ref>.
* Umieszczać w artykułach opublikowanych na stronie/ blogu linki do innych treści, które są powiązane tematycznie i zostały wcześniej opublikowane na witrynie poprzez linkowanie słów kluczowych, które występują w tekście. Pozwoli to w sposób naturalny poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania i będzie mile widziane przez użytkowników witryny.
* Umieszczać pod opublikowanym tekstem linków do artykułów, które zostały wcześniej dodane na stronę i były jednymi z popularnych tekstów, które znalazły się na witrynie pozycjonera.  
* Umieszczać pod opublikowanym tekstem linków do artykułów, które zostały wcześniej dodane na stronę i były jednymi z popularnych tekstów, które znalazły się na witrynie pozycjonera.


==Bibliografia==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Facebook marketing]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wyszukiwarka internetowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Blokowanie reklam]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Landing page]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ebanking]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Blog]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Reklama kontekstowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wymagania dla witryn internetowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Technologia FLASH]]}} }}
* Danowski B., Makaruk M. 2012, [http://www.structum.pl/czytelnia-pdf-op/Pozycjonowanie_i_optymalizacja_stron_WWW_Jak_to_sie_robi_pozopt.pdf''Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi. Wydanie III], Wydawnictwo Helion. <br/>
* Dobiegała-Korona B., Doligalski T., Korona B., ''Konkurowanie o klienta e-marketingiem'', Difin, Warszawa 2004.<br/>
* Maciejowski T., ''[[Firma]] w internecie'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.<br/>
* Sprawny marketing 2012, [https://sprawnymarketing.pl/wp-content/uploads/2012/03/poradnik_seo_dla_poczatkujacych.pdf''Poradnik SEO dla początkujących]., [dostęp: 15.04.2018]. <br/>
* Wróblewski D., Bederski K. 2009, [http://www.kis.pwszchelm.pl/publikacje/VIII/DWroblewski.pdf''Pozycjonowanie i optymalizacja stron www], Scientific Bulletin of Chełm, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, NO. 1/2009.<br/>
* Vassos T., ''Strategie marketingowe w internecie'', Studio Emka, Warszawa 1999.


==Przypisy==
==Przypisy==
<references />
<references />
 
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Dobiegała-Korona B., Doligalski T., Korona B. (2004), ''Konkurowanie o klienta e-marketingiem'', Difin, Warszawa
* Maciejowski T. (2004), ''Firma w internecie'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków
* Vassos T. (1999), ''Strategie marketingowe w internecie'', Studio Emka, Warszawa
* Wróblewski D., Bederski K. (2009), ''Pozycjonowanie i optymalizacja stron www'', Scientific Bulletin of Chełm, nr 1
* Danowski B., Makaruk M. (2012), ''Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi'', Wydawnictwo Helion, Gliwice
</noautolinks>


{{a|Joanna Kubarek, Karolina Przewoźnik}}
{{a|Joanna Kubarek, Karolina Przewoźnik}}
[[Kategoria:Marketing|Marketing]]
[[Kategoria:Internet]]
 
{{#metamaster:description|Pozycjonowanie stron to skuteczny sposób na uzyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Zwiększ swoją widoczność w internecie dzięki technikom SEO.}}

Aktualna wersja na dzień 09:42, 19 sty 2024

Pozycjonowanie stron (ang. Search engine optimization - SEO, Web Positioning), jak sama nazwa wskazuje, polega na uzyskaniu jak najwyższej pozycji danej strony w wyszukiwarce dla wybranych słów kluczowych. Olbrzymia ilość witryn, portali czy serwisów sprawia, że dotarcie do jednej konkretnej strony jest trudne. Według badania Forrester research aż 93% internautów przyznaje, że korzysta z wyszukiwarek internetowych w celu odnalezienia interesujących informacji. W kontekście e-biznesu jest to szczególnie istotny sposób na zyskanie nowych klientów. Pozycjonowanie stron jest jedną ze skuteczniejszych form reklamy w internecie, jednocześnie będąc niedrogim sposobem sprowadzenia internautów na stronę internetową. Pierwsze wyszukiwarki odnajdywały strony dzięki słowom kluczowym, umieszczonym w nagłówkowej sekcji strony. Szybko jednak webmasterzy odkryli sposób oceny strony i często jako słowa kluczowe umieszczali nieadekwatne tagi co do zawartości serwisu. Zaczęto podejmować próby unowocześnienia mechanizmów wyszukiwania, ale dopiero wyszukiwarka Google, w której wykorzystano Page Rank, zrewolucjonizowała sposób wyszukiwania informacji. Współczesne wyszukiwarki posiadają wiele zabezpieczeń, w tym specjalne filtry.

TL;DR

Pozycjonowanie stron to proces uzyskiwania wysokiej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Działanie wyszukiwarek opiera się na ocenie budowy i zawartości strony oraz jej popularności i linków. Wskazówki dotyczące optymalizacji strony to wybór słów kluczowych, optymalizacja adresów, tytułów i opisów, umieszczanie odnośników na stronie, wymiana odnośników z innymi serwisami. Można korzystać z narzędzi do analizy słów kluczowych, takich jak Overture Suggestion Tool, Google Keyword Tool, Ranking Onet Boksy, Ranking haseł Wirtualnej Polski. Linkowanie wewnętrzne również jest istotne w procesie pozycjonowania.

Jak działają wyszukiwarki?

Automaty przeszukujące internet indeksują zasoby sieci, dokonując oceny stron według pewnych algorytmów nieznanych użytkownikom sieci. W trakcie indeksowania brane pod uwagę są czynniki takie jak:

  • Budowa i zawartość strony - automat przegląda stronę, sprawdzając m.in. częstotliwość występowania słów kluczowych (w adresie, tytule, itd.); nie zaleca się umieszczania zbyt wielu keywords, gdyż wiele wyszukiwarek ma wbudowane mechanizmy zabezpieczające przed nadużyciami.
  • Popularność strony - automat bada popularność strony w internecie.
  • Link popularity - to po prostu liczba odnośników do serwisu na innych stronach www; autor strony, aby ją wypromować, powinien umieszczać odnośniki na innych, popularnych stronach, o zbliżonej tematyce (np. link do strony salonu kosmetycznego webmaster powinien umieścić na portalu dla kobiet), ale nie korzystać z tzw. link-farm.
  • Sposób odnalezienia strony - konkretną stronę (serwis) można zgłosić za pomocą specjalnego formularza do niektórych wyszukiwarek; należy jednak pamiętać, że ocena zasobów może być niższa niż w przypadku strony, którą automat odnalazł sam.

Wskazówki

Przygotowanie serwisu do promocji w wyszukiwarkach obejmuje kilka podstawowych kroków [1]:

  • Wybranie słów kluczowych - precyzyjne określenie słów, fraz, których będą szukali w sieci potencjalni klienci; dobrym sposbem poszukiwania słów-kluczy są ankiety prowadzone wśród dotychczasowych kontrahentów.
  • Optymalizowanie adresów - wykupienie subdomen (adres strony to np. www.firma.pl, a subdomeny: produkt1.firma.pl, produkt2.firma.pl); dodatkowe adresy, które będą przekierowywały na właściwy adres strony.
  • Przygotowanie tytułu, opisów strony i słów kluczowych (edycja kodu) - krótki tytuł strony oraz opis działalności (20-25 słów), optymalna liczba słów kluczowych (kilka lub kilkanaście); odpowiednie umieszczenie słów kluczowych o największej mocy (w tytule, opisie i liście tych słów).
  • Odnośniki na stronie - odnośniki powinny się pojawić przede wszystkim na głównej stronie serwisu.
  • Wymiana odnośników z innymi serwisami.
  • Pierwszy akapit - dla niektórych wyszukiwarek ważna jest zawartość pierwszego akapitu, dlatego warto umieścić w nim słowa-klucze.

Pozycjonowanie z wykorzystaniem rankingów najczęściej wyszukiwanych haseł

W Internecie można znaleźć wiele narzędzi, które pozwalają na analizowanie słów kluczowych i pozwalają uzyskać informację na temat najczęściej wyszukiwanych haseł. Dają one również możliwość poznania haseł pokrewnych do tych, które obecnie są na stronie. Popularnymi narzędziami wykorzystywanymi przez pozycjonerów są[2]:

  • Overture Suggestion Tool jest to jeden z pierwszych narzędzi tego typu i jest oparty na wyszukiwarce Yahoo, co pozwala pozycjonerowi uzyskać wiele danych, Ze względu na zbyt małą popularność tej wyszukiwarki w Polsce nie jest on najlepszy dla polskich przedsiębiorstw. Jeżeli firma chce pozycjonować anglojęzyczną witrynę to narzędzie będzie z pewnością bardzo przydatne.
  • Google Keyword Tool jest to narzędzie udostępnione przez firmę Google do pozycjonowanie słów kluczowych w kampaniach AdWords. Do korzystania z niego nie jest potrzebne założenie konta, co pozwala na łatwiejsze korzystanie z niego i tworzenie fraz i słów kluczowych dla swojego przedsiębiorstwa. Ze względu na dużą popularność wyszukiwarki Google jest to prawdopodobnie najlepsze narzędzie, która pomaga w pozycjonowaniu strony. Spowodowane jest to bardzo dobrą komunikacją oraz współpracą ze strony Google z polskimi firmami. Narzędzie posiada kolejną zaletę jakim jest wysyłanie raportów i eksportowanie wyników wyszukania słów kluczowych do formatu tekstowego lub CSV.
  • Ranking Onet Boksy na polskim rynku dostępne jest narzędzie udostępnione przez wyszukiwarkę Onet. Ranking słów kluczowych w tym wypadku dostępny jest bez żadnych dodatkowych narzędzi jak w przypadku wyżej wymienionych. Narzędzie Onetu nie zwraca uwagi na polskie znaki diakrytyczne, co w efekcie powoduje, że bez względu na sposób wpisania danych do wyszukiwarki rezultat będzie taki sam.
  • Ranking haseł Wirtualnej Polski w przypadku Wirtualnej Polski możliwe jest korzystanie z dwóch narzędzi do uzyskania rankingu wyszukiwanych haseł.
  1. Ostatnie zapytania - jest to narzędzie przedstawione w formie tabeli, w której znajdziemy listę zapytań, które ostatnio zostały wpisane. Jest to idealne narzędzie jeżeli poszukiwane są hasła, które aktualnie interesują naszych potencjalnych odbiorców. Dzięki używaniu tego narzędzia jesteśmy w stanie szybko reagować na zmiany i trendy co przekłada się na pozyskanie większego ruchu na witrynie. Pozycjoner musi pamiętać, że narzędzie Wirtualnej Polski nie pokazuje wszystkich zapytań, które zostały skierowane do przeglądarki.
  2. Najpopularniejsze zapytania - drugi z rankingów opublikowany przez Wirtualną Polskę, które zawsze rozpoczęty jest niezbyt obszernym artykułem, w którym zawarte są trendy w wynikach wyszukiwania w ciągu ostatniego miesiąca. Domyślnie ustawiona jest opcja, aby pozycjoner mógł zobaczyć wyniki z poprzedniego tygodnia, jednak można to z dużą łatwością zmienić i uzyskać dostęp do wyników z poprzednich okresów czasu. Każda fraza opisana jest strzałką wraz z liczbą, która pokazuje zmianę jej popularności.

Linkowanie wewnętrzne w pozycjonowaniu

Jest to element, który często zostaje pomijany przez pozycjonerów chociaż jest bardzo istotny w samym procesie pozycjonowania. Aby lepiej wzmocnić linkowanie, a co za tym idzie poprawić pozycjonowanie witryny należy:

  • Tworzyć tytułu wpisów/ artykułów na bazie słów kluczowych[3].
  • Stosować breadcrumbs tzw. okruchy chleba, nawigacja okruszków, które pozwalają użytkownikom na śledzenie ich pozycji w dokumentach lub programach, w których właśnie się znajdują. Zazwyczaj taka nawigacja zostaje umieszczona na górze strony i pokazuje drogę jaką użytkownik musiał przejść na stronie np. strona główna> blog> pozycjonowanie> wykorzystanie linków wewnętrznych w SEO.
  • Umieszczać w artykułach opublikowanych na stronie/ blogu linki do innych treści, które są powiązane tematycznie i zostały wcześniej opublikowane na witrynie poprzez linkowanie słów kluczowych, które występują w tekście. Pozwoli to w sposób naturalny poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania i będzie mile widziane przez użytkowników witryny.
  • Umieszczać pod opublikowanym tekstem linków do artykułów, które zostały wcześniej dodane na stronę i były jednymi z popularnych tekstów, które znalazły się na witrynie pozycjonera.


Pozycjonowanie stronartykuły polecane
Facebook marketingWyszukiwarka internetowaBlokowanie reklamLanding pageEbankingBlogReklama kontekstowaWymagania dla witryn internetowychTechnologia FLASH

Przypisy

  1. Maciejowski T., 2004, s. 126
  2. Danowski B., Makaruk M. 2012, s. 80-90
  3. Wróblewski D., Bederski K., 2009, No.1/2009

Bibliografia

  • Dobiegała-Korona B., Doligalski T., Korona B. (2004), Konkurowanie o klienta e-marketingiem, Difin, Warszawa
  • Maciejowski T. (2004), Firma w internecie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
  • Vassos T. (1999), Strategie marketingowe w internecie, Studio Emka, Warszawa
  • Wróblewski D., Bederski K. (2009), Pozycjonowanie i optymalizacja stron www, Scientific Bulletin of Chełm, nr 1
  • Danowski B., Makaruk M. (2012), Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi, Wydawnictwo Helion, Gliwice


Autor: Joanna Kubarek, Karolina Przewoźnik