Przetarg nieograniczony: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Przetarg]] nieograniczony''' jest to obok [[przetarg ograniczony|przetargu ograniczonego]] jeden z podstawowych sposobów udzielania [[zamówienia publiczne|zamówienia publicznego]]. Podstawowy sposób oznacza w tym przypadku, że nie wymaga on spełnienia żadnych specjalnych warunków czy innych przesłanek, aby go zastosować. | '''[[Przetarg]] nieograniczony''' jest to obok [[przetarg ograniczony|przetargu ograniczonego]] jeden z podstawowych sposobów udzielania [[zamówienia publiczne|zamówienia publicznego]]. Podstawowy sposób oznacza w tym przypadku, że nie wymaga on spełnienia żadnych specjalnych warunków czy innych przesłanek, aby go zastosować. | ||
Bardzo jasno wskazuje na to art. 39 Ustawy o Prawie Zamówień Publicznych, według którego przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia. Każdy zainteresowany [[wykonawca]] ma prawo w odzewie na publiczne ogłoszenie złożyć ofertę. Niezbędne jest w tym przypadku jedynie dokonanie "publicznego ogłoszenia o zamówieniu".<ref>Garbaczuk E., Stompel M., ''Zamówienia publiczne-nowe zasady'', Wolters Kluwer, Warszawa 2017 s. 13 </ref> | Bardzo jasno wskazuje na to art. 39 Ustawy o Prawie Zamówień Publicznych, według którego przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia. Każdy zainteresowany [[wykonawca]] ma prawo w odzewie na publiczne ogłoszenie złożyć ofertę. Niezbędne jest w tym przypadku jedynie dokonanie "publicznego ogłoszenia o zamówieniu".<ref>Garbaczuk E., Stompel M., ''Zamówienia publiczne-nowe zasady'', Wolters Kluwer, Warszawa 2017 s. 13 </ref> | ||
Linia 25: | Linia 8: | ||
* w siedzibie w miejscu ogólnie dostępnym. | * w siedzibie w miejscu ogólnie dostępnym. | ||
Powyższe miejsca to obszary w których publikujemy ogłoszenia wszystkich rodzajów zamówienia bez uwarunkowania jego [[wartość|wartości]]. Inaczej mówiąc w tych strefach umieszczamy bezwarunkowo każde zamówienie o wartości przekraczającej 30000 euro lub jeżeli zamówienie jest udzielane w oparciu o art. 4 pkt.8 Ustawy o Zamówieniach Publicznych, wtedy może być poniżej tej kwoty | Powyższe miejsca to obszary w których publikujemy ogłoszenia wszystkich rodzajów zamówienia bez uwarunkowania jego [[wartość|wartości]]. Inaczej mówiąc w tych strefach umieszczamy bezwarunkowo każde zamówienie o wartości przekraczającej 30000 euro lub jeżeli zamówienie jest udzielane w oparciu o art. 4 pkt.8 Ustawy o Zamówieniach Publicznych, wtedy może być poniżej tej kwoty<ref>Garbaczuk E., Stompel M., ''Zamówienia publiczne-nowe zasady'', Wolters Kluwer, Warszawa 2017 s. 13,14 </ref> | ||
Ponadto publikuje w jednym z dwóch miejsc: | Ponadto publikuje w jednym z dwóch miejsc: | ||
* w Biuletynie Zamówień Publicznych (jeśli wartość zamówienia jest niższa niż kwoty określone w ustawie, art. 11 ust. 8) | * w Biuletynie Zamówień Publicznych (jeśli wartość zamówienia jest niższa niż kwoty określone w ustawie, art. 11 ust. 8) | ||
* w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (jeśli wartość zamówienia jest wyższa niż kwoty określone w ustawie, art. 11 ust. 8) | * w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (jeśli wartość zamówienia jest wyższa niż kwoty określone w ustawie, art. 11 ust. 8) | ||
Poniższy artykuł to regulacja z Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie kwot wartości zamówień i konkursów z dnia 28 grudnia 2015 roku. | |||
"§ 1.Ogłoszenia dotyczące zamówień publicznych przekazuje się Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, jeżeli wartość zamówień: | |||
1) udzielanych przez zamawiających z sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, z wyłączeniem uczelni publicznych, państwowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego, a także udzielanych przez zamawiających będących państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, z wyjątkiem zamówień, o których mowa w pkt 4, jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty: | |||
a) 135 000 euro - dla dostaw lub usług, | |||
b) 5 225 000 euro - dla robót budowlanych; | |||
2) udzielanych przez zamawiających innych niż określeni w pkt 1, z wyjątkiem zamówień, o których mowa w pkt 3 i 4, jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty: | |||
a) 209 000 euro - dla dostaw lub usług, | |||
b) 5 225 000 euro - dla robót budowlanych; | |||
3) sektorowych jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty: | |||
a) 418 000 euro - dla dostaw lub usług, | |||
b) 5 225 000 euro - dla robót budowlanych; | |||
4) w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty: | |||
a) 418 000 euro - dla dostaw lub usług, | |||
b) 5 225 000 euro - dla robót budowlanych". <ref>''Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej'' Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2015r. § 1. </ref> | |||
We wszystkich przypadkach należy dokładnie sprawdzić kwoty wartości zamówienia w przepisach. Dzięki temu nie popełnimy błędu dotyczącego miejsca opublikowania ogłoszenia o zamówieniu lub [[potrzeby]] żądania wadium<ref>Garbaczuk E., Stompel M., ''Zamówienia publiczne-nowe zasady'', Wolters Kluwer, Warszawa 2017 s. 15 </ref> | |||
<google>n</google> | |||
'''Termin składania ofert:''' | '''Termin składania ofert:''' | ||
* Jeśli [[wartość]] zamówienia nie przekracza kwot określonych w [[ustawa|ustawie]] (art. 11 ust 8.) termin nie może być krótszy niż 7 dni od daty publikacji ogłoszenia w przypadku dostaw i usług oraz 14 dni dla robót budowlanych. | * Jeśli [[wartość]] zamówienia nie przekracza kwot określonych w [[ustawa|ustawie]] (art. 11 ust 8.) termin nie może być krótszy niż 7 dni od daty publikacji ogłoszenia w przypadku dostaw i usług oraz 14 dni dla robót budowlanych. | ||
* Jeżeli wartość zamówienia jest równa bądź przekracza progi kwotowe określone w ustawie, czas ten nie może być krótszy niż 35 dni od daty przekazania ogłoszenia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej | * Jeżeli wartość zamówienia jest równa bądź przekracza progi kwotowe określone w ustawie, czas ten nie może być krótszy niż 35 dni od daty przekazania ogłoszenia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej<ref>Garbaczuk E., Stompel M., ''Zamówienia publiczne-nowe zasady'', Wolters Kluwer, Warszawa 2017 s. 14,15 </ref> | ||
'''[[Wadium]]''' | '''[[Wadium]]''' | ||
Linia 60: | Linia 43: | ||
'''Otwarcie ofert i wybór wykonawcy''' | '''Otwarcie ofert i wybór wykonawcy''' | ||
Otwarcie ofert następuje w terminie i w miejscu podanym w ogłoszeniu. [[Proces]] otwarcia jest jawny i może w nim uczestniczyć każda osoba. Przed otwarciem Zamawiający podaje liczbę ofert, które wpłynęły oraz kwotę jaką zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia. Po otwarciu następuje etap badania ofert i wybór najkorzystniejszej. W przetargu nieograniczonym wystarczy, iż wpłynie jedna [[oferta]], która nie podlega odrzuceniu i Zamawiający może udzielić zamówienia. | Otwarcie ofert następuje w terminie i w miejscu podanym w ogłoszeniu. [[Proces]] otwarcia jest jawny i może w nim uczestniczyć każda osoba. Przed otwarciem Zamawiający podaje liczbę ofert, które wpłynęły oraz kwotę jaką zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia. Po otwarciu następuje etap badania ofert i wybór najkorzystniejszej. W przetargu nieograniczonym wystarczy, iż wpłynie jedna [[oferta]], która nie podlega odrzuceniu i Zamawiający może udzielić zamówienia. | ||
Podstawowym kryterium zawsze jest [[cena]], jednak Zamawiający ma [[prawo]] do tego aby oprócz oceniać jeszcze np. funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, [[koszty]] eksploatacji, [[serwis]] oraz termin wykonania zamówienia. | Podstawowym kryterium zawsze jest [[cena]], jednak Zamawiający ma [[prawo]] do tego aby oprócz oceniać jeszcze np. funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, [[koszty]] eksploatacji, [[serwis]] oraz termin wykonania zamówienia. | ||
Po podjęciu decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiający informuje o tym wszystkich wykonawców, którzy brali [[udział]] w postępowaniu. Informuje także o ofertach które z przyczyn formalnych zostały odrzucone i wykonawcach, których wykluczono wraz z powodami odrzucenia/wykluczenia. | Po podjęciu decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiający informuje o tym wszystkich wykonawców, którzy brali [[udział]] w postępowaniu. Informuje także o ofertach które z przyczyn formalnych zostały odrzucone i wykonawcach, których wykluczono wraz z powodami odrzucenia/wykluczenia. | ||
Linia 68: | Linia 51: | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Przetarg nieograniczony to jeden ze sposobów udzielania zamówień publicznych, gdzie każdy zainteresowany wykonawca może złożyć ofertę w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie. Zamawiający musi opublikować ogłoszenie na swojej stronie internetowej oraz w miejscu ogólnie dostępnym, a także w Biuletynie Zamówień Publicznych lub Dzienniku Urzędowym UE. Termin składania ofert zależy od wartości zamówienia. Wymagane jest żądanie wadium, jeśli wartość zamówienia przekracza określone progi. Otwarcie ofert jest jawne, a Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę, biorąc pod uwagę kryteria cenowe oraz inne czynniki. Umowa jest podpisywana po upływie określonego terminu od informowania wykonawców o wyborze. | Przetarg nieograniczony to jeden ze sposobów udzielania zamówień publicznych, gdzie każdy zainteresowany wykonawca może złożyć ofertę w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie. Zamawiający musi opublikować ogłoszenie na swojej stronie internetowej oraz w miejscu ogólnie dostępnym, a także w Biuletynie Zamówień Publicznych lub Dzienniku Urzędowym UE. Termin składania ofert zależy od wartości zamówienia. Wymagane jest żądanie wadium, jeśli wartość zamówienia przekracza określone progi. Otwarcie ofert jest jawne, a Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę, biorąc pod uwagę kryteria cenowe oraz inne czynniki. Umowa jest podpisywana po upływie określonego terminu od informowania wykonawców o wyborze. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wadium]]}} — {{i5link|a=[[Wzór użytkowy]]}} — {{i5link|a=[[Proces przetargowy]]}} — {{i5link|a=[[Zamówienia publiczne]]}} — {{i5link|a=[[Użytkowanie wieczyste]]}} — {{i5link|a=[[Obwieszczenia komornicze]]}} — {{i5link|a=[[Licytacja]]}} — {{i5link|a=[[Postępowanie administracyjne]]}} — {{i5link|a=[[Pozew zbiorowy]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 73: | Linia 58: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Garbaczuk E., Stompel M. (2017), ''Zamówienia publiczne-nowe zasady'', Wolters Kluwer, Warszawa | |||
* Garbaczuk E., Stompel M., ''Zamówienia publiczne-nowe zasady'', Wolters Kluwer, Warszawa | * ''Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150002263 Dz.U. 2015 poz. 2263] | ||
* | * ''Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20040190177 Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177] | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Joanna Szatan, Katarzyna Kośka}} | {{a|Joanna Szatan, Katarzyna Kośka}} | ||
{{msg:law}} | {{msg:law}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Przetargi]] | ||
{{#metamaster:description|Przetarg nieograniczony to sposób udzielania zamówienia publicznego bez specjalnych warunków. Termin składania ofert i wadium zależy od wartości zamówienia. Oferta najkorzystniejsza jest wybierana przez Zamawiającego, a umowa podpisana po informacji wykonawców.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:03, 14 sty 2024
Przetarg nieograniczony jest to obok przetargu ograniczonego jeden z podstawowych sposobów udzielania zamówienia publicznego. Podstawowy sposób oznacza w tym przypadku, że nie wymaga on spełnienia żadnych specjalnych warunków czy innych przesłanek, aby go zastosować. Bardzo jasno wskazuje na to art. 39 Ustawy o Prawie Zamówień Publicznych, według którego przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia. Każdy zainteresowany wykonawca ma prawo w odzewie na publiczne ogłoszenie złożyć ofertę. Niezbędne jest w tym przypadku jedynie dokonanie "publicznego ogłoszenia o zamówieniu".[1]
Publikacja zamówienia:
Zamawiający obowiązkowo publikuje zamówienie:
- na swojej stronie internetowej,
- w siedzibie w miejscu ogólnie dostępnym.
Powyższe miejsca to obszary w których publikujemy ogłoszenia wszystkich rodzajów zamówienia bez uwarunkowania jego wartości. Inaczej mówiąc w tych strefach umieszczamy bezwarunkowo każde zamówienie o wartości przekraczającej 30000 euro lub jeżeli zamówienie jest udzielane w oparciu o art. 4 pkt.8 Ustawy o Zamówieniach Publicznych, wtedy może być poniżej tej kwoty[2]
Ponadto publikuje w jednym z dwóch miejsc:
- w Biuletynie Zamówień Publicznych (jeśli wartość zamówienia jest niższa niż kwoty określone w ustawie, art. 11 ust. 8)
- w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (jeśli wartość zamówienia jest wyższa niż kwoty określone w ustawie, art. 11 ust. 8)
Poniższy artykuł to regulacja z Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie kwot wartości zamówień i konkursów z dnia 28 grudnia 2015 roku.
"§ 1.Ogłoszenia dotyczące zamówień publicznych przekazuje się Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, jeżeli wartość zamówień:
1) udzielanych przez zamawiających z sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, z wyłączeniem uczelni publicznych, państwowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego, a także udzielanych przez zamawiających będących państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, z wyjątkiem zamówień, o których mowa w pkt 4, jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty: a) 135 000 euro - dla dostaw lub usług, b) 5 225 000 euro - dla robót budowlanych; 2) udzielanych przez zamawiających innych niż określeni w pkt 1, z wyjątkiem zamówień, o których mowa w pkt 3 i 4, jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty: a) 209 000 euro - dla dostaw lub usług, b) 5 225 000 euro - dla robót budowlanych; 3) sektorowych jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty: a) 418 000 euro - dla dostaw lub usług, b) 5 225 000 euro - dla robót budowlanych; 4) w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty: a) 418 000 euro - dla dostaw lub usług, b) 5 225 000 euro - dla robót budowlanych". [3]
We wszystkich przypadkach należy dokładnie sprawdzić kwoty wartości zamówienia w przepisach. Dzięki temu nie popełnimy błędu dotyczącego miejsca opublikowania ogłoszenia o zamówieniu lub potrzeby żądania wadium[4]
Termin składania ofert:
- Jeśli wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych w ustawie (art. 11 ust 8.) termin nie może być krótszy niż 7 dni od daty publikacji ogłoszenia w przypadku dostaw i usług oraz 14 dni dla robót budowlanych.
- Jeżeli wartość zamówienia jest równa bądź przekracza progi kwotowe określone w ustawie, czas ten nie może być krótszy niż 35 dni od daty przekazania ogłoszenia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej[5]
Żądanie wadium w przypadku tego rodzaju przetargu jest obowiązkowe w sytuacji, gdy kwota zamówienia przekracza progi o których mowa w ustawie i nie może przekraczać 3% wartości zamówienia. W innym wypadku zamawiający może ale nie musi żądać wniesienia wadium. Jeśli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych wysokość wadium należy rozbić i podać odpowiednio do każdej z części zamówienia.
Otwarcie ofert i wybór wykonawcy
Otwarcie ofert następuje w terminie i w miejscu podanym w ogłoszeniu. Proces otwarcia jest jawny i może w nim uczestniczyć każda osoba. Przed otwarciem Zamawiający podaje liczbę ofert, które wpłynęły oraz kwotę jaką zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia. Po otwarciu następuje etap badania ofert i wybór najkorzystniejszej. W przetargu nieograniczonym wystarczy, iż wpłynie jedna oferta, która nie podlega odrzuceniu i Zamawiający może udzielić zamówienia. Podstawowym kryterium zawsze jest cena, jednak Zamawiający ma prawo do tego aby oprócz oceniać jeszcze np. funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia. Po podjęciu decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiający informuje o tym wszystkich wykonawców, którzy brali udział w postępowaniu. Informuje także o ofertach które z przyczyn formalnych zostały odrzucone i wykonawcach, których wykluczono wraz z powodami odrzucenia/wykluczenia.
Podpisanie umowy nie może nastąpić wcześniej niż po 10/15 dniach od momentu poinformowania wykonawców o wyborze w przypadku, gdy kwota zamówienia jest równa lub wyższa niż kwota o której mowa w ustawie (art. 11 ust.8) lub 5/10 dni w przypadku gdy wartość zamówienia nie przekracza kto wt określonych w ustawie, co jest podyktowane faktem, że wykonawcom przysługuje czas na złożenie protestu. Termin uzależniony jest od sposobu w jaki informacje zostały przekazane. Krótszy termin obowiązuje gdy informacja została przekazana elektronicznie lub faksem, dłuższy gdy pisemnie.
TL;DR
Przetarg nieograniczony to jeden ze sposobów udzielania zamówień publicznych, gdzie każdy zainteresowany wykonawca może złożyć ofertę w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie. Zamawiający musi opublikować ogłoszenie na swojej stronie internetowej oraz w miejscu ogólnie dostępnym, a także w Biuletynie Zamówień Publicznych lub Dzienniku Urzędowym UE. Termin składania ofert zależy od wartości zamówienia. Wymagane jest żądanie wadium, jeśli wartość zamówienia przekracza określone progi. Otwarcie ofert jest jawne, a Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę, biorąc pod uwagę kryteria cenowe oraz inne czynniki. Umowa jest podpisywana po upływie określonego terminu od informowania wykonawców o wyborze.
Przetarg nieograniczony — artykuły polecane |
Wadium — Wzór użytkowy — Proces przetargowy — Zamówienia publiczne — Użytkowanie wieczyste — Obwieszczenia komornicze — Licytacja — Postępowanie administracyjne — Pozew zbiorowy |
Przypisy
- ↑ Garbaczuk E., Stompel M., Zamówienia publiczne-nowe zasady, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 s. 13
- ↑ Garbaczuk E., Stompel M., Zamówienia publiczne-nowe zasady, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 s. 13,14
- ↑ Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2015r. § 1.
- ↑ Garbaczuk E., Stompel M., Zamówienia publiczne-nowe zasady, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 s. 15
- ↑ Garbaczuk E., Stompel M., Zamówienia publiczne-nowe zasady, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 s. 14,15
Bibliografia
- Garbaczuk E., Stompel M. (2017), Zamówienia publiczne-nowe zasady, Wolters Kluwer, Warszawa
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej Dz.U. 2015 poz. 2263
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177
Autor: Joanna Szatan, Katarzyna Kośka
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |