Europejska Polityka Innowacji: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Europejska polityka innowacyjna''' ma swoje podstawy prawne w dwóch niezmiernie ważnych dokumentach, są to: | |||
* Traktat o Utworzeniu Wspólnoty Europejskiej, Tytuł: "[[Badania i rozwój]] techniczny" | |||
* "Zielona Księga Innowacji" ("Green Paper on Innovation") | |||
== | ==TL;DR== | ||
Europejska | Europejska Polityka Innowacji ma swoje podstawy prawne w Traktacie o Utworzeniu Wspólnoty Europejskiej i Zielonej Księdze Innowacji. Polityka ta ma na celu wzmacnianie bazy naukowej i technologicznej przemysłu Wspólnoty, poprawę międzynarodowej konkurencyjności i promowanie działalności badawczej. Programy ramowe, takie jak Wieloletni Program Ramowy, są ważnym narzędziem polityki innowacji. Zielona Księga Innowacji określa wyzwania, problemy i sposoby realizacji tej polityki. W ciągu lat polityka innowacyjna ewoluowała, wprowadzając nowe cele i zmiany w celu wspierania kultury innowacyjnej, konkurencyjności firm, tworzenia rynku dla badań i technologii, oraz stworzenia holistycznego podejścia do innowacji. | ||
==Traktat o Utworzeniu Wspólnoty Europejskiej, Tytuł: "Badania i rozwój techniczny"== | ==Traktat o Utworzeniu Wspólnoty Europejskiej, Tytuł: "Badania i rozwój techniczny"== | ||
Już na początku rozdziału natrafiamy na wyraźną deklarację [[cel]]ów, art. 163.1 mówi "''Wspólnota ma na celu wzmacnianie bazy naukowej i technologicznej przemysłu Wspólnoty i sprzyjanie jego międzynarodowej konkurencyjności, przy jednoczesnym promowaniu działalności badawczej uznanej za niezbędną na mocy innych rozdziałów tego traktatu''". Świadczy to o tym, że [[sektor]] R&D i jego [[rozwój]], już od zarania dziejów Unii miał duże znaczenie. Ponadto należy zwrócić uwagę na dążeniu do polepszenia międzynarodowej konkurencyjności krajów Wspólnoty. | Już na początku rozdziału natrafiamy na wyraźną deklarację [[cel]]ów, art. 163.1 mówi "''Wspólnota ma na celu wzmacnianie bazy naukowej i technologicznej przemysłu Wspólnoty i sprzyjanie jego międzynarodowej konkurencyjności, przy jednoczesnym promowaniu działalności badawczej uznanej za niezbędną na mocy innych rozdziałów tego traktatu''". Świadczy to o tym, że [[sektor]] R&D i jego [[rozwój]], już od zarania dziejów Unii miał duże znaczenie. Ponadto należy zwrócić uwagę na dążeniu do polepszenia międzynarodowej konkurencyjności krajów Wspólnoty. | ||
Kolejny ustęp tego artykułu definiuje stosunek Wspólnoty do sektora prywatnego i jednostek badawczych. Z lektury da się wywnioskować, że jest to stosunek partnerski, jeżeli chodzi o działania sprzyjające kreowaniu innowacyjności oraz rozwojowi technologii i powiększaniu [[kapitał]]u wiedzy. art. 163.2 mówi "[Wspólnota] ''sprzyja przedsiębiorcom, w tym małym i średnim przedsiębiorcom, ośrodkom badawczym i uniwersytetom w ich wysiłkach badawczych i rozwoju technologicznym wysokiej jakości; wspiera ich wysiłki w zakresie wzajemnej współpracy, zmierzając w szczególności do umożliwienia przedsiębiorstwom pełnego wykorzystania potencjału rynku wewnętrznego, zwłaszcza poprzez otwarcie krajowych rynków zamówień publicznych, określanie wspólnych norm i usuwanie przeszkód prawnych i fiskalnych tej współpracy''. | |||
Kolejny ustęp tego artykułu definiuje stosunek Wspólnoty do sektora prywatnego i jednostek badawczych. Z lektury da się wywnioskować, że jest to stosunek partnerski, jeżeli chodzi o działania sprzyjające kreowaniu innowacyjności oraz rozwojowi technologii i powiększaniu [[kapitał]]u wiedzy. art. 163.2 mówi "[Wspólnota] ''sprzyja przedsiębiorcom, w tym małym i średnim przedsiębiorcom, ośrodkom badawczym i uniwersytetom w ich wysiłkach badawczych i rozwoju technologicznym wysokiej jakości; wspiera ich wysiłki w zakresie wzajemnej współpracy, zmierzając w szczególności do umożliwienia przedsiębiorstwom pełnego wykorzystania potencjału rynku wewnętrznego, zwłaszcza poprzez otwarcie krajowych rynków zamówień publicznych, określanie wspólnych norm i usuwanie przeszkód prawnych i fiskalnych tej współpracy''. | |||
<google>n</google> | |||
Artykuł 165 określa ramy współpracy pomiędzy Wspólnotą, a państwami członkowskimi w dziedzinie badań i rozwoju, mówi on "''Wspólnota i Państwa Członkowskie koordynują swoje działania z zakresie badań i rozwoju technologicznego, tak aby zapewnić wzajemną spójność polityk krajowych i polityki wspólnotowej''". | |||
Programy szczegółowe są uchwalane przez Radę na wniosek Komisji Europejskiej, po konsultacji z Parlamentem Europejskim i Komitetem Ekonomiczno-Społecznym. Ustalanie zasad uczestnictwa w programie ramowym przez przedsiębiorstwa, ośrodki badawcze i uniwersytety, jak również decyzje dotyczące upowszechniania wyników badań leżą w gestii Rady Europy. Istnieje również możliwość utworzenia obok "głównego" programu ramowego- programów uzupełniających, w których uczestnictwo może być ograniczone do wyznaczonej grupy państw. Ponadto "''przy urzeczywistnieniu wieloletniego programu ramowego Wspólnota może przewidzieć współpracę w dziedzinie wspólnotowych badań, rozwoju technologicznego i demonstracji z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi''". Co więcej, Wspólnota przewiduje potrzebę współpracy z przedsiębiorstwami w ramach programów, za zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego. | Artykuły od 166 d0 173 konstytuują one programy ramowe jako istotny instrument Europejskiej Polityki Innowacji. Artykuł 166 opisuje sposób tworzenia programów ramowych, a dokładniej "''Wieloletni [[program]] ramowy określający wszystkie działania Wspólnoty jest uchwalany przez Radę, stanowiącą zgodnie z procedurą określoną w artykule 251, po konsultacji z Komitetem Społeczno-Ekonomicznym''" oraz wymienia zadania programu tzn. "''Program Ramowy: ustala naukowe i technologiczne [[cele]], które mają być osiągnięte przez działania przewidziane w artykule 164 oraz priorytety, które się z nimi wiążą; wskazuje ogólne kierunki tych działań; ustala ogólną, maksymalną kwotę oraz szczegółowe zasady współuczestnictwa finansowego Wspólnoty w programie ramowym, jak również odpowiednie [[udział]]y w każdym z przewidywanych działań''". [[Schemat organizacyjny]] programów znajduje odzwierciedlenie w ustępie 3 tegoż artykułu: "''Program ramowy jest urzeczywistniany poprzez programy szczegółowe przygotowane w ramach każdego działania. Każdy program szczegółowy określa szczegółowe zasady jego realizacji, ustala czas jego trwania i przewiduje środki uznane za niezbędne. Suma kwot uznanych za niezbędne, ustalona przez programy szczegółowe, nie może przekroczyć ogólnej maksymalnej kwoty ustalonej dla programu ramowego i dla każdego działania''". | ||
Programy szczegółowe są uchwalane przez Radę na wniosek Komisji Europejskiej, po konsultacji z Parlamentem Europejskim i Komitetem Ekonomiczno-Społecznym. Ustalanie zasad uczestnictwa w programie ramowym przez przedsiębiorstwa, ośrodki badawcze i uniwersytety, jak również decyzje dotyczące upowszechniania wyników badań leżą w gestii Rady Europy. Istnieje również możliwość utworzenia obok "głównego" programu ramowego - programów uzupełniających, w których uczestnictwo może być ograniczone do wyznaczonej grupy państw. Ponadto "''przy urzeczywistnieniu wieloletniego programu ramowego Wspólnota może przewidzieć współpracę w dziedzinie wspólnotowych badań, rozwoju technologicznego i demonstracji z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi''". Co więcej, Wspólnota przewiduje potrzebę współpracy z przedsiębiorstwami w ramach programów, za zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego. | |||
[[Kontrola]] wykonania programu na dany rok odbywa się według schematu przedstawionego w artykule 173. Głosi on, iż "''Na początku każdego roku Komisja [Europejska] przedstawia [[sprawozdanie]] Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Sprawozdanie to zawiera zwłaszcza [[informacje]] o działaniach w zakresie badań, rozwoju technologicznego oraz upowszechnienia wyników w roku poprzednim oraz program pracy na rok bieżący''". | [[Kontrola]] wykonania programu na dany rok odbywa się według schematu przedstawionego w artykule 173. Głosi on, iż "''Na początku każdego roku Komisja [Europejska] przedstawia [[sprawozdanie]] Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Sprawozdanie to zawiera zwłaszcza [[informacje]] o działaniach w zakresie badań, rozwoju technologicznego oraz upowszechnienia wyników w roku poprzednim oraz program pracy na rok bieżący''". | ||
==Zielona Księga Innowacji ("Green Paper on Innovation")== | ==Zielona Księga Innowacji ("Green Paper on Innovation")== | ||
Informacje zawarte w powyższym akapicie stanowią [[kamień węgielny]], jeżeli chodzi o politykę innowacyjności w Unii Europejskiej. Kontynuując porównanie, można powiedzieć, że jeżeli "Traktat... | Informacje zawarte w powyższym akapicie stanowią [[kamień węgielny]], jeżeli chodzi o politykę innowacyjności w Unii Europejskiej. Kontynuując porównanie, można powiedzieć, że jeżeli "Traktat..". jest fundamentem, to konstrukcją budowli jest "Zielona Księga Innowacji" | ||
Określa ona: | Określa ona: | ||
* wyzwania (rozdział II "The challanges of innovation"), | * wyzwania (rozdział II "The challanges of innovation"), | ||
* problemy (rozdział IV "Innovation in a straight jacket") | * problemy (rozdział IV "Innovation in a straight jacket") | ||
* sposoby realizacji ("rozdział V Routes of Actions") | * sposoby realizacji ("rozdział V Routes of Actions") | ||
Europejskiej Polityki Innowacji. | Europejskiej Polityki Innowacji. | ||
Zielona księga bazuje na dwóch wcześniejszych dokumentach: Białej Księdze Wzrostu, Konkurencyjności i Zatrudnienia ("White Paper on Growth, Competitiveness and Employment") oraz "An Indrustial Competitiveness Policy for the European Union". | Zielona księga bazuje na dwóch wcześniejszych dokumentach: Białej Księdze Wzrostu, Konkurencyjności i Zatrudnienia ("White Paper on Growth, Competitiveness and Employment") oraz "An Indrustial Competitiveness Policy for the European Union". | ||
==Ewolucja Europejskiej Polityki Innowacji== | ==Ewolucja Europejskiej Polityki Innowacji=="Green Paper on Innovation", który powstał w 1995 roku był bazą i postawą dla kreowania Europejskiej Polityki Innowacji w późniejszych latach. Poniżej przedstawię inne kluczowe dokumenty, które w istotny sposób zmieniały lub modyfikowały priorytety tej polityki, wprowadzając nowe cele lub przesuwając środek ciężkości w kierunku podjęcia nowych wyzwań==="First Action Plan for innovation in Europe"(1996)=== | ||
"Green Paper on Innovation", który powstał w 1995 roku był bazą i postawą dla kreowania Europejskiej Polityki Innowacji w późniejszych latach. Poniżej przedstawię inne kluczowe dokumenty, które w istotny sposób zmieniały lub modyfikowały priorytety tej polityki, wprowadzając nowe cele lub przesuwając środek ciężkości w kierunku podjęcia nowych wyzwań | |||
==="First Action Plan for innovation in Europe"(1996)=== | |||
Najważniejsze wprowadzone zmiany i nowe cele: | Najważniejsze wprowadzone zmiany i nowe cele: | ||
* wspieranie kultury innowacyjnej (foster an innovation culture) | * wspieranie kultury innowacyjnej (foster an innovation culture) | ||
Linia 63: | Linia 45: | ||
===COM (2000)6 ("Towards a European Research Area")=== | ===COM (2000)6 ("Towards a European Research Area")=== | ||
Najważniejsze wprowadzone zmiany i nowe cele: | Najważniejsze wprowadzone zmiany i nowe cele: | ||
*[[potrzeba]] stworzenia rynku dla popytu I [[podaż]]y kreowanego przez sektor badań i technologii | * [[potrzeba]] stworzenia rynku dla popytu I [[podaż]]y kreowanego przez sektor badań i technologii | ||
===COM (2000)567 (Innovation is a knowledge-driven economy")=== | ===COM (2000)567 (Innovation is a knowledge-driven economy")=== | ||
Linia 73: | Linia 55: | ||
* [[holistyczne podejście]] do innowacji ([[ekonomia]] ewolucyjna (evolutionary economics), [[narodowe systemy innowacji]], regiony uczące się, ekonomia złożoności (economics of compexity)) | * [[holistyczne podejście]] do innowacji ([[ekonomia]] ewolucyjna (evolutionary economics), [[narodowe systemy innowacji]], regiony uczące się, ekonomia złożoności (economics of compexity)) | ||
* odejście od linearnego modelu procesu innowacyjnego (linear [[model]]) w kierunku modelu systemowego (systemie model) | * odejście od linearnego modelu procesu innowacyjnego (linear [[model]]) w kierunku modelu systemowego (systemie model) | ||
* sugestia Komisji, że [[polityka]] innowacyjna powinna wpływać na: | * sugestia Komisji, że [[polityka]] innowacyjna powinna wpływać na: | ||
* aktywizację przedsiębiorczości przez odpowiednią politykę edukacyjną | * aktywizację przedsiębiorczości przez odpowiednią politykę edukacyjną | ||
* stworzenie środowiska dla przedsiębiorstw, gdzie mogą one współpracować z innymi firmami, organizacjami i instytucjami publicznymi; wzrost znaczenia klastrów | * stworzenie środowiska dla przedsiębiorstw, gdzie mogą one współpracować z innymi firmami, organizacjami i instytucjami publicznymi; wzrost znaczenia klastrów | ||
* makro- i mikroekonomiczne uwarunkowania podtrzymujące innowacje (wysoka konkurencyjność, rozwinięte rynki kapitałowe, środowisko wspierające praktyki nadzorcze, mobilna i wysoko wykwalifikowana [[siła robocza]]) | * makro - i mikroekonomiczne uwarunkowania podtrzymujące innowacje (wysoka konkurencyjność, rozwinięte rynki kapitałowe, środowisko wspierające praktyki nadzorcze, mobilna i wysoko wykwalifikowana [[siła robocza]]) | ||
-[[system]] edukacji zorientowany na innowacje i gwarantujący zdobycie kwalifikacji wymaganych do kreowania innowacji | -[[system]] edukacji zorientowany na innowacje i gwarantujący zdobycie kwalifikacji wymaganych do kreowania innowacji | ||
Linia 82: | Linia 64: | ||
===COM (2003)226 ("Investing in research: an action plan for Europe")=== | ===COM (2003)226 ("Investing in research: an action plan for Europe")=== | ||
Najważniejsze wprowadzone zmiany i nowe cele: | Najważniejsze wprowadzone zmiany i nowe cele: | ||
* szerokie i systemowe podejście do innowacji | * szerokie i systemowe podejście do innowacji | ||
*[[promocja]] inwestycji w badania wraz z zwiększaniem motywacji przedsiębiorców do bycia innowacyjnym | * [[promocja]] inwestycji w badania wraz z zwiększaniem motywacji przedsiębiorców do bycia innowacyjnym | ||
* wprowadzenie koordynacji pomiędzy politykami innowacji na poziomie krajowym i wspólnotowym | * wprowadzenie koordynacji pomiędzy politykami innowacji na poziomie krajowym i wspólnotowym | ||
* zauważenie potrzeby bardziej efektywnego wydatkowania publicznych funduszy na badania | * zauważenie potrzeby bardziej efektywnego wydatkowania publicznych funduszy na badania | ||
* postulat wspomagania badań poprzez odpowiednią politykę makroekonomiczną i mikroekonomiczną | * postulat wspomagania badań poprzez odpowiednią politykę makroekonomiczną i mikroekonomiczną | ||
* wola polepszenia warunków dla inwestycji prywatnych w sektor R&D | * wola polepszenia warunków dla inwestycji prywatnych w sektor R&D | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego]]}} — {{i5link|a=[[Europejski Fundusz Społeczny]]}} — {{i5link|a=[[Polityka spójności]]}} — {{i5link|a=[[Porozumienie paryskie]]}} — {{i5link|a=[[Ekonomia społeczna]]}} — {{i5link|a=[[Polityka innowacyjna]]}} — {{i5link|a=[[Europejska Karta Samorządu Regionalnego]]}} — {{i5link|a=[[Wspólnoty europejskie]]}} — {{i5link|a=[[Proces boloński]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* | <noautolinks> | ||
* European Commission, | * Bukowski M., Szpor A., Śniegocki A. (2012), ''Potencjał i bariery polskiej innowacyjności'', Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa | ||
* European Commission, | * European Commission (1995), ''Green Paper on Innovation'', European Commission, Bruksela | ||
* European Commission | * European Commission (1996), ''First Action Plan for innovation in Europe'', European Commission, Bruksela | ||
* European Commission | * European Commission (2000), ''Innovation is a knowledge-driven economy'', European Commission, Bruksela | ||
* European Commission | * European Commission (2000), ''Towards a European Research Area'', European Commission, Bruksela | ||
* European Commission (2003), ''Innovation Policy: updating the Union's approach in the context of the Lisbon Strategy'', European Commission, Bruksela | |||
* European Commission | * European Commission (2003), ''Investing in research: an action plan for Europe'', European Commission, Bruksela | ||
* | * ''Traktat z Lizbony zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, sporządzony w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20092031569 Dz.U. 2009 nr 203 poz. 1569] | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Jakub Kłusek}} | {{a|Jakub Kłusek}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie innowacjami]] | |||
{{#metamaster:description|Europejska Polityka Innowacji - informacje na temat strategii UE w zakresie wspierania innowacji. Dowiedz się o programach finansowych, badaniach naukowych i polityce innowacyjnej w Europie.}} | |||
Aktualna wersja na dzień 17:56, 12 sty 2024
Europejska polityka innowacyjna ma swoje podstawy prawne w dwóch niezmiernie ważnych dokumentach, są to:
- Traktat o Utworzeniu Wspólnoty Europejskiej, Tytuł: "Badania i rozwój techniczny"
- "Zielona Księga Innowacji" ("Green Paper on Innovation")
TL;DR
Europejska Polityka Innowacji ma swoje podstawy prawne w Traktacie o Utworzeniu Wspólnoty Europejskiej i Zielonej Księdze Innowacji. Polityka ta ma na celu wzmacnianie bazy naukowej i technologicznej przemysłu Wspólnoty, poprawę międzynarodowej konkurencyjności i promowanie działalności badawczej. Programy ramowe, takie jak Wieloletni Program Ramowy, są ważnym narzędziem polityki innowacji. Zielona Księga Innowacji określa wyzwania, problemy i sposoby realizacji tej polityki. W ciągu lat polityka innowacyjna ewoluowała, wprowadzając nowe cele i zmiany w celu wspierania kultury innowacyjnej, konkurencyjności firm, tworzenia rynku dla badań i technologii, oraz stworzenia holistycznego podejścia do innowacji.
Traktat o Utworzeniu Wspólnoty Europejskiej, Tytuł: "Badania i rozwój techniczny"
Już na początku rozdziału natrafiamy na wyraźną deklarację celów, art. 163.1 mówi "Wspólnota ma na celu wzmacnianie bazy naukowej i technologicznej przemysłu Wspólnoty i sprzyjanie jego międzynarodowej konkurencyjności, przy jednoczesnym promowaniu działalności badawczej uznanej za niezbędną na mocy innych rozdziałów tego traktatu". Świadczy to o tym, że sektor R&D i jego rozwój, już od zarania dziejów Unii miał duże znaczenie. Ponadto należy zwrócić uwagę na dążeniu do polepszenia międzynarodowej konkurencyjności krajów Wspólnoty.
Kolejny ustęp tego artykułu definiuje stosunek Wspólnoty do sektora prywatnego i jednostek badawczych. Z lektury da się wywnioskować, że jest to stosunek partnerski, jeżeli chodzi o działania sprzyjające kreowaniu innowacyjności oraz rozwojowi technologii i powiększaniu kapitału wiedzy. art. 163.2 mówi "[Wspólnota] sprzyja przedsiębiorcom, w tym małym i średnim przedsiębiorcom, ośrodkom badawczym i uniwersytetom w ich wysiłkach badawczych i rozwoju technologicznym wysokiej jakości; wspiera ich wysiłki w zakresie wzajemnej współpracy, zmierzając w szczególności do umożliwienia przedsiębiorstwom pełnego wykorzystania potencjału rynku wewnętrznego, zwłaszcza poprzez otwarcie krajowych rynków zamówień publicznych, określanie wspólnych norm i usuwanie przeszkód prawnych i fiskalnych tej współpracy.
Artykuł 165 określa ramy współpracy pomiędzy Wspólnotą, a państwami członkowskimi w dziedzinie badań i rozwoju, mówi on "Wspólnota i Państwa Członkowskie koordynują swoje działania z zakresie badań i rozwoju technologicznego, tak aby zapewnić wzajemną spójność polityk krajowych i polityki wspólnotowej".
Artykuły od 166 d0 173 konstytuują one programy ramowe jako istotny instrument Europejskiej Polityki Innowacji. Artykuł 166 opisuje sposób tworzenia programów ramowych, a dokładniej "Wieloletni program ramowy określający wszystkie działania Wspólnoty jest uchwalany przez Radę, stanowiącą zgodnie z procedurą określoną w artykule 251, po konsultacji z Komitetem Społeczno-Ekonomicznym" oraz wymienia zadania programu tzn. "Program Ramowy: ustala naukowe i technologiczne cele, które mają być osiągnięte przez działania przewidziane w artykule 164 oraz priorytety, które się z nimi wiążą; wskazuje ogólne kierunki tych działań; ustala ogólną, maksymalną kwotę oraz szczegółowe zasady współuczestnictwa finansowego Wspólnoty w programie ramowym, jak również odpowiednie udziały w każdym z przewidywanych działań". Schemat organizacyjny programów znajduje odzwierciedlenie w ustępie 3 tegoż artykułu: "Program ramowy jest urzeczywistniany poprzez programy szczegółowe przygotowane w ramach każdego działania. Każdy program szczegółowy określa szczegółowe zasady jego realizacji, ustala czas jego trwania i przewiduje środki uznane za niezbędne. Suma kwot uznanych za niezbędne, ustalona przez programy szczegółowe, nie może przekroczyć ogólnej maksymalnej kwoty ustalonej dla programu ramowego i dla każdego działania".
Programy szczegółowe są uchwalane przez Radę na wniosek Komisji Europejskiej, po konsultacji z Parlamentem Europejskim i Komitetem Ekonomiczno-Społecznym. Ustalanie zasad uczestnictwa w programie ramowym przez przedsiębiorstwa, ośrodki badawcze i uniwersytety, jak również decyzje dotyczące upowszechniania wyników badań leżą w gestii Rady Europy. Istnieje również możliwość utworzenia obok "głównego" programu ramowego - programów uzupełniających, w których uczestnictwo może być ograniczone do wyznaczonej grupy państw. Ponadto "przy urzeczywistnieniu wieloletniego programu ramowego Wspólnota może przewidzieć współpracę w dziedzinie wspólnotowych badań, rozwoju technologicznego i demonstracji z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi". Co więcej, Wspólnota przewiduje potrzebę współpracy z przedsiębiorstwami w ramach programów, za zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Kontrola wykonania programu na dany rok odbywa się według schematu przedstawionego w artykule 173. Głosi on, iż "Na początku każdego roku Komisja [Europejska] przedstawia sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Sprawozdanie to zawiera zwłaszcza informacje o działaniach w zakresie badań, rozwoju technologicznego oraz upowszechnienia wyników w roku poprzednim oraz program pracy na rok bieżący".
Zielona Księga Innowacji ("Green Paper on Innovation")
Informacje zawarte w powyższym akapicie stanowią kamień węgielny, jeżeli chodzi o politykę innowacyjności w Unii Europejskiej. Kontynuując porównanie, można powiedzieć, że jeżeli "Traktat..". jest fundamentem, to konstrukcją budowli jest "Zielona Księga Innowacji"
Określa ona:
- wyzwania (rozdział II "The challanges of innovation"),
- problemy (rozdział IV "Innovation in a straight jacket")
- sposoby realizacji ("rozdział V Routes of Actions")
Europejskiej Polityki Innowacji.
Zielona księga bazuje na dwóch wcześniejszych dokumentach: Białej Księdze Wzrostu, Konkurencyjności i Zatrudnienia ("White Paper on Growth, Competitiveness and Employment") oraz "An Indrustial Competitiveness Policy for the European Union".
Ewolucja Europejskiej Polityki Innowacji=="Green Paper on Innovation", który powstał w 1995 roku był bazą i postawą dla kreowania Europejskiej Polityki Innowacji w późniejszych latach. Poniżej przedstawię inne kluczowe dokumenty, które w istotny sposób zmieniały lub modyfikowały priorytety tej polityki, wprowadzając nowe cele lub przesuwając środek ciężkości w kierunku podjęcia nowych wyzwań==="First Action Plan for innovation in Europe"(1996)=
Najważniejsze wprowadzone zmiany i nowe cele:
- wspieranie kultury innowacyjnej (foster an innovation culture)
- wprowadzenie struktur zachowujących innowacje (estabilish a Framework conductive to innovation)
- lepsze wyrażanie badan i innowacji (better articulate research and innovation)
COM (2000)256 (ustalenia szczytu w Lizbonie)
Najważniejsze wprowadzone zmiany i nowe cele:
- wzięcie pod uwagę argumentu, że konkurencyjność firm w zglobalizowanej gospodarce coraz bardziej zależy od wprowadzania na rynek nowych produktów i usług
- realizacja polityki innowacji nie tylko w ramach polityki badań (research policy), ale również jako część polityki przedsiębiorczości i polityki przemysłowej (enterprise and industry Policy)
COM (2000)6 ("Towards a European Research Area")
Najważniejsze wprowadzone zmiany i nowe cele:
COM (2000)567 (Innovation is a knowledge-driven economy")
Najważniejsze wprowadzone zmiany i nowe cele:
- Wprowadzenie pięciu nowych celów polityki innowacyjności: spójność polityk innowacyjnych, społeczeństwo otwarte na innowacje, dostosowanie ram nadzoru na potrzeby wprowadzania innowacji, wspieranie powstawania i wzrostu przedsiębiorstw innowacyjnych, polepszanie kluczowych interfejsów (key interfaces) systemu innowacji
COM (2003)112 ("Innovation Policy: updating the Union's approach in the context of the Lisbon Strategy")
Najważniejsze wprowadzone zmiany i nowe cele:
- holistyczne podejście do innowacji (ekonomia ewolucyjna (evolutionary economics), narodowe systemy innowacji, regiony uczące się, ekonomia złożoności (economics of compexity))
- odejście od linearnego modelu procesu innowacyjnego (linear model) w kierunku modelu systemowego (systemie model)
- sugestia Komisji, że polityka innowacyjna powinna wpływać na:
- aktywizację przedsiębiorczości przez odpowiednią politykę edukacyjną
- stworzenie środowiska dla przedsiębiorstw, gdzie mogą one współpracować z innymi firmami, organizacjami i instytucjami publicznymi; wzrost znaczenia klastrów
- makro - i mikroekonomiczne uwarunkowania podtrzymujące innowacje (wysoka konkurencyjność, rozwinięte rynki kapitałowe, środowisko wspierające praktyki nadzorcze, mobilna i wysoko wykwalifikowana siła robocza)
-system edukacji zorientowany na innowacje i gwarantujący zdobycie kwalifikacji wymaganych do kreowania innowacji
COM (2003)226 ("Investing in research: an action plan for Europe")
Najważniejsze wprowadzone zmiany i nowe cele:
- szerokie i systemowe podejście do innowacji
- promocja inwestycji w badania wraz z zwiększaniem motywacji przedsiębiorców do bycia innowacyjnym
- wprowadzenie koordynacji pomiędzy politykami innowacji na poziomie krajowym i wspólnotowym
- zauważenie potrzeby bardziej efektywnego wydatkowania publicznych funduszy na badania
- postulat wspomagania badań poprzez odpowiednią politykę makroekonomiczną i mikroekonomiczną
- wola polepszenia warunków dla inwestycji prywatnych w sektor R&D
Europejska Polityka Innowacji — artykuły polecane |
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego — Europejski Fundusz Społeczny — Polityka spójności — Porozumienie paryskie — Ekonomia społeczna — Polityka innowacyjna — Europejska Karta Samorządu Regionalnego — Wspólnoty europejskie — Proces boloński |
Bibliografia
- Bukowski M., Szpor A., Śniegocki A. (2012), Potencjał i bariery polskiej innowacyjności, Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa
- European Commission (1995), Green Paper on Innovation, European Commission, Bruksela
- European Commission (1996), First Action Plan for innovation in Europe, European Commission, Bruksela
- European Commission (2000), Innovation is a knowledge-driven economy, European Commission, Bruksela
- European Commission (2000), Towards a European Research Area, European Commission, Bruksela
- European Commission (2003), Innovation Policy: updating the Union's approach in the context of the Lisbon Strategy, European Commission, Bruksela
- European Commission (2003), Investing in research: an action plan for Europe, European Commission, Bruksela
- Traktat z Lizbony zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, sporządzony w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r. Dz.U. 2009 nr 203 poz. 1569
Autor: Jakub Kłusek